logo WSiP logo
pomoc
slownik
archiwum
poczta
powrót do strony głównej WSiP
poprzednie hasło

Standard

W związku z wprowadzeniem procedur egzaminacyjnych pojawił się nowy w edukacji termin -- standard. Standard to inaczej wzorzec, do którego będzie się po- równywać założone wymagania.

Termin standard wprowadzony został do słownika terminologii edukacyjnej w związku z wpro- wadzeniem procedur egzaminacyjnych i akredytacyjnych.
Standardy mają odgrywać rolę wzorców dla porównań, np. osiągnięć uczniów, wyników egzaminów, świadectw, nabytych kwalifikacji zawodowych czy posiadanych kompetencji do wykonywania pracy określonego rodzaju. Z drugiej strony -- standardy mają stanowić gwarancję, że oferowana "usługa edukacyjna" zostanie wykonana na oczekiwanym poziomie jakości. Prace nad podstawami programowymi szczególnie upowszechniły trzy rodzaje standardów:

  • standardy programowe -- wymagania, którym powinny odpowiadać programy konstruowane w oparciu o podstawy programowe,
  • standardy osiągnięć -- oczekiwane od uczniów kompetencje i wiedza po zakończeniu kolejnych etapów kształcenia,
  • standardów wymagań, będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.

Standardów edukacyjnych, odnoszących się do działań prowadzonych w ramach systemu edukacji, można stworzyć znacznie więcej. Określanie standardów zwykle należy do zadań organów administracji centralnej. Standardy mogą być także ustalane lokalnie, np. przez organy prowadzące szkoły, a także przez same szkoły.

(D. Elsner; Wokół nowych pojęć i znaczeń, s. 207)


Słownik ] [ Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna