| |
|
SKRZYNKA POCZTOWA
Szanowni Państwo, do skrzynki pocztowej serwisu Reforma Oświaty
napływa wiele listów. Serdecznie dziękujemy i zapraszamy do dalszej korespondencji:
reforma_oswiaty@wsip.com.pl
Redakcja
Jestem nauczycielem sztuki / plastyki w szkole podstawowej i gimnazjum. Posiadam następujące wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym - wychowanie plastyczne (UMK Toruń - Wydział Sztuk Pięknych), pierwszy stopień specjalizacji zawodowej, staż pracy: 16 lat, Podyplomowe Studium Kształcenia Blokowego - Humanistyka (doskonalące), Studia
Podyplomowe z Historii i Wiedzy o Społeczeństwie (kwalifikacyjne), różnorodne kursy i warsztaty doskonalące (m.in. w zakresie integracji treści plastyki i muzyki oraz multimediów).
Spotykam się z opiniami podważającymi moje dotychczasowe kwalifikacje i uznającymi jedynie kurs kwalifikacyjny w zakresie sztuki jako obowiązujący w nauczaniu przedmiotu.
Proszę o stosowne wyjaśnienie powyższego problemu w świetle obowiązujących aktów prawnych - proszę o podanie podstawy prawnej wraz z wykładnią.
Maria pawelbusz@poczta.fm (woj. warmińsko - mazurskie) Droga Pani Mario,
Adres internetowy MEN to: www.men.waw.pl/aktual/awans/awans.htm A może łatwiej Pani będzie zadzwonić pod numer informacji MEN: Bardzo Was proszę wyjaśnienie sprawy opieki nad dziećmi w godzinach poza obowiązującym przydziałem godzin -- to jest w moim przypadku 18. Często wyjeżdżam z młodzieżą na zawody sportowe. W związku z tym biorę pełną odpowiedzialność karną za powierzone mi dzieci. Zgodnie z postanowieniami Karty Nauczyciela, godzina nadliczbowa, to każda godzina dydaktyczna, wychowawcza, opiekuńcza -- przepracowana z dzieckiem. Domagam się wynagrodzenia za moją pracę. Czy mam rację? Proszę Was o odpowiedź. Bardzo na Was liczę. Jeżeli podałem za mało informacji dotyczących problemu, to napiszcie do mnie. Szanowny Panie,
Z najlepszymi życzeniami System oceniania wewnątrzszkolnego Bardzo prosimy o nadesłanie aktualnie
opracowanych systemów oceniania dla wszystkich przedmiotów dla szkoły
podstawowej i gimnazjum. Szanowni Państwo, Nauczyciel sztuki - zaproszenie do współpracy
Droga Redakcjo! Poszukuję osób, które rozumieją istotę nowego przedmiotu "sztuka". Widzę "sztukę" jako przedmiot przygotowujący dziecko do odbioru sztuki i wyzwalania twórczości, a nie jako plastykę i muzykę osobno. W sztuce jest więcej, jest teatr, dzieło literackie a nawet sztuka użytkowa a pewnie jeszcze inne fascynujšce zagadnienia. Jeśli się bardzo chce, to można we wszystkim, co nas otacza, ją znaleźć. Jeśli zechcą Państwo opisać swoje doświadczenia związane z prowadzeniem zajęć tego przedmiotu, to z radością opublikujemy listy i oczywiście prześlemy je pani Ewie Arciszewskiej.
Tworzenie programów do szkół ponadpodstawowych Szanowni Redaktorzy,
Nareszcie udało mi sie znaleźć w miarę solidne miejsce w Sieci, w którym mam nadzieję zapoznać sie z najnowszymi
"trendami" w edukacji. Jestem dyrektorem szkoły ponadpodstawowej i w związku z tym pilnie poszukuję informacji o
"metodykach" wprowadzania zmian w szkole średniej. Jestem TERM-owcem i NOWOSZKOŁ-owcem, zapoznałem sie z
ideami i technikami tych programów - ba, sam je propagowałem -- ale mam świadomość, że "to już było" i w wyniku zderzenia z rzeczywistością mie zawsze dało się skonsumować właściwie. Poszukuję informacji o źródłach wiedzy o metodologii i technikach tworzenia programów, o metodologii oceny - oczywiście możliwie najnowszych. Poszukuję również informacji na przedstawione tematy w Internecie. Będę zobowiązany, jeżeli zareagujecie na moje sugestie i zamieścicie na waszych stronach o reformie informacje o tej tematyce. Myślę, że oczekuje na nią więcej dyrektorów szkół.
Szanowny Panie Józefie,
Jeżeli myśli Pan o tworzeniu własnego programu, to na pewno trzeba go przygotowywać w całym zespole nauczycieli Pana szkoły. Może warto też zaprosić do pomocy drugiego edukatora, żeby Pana wspomógł?
Z całą pewnością będzie mógł Pan skorzystać także z gotowych programów, które przygotuje nasze Wydawnictwo.
Scenariusze lekcji języka polskiego do gimnazjum Poszukuję scenariuszy lekcji języka polskiego do pierwszej klasy gimnazjum. Byłbym bardzo zobowiązany, gdyby państwo udzielili mi informacji, pod jakim adresem w Internecie mogę takie scenariusze znaleźć, a jeśli nie ma ich w Internecie, to gdzie ich szukać. Interesuję się także wprowadzaniem form dziennikarskich na lekcjach języka polskiego i również podtrzebuję porad dydaktycznych na ten temat. Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc.
Łączę wyrazy szacunku, Paweł Sawicki, Telewizja Kablowa Gim-Sat Sanok
Szanowny Panie Pawle,
Podstawa programowa MEN do nauczania fizyki w gimnazjum Proszę o adres strony omawiającej podstawę programową MEN z fizyki I kl. gimnazjum.
Szanowna Pani,
Łączymy życzenia sukcesów Internet w szkole Szanowni Państwo, wraz z kilkoma kolegami planujemy założenie Internetu w naszej rodzimej Szkole Podstawowej w Pożogu. Rozpoczynamy rozmowy z TP SA i chcemy wiedzieć, czy możemy w tym przedsięwzięciu liczyć na czyjąś pomoc finansową, a jeżeli tak, to w jakim zakresie? Prosimy o udzielenie odpowiedzi na nurtujące nas pytanie. Drodzy Państwo,
Założenie Internetu, jak wiadomo, wymaga telefonu, komputera i modemu. Samą stronę techniczną realizuje wiele firm, dość zajrzeć do działu ogłoszeń gazet codziennych i specjalistycznych. Inną sprawą jest, kto poniesie koszty instalacji i obsługi. Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza na razie program "Internet w każdej gminie". Wkrótce zacznie się realizacja programu "Internet w każdym gimnazjum". Na razie nie ma programu dla wszystkich szkół.
W sprawach dotyczących szczegółów technicznych możecie się zwrócić do specjalisty z Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie, mgra Andrzeja Cichego:
A może Wasza gmina sfinansuje wejście szkoły do Internetu?
Gimnazjum dla dzieci upośledzonych umysłowo Poszukuję informacjii na temat utworzenia gimnazjum dla dzieci upośledzonych umysłowo. Jakie warunki trzeba, spełnić żeby utworzyć takie gimnazjum. Informacje proszę przesłać na adres e-mail: 111273@friko6.onet.pl. Z góry dziękuję. Droga Pani Tereso,
Ogólne zasady tworzenia szkół dla dzieci upośledzonych umysłowo opisuje "Ustawa o systemie oświaty", natomiast Panią zapewne interesuje wiele szczegółów. Informacje co do nich sprawie może Pani uzyskać w Ministerstwie Edukacji Narodowej, w Departamencie Kształcenia i Wychowania, telefon: (0-22)628-04-61 w. 837, 634 lub 642.
Pytanie o liczbę dzieci w klasie po reformie Chciałbym zapytać, czy zgodnie z reformą liczba dzieci w jednej klasie (dotyczy klas 1-3) jest jakoś ograniczona. Proszę uprzejmie o podanie numeru telefonu, pod którym można zdobyc informacje na temat reformy. Z poważaniem. Arkadiusz Masny w imieniu dr Danuty Masnej.
Panie Arkadiuszu,
Z najświeższych informacji, jakie uzyskałam w MEN, wynika, że nie ma przepisów ograniczających liczbę dzieci w klasie w zreformowanej szkole. Założenia dotyczące finansowania szkół mówią o 26 uczniach w klasie. Chodzi tu jednak o "uczniów przeliczeniowych" - istnieją jednak przeliczniki dla szkół wiejskich, specjalnych itp. Bliższe dane można uzyskać w MEN pod numerem telefonu: (0-22) 629-00-59 oraz w Internecie na stronach: www.men.waw.pl
Plan edukacyjny szkoły podstawowej Serdecznie proszę o przesłanie mi struktury lub wzoru planu edukacyjnego i wychowawczego szkoły podstawowej. Z góry serdecznie dziękuję. Według założeń reformy, każda szkoła układa swój własny plan dydaktyczno-wychowawczy, który jest wynikiem pracy całej rady pedagogicznej. Na pewno nie jest łatwo ułożyć go po raz pierwszy. Może w tym pomóc wykształcony w programie Nowa Szkoła edukator (jest ich blisko 3000, więc na pewno znajdzie sie ktoś w pobliżu). Warto także posłużyć sie wydanymi przez MEN książeczkami Biblioteczki Reformy (nr 7, 8, 11, 13). Gotowe programy nauczania zintegrowanego, blokowego oferują nauczycielom WSiP SA, na ich podstawie ułożenie planu dydaktyczno-wychowawczego będzie łatwe. Ocena z zachowania Czy mogliby mi Państwo udzielić jakichkolwiek informacji na temat oceny zachowania i jej kryteriów? Informacje, czym jest nowoczesne ocenianie, zarówno zewnątrzszkolne, jak wewnątrzne, zawarte sa w 17. tomiku Biblioteczki Reformy. Te materiały zostały wysłane do wszystkich szkół, można więc do nich zajrzeć na miejscu. Na str. 11. podano fragmenty rozporządzenia MEN dotyczące ocen z zachowania: pr. 9, 10. Zgodnie z założeniami reformy, to jednak rada pedagogiczna szkoły ustala kryteria ocen z zachowania. Wychowawcy klas muszą o nich powiadomić uczniów. Muszą też ich poinformować, jak mogą poprawić już ustaloną ocenę.
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna |