|
EGZAMINY PRÓBNE
(wrzesień - październik 2001)
|
W czasie kiedy toczyły się spory i ważyły się decyzje
dotyczące nowej matury, w całym kraju odbywały się egzaminy próbne:
- nowa matura z matematyki odbyła
się 18 września 2001 r.,
- nowa matura z języka obcego odbyła się 19
września 2001 r.,
- sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej odbył
się 2 października 2001 r.,
- egzamin gimnazjalny odbył się 16
października 2001 r.
Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) zamieściła na swoich
stronach internetowych raporty z przygotowania i przeprowadzenia egzaminów
próbnych - są to raporty zbiorcze podsumowujące przebieg egzaminów w całym
kraju. Natomiast na stronach internetowych poszczególnych Okręgowych Komisji
Egzaminacyjnych (OKE) znajdują się raporty na temat przebiegu egzaminów
na terenie objętym działalnością tych komisji. W raportach, oprócz opisu
przebiegu egzaminów i wniosków, zawarto także wiele interesujących danych
liczbowych dotyczących uzyskanych przez uczniów wyników.
Przeprowadzeniu egzaminów próbnych przyświecały
dwa cele:
- zapoznanie uczniów, nauczycieli i rodziców z formą
egzaminu oraz stosowanymi procedurami,
- sprawdzenie przygotowania systemu egzaminacyjnego
oraz szkół do egzaminów w 2002 roku, a w szczególności:
- sprawdzenie funkcjonowania elektronicznego systemu
gromadzenia i przetwarzania danych egzaminacyjnych,
- zweryfikowanie procedur i instrukcji egzaminacyjnych,
- sprawdzenie organizacyjnej sprawności CKE i OKE
w zakresie przygotowania i przeprowadzenia sprawdzianu oraz opracowania
jego wyników,
- sprawdzenie funkcjonowania systemu zabezpieczenia
materiałów egzaminacyjnych przed nieuprawnionym ujawnieniem,
- sprawdzenie funkcjonowania systemu druku i dystrybucji
materiałów egzaminacyjnych,
- sprawdzenie organizacyjne i merytoryczne nowego
sposobu sprawdzania prac egzaminacyjnych przez zewnętrznych egzaminatorów;
- zweryfikowanie przygotowania egzaminatorów.
CKE wyraźnie podkreśla, że celem egzaminów próbnych nie
było zbadanie osiągnięć uczniów, zatem wyniki próbnych egzaminów
nie mogą być wykorzystane do bieżącego, szkolnego oceniania uczniów. Była
to próba wyłącznie o aspekcie instrumentalnym, a dostarczenie szkołom
informacji zwrotnej o osiągnięciach uczniów, opracowanej jako materiał
ćwiczeniowy, powinno służyć jedynie do analiz przez dyrektorów szkół i
rady pedagogiczne dla potrzeb doskonalenia się nauczycieli w umiejętności
odczytywania, interpretowania i wykorzystywania wyników egzaminów, w celu
podnoszenia jakości kształcenia.
Za niezwykle ważne uznano, żeby wszyscy uczniowie, którzy w roku 2002
przystąpią do egzaminów, mieli możliwość uczestniczenia w egzaminach próbnych,
a tym samym mogli poznać zasady wypełniania arkuszy egzaminacyjnych i
zasady kodowania prac egzaminacyjnych.
Zebrane w fazie przygotowania i przeprowadzenia próbnych
egzaminów informacje oraz opracowane wyniki pozwalają na dokonanie oceny
stanu przygotowań systemu oceniania zewnętrznego do przeprowadzenia egzaminów
w roku 2002. Oto wybrane wnioski:
- System egzaminacyjny okazał się być dobrze przygotowany
do przeprowadzenia egzaminu w 2002 roku. Procedury pokryły swoim zakresem
wszystkie aspekty przeprowadzania egzaminu. Konieczne poprawki, polegające
na uszczegółowieniu niektórych procedur, zostaną wprowadzone do końca
bieżącego roku kalendarzowego (2001).
- Egzaminy odbyły się w określonym wcześniej terminie
z zachowaniem poufności do momentu rozpoczęcia egzaminów. Druk materiałów
egzaminacyjnych odbył się zgodnie z procedurami ustalonymi przez wykonawcę
i uzgodnionymi z CKE. Problemy, które sugerowali niektórzy organizatorzy
egzaminu (dyrektorzy szkół), związane z konfekcjonowaniem arkuszy egzaminacyjnych
rzeczywiście wystąpiły i były spowodowane niewłaściwym opakowaniem (wynikło
to z założenia obniżenia kosztów na egzaminie próbnym), jakość opakowania
poprawiono już przy sprawdzianie i egzaminie gimnazjalnym. Niedociągnięcia
związane z dystrybucją materiałów wynikały z pomyłek dyrektorów szkół,
popełnionych w trakcie przekazywania danych do OKE. W chwili obecnej
bazy danych są już prawidłowo uzupełnione.
- Komputerowy system przetwarzania danych jest właściwym
narzędziem spełniającym wymogi systemu egzaminacyjnego. Koniecznym okazało
się poprawienie elektronicznego formularza zbierania danych (Hermes)
i aplikacji generujących ostateczne dane, co już uczyniono. Komisja
egzaminacyjna w Krakowie testuje program internetowej
informacji o wynikach egzaminów. Należy podkreślić, że system przetwarzania
danych musi być doskonalony w sposób ciągły i jest to uwzględnione w
harmonogramie prac OKE i CKE.
- Nowy sposób sprawdzania prac egzaminacyjnych przez
egzaminatorów zewnętrznych nie budzi większych zastrzeżeń. Jednakże
bieżąca weryfikacja pracy egzaminatorów potwierdza konieczność ustawicznego
doskonalenia programów szkoleń, a niekiedy ich modyfikację. W wyniku
powyższej weryfikacji stwierdzono przypadki niedokładności pracy egzaminatorów,
które były na bieżąco eliminowane. Generalnie egzaminy próbne potwierdziły
dobre przygotowanie egzaminatorów do porównywalnego i kryterialnego
oceniania. Powyższe znajduje potwierdzenie w rozkładach wyników otrzymanych
w poszczególnych komisjach.
W raporcie podkreślono, że ważnym elementem przygotowań
do egzaminów zewnętrznych jest tworzenie pierwszej w kraju pełnej bazy
danych szkół i uczniów. W tym zakresie zebrano uwagi i zidentyfikowano
problemy związane z funkcjonowaniem programów komputerowych. Uwagi wykorzystano
przy modyfikacji aplikacji na egzamin w 2002 r.
Wyniki egzaminu, mimo, że ich sprawdzenie nie było celem
przeprowadzanej próby, pokazały w jakim zakresie należy korygować proces
nauczania i jakie umiejętności należy doskonalić w badanym zakresie.
Warto przytoczyć wyniki uczniów gimnazjów, które w pewnym
stopniu odzwierciedlają przygotowanie uczniów i tak w skali całego kraju:
Część humanistyczna próbnego
egzaminu gimnazjalnego
W populacji gimnazjalistów statystyczny uczeń uzyskał z części humanistycznej
średnio 24,26 pkt. na 50 możliwych. Najczęściej występujący wynik
to 18 pkt. Najwyższy wynik ucznia jest równy 50 pkt., a najniższy
0 pkt. Wynik najwyższy uzyskało 0,008% uczniów, a najniższy 0,008%
uczniów.
Część matematyczno-przyrodnicza
próbnego egzaminu gimnazjalnego
W populacji gimnazjalistów statystyczny uczeń uzyskał średnio z części
matematyczno-przyrodniczej 23,64 pkt. na 50 możliwych. Najczęściej
występujący wynik to 20 pkt.. Najwyższy wynik ucznia jest równy 50 pkt.,
a najniższy 0 pkt. Wynik najwyższy uzyskało 0,018% uczniów, a najniższy
0,007% uczniów.
ROK SZKOLNY 2001/2002 POD ZNAKIEM
ZMIAN
|
W rozpoczynającym się roku szkolnym uczyć się będzie około
6 750 000 uczniów w szkołach podstawowych, gimnazjach liceach ogólnokształcących,
liceach zawodowych, technikach i zasadniczych szkołach zawodowych.
Pierwsza zmiana - w szkołach
ponadpodstawowych nie ma w tym roku klas pierwszych wiąże się to
z przygotowaniami do wprowadzenia reformy szkolnictwa ponadgimnazjalnego,
a jednocześnie jest konsekwencją wprowadzenia 1 września 1999 r. gimnazjów
i sześcioletnich szkół podstawowych. Uczniowie, którzy dotychczas trafiali
do pierwszych klas szkół ponadpodstawowych byli absolwentami ośmioletniej
szkoły podstawowej, a obecnie ci uczniowie, którzy w starym systemie opuściliby
klasy ósme teraz poszli do trzeciej klasy gimnazjum, by za
rok zasilić pierwsze klasy nowych szkół ponadgimnazjalnych - trzyletnich
liceów profilowanych i szkól zawodowych o skróconym cyklu kształcenia
i zreformowanych podstawach programowych. Zgodnie z decyzjami MEN
obowiązującymi na dzień 1 września 2001 r., w roku 2002 nie
będzie techników i liceów zawodowych.
Uczniowie pierwszych klas szkół ogólnokształcących lub zawodowych, którzy
w ubiegłym roku szkolnym nie otrzymali promocji do klasy drugiej będą
musieli powtarzać klasę pierwszą w przygotowanych klasach zbiorczych we
wskazanych przez kuratoria szkołach.
Druga zmiana to przeprowadzenie
po raz pierwszy egzaminów zewnętrznych:
- Sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej
- Egzaminu gimnazjalnego
- Egzaminu maturalnego
Każdy z tych egzaminów jest powszechny i obowiązkowy
i taki sam w całym kraju, oceniany przez egzaminatorów zewnętrznych. Egzaminy
te są organizowane przez Okręgowe Komisje Egzaminacyjne i Centralną Komisję
Egzaminacyjną i zostały już uwzględnione w podanym przez Ministerstwo
Edukacji Narodowej kalendarzu roku szkolnego 2001/2001.
1 |
3. IX. 2001 r. |
Rozpoczęcie roku szkolnego. |
2 |
23-31.XII.2001 r. |
Zimowa przerwa świąteczna. |
3 |
14.I.2002 r.
15.I.2002 r. |
Pisemne egzaminy dojrzałości w sesji zimowej
(wg starych zasad). |
4 |
21.I-3.II.2002 r.
28.I-10.II.2002 r.
4.II-17.II.2002 r.
|
Ferie zimowe - małopolskie, mazowieckie, podlaskie, wielkopolskie.
Ferie zimowe - kujawsko-pomorskie, lubelskie, lubuskie, podkarpackie,
pomorskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, zachodniopomorskie.
Ferie zimowe - dolnośląskie, łódzkie, śląskie.
|
5 |
28.III-2.IV.2002 r. |
Wiosenna przerwa świąteczna. |
6 |
28.III.2002 r.
26.IV.2002 r.
|
Zakończenie zajęć w klasach programowo najwyższych
szkół średnich dla uczniów zdających "nową maturę".
Zakończenie zajęć w klasach programowo najwyższych szkół średnich
dla uczniów zdających egzamin dojrzałości wg starych zasad. |
7 |
10.IV.2002
r. |
Sprawdzian w klasach szóstych szkół podstawowych. |
8 |
9.V.2002 r.
10.V.2002 r.
|
Egzamin gimnazjalny - część humanistyczna.
Egzamin gimnazjalny - część matematyczno-przyrodnicza.
|
9 |
8- 26.IV.2002 r.
7- 20.V.2002 r.
21.V-7.VI.2002 r.
|
Egzaminy maturalne.
Część wewnętrzna egzaminów maturalnych.
Część zewnętrzna egzaminów maturalnego z przedmiotów obowiązkowych.
Część zewnętrzna egzaminu maturalnego z przedmiotów wybranych przez
absolwenta. |
10 |
9.V.2002 r.
10.V.2002 r
|
Pisemne egzaminy dojrzałości w sesji wiosennej
- wg starych zasad. |
11 |
19.VI.2002
r. |
Zakończenie zajęć w klasach programowo najwyższych
szkół zasadniczych. |
12 |
21.VI.2002
r. |
Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. |
13 |
22.VI-31.VIII.
2002 r. |
Wakacje. |
14 |
16.VIII.2002
r. |
Sprawdzian dodatkowy dla uczniów, którzy z przyczyn
losowych bądź zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu w kwietniu
2002 r. lub przerwali ten egzamin. |
15 |
19.VIII.2002 r.
20.VIII.2002 r.
|
Dodatkowy egzamin gimnazjalny którzy z przyczyn
losowych bądź zdrowotnych nie przystąpili do egzaminu gimnazjalnego
w maju 2002 r. lub przerwali ten egzamin.
Część humanistyczna.
Część matematyczno-przyrodnicza. |
16 |
2.XI.2001
r.
2.V.2002 r.
31.V.2002 r |
Mogą być dodatkowymi dniami wolnymi od zajęć w
szkołach z pięciodniowym tygodniem pracy po odpracowaniu. |
17 |
2.V.2002
r.
4.V.2002 r. |
Dodatkowe dni wolne od zajęć w szkołach z sześciodniowym
tygodniem pracy |
Do podanego kalendarza warto dopisać terminy
egzaminów próbnych, ponieważ wszystkie egzaminy poprzedzone będą
próbą generalną. I tak :
- Próbny sprawdzian
przeprowadzony będzie w całej Polsce 2 października
2001 r. o godz. 900 - próbą objęci zostaną wszyscy
uczniowie szóstych klas szkół podstawowych (ok. 550 000 uczniów), które
spełnią warunki określone przez okręgową komisję egzaminacyjną.
- Próbny egzamin gimnazjalny
przeprowadzony będzie w całej Polsce 16 października
2001 r. o godz. 900 - próbą objęci zostaną wszyscy
uczniowie klas trzecich gimnazjów (ok. 620 000 uczniów) którzy spełnią
warunki określone przez okręgową komisję egzaminacyjną, z tym, że każdy
uczeń będzie pisał jedną część egzaminu (część humanistyczną lub matematyczno-przyrodniczą),
a zasady podziału podane zostaną w dniu egzaminu.
- Próbny egzamin maturalny
będzie przeprowadzony tylko w części obejmującej egzamin z matematyki
na poziomie podstawowym i egzamin z języka obcego na poziomie podstawowym.
Próba odbędzie się dnia 18 i 19 września
2001 r. o godz. 900 i obejmie wszystkich uczniów
klas maturalnych w szkołach które spełnią warunki określone przez okręgową
komisję egzaminacyjną.
Celami egzaminów próbnych są:
- zapoznanie uczniów, nauczycieli i rodziców z formą
egzaminu oraz stosowanymi procedurami,
- sprawdzenie przygotowania systemu egzaminacyjnego
oraz szkół do egzaminów w roku 2002,
- zweryfikowanie przygotowania egzaminatorów.
Wyniki próbnych egzaminów nie mogą być wykorzystywane
do bieżącego, wewnątrzszkolnego oceniania uczniów, a jedynie do przygotowania
analiz przeprowadzanych przez dyrektorów szkół, rady pedagogiczne i nauczycieli
w celu wprowadzenia ewentualnych zmian, zapewniających podniesienie jakości
pracy szkoły.
Za zorganizowanie egzaminów odpowiada Centralna Komisja Egzaminacyjna
(między innymi decyduje o wyborze zaproponowanych przez okręgowe komisje
egzaminacyjne zestawów egzaminacyjnych). Za sprawne przeprowadzenie egzaminów
na terenie swojego działania odpowiadają okręgowe komisje egzaminacyjne
(jest ich osiem) (link). One też zamieszczają na swoich stronach internetowych
szczegółowe informacje dotyczące sprawdzianu i egzaminów.
EGZAMINY ZEWNĘTRZNE - WIADOMOŚCI OGÓLNE
|
W roku 2002 odbędą się pierwsze egzaminy zewnętrzne, a
zgodnie z zapowiedzią Ministerstwa Edukacji Narodowej w tym roku odbędą
się egzaminy próbne.
W związku z tym warto wiedzieć coś więcej na temat oceniania zewnętrznego.
Zewnętrzny system oceniania ma zagwarantować utrzymanie
dobrej jakości edukacji poprzez podsumowywanie i porównywanie wyników
pracy szkół. Wprowadzony w ramach reformy edukacji nowy system oceniania
zakłada:
- bezpośrednio:
- sprawdzanie posiadanych przez uczniów umiejętności
i wiadomości, z uwzględnieniem praktycznego ich zastosowania,
- oparcie oceniania na jasno sprecyzowanych kryteriach,
w wypadku oceniania zewnętrznego - ujednoliconych dla danego etapu nauczania,
- dostosowania stopnia trudności egzaminów i sprawdzianów
do trudności ćwiczeń wykonywanych w toku nauki i do możliwości uczniów
na określonym etapie edukacji (z uwzględnianiem uczniów o specjalnych
potrzebach edukacyjnych)
- pośrednio:
- rozwój ucznia, osiągany dzięki odpowiedniemu komunikowaniu
wyniku, w szczególności wyraźniejszemu wskazywaniu, co osiągnął, co
zrobił dobrze, ile potrafi, a nie czego nie umie,
- przygotowanie uczniów do samokształcenia,
- pomoc szkole jako placówce służącej wspieraniu uczenia
się,
- konieczność ustawicznej refleksji nad celami kształcenia,
- konieczność doskonalenia stosowanych w szkołach
metod nauczania, kształcenia i wychowania,
Przygotowanie zewnętrznego systemu oceniania, zgodnie
z ustawą o systemie oświaty i rozporządzeniem w sprawie zasad oceniania
i egzaminowania..., należy do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i ośmiu
okręgowych komisji egzaminacyjnych. Wymienione akty prawne precyzują:
- jakie instytucje organizują egzaminy,
- gdzie przeprowadzany będzie sprawdzian i egzaminy,
- terminy egzaminów,
- zadania egzaminatorów oraz kto może być egzaminatorem,
- zakres egzaminów i sprawdzianu,
- kogo obowiązuje egzamin i kto może do niego przystąpić,
- tryb przekazywania informacji o egzaminach i sprawdzianie,
- warunki organizacyjne, jakie powinny być zapewnione
podczas sprawdzianu i egzaminów.
TERMINARZ ZEWNĘTRZNEGO SYSTEMU OCENIANIA
|
Zgodnie z decyzją MEN terminarz wprowadzania zewnętrznego
systemu oceniania jest następujący:
rok 2002 miesiąc
|
- przeprowadzony będzie pierwszy sprawdzian
w szóstej klasie szkoły podstawowej
|
rok 2002 miesiąc
|
- przeprowadzony będzie pierwszy egzamin w trzeciej
klasie gimnazjum,
|
rok 2002 maj
|
- przeprowadzony będzie po raz pierwszy nowy
egzamin maturalny dla absolwentów czteroletnich szkół średnich
(z wyjątkiem ust. 6)
|
rok 2003 maj
|
- nowy egzamin maturalny będzie przeprowadzony
po raz pierwszy dla absolwentów pięcioletnich szkół średnich,
w tym klas dwujęzycznych i specjalnych prowadzących pięcioletni
cykl kształcenia
|
rok 2004 maj
|
- nowy egzamin maturalny będzie przeprowadzony
po raz pierwszy dla absolwentów trzyletnich techników i szkół
równorzędnych na podbudowie szkoły zasadniczej ( z wyjątkiem ust.
6)
|
rok 2005 maj
|
- nowy egzamin maturalny będzie przeprowadzony
po raz pierwszy dla absolwentów liceów profilowanych
- nowy egzamin maturalny będzie przeprowadzony
po raz pierwszy dla absolwentów szkół ponadpodstawowych dla dorosłych
|
rok 2006 maj
|
- nowy egzamin maturalny będzie przeprowadzony
po raz pierwszy dla absolwentów liceów uzupełniających
- nowy egzamin maturalny będzie przeprowadzony
po raz pierwszy dla absolwentów szkół polskich poza granicami
kraju
|
Od maja 2006 roku egzamin maturalny będzie przeprowadzany
wyłącznie zgodnie z regulaminem nowej matury. W związku z tym absolwenci,
którzy zdali tylko część egzaminu dojrzałości w latach wcześniejszych
będą mogli przystąpić do egzaminu na dotychczasowych zasadach do stycznia
2005 roku.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
|
Celem sprawdzianu będzie zbadanie stopnia opanowania wiedzy
i niektórych umiejętności ponadprzedmiotowych uczniów, takich, które pozwolą
im rozumieć otaczającą rzeczywistość, będą przydatne w życiu codziennym
i umożliwią kontynuowanie edukacji w dalszych cyklach nauki. Podczas sprawdzianu
diagnozie poddane zostaną umiejętności, zawarte w standardach wymagań
określonych przez Ministra Edukacji Narodowej, takie jak:
- czytanie,
- pisanie,
- rozumowanie,
- korzystanie z informacji,
- wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
Sprawdzian będzie miał formę pisemną, a zadania będą miały
charakter ponadprzedmiotowy, tzn. czytanie tekstów, np. przyrodniczych,
polonistycznych, technicznych, będzie trwał 60 minut.
Wyniki sprawdzianu zostaną podane w skali punktowej.
Przykładowe zadania są przedstawione w informatorach, które są publikowane
na stronach internetowych okręgowych komisji egzaminacyjnych i Centralnej
Komisji Egzaminacyjnej. Powinny być także dostępne w każdej bibliotece
szkolnej.
EGZAMIN W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
|
Egzamin gimnazjalny składa się z dwóch części, z których
każda jest przeprowadzana innego dnia i trwa 120 minut. Jest egzaminem
ponadprzedmiotowym diagnozującym wiedzę i umiejętności zgrupowane w dwóch
blokach: humanistycznym i matematyczno-przyrodniczym (stąd dwie części
egzaminu). Zgodnie ze standardami wymagań egzaminacyjnych diagnozie jest
poddawane:
- w bloku humanistycznym:
- czytanie i odbiór tekstów kultury,
- tworzenie własnego tekstu;
- w bloku matematyczno-przyrodniczym:
- stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
niezbędnych w praktyce życiowej i w dalszym kształceniu,
- wyszukiwanie i stosowanie informacji,
- wskazywanie i opisywanie faktów, związków, zależności zwłaszcza przyczynowo-skutkowych,
funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych,
- stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.
Wyniki egzaminu zostaną podane w skali punktowej.
Przykładowe zadania są przedstawione w informatorach, które są publikowane
na stronach internetowych okręgowych komisji egzaminacyjnych i Centralnej
Komisji Egzaminacyjnej. Powinny być także dostępne w każdej bibliotece
szkolnej.
Zgodnie z szacunkami Ministerstwa Edukacji Narodowej do
egzaminów w roku 2002 przystąpi około 1 400 000 uczniów - ok. 540 tys.
uczniów szkoły podstawowej, ok. 605 tys. uczniów gimnazjum i ok. 240 tys.
absolwentów czteroletnich liceów. Wymagać to będzie przygotowania ok.
50 tys. egzaminatorów.
Przeprowadzenie po raz pierwszy tak dużego zadania wymaga
przeprowadzenia egzaminów próbnych. Próba ta pozwoli na sprawdzenie przygotowania
merytorycznego egzaminatorów, weryfikację procedur egzaminacyjnych, oswojenie
z nową formą egzaminów uczniów i nauczycieli, a także sprawdzenie technicznej
sprawności gromadzenia i przetwarzania danych.
Próbą objęci zostaną wszyscy uczniowie szóstych klas szkół
podstawowych i trzecich klas gimnazjów oraz ci uczniowie klas maturalnych,
którzy zdają nową maturę w roku 2002.
Każdy uczeń klasy trzeciej gimnazjum będzie uczestniczył
tylko w jednej z dwóch części egzaminu - humanistycznej lub matematyczno-przyrodniczej.
Próbny egzamin maturalny nie będzie pełnym egzaminem maturalnym.
Będzie to tylko pisemna matura z dwóch przedmiotów:
- matematyki (ponieważ powraca ona na maturę jako egzamin obowiązkowy),
- języka obcego nowożytnego (do tej pory był obowiązkowy na maturze
tylko w liceach ogólnokształcących).
Na próbnej maturze każdy dostanie taki arkusz, jaki będzie
później na właściwej maturze. Wszyscy w całej Polsce będą pisać takie
same zadania. Wszystkie prace będą oceniane w taki sam sposób, według
tych samych kryteriów, przez specjalnie przygotowanych egzaminatorów wpisanych
do ewidencji egzaminatorów prowadzonej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
TERMINY PRÓBNYCH EGZAMINÓW
W CAŁEJ POLSCE
|
Ustalono następujące terminy próbnych egzaminów:
2 października 2001 r. |
--
|
sprawdzian dla uczniów VI klasy szkoły podstawowej |
16 października 2001 r. |
--
|
egzamin gimnazjalny dla uczniów klasy III |
18 września 2001 r. |
--
|
egzamin maturalny na poziomie podstawowym - matematyka |
19 września 2001 r. |
--
|
egzamin maturalny na poziomie podstawowym - języki
obce |
[ Archiwum ] [ Poczta ]
[ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka
Akcyjna
|