logo WSiP logo

Egzaminy państwowe
Programy wychowawcze
Zarzšdzanie szkołš
pomoc
slownik
archiwum
poczta
powrót do strony głównej WSiP



Kalendarz imprez i uroczystości
szkolnych na rok szkolny

Miesiąc

Hasło

Treści

Cele

Formy

Rodzaj uroczystości lub imprezy

Osoba odpowiedzialna*

termin realizacji

Wrzesień

Świat wakacyjnych wspomnień i fantazji

  • Podkreślenie wartości i sensu czasu wolnego,
  • dostarczenie informacji o wypoczynku na kolonii oazowej lub in.,
    • zapoznanie z psychospołecznymi funkcjami czasu wolnego: wypoczynkiem, zabawą, pracą nad sobą,








    • dostrzeżenie znaczenia wypoczynku dla prawidłowego rozwoju człowieka, umiejętność jego organizacji.
  • Konkursy:
    • na najciekawszą widokówkę z pozdrowieniami z wakacyjnych podróży (także tych w wyobraźni),
    • na najlepszą stronicę z wakacyjnego dziennika,
    • na najciekawszy wiersz lub opowiadanie,
    • lekcje twórczości nt. wakacyjnych przygód (opisy, fraszki, opowiadania).
    • Dzień Chłopaka:
      • ognisko z pieczeniem ziemniaków,
    • Udział w akcji Sprzątanie Świata.

    cały miesiąc

    opiekunowie kolonii oazowej lub in.













     

    30 września

    nauczyciel przyrody

    Październik

    Szkoła moich marzeń

    • Zebranie informacji zwrotnych na temat atmosfery panującejw szkole, propozycji i uwag na temat niezbędnych zmian,
      • diagnoza poziomu akceptacji szkoły przez uczniów i ich oczekiwań,
      • rozwój wyobraźni uczniów.
  • Ankiety,sesje informacji zwrotnych, rozmowy, dyskusje, burze mózgów" itp.
  • wystawa prac plastycznych, tekstów wypracowań i in.
  • Pasowanie Pierwszoklasistów,

  • Dzień Edukacji Narodowej
  • dyrektor i wychowawcy klas

     

     

    wychowawca klasy i Samorząd Uczniowski

    Listopad

    Moje korzenie

  • Zapoznanie z tradycjami krajów anglojęzycznych,
  • uświadomienie istotnych różnic w tradycjach,
  • więź z rodziną,
  • tradycje, obrzędy i zwyczaje lokalne,
  • przybliżenie zwyczajów anglosaskich,
  • obchody Święta Zmarłych,
  • historia miejscowości i lokalnej społeczności (miejsca pamięci narodowej),
  • obchody Rocznicy Odzyskania Niepodległości.
  • Święto Duchów - konkurs na najstraszniejszą dynię,
    u tworzenie drzewa genealogicznego rodu,
  • Andrzejki,
  • złożenie kwiatów i zapalenie zniczy na grobach osób związanych z naszą szkołą,
  • (foto)reportaż z odwiedzonych miejsc pamięci w naszej okolicy,



  • uroczysta wieczornica.
  • nauczycielka języka angielskiego
    nauczyciel historii

    wychowawcy klas, nauczyciel - opiekun Samorządu Uczniowskiego

    polonista




    nauczyciel historii i polonista

    Grudzień

    Co Ty możesz zrobić, aby ulepszyć świat?

  • Ochrona środowiska,
  • refleksje wokół Świąt Bożego Narodzenia,
    • poznawanie tradycji świąt polskich,
    • kształtowanie cech altruistycznych: uwrażliwianie na samotność, krzywdę, biedę ludzi izwierząt, skazanie na konieczność okazywania innym szacunku, miłości i przywiązania.
  • Pogadanki, wypracowania, rozprawki, opowiadania twórcze, prace plastyczne nt. "Czy mój dom jest czysty ekologicznie?", "Jak dbam oswojego psa?", "Jaki sens miało przyjście Chrystusa na świat?",
  • Mikołajki,
  • Wspólne kolędowanie,
  • Wieczerza wigilijna z udziałem osób samotnych, rozmowy o historii wsi, wydarzeniach historycznych z perspektywy gościa,
  • choinka dla saren, sikorek i zajączków, karmniki dla ptaszków.
  • polonista i nauczyciele twórczościi nauczania zintegrowanego

     

    wychowawcy klas

     

    dyrektor, wychowawca tej klasy, która jest Gospodarzem Szkoły

     

     

     

    wychowawca klasy "zero" we współpracy z leśniczym

    Styczeń

    Moje role w życiu

  • Uświadomienie mnogości ról odgrywanych przez człowieka w życiu (dziecko jako: uczeń, syn/córka,organizator zabawy choinkowej, mieszkaniec wsi, członek społeczeństwa itp.),
  • próby ustalania wzorców osobowościowych,
  • kształtowanie etosu pracy i twórczego stylu życia,
  • preorientacja zawodowa.
  • Gry dramatyczne, symulacyjne, interakcyjne; przedstawienie Teatru Dwa Okna,
  • zabawa choinkowa,
  • Dziadek i Babcia jako przykład doświadczenia i mądrości życiowej,
  • spotkanie z Babciami i Dziadkami — rozmowy z gośćmi,
  • spotkania z przedstawicielami różnych zawodów (rodzicami),
  • spotkanie z pracownikiem Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej (orientacja zawodowa dla kl. VIII).
  • nauczyciele twórczości, polonista,

     

    wychowawcy klas, opiekun Samorządu Uczniowskiego

     

     

    wychowawcy klas VI i VIII jw.

    Luty

    Różne oblicza miłości

  • Zwrócenie uwagi na istotę altruizmu:miłość bliźniego — ukazywanie wzorców (np. Matka Teresa z Kalkuty),
  • treści z zakresu wychowania w społeczeństwie: miłość jako uczucie (wychowanie seksualne), jako motyw działania, (patriotyzm),
  • różne rodzaje miłości i ich znaczenie w życiu człowieka,
  • "zdrowy egoizm" w postaci dbałości o własne zdrowie (hartowanie się).
  • Wywiad z księdzem proboszczem,
  • Walentynki (Walentynkowa Poczta),
  • prezentacja utworów poetyckich i literackich "małych form", utworów muzycznych na temat miłości,
  • kulig, spotkanie z niepełnosprawnymi z Zelowa,

  • konkurs zjazdów Na Byle Czym.
  • katecheta, wychowawcy klas, muzyk, polonista i informatyk,nauczyciel wychowania fizycznego,

     

     

     

     

     

    nauczyciel wychowania fizycznego

    Marzec

    Wiosenne porządki wewnętrzne

  • Wewnętrzne posprzątanie w swoim życiu,
  • kształtowanie refleksyjności, umiejętności dostrzegania dylematów moralnych,określanie swoich priorytetów itp.,
  • przygotowanie do samooceny,
  • rola kobiet w życiu społeczeństw i dla rozwoju cywilizacji,
  • uświadomienie roli kobiet w życiu społeczeństw (znane artystki, kobiety-naukowcy,noblistki, ale także: mama, babcia), zawody zdominowane przez kobiety.
  • Ankiety, rozmowy, dyskusje, sesje informacji zwrotnych, rozprawki,
  • "Który z prezentowanych dotąd autorytetów miał najwięcej cech, które Ty chciałbyś mieć?"
  • Kogo mogę nazwać swoim przyjacielem i dlaczego? itp.
  • Co chcę w życiu osiągnąć i co mogę już dziś robić w tym kierunku?
  • Dzień Kobiet
  • Korowód z topieniem marzanny
  • Dyrektor, wychowawcy klas, nauczyciele twórczości

     

     

     

     

     

     

    8 marca panowie, również ci mali,

    wychowawcy klas, Gospodarz Szkoły

    Kwiecień

    Co by było gdyby ... (np. ... na świecie nie było smutku?)

  • Uświadomienie roli nie raniącego poczucia humoru w życiu, jego znaczenie dla zdrowia (radość jako objaw zdrowia),
  • rozwijanie wyobraźni twórczej i fantazji,
  • kształtowanie postaw prozdrowotnych,
  • celebrowanie zwyczajów i tradycji Świąt Wielkanocnych,
  • kształtowanie więzi z rodziną, uświadamianie wspólnoty kulturowej,
  • integracja z rodzicami.
  • Koncert Łgarza,
  • wystawa prac zmateriałów odpadowych (rzeźba, płaskorzeźba, kolaż itp.),
  • prezentacja modeli, konstrukcji, opisów świata, rzeczy, które mają zmienioną jakąś istotną cechę,
  • listy, odezwy, plakaty, "burze mózgów", pytania na temat profilaktyki uzależnień
  • Śniadanie wielkanocne.
  • nauczyciel wychowania fizycznego, muzyki, nauczyciele twórczości, wychowawcy klas

     

     

     

     

     

    wychowawcy klas

    Maj

    Moja Kochana Rodzinka

  • Działania z zakresu wychowania do życia w rodzinie,
  • kształtowanie więzi dziecka z rodziną (rola rodziny w życiu każdego człowieka), ale także domu ze szkołą,
  • rodzina jako wartość uniwersalna, ponadczasowa,
  • klasa, społeczność szkoły, wsi jako swoista rodzina, znaczenie rodziny dla społeczeństwa,
  • wzajemna pomoc w społecznościach jako warunek poczucia bezpieczeństwa jej członków.
  • Miesiąc debat nad wartością i znaczeniem rodziny w życiu: gry i zabawy interakcyjne, ankiety, pytania, dyskusje, sondaże i inne,
  • Szkolne Święto Rodziny,
  • spotkanie ze strażakami z OSP w Postękalicach - wywiad,
  • Mikrofon dla Wszystkich (rodzinne muzykowanie),
  • Święto Konstytucji 3 Maja
  • nauczyciele twórczości, wychowawcy, rodzice

     

    nauczyciel wychowania fizycznego

     

     

     

    nauczyciel muzyki, opiekun samorządu uczniowskiego, Zarząd SU i jego opiekun wychowawca tej klasy, która jest Gospodarzem Szkoły

    Czerwiec

    Szkoła Otwarta

  • Uświadomienie postępówi osiągnięć, kształtowanie umiejętności prezentowania ich na większym forum ("Ja też mam co pokazać!"),
  •  

     

  • kształtowanie umiejętności samooceny, współpracy, aktywnego udziału w życiu szkoły.
  • organizacja Dnia Otwartego Szkoły:
  • opracowywanie gazety reklamowej,
  • wykonywanie prac na aukcję,
  • tworzenie programów artystycznych,
  • angażowanie rodziców,
  • przygotowywanie lekcji pokazowych,
  • typowanie listy gości honorowych i opracowywanie programu ich honorowania.
  • nauczyciel informatyki, nauczyciele twórczości, muzyki i plastyki wychowawcy klas

     

     

     

    nowo przyjęci nauczyciele Rada Pedagogiczna, Komitet Rodzicielski

    Zakończenie roku szkolnego

    Witaj Lato!

  • Zainicjowanie programu utrzymywania kontaktów ze szkołą przez absolwentów,
  •  

     

  • znaczenie dobrze zaplanowanego wypoczynku dla zdrowia człowieka.
  • Uroczystość pożegnania absolwentów klas VI i VIII,
  • ustalenie form i terminów kontaktów absolwentów z pozostającymiw szkole uczniami,
  • zaplanowanie działań szkoły na czas wakacji: półkolonie, obóz wędrowny.
  • wychowawcy klas VI i VIII, Zarząd SU i jego opiekun, rodzice absolwentów

     

     

     

    Rada Pedagogiczna (z udziałem księdza katechety)

    Za organizację imprez i uroczystości szkolnych odpowiada Zarząd Klasowy tej klasy, która wybrała sobie określony punkt z "Kalendarza imprez i uroczystości szkolnych", pomocą (opieką i radą) służy zawsze wychowawca klasy oraz osoby dodatkowo wyznaczone w tym planie, czasem także Zarząd Komitetu Rodzicielskiego Szkoły lub Klasy.

    Jak łatwo zauważyć, w "hasłach miesiąca" zawierają się treści wychowawcze ścieżek edukacyjnych. Treści te uwzględnia się, oczywiście, także w czasie innych zajęć w ciągu całego roku szkolnego.

    Każdy zespół klasowy, a także Zarząd Samorządu Uczniowskiego, organizuje ponadto inne uroczystości, imprezy i spotkania, które dyktuje potrzeba chwili (np. dyskoteki, wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi itp.).

    Uwagi

    Należy zawsze wcześniej zawiadomić Dyrekcję i pracowników obsługi (sprzątających) o planowanych imprezach.

    Wszelkie wyjścia, wyjazdy poza teren wsi Dobiecin wymagają pisemnej zgody Dyrektora.

    Na podstawie Programu wychowawczego, powyższego ,"Kalendarza...." oraz po wylosowaniu (wybraniu) przez klasę miesięcy, w których będzie ona Gospodarzem Szkoły, i imprez, które zorganizuje, wychowawca klasowy w porozumieniu ze swoimi wychowankami i ich rodzicami opracowuje Plan działań wychowawczych klasy.


    [ Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ] [ Powrót ]
    Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna