|
Kalendarz imprez i uroczystości
szkolnych na rok szkolny
Miesiąc
Hasło
|
Treści
Cele
|
Formy
Rodzaj uroczystości lub imprezy
|
Osoba odpowiedzialna*
termin realizacji
|
Wrzesień
Świat wakacyjnych wspomnień i fantazji
|
Podkreślenie wartości i sensu czasu wolnego,
dostarczenie informacji o wypoczynku na kolonii oazowej lub in.,
- zapoznanie z psychospołecznymi funkcjami czasu wolnego: wypoczynkiem,
zabawą, pracą nad sobą,
- dostrzeżenie znaczenia wypoczynku dla prawidłowego rozwoju
człowieka, umiejętność jego organizacji.
|
Konkursy:
- na najciekawszą widokówkę z pozdrowieniami z wakacyjnych podróży
(także tych w wyobraźni),
- na najlepszą stronicę z wakacyjnego dziennika,
- na najciekawszy wiersz lub opowiadanie,
- lekcje twórczości nt. wakacyjnych przygód (opisy, fraszki, opowiadania).
- Dzień Chłopaka:
- ognisko z pieczeniem ziemniaków,
- Udział w akcji Sprzątanie Świata.
|
cały miesiąc
opiekunowie kolonii oazowej lub in.
30 września
nauczyciel przyrody
|
Październik
Szkoła moich marzeń
|
- Zebranie informacji zwrotnych na temat atmosfery panującejw
szkole, propozycji i uwag na temat niezbędnych zmian,
- diagnoza poziomu akceptacji szkoły przez uczniów i ich
oczekiwań,
- rozwój wyobraźni uczniów.
|
Ankiety,sesje informacji zwrotnych, rozmowy, dyskusje, burze mózgów"
itp.
wystawa prac plastycznych, tekstów wypracowań i in.
Pasowanie Pierwszoklasistów,
Dzień Edukacji Narodowej
|
dyrektor i wychowawcy klas
wychowawca klasy i Samorząd Uczniowski
|
Listopad
Moje korzenie
|
Zapoznanie z tradycjami krajów anglojęzycznych,
uświadomienie istotnych różnic w tradycjach,
więź z rodziną,
tradycje, obrzędy i zwyczaje lokalne,
przybliżenie zwyczajów anglosaskich,
obchody Święta Zmarłych,
historia miejscowości i lokalnej społeczności (miejsca pamięci
narodowej),
obchody Rocznicy Odzyskania Niepodległości.
|
Święto Duchów - konkurs na najstraszniejszą dynię,
u tworzenie drzewa genealogicznego rodu,
Andrzejki,
złożenie kwiatów i zapalenie zniczy na grobach osób związanych
z naszą szkołą,
(foto)reportaż z odwiedzonych miejsc pamięci w naszej okolicy,
uroczysta wieczornica.
|
nauczycielka języka angielskiego
nauczyciel historii
wychowawcy klas, nauczyciel - opiekun Samorządu Uczniowskiego
polonista
nauczyciel historii i polonista
|
Grudzień
Co Ty możesz zrobić, aby ulepszyć świat?
|
Ochrona środowiska,
refleksje wokół Świąt Bożego Narodzenia,
- poznawanie tradycji świąt polskich,
- kształtowanie cech altruistycznych: uwrażliwianie na samotność,
krzywdę, biedę ludzi izwierząt, skazanie na konieczność okazywania
innym szacunku, miłości i przywiązania.
|
Pogadanki, wypracowania, rozprawki, opowiadania twórcze, prace
plastyczne nt. "Czy mój dom jest czysty ekologicznie?", "Jak dbam
oswojego psa?", "Jaki sens miało przyjście Chrystusa na świat?",
Mikołajki,
Wspólne kolędowanie,
Wieczerza wigilijna z udziałem osób samotnych, rozmowy
o historii wsi, wydarzeniach historycznych z perspektywy gościa,
choinka dla saren, sikorek i zajączków, karmniki dla ptaszków.
|
polonista i nauczyciele twórczościi nauczania zintegrowanego
wychowawcy klas
dyrektor, wychowawca tej klasy, która jest Gospodarzem Szkoły
wychowawca klasy "zero" we współpracy z leśniczym
|
Styczeń
Moje role w życiu
|
Uświadomienie mnogości ról odgrywanych przez człowieka w życiu
(dziecko jako: uczeń, syn/córka,organizator zabawy choinkowej, mieszkaniec
wsi, członek społeczeństwa itp.),
próby ustalania wzorców osobowościowych,
kształtowanie etosu pracy i twórczego stylu życia,
preorientacja zawodowa.
|
Gry dramatyczne, symulacyjne, interakcyjne; przedstawienie Teatru
Dwa Okna,
zabawa choinkowa,
Dziadek i Babcia jako przykład doświadczenia i mądrości życiowej,
spotkanie z Babciami i Dziadkami — rozmowy z gośćmi,
spotkania z przedstawicielami różnych zawodów (rodzicami),
spotkanie z pracownikiem Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej
(orientacja zawodowa dla kl. VIII).
|
nauczyciele twórczości, polonista,
wychowawcy klas, opiekun Samorządu Uczniowskiego
wychowawcy klas VI i VIII jw.
|
Luty
Różne oblicza miłości
|
Zwrócenie uwagi na istotę altruizmu:miłość bliźniego —
ukazywanie wzorców (np. Matka Teresa z Kalkuty),
treści z zakresu wychowania w społeczeństwie: miłość jako uczucie
(wychowanie seksualne), jako motyw działania, (patriotyzm),
różne rodzaje miłości i ich znaczenie w życiu człowieka,
"zdrowy egoizm" w postaci dbałości o własne zdrowie (hartowanie
się).
|
Wywiad z księdzem proboszczem,
Walentynki (Walentynkowa Poczta),
prezentacja utworów poetyckich i literackich "małych form", utworów
muzycznych na temat miłości,
kulig, spotkanie z niepełnosprawnymi z Zelowa,
konkurs zjazdów Na Byle Czym.
|
katecheta, wychowawcy klas, muzyk, polonista i informatyk,nauczyciel
wychowania fizycznego,
nauczyciel wychowania fizycznego
|
Marzec
Wiosenne porządki wewnętrzne
|
Wewnętrzne posprzątanie w swoim życiu,
kształtowanie refleksyjności, umiejętności dostrzegania dylematów
moralnych,określanie swoich priorytetów itp.,
przygotowanie do samooceny,
rola kobiet w życiu społeczeństw i dla rozwoju cywilizacji,
uświadomienie roli kobiet w życiu społeczeństw (znane artystki,
kobiety-naukowcy,noblistki, ale także: mama, babcia), zawody zdominowane
przez kobiety.
|
Ankiety, rozmowy, dyskusje, sesje informacji zwrotnych, rozprawki,
"Który z prezentowanych dotąd autorytetów miał najwięcej cech,
które Ty chciałbyś mieć?"
Kogo mogę nazwać swoim przyjacielem i dlaczego? itp.
Co chcę w życiu osiągnąć i co mogę już dziś robić w tym kierunku?
Dzień Kobiet
Korowód z topieniem marzanny
|
Dyrektor, wychowawcy klas, nauczyciele twórczości
8 marca panowie, również ci mali,
wychowawcy klas, Gospodarz Szkoły
|
Kwiecień
Co by było gdyby ... (np. ... na świecie nie było smutku?)
|
Uświadomienie roli nie raniącego poczucia humoru w życiu, jego
znaczenie dla zdrowia (radość jako objaw zdrowia),
rozwijanie wyobraźni twórczej i fantazji,
kształtowanie postaw prozdrowotnych,
celebrowanie zwyczajów i tradycji Świąt Wielkanocnych,
kształtowanie więzi z rodziną, uświadamianie wspólnoty kulturowej,
integracja z rodzicami.
|
Koncert Łgarza,
wystawa prac zmateriałów odpadowych (rzeźba, płaskorzeźba, kolaż
itp.),
prezentacja modeli, konstrukcji, opisów świata, rzeczy, które
mają zmienioną jakąś istotną cechę,
listy, odezwy, plakaty, "burze mózgów", pytania na temat profilaktyki
uzależnień
Śniadanie wielkanocne.
|
nauczyciel wychowania fizycznego, muzyki, nauczyciele twórczości,
wychowawcy klas
wychowawcy klas
|
Maj
Moja Kochana Rodzinka
|
Działania z zakresu wychowania do życia w rodzinie,
kształtowanie więzi dziecka z rodziną (rola rodziny w życiu
każdego człowieka), ale także domu ze szkołą,
rodzina jako wartość uniwersalna, ponadczasowa,
klasa, społeczność szkoły, wsi jako swoista rodzina, znaczenie
rodziny dla społeczeństwa,
wzajemna pomoc w społecznościach jako warunek poczucia bezpieczeństwa
jej członków.
|
Miesiąc debat nad wartością i znaczeniem rodziny w życiu: gry
i zabawy interakcyjne, ankiety, pytania, dyskusje, sondaże i inne,
Szkolne Święto Rodziny,
spotkanie ze strażakami z OSP w Postękalicach - wywiad,
Mikrofon dla Wszystkich (rodzinne muzykowanie),
Święto Konstytucji 3 Maja
|
nauczyciele twórczości, wychowawcy, rodzice
nauczyciel wychowania fizycznego
nauczyciel muzyki, opiekun samorządu uczniowskiego, Zarząd SU i
jego opiekun wychowawca tej klasy, która jest Gospodarzem Szkoły
|
Czerwiec
Szkoła Otwarta
|
Uświadomienie postępówi osiągnięć, kształtowanie umiejętności
prezentowania ich na większym forum ("Ja też mam co pokazać!"),
kształtowanie umiejętności samooceny, współpracy, aktywnego
udziału w życiu szkoły.
|
organizacja Dnia Otwartego Szkoły:
opracowywanie gazety reklamowej,
wykonywanie prac na aukcję,
tworzenie programów artystycznych,
angażowanie rodziców,
przygotowywanie lekcji pokazowych,
typowanie listy gości honorowych i opracowywanie programu ich
honorowania.
|
nauczyciel informatyki, nauczyciele twórczości, muzyki i plastyki
wychowawcy klas
nowo przyjęci nauczyciele Rada Pedagogiczna, Komitet Rodzicielski
|
Zakończenie roku szkolnego
Witaj Lato!
|
Zainicjowanie programu utrzymywania kontaktów ze szkołą przez
absolwentów,
znaczenie dobrze zaplanowanego wypoczynku dla zdrowia człowieka.
|
Uroczystość pożegnania absolwentów klas VI i VIII,
ustalenie form i terminów kontaktów absolwentów z pozostającymiw
szkole uczniami,
zaplanowanie działań szkoły na czas wakacji: półkolonie, obóz
wędrowny.
|
wychowawcy klas VI i VIII, Zarząd SU i jego opiekun, rodzice absolwentów
Rada Pedagogiczna (z udziałem księdza katechety)
|
Za organizację imprez i uroczystości szkolnych odpowiada
Zarząd Klasowy tej klasy, która wybrała sobie określony punkt z "Kalendarza
imprez i uroczystości szkolnych", pomocą (opieką i radą) służy zawsze
wychowawca klasy oraz osoby dodatkowo wyznaczone w tym planie, czasem
także Zarząd Komitetu Rodzicielskiego Szkoły lub Klasy.
Jak łatwo zauważyć, w "hasłach miesiąca" zawierają
się treści wychowawcze ścieżek edukacyjnych. Treści te uwzględnia się,
oczywiście, także w czasie innych zajęć w ciągu całego roku szkolnego.
Każdy zespół klasowy, a także Zarząd Samorządu Uczniowskiego,
organizuje ponadto inne uroczystości, imprezy i spotkania, które dyktuje
potrzeba chwili (np. dyskoteki, wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi
itp.).
Uwagi
Należy zawsze wcześniej zawiadomić Dyrekcję i pracowników
obsługi (sprzątających) o planowanych imprezach.
Wszelkie wyjścia, wyjazdy poza teren wsi Dobiecin wymagają
pisemnej zgody Dyrektora.
Na podstawie Programu wychowawczego, powyższego ,"Kalendarza...."
oraz po wylosowaniu (wybraniu) przez klasę miesięcy, w których będzie
ona Gospodarzem Szkoły, i imprez, które zorganizuje, wychowawca klasowy
w porozumieniu ze swoimi wychowankami i ich rodzicami opracowuje Plan
działań wychowawczych klasy.
[ Archiwum ] [ Poczta
] [ Strona Główna ] [ Powrót
]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Spółka Akcyjna
|