logo WSiP logo
pomoc
slownik
archiwum
poczta
powrót do strony głównej WSiP
poprzednie hasło

Histogram

Graficzna prezentacja rozkładu wyników testowania.

Powiększ...

Histogram inaczej rozkład częstości jest to graficzne przedstawienie liczby obserwacji dla każdej wartości skali. Histogram przedstawia jeden zbiór wyników, mogą to być wyniki uczniów w jednej klasie, wyniki klas w jednej szkole, w województwie czy kraju).
Histogram może mieć: rozkład normalny, spłaszczony, wypiętrzony, skośny, dwumodalny. Analiza rozkładu pozwala na sformułowanie określonych wniosków:

  • Rozkład standardowy normalny jest obrazem idealnego losowego rozkładu wyników.
  • Rozkład spłaszczony to rozkład liczebności charakteryzujący się dużym rozrzutem zaobserwowanych wartości zmiennej oraz słabo zaznaczającą się tendencją centralną. Wyniki testowania przybierają rozkład spłaszczony, gdy zadania testowe wykazują umiarkowane różnice trudności i wysoką interlokację.
  • Rozkład wypiętrzony to rozkład liczebności charakteryzujący się małym rozrzutem zaobserwowanych wartości zmiennej oraz silnie zaznaczającą się tendencją centralną. Wyniki testowania przybierają rozkład wypiętrzony, gdy zadania testowe wykazują duże różnice trudności i niską interkorelację.
  • Rozkład skośny to rozkład liczebności charakteryzujący się skupieniem zaobserwowanych wartości zmiennej w pobliżu wartości najwyższych lub najniższych. W pierwszym przypadku nazywamy układ "ujemnie skośnym", a w drugim - "dodatnio skośnym". Ujemna skośność rozkładu wyników testowania wiąże się zwykle z wysoką łatwością zadań testowych dla badanych, a skośność dodatnia - z wysoka ich trudnością. Silnej skośności rozkładu wyników testowania towarzyszy efekt pułapu lub efekt dna.
  • Rozkład dwumodalny to rozkład liczebności charakteryzujący się dwoma punktami skupienia zaobserwowanej wartości zmiennej. Wyniki testowania przybierają rozkład dwumodalny, gdy zadania testowe mają wyrównaną trudność i bardzo wysoką interlokację. Może on także świadczyć o różnorodności badanych pod względem osiągnięć szkolnych (o istnieniu dwu grup uczniów o odmiennych poziomach osiągnięć). Jest pożądany w przypadku testów selekcyjnych.

Opis hasła dotyczy interpretacji wyników egzaminów zewnętrznych.


Słownik ] [ Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna