logo WSiP logo

Klasyfikacja zawodów
Dokumentacje programowe kształcenia w zawodzie
Wykaz zawodów, dla których sš zatwierdzone podstawy programowe
Kształcenie w zreformowanych szkołach zawodowych
pomoc
slownik
archiwum
poczta




KLASYFIKACJA ZAWODÓW

Zgodnie z obowiązującymi przepisami publiczne szkoły zawodowe mogą prowadzić kształcenie w zawodach ujętych w obowiązującej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. W tym miejscu warto wyjaśnić, czym jest klasyfikacja zawodów.

Klasyfikacje zawodów i specjalności
Klasyfikacja Zawodów i Specjalności to spis zawodów i specjalności, tworzony na podstawie założeń logicznych i zawodoznawczych, usystematyzowany według nazewnictwa i kodu cyfrowego. W Polsce funkcjonują niezależnie dwie klasyfikacje:

Klasyfikacja zawodów i specjalności, tzw. klasyfikacja gospodarcza
Klasyfikacja zawodów i specjalności jest to spis zawodów i specjalności sporządzany dotychczas przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Klasyfikacja ta jest dostosowana do Międzynarodowego Standardu Klasyfikacji Zawodów (ISCO-88, International Standard Classification of Occupations) przyjętego na XIV Międzynarodowej Konferencji Statystyki Pracy w Genewie w 1987 r. i opracowanego przez Międzynarodową Organizację Pracy. Klasyfikacja ta operuje tylko pojęciem "zawodu wykonywanego". Według tej klasyfikacji miejscem przygotowania do zawodu może być zarówno szkoła, jak i miejsce pracy. Klasyfikacja ta jest ściśle związana ze sferą pracy i wymienia 2344 zawody i specjalności ujęte w 10 wielkich grup.


Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego, tzw. klasyfikacja szkolna

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego zawiera wykaz zawodów i specjalności nauczanych w systemie szkolnym, typy szkół, w których może odbywać się kształcenie, oraz ministrów właściwych dla zawodów, ministrów, na których wniosek zawód został wprowadzony do klasyfikacji. Jest dokumentem opracowywanym przez Ministra Edukacji Narodowej w porozumieniu z ministrami resortów gospodarczych i ogłaszanym w rozporządzeniach MEN, publikowanych w Dzienniku Ustaw.
W okresie powojennym opracowano dziewięć klasyfikacji zawodów. W latach 80. XX w. w kolejnych klasyfikacjach liczba zawodów i specjalności ulegała stałemu ograniczaniu: klasyfikacja wprowadzona w 1982 r. obejmowała 527 zawodów ze specjalnościami, w 1986 r. - 241 zawodów ze specjalnościami (klasyfikacja zawodów i specjalności szkolnictwa zawo-dowego). W 1993 roku wprowadzono klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego, która zawierała wykaz zawodów tzw. szerokoprofilowych, bez specjalności. Klasyfikacja ta, po ostatniej nowelizacji w 1999 r., zawiera 179 zawodów szerokoprofilowych (DzU nr 4, poz. 9 z 1998 r.; DzU nr 53, poz. 535 z 1999 r.).
W konsekwencji pozwoliło to, w ostatnich kilkunastu latach, zmniejszyć liczbę zawodów prawie czterokrotnie. Takie działania wynikają z tendencji do przechodzenia od kształcenia w wąskich specjalizacjach do kształcenia szerokoprofilowego oraz przesunięcia kształcenia specjalistycznego na końcową fazę edukacji.

Aktualny wykaz 179 zawodów szkolnictwa zawodowego jest zawarty w:

Podjęto prace nad kolejną nowelizacją wyżej wymienionego rozporządzenia, zgodnie z wnioskami właściwych ministrów, o zmianę zapisów bądź wprowadzanie nowych zawodów do klasyfikacji szkolnictwa zawodowego.

Do czasu określenia standardów kwalifikacji zawodowych kształcenie zawodowe w zreformowanych szkołach nadal będzie realizowane w zawodach ujętych w obowiązującej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Między powyższymi klasyfikacjami występują różnice, wynikające stąd, że zawody szkolne przygotowują do pracy na wielu stanowiskach przypisanych do różnych zawodów funkcjonujących na rynku pracy. Jednakże w wielu przypadkach nazewnictwo zawodów szkolnych i gospodarczych nie pokrywa się, co często sprawia, że absolwent szkoły nie może znaleźć zatrudnienia w wyuczonym zawodzie. Z kolei kwalifikacje nabywane w systemie pozaszkolnym (np. w ramach kursów) czy w niepublicznych szkołach funkcjonują poza obowiązującą klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego. Taki stan rzeczy nie sprzyja modelowaniu szkolnictwa zawodowego z punktu widzenia kształcenia dla rynku pracy. Dlatego też podjęto prace (realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej) nad przygotowaniem jednolitej klasyfikacji zawodów i specjalności wraz z opisami zawodów. Byłyby one wspólne dla rynku pracy oraz dla edukacji szkolnej i pozaszkolnej.


Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna