logo WSiP logo

Aktualności
Reforma
Kształcenie zawodowe
Oświata
pomoc
slownik
archiwum
poczta
powrót do strony głównej WSiP



Wykorzystanie wyników
egzaminów zewnętrznych

Absolwenci szkół podstawowych i gimnazjów, a także maturzyści są już po pierwszych egzaminach zewnętrznych. Szum wokół egzaminów powoli cichnie, na pierwszych po wakacjach radach pedagogicznych będzie więc odpowiedni czas na rzeczową refleksję i odpowiednie wykorzystanie wyników tychże egzaminów.

Wyniki egzaminów zewnętrznych są interesujące nie tylko dla ucznia, ale i dla różnych grup odbiorców, przy czym dla każdej z tych grup są one istotne z innego punktu widzenia i będą wykorzystane w innym celu. Wyniki egzaminów powinny zainteresować:

  • uczniów, którzy muszą wziąć je pod uwagę przy wyborze szkoły, w której będą kontynuować naukę;
  • szkołę, którą uczeń kończy. Nauczyciele powinni porównać wyniki swoich uczniów z wynikami w szerszej skali (niż jedna klasa) i wyciągnąć wnioski, przydatne w planowaniu pracy dydaktycznej. Dyrektorzy powinni wykorzystać dane do analizy jakości pracy szkoły oraz poszukiwania wyjaśnienia uwarunkowań uzyskanych wyników, wynikających z określonego środowiska lokalnego, sytuacji ekonomicznej szkoły i stosowanych metod dydaktycznych. Ponadto nauczyciele powinni umieć dokonać analizy w taki sposób, aby wyniki egzaminu zewnętrznego odpowiednio skomentować uczniowi;
  • szkołę, w której uczeń będzie kontynuował naukę. Nauczyciele powinni umieć ocenić, jak są przygotowani uczniowie ( w skali kraju, regionu) z którymi będą pracować;
  • nadzór pedagogiczny (kuratoria oświaty) - do kreowania polityki oświatowej w zakresie rozwoju regionalnego, doskonalenia nauczycieli i prowadzenia nowoczesnego, eksperckiego nadzoru pedagogicznego, a wizytatorzy do rozpoznawania słabych i mocnych stron pracy szkoły w kontekście lokalnym podległych sobie placówek;
  • organ samorządu terytorialnego do kreowania lokalnej polityki społecznej, planowania sieci szkół oraz finansowego zabezpieczenia warunków pracy szkół;
  • Ministra Edukacji Narodowej i Sportu jako podstawy do kierowania polityką oświatową państwa,
  • Parlament - do kreowania polityki oświatowej państwa.

Na poziomie szkoły same "surowe" wyniki mają niewielką przydatność dydaktyczną, gdyż po pierwsze - niewiele mówią o osiągnięciach uczniów, a po drugie - poprzez swoją ogólnikowość są trudne do analizy w kontekście szkolnych programów nauczania i, tym samym, nie można z nich wyciągać prawie żadnych wniosków użytecznych dydaktycznie.
Aby wykorzystać wyniki racjonalnie Centralna Komisja Egzaminacyjna we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi przygotowała minimalny zakres danych, dotyczących wyników sprawdzianu i egzaminów kierowanych do odpowiednich grup odbiorców. I tak (na podstawie materiału Centralnej Komisji Egzaminacyjnej udostępnionego na konferencji prasowej w kwietniu 2002 r.) szkoła powinna otrzymać w czerwcu:

  • Indywidualne wyniki uczniów i zaświadczenia dla uczniów,
  • Opis narzędzi pomiaru,
  • Kartotekę testu,
  • Arkusze egzaminacyjne udostępnione na stronach internetowych komisji okręgowych i CKE,
  • Tabelaryczne zestawienie zawierające:
    1. punktowe wyniki otrzymane przez poszczególnych uczniów, w kategoriach/obszarach standardów,
    2. sumę punktów za cały test dla każdego ucznia,
    3. średnie punktowe wyniki w kategoriach/obszarach standardów.
  • Wskazówki dla nauczycieli dotyczące analizowania i kontekstowego interpretowania wyników oraz komunikowania ich uczniom.

A w sierpniu także:

  • Uporządkowaną kartotekę testu wg kategorii/obszarów standardów,
  • Tabelaryczne zestawienie dotyczące każdego z oddziałów:
    1. łatwość zadań,
    2. łatwość czynności - w przypadku zadań wielopunktowych,
    3. łatwość kategorii/obszarów standardów,
    4. łatwość testu jako punkt odniesienia do łatwości wyliczonej dla gminy, województwa, kraju,
    5. wyniki testu w województwie dla poszczególnych szkół.
  • Wskazówki dla nauczycieli dotyczące analizowania i kontekstowego interpretowania wyników i komunikowania ich uczniom.

Okręgowe komisje egzaminacyjne, po egzaminach próbnych, na swoich stronach internetowych prezentowały dane zawarte w raportach. Zakres podanych informacji był podobny, jednak różna była forma komunikowania wyników, szczególnie różnie przedstawiano zestawienia zbiorcze.

Aby podane w raportach wyniki zinterpretować i wyciągnąć z nich wnioski konieczna jest pewna wiedza na temat podstawowych terminów związanych z egzaminowaniem, a także znajomość parametrów statystycznych stosowanych w komunikowaniu wyników badań osiągnięć uczniów. Chcąc pomóc nauczycielom w tym zakresie uzupełniliśmy nasz słowniczek o podstawowe terminy z omawianego zakresu i tamże wszystkich Państwa zapraszamy.

Wykaz haseł zamieszczonych w słowniku


Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna