Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna Reforma Oświaty | ||
|
Spis treści
Od redakcji "Znaku" Polskie szkolnictwo znalazło się w przededniu prawdziwej rewolucji. Co prawda istnieje dość powszechna zgoda, że radykalne zmiany w oświacie są konieczne, ale niepokojąca jest cisza (czy raczej złowroga szeptanka), która poprzedza tę oczekiwaną i -- miejmy nadzieję -- życiodajną burzę. A przecież to przede wszystkim jakość edukacji zadecyduje o przyszłym miejscu Polski w świecie. Jakie nadzieje wiążemy z reformą polskiej szkoły? Jakie zaś lęki? Kim będzie Polak wykształcony w nowym systemie? Warto zadawać dziś te pytania, póki jest czas na korekty. Żaden z autorów prezentowanych Państwu artykułów nie podaje w wątpliwość samej potrzeby reformy. Piszą wszakże zarówno jej gorący orędownicy, jak i krytycy konkretnych rozwiązań. O "szkole po reformie" wypowiadają się przedstawiciele MEN-u, nauczyciele rozmaitych typów szkół, kuratorzy, rodzice. Piórem naszych autorów opisujemy także przeobrażenia cywilizacyjne, które wymusiły zmiany modelu edukacji w XX stuleciu, a wreszcie przedstawiamy dylematy, przed którymi stanęło szkolnictwo na Zachodzie. Mamy nadzieję, że zeszyt pogłębi rzeczową dyskusję nad polską edukacją, a zarazem wesprze niezbędne dzieło reformy. |