|
System zapewnienia jakości kształcenia zawodowego
Instytucje tworzące system zapewnienia jakości i ich
role:
- Szkoła lub placówka (jednostka szkoląca)
-- programuje,
-- szkoli.
- Ośrodek certyfikujący
-- opracowuje szczegółowe zadania i narzędzia oraz sposób oceniania,
-- opracowuje szczegółowy regulamin przebiegu egzaminu,
-- egzaminuje.
- Okręgowa Komisja Egzaminacyjna
-- opracowuje szczegółowe wymagania egzaminacyjne na podstawie standardów
wymagań MEN i CKE,
-- opracowuje i wydaje materiały wspomagające ocenianie (syllabusy), zawierające wymagania,
przykładowe zadania i narzędzia do oceniania oraz wykaz ośrodków certyfikujących,
-- ustala szczegółowe warunki akredytacji ośrodków certyfikujących,
-- akredytuje ośrodki certyfikujące,
-- analizuje konkretne zadania i narzędzia do oceniania oraz regulaminy przebiegu egzaminów
opracowane przez ośrodki certyfikujące,
-- nadzoruje przestrzeganie ustaleń,
-- analizuje wyniki egzaminów.
- Centralna Komisja Egzaminacyjna
-- proponuje (opracowuje) MEN standardy wymagań egzaminacyjnych,
-- ustala podział szerokoprofilowego zawodu "szkolnego" na kwalifikacje
zgodnie z definicją edukacyjną oraz odpowiednio do zapisów klasyfikacji
zawodów i specjalności (gospodarczej do czasu wejścia w życie ujednoliconej),
-- opracowuje jednolity test teoretyczny dla zawodów szerokoprofilowych,
-- zapewnia porównywalność: zatwierdza syllabusy, zatwierdza zasady akredytacji, nadzoruje
przestrzegania ustaleń, analizuje wyniki egzaminów.
- Ośrodek Jakości Edukacji
-- akredytuje i nadzoruje jednostki szkolące i programy,
-- nadzoruje jednostki szkolące.
- Ministerstwo Edukacji Narodowej ustala:
-- podstawy programowe kształcenia,
-- standardy wymagań egzaminacyjnych,
-- standardy edukacyjne,
-- ramy prawne dla funkcjonowania systemu,
-- nadzoruje działanie systemu.
(R. Szubański; Elementy systemu zapewnienia jakości
w kształceniu zawodowym, Nowa Edukacja Zawodowa nr 2, listopad 2000)
[ Słownik ] [ Archiwum ]
[ Poczta ] [ Strona
Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna
|