|
Wykorzystanie wyników
egzaminów zewnętrznych
Absolwenci szkół podstawowych i gimnazjów, a także maturzyści
są już po pierwszych egzaminach zewnętrznych. Szum wokół egzaminów powoli
cichnie, na pierwszych po wakacjach radach pedagogicznych będzie więc
odpowiedni czas na rzeczową refleksję i odpowiednie wykorzystanie wyników
tychże egzaminów.
Wyniki egzaminów zewnętrznych są interesujące nie tylko
dla ucznia, ale i dla różnych grup odbiorców, przy czym dla każdej z tych
grup są one istotne z innego punktu widzenia i będą wykorzystane w innym
celu. Wyniki egzaminów powinny zainteresować:
- uczniów, którzy muszą wziąć je pod uwagę przy wyborze
szkoły, w której będą kontynuować naukę;
- szkołę, którą uczeń kończy. Nauczyciele powinni
porównać wyniki swoich uczniów z wynikami w szerszej skali (niż jedna
klasa) i wyciągnąć wnioski, przydatne w planowaniu pracy dydaktycznej.
Dyrektorzy powinni wykorzystać dane do analizy jakości pracy szkoły
oraz poszukiwania wyjaśnienia uwarunkowań uzyskanych wyników, wynikających
z określonego środowiska lokalnego, sytuacji ekonomicznej szkoły i stosowanych
metod dydaktycznych. Ponadto nauczyciele powinni umieć dokonać analizy
w taki sposób, aby wyniki egzaminu zewnętrznego odpowiednio skomentować
uczniowi;
- szkołę, w której uczeń będzie kontynuował naukę.
Nauczyciele powinni umieć ocenić, jak są przygotowani uczniowie ( w
skali kraju, regionu) z którymi będą pracować;
- nadzór pedagogiczny (kuratoria oświaty) - do kreowania
polityki oświatowej w zakresie rozwoju regionalnego, doskonalenia nauczycieli
i prowadzenia nowoczesnego, eksperckiego nadzoru pedagogicznego, a wizytatorzy
do rozpoznawania słabych i mocnych stron pracy szkoły w kontekście lokalnym
podległych sobie placówek;
- organ samorządu terytorialnego do kreowania lokalnej
polityki społecznej, planowania sieci szkół oraz finansowego zabezpieczenia
warunków pracy szkół;
- Ministra Edukacji Narodowej i Sportu jako podstawy
do kierowania polityką oświatową państwa,
- Parlament - do kreowania polityki oświatowej państwa.
Na poziomie szkoły same "surowe" wyniki mają niewielką
przydatność dydaktyczną, gdyż po pierwsze - niewiele mówią o osiągnięciach
uczniów, a po drugie - poprzez swoją ogólnikowość są trudne do analizy
w kontekście szkolnych programów nauczania i, tym samym, nie można z nich
wyciągać prawie żadnych wniosków użytecznych dydaktycznie.
Aby wykorzystać wyniki racjonalnie Centralna Komisja Egzaminacyjna we
współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi przygotowała minimalny
zakres danych, dotyczących wyników sprawdzianu i egzaminów kierowanych
do odpowiednich grup odbiorców. I tak (na podstawie materiału Centralnej
Komisji Egzaminacyjnej udostępnionego na konferencji prasowej w kwietniu
2002 r.) szkoła powinna otrzymać w czerwcu:
- Indywidualne wyniki uczniów i zaświadczenia dla
uczniów,
- Opis narzędzi pomiaru,
- Kartotekę testu,
- Arkusze egzaminacyjne udostępnione na stronach internetowych
komisji okręgowych i CKE,
- Tabelaryczne zestawienie zawierające:
- punktowe wyniki otrzymane przez poszczególnych
uczniów, w kategoriach/obszarach standardów,
- sumę punktów za cały test dla każdego ucznia,
- średnie punktowe wyniki w kategoriach/obszarach
standardów.
- Wskazówki dla nauczycieli dotyczące analizowania
i kontekstowego interpretowania wyników oraz komunikowania ich uczniom.
A w sierpniu także:
- Uporządkowaną kartotekę testu wg kategorii/obszarów
standardów,
- Tabelaryczne zestawienie dotyczące każdego z oddziałów:
- łatwość zadań,
- łatwość czynności - w przypadku zadań wielopunktowych,
- łatwość kategorii/obszarów standardów,
- łatwość testu jako punkt odniesienia do łatwości
wyliczonej dla gminy, województwa, kraju,
- wyniki testu w województwie dla poszczególnych
szkół.
- Wskazówki dla nauczycieli dotyczące analizowania
i kontekstowego interpretowania wyników i komunikowania ich uczniom.
Okręgowe komisje egzaminacyjne, po egzaminach próbnych,
na swoich stronach internetowych prezentowały dane zawarte w raportach.
Zakres podanych informacji był podobny, jednak różna była forma komunikowania
wyników, szczególnie różnie przedstawiano zestawienia zbiorcze.
Aby podane w raportach wyniki zinterpretować i wyciągnąć
z nich wnioski konieczna jest pewna wiedza na temat podstawowych terminów
związanych z egzaminowaniem, a także znajomość parametrów statystycznych
stosowanych w komunikowaniu wyników badań osiągnięć uczniów. Chcąc
pomóc nauczycielom w tym zakresie uzupełniliśmy nasz słowniczek o podstawowe
terminy z omawianego zakresu i tamże wszystkich Państwa zapraszamy.
Wykaz haseł zamieszczonych w słowniku
[ Archiwum ] [ Poczta ]
[ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Spółka Akcyjna
|