logo WSiP logo

Egzaminy państwowe
Programy wychowawcze
Zarzšdzanie szkołš
pomoc
slownik
archiwum
poczta
powrót do strony głównej WSiP



Szkolny sport a wychowanie

Zreformowana szkoła w większym niż dotychczas stopniu będzie przygotowywać ucznia do mądrego i odpowiedzialnego życia, a nie tylko do następnego etapu edukacji. W tym właśnie celu w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego, wśród obowiązkowych zadań szkoły, umieszczono treści edukacji prozdrowotnej.

Podstawowym zadaniem wychowania fizycznego w szkole jest rozwijanie sprawności fizycznej. Za Ewą Czerską sprawnym fizycznie nazwiemy człowieka charakteryzującego się dużą wydolnością układu krążenia, oddychania, wydalania i termoregulacji, zdolnego do wykonywania wysiłku angażującego w znacznym stopniu układ kostno-mięśniowy. Człowiek sprawny fizycznie jest bardziej wydajny w pracy zawodowej, mniej narażony na stresy, pewniejszy siebie. Podnoszenie i utrzymywanie odpowiedniej sprawności fizycznej jest niezbędnym warunkiem satysfakcjonującego życia w obecnej i przyszłej cywilizacji. Szkoła musi więc wykształtować w uczniu nawyki dbania o sprawność fizyczną i zdrowie.

Sport jest także tą dziedziną, która obok zdrowia fizycznego niesie z sobą możliwości wpojenia zasad moralnych i etycznych ważnych dla społeczeństwa, kształtowania poczucia uczciwości i sprawiedliwości. Sport uczy wytrwałości, systematyczności i odpowiedzialności. Kształtuje umiejętność przyjmowania porażki. W grupie wzmaga poczucie jedności, określa tożsamość jej członków.

Dla niektórych uczniów to właśnie udział w życiu sportowym jest niepowtarzalną szansą zaistnienia i odniesienia sukcesu.

Bardzo skwapliwie wykorzystujemy tę możliwość.

Klamrą spinającą rozwijanie sprawności fizycznych i wpajanie zasad moralnych może być koncepcja duchowo ci ciała. Jej autor Alexander Lowen przedstawia jedność ducha i ciała, które konieczne są do osiągnięcia zdrowia w aspekcie somatycznym, psychicznym oraz tworzenia wartości moralnych. "Istnieje potrzeba formułowania i nauczania zasad etycznych, na których istoty ludzkie mogą wzorować swoje zachowanie. Aby takie nauczanie mogło być owocne, należy uznawać podstawową rolę, jaką ciało i uczucia w nim zachodzące odgrywają we wszystkich sprawach moralności. Wymaga to podkreślenia faktu, że zachowanie moralne ma na celu rozwijanie dobrych uczuć u jednostki, a równocześnie dobro społeczności, w której ona żyje. Jeżeli głównym celem życia jest, o czym jestem przekonany, bycie osobą pełną gracji i łaskawości, to taki właśnie powinien być również cel programów edukacyjnych, a nie nabywanie wiedzy. Nie wolno nam się ograniczać do przekonania, że wiedza wraz z władzą, jaką ona daje, jest drogą do dobrego życia. Życie bez stosowania się do zasad opartych na wysokich wymaganiach etycznych pociąga za sobą utratę największego daru, jaki niesie życie — radości". [30]

Szkoła posiada bazę sportową dość dobrą, jak na małą szkołę wiejską. Dbamy o uzmysłowienie uczniom, że sukcesem w sporcie jest nie tylko zwycięstwo w rywalizacji, ale przede wszystkim zwycięstwo nad samym sobą, np. w postaci zachowań "fair play".

Wszyscy uczniowie w szkole są objęci opieką lekarza ortopedy, a uczniowie z większymi wadami postawy ("większymi", bo wady postawy mają obecnie niemal wszyscy!) mogą uczestniczyć w zajęciach gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej.

W zajęciach Szkolnego Koła Sportowego uczestniczą wszyscy chętni uczniowie. Dzieci przychodzą do szkoły, aby w atrakcyjny dla nich sposób spędzić wolny czas.

W czasie tych zajęć szkolni sportowcy są także przygotowywani do imprez i zawodów sportowych organizowanych cyklicznie w naszej gminie. Trzeba przyznać, że na rozwój kultury i sportu w gminie nie szczędzi się środków. Na terenie naszej szkoły organizowane są corocznie zawody sportowe dla uczniów młodszych ze wszystkich szkół podstawowych naszej gminy oraz mistrzostwa szkół podstawowych gminy Bełchatów w koszykówce trójek koszykarskich.

Nasi uczniowie uczestniczą we wszystkich ważniejszych imprezach, mistrzostwach i zawodach sportowych na terenie gminy, powiatu, a także województwa.

Wyczyny sportowe naszych sportowców i drużyn sportowych bardzo konsolidują całą społeczność szkolną. Zwycięstwa są świętami ogólnoszkolnymi i zawsze są należycie fetowane.

Grupa dziewcząt tworząca pierwotnie coś w rodzaju zespołu dopingująco-rozrywkowego przekształciła się stopniowo w prawie profesjonalny zespół tańca towarzyskiego "Rockitki". Ta forma sportowego koła zainteresowań jest również bardzo cenna. Obok osiągania oczywistych korzyści, jakie przynosi młodemu organizmowi ruch przy muzyce, dziewczęta uczą się przedsiębiorczości (same zabiegają o sponsorów), gospodarności i zaradności. Samodzielnie lub przy pomocy mam przygotowują stroje i wszelkie rekwizyty.

Co roku, co najmniej raz w czasie zimy, urządzamy wyjazdowe zawody sportowe w zjeżdżaniu z kopalnianej "wielkiej góry" Na Byle Czym. Uczniowie mają wtedy możliwość wykazania się swoją inwencją w przygotowaniu "urządzenia zjeżdżającego". Powinno być ono dowcipne, oryginalne, ale i na tyle małe, aby zmieściło się w szkolnym autobusie.

Nagrodą jest Serce Pani Dyrektor (lukrowany piernik), bo zawody odbywają się zwykle w lutym (Walentynki).

[30] A. Lowen: Duchowość ciała. Agencja wydawnicza Jacek Santorski & Co,Warszawa 1991.


[ Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ] [ Powrót ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna