| |
|
BILANS DOKONAŃ REFORMY
Zmiany w naszej oświacie zachodzą szybko, do niektórych już zdążyliśmy się przyzwyczaić, na inne wciąż jeszcze czekamy. W sierpniu 1998 na naszych łamach opublikowaliśmy Harmonogram Wdrażania Reformy Systemu Edukacji. W październiku opublikowaliśmy bilans dokonań reformy w zakresie szkolnictwa zawodowego. Obecnie chcemy zebrać to, co już jest za nami, a co wciąż nas czeka w zakresie kształcenia ogólnego. O tym, że reforma oświaty należy do najpilniejszych zadań, jakie powinno postawić nasze państwo po zmianie ustroju w roku 1989 r., wiedziano powszechnie, nie mniej jednak o ile zmiany stosunków własnościowych, systemu bankowego, handlu nastąpiły bardzo szybko, o tyle zmiany w edukacji, poza istotną korekcją programów, ciągle były odkładane. Punktem zwrotnym stały się systemowe przygotowania do reformy, które zapoczątkowało sformułowanie zasadniczych jej celów w styczniu 1998 r., a w kilka miesięcy później opublikowanie ich w tzw. "Pomarańczowej książeczce", czyli projekcie Reformy Systemu Edukacji. Przedstawiono w niej:
Przedstawiono też projekty zmian w ustawie o systemie oświaty oraz nowe wersje licznych rozporządzeń, a także nową (w stosunku do poprzedniej z 15 maja 1997 r.) Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego oraz Kształcenia Ogólnego dla Szkoły Podstawowej i Gimnazjum. Dokumenty te, zwłaszcza Podstawa była przedmiotem powszechnej dyskusji, po której wprowadzono do niej wiele zmian. Aby móc wprowadzić w życie reformę strukturalno-programową od 1 września 1999 należało przygotować wiele rozporządzeń, z których aż 11 podpisał Minister Edukacji Narodowej w dniu 15 lutego 1999. Między innymi były to rozporządzenia:
Tworzenie gimnazjów stało się faktem. Powstało ich nieco więcej niż zakładali autorzy reformy, w niektórych przypadkach niezbędna jest korekta sieci tych placówek, co wiąże się z głębokim niżem demograficznym przez najbliższe lata. Zasady nowego systemu oceniania są zawarte w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 19 kwietnia 1999 w sprawie klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. Stosownie do tego rozporządzenia Szkoły stworzyły własne wewnątrzszkolne systemy oceniania uczniów. Są one poddawane analizie i w razie potrzeby - korektom. Praca nauczyciela często postrzegana jest jako misja. Misja, której zasadniczym celem jest wychowanie młodego człowieka oraz przekazanie mu pewnego zestawu informacji. Jednym z kluczowych elementów szeroko rozumianego procesu dydaktycznego jest bez wątpienia system oceniania, nie bez przyczyny uważany za najbardziej subiektywny fragment procesu nauczania. Publikacja "Szkolny system oceniania. Praktyczny poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli" wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu zgłaszanemu przez środowiska nauczycielskie na opracowanie w sposób całościowy prezentujący omawiane zagadnienie. Opracowanie łączy w sobie podejście teoretyczne z możliwością prowadzenia zajęć warsztatowych. Przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja pracują już według nowych programów. Powstało mnóstwo wartościowych podręczników i środków multimedialnych wspierających proces nauczania /uczenia się. W klasach I-III szkoły podstawowej (I etap edukacyjny) obowiązuje kształcenie zintegrowane. Widza i umiejętności nauczane poprzednio na lekcjach języka polskiego, matematyki i środowiska są obecnie nauczane razem, bez oddzielania przedmiotów i metod nauczania. Dzieci poznają świat całościowo w sposób zgodny z możliwościami intelektualnymi właściwymi dla ich wieku, wykorzystując własne doświadczenia. W klasach IV-VI (II etap edukacyjny) nauka odbywa się w ramach przedmiotów, ale i poprzez bloki przedmiotowe (przyroda, historia i społeczeństwo - kształcenie blokowe) i ścieżki edukacyjne. Na tym etapie jest ich cztery:
W Gimnazjum (III etap edukacyjny) uczeń poznaje podstawy najważniejszych dziedzin akademickich, a więc jego własne doświadczenie przestaje być głównym źródłem wiedzy i jego znaczenie maleje na rzecz teorii. Wiedza z różnych przedmiotów powinna być nadal podawana z zachowaniem korelacji (chronologicznej, pojęciowej itp.). W gimnazjum rozbudowaniu ulegają ścieżki edukacyjne: do tych, które obowiązywały w szkole podstawowej dochodzą jeszcze:
Szczególne znaczenie w reformie polskiej oświaty zajmuje
kształcenie uczniów o specjalnych potrzebach
edukacyjnych, zarówno dzieci szczególnie uzdolnione, jak i niepełnosprawne.
Dla wybitnie uzdolnionych przewiduje
się indywidualny tok nauki stosowany jednak ostrożnie, aby nie pozostawiać
ucznia poza jego grupą rówieśniczą. Zasady nowego systemu oceniania zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 19 kwietnia 1999 w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. Stosownie do tego rozporządzenia szkoły stworzyły własne wewnątrzszkolne systemy oceniania uczniów. Są one poddawane analizie i w razie potrzeby - korektom. Mamy nową Kartę Nauczyciela i nowy system płac. Niestety, nasze nowe uposażenia nie spełniły naszych oczekiwań, należy przypuszczać, że w następnych latach system powiązania jakości pracy z wysokością zarobków zacznie działać. Co nam pozostało do zrobienia? Nowy system egzaminacyjny Zgodnie ze znowelizowaną we wrześniu 1998 ustawą o systemie oświaty (Art.9a 1.) utworzono Centralną Komisję Egzaminacyjną (CKE) z siedzibą w Warszawie i osiem komisji okręgowych OKE (ich adresy znaleźć można na stronie internetowej CKE:). CKE odpowiada za:
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne odpowiadają za:
Wszystkie te egzaminy będą testowane jesienią 2001 roku, jest zatem czas na odpowiednie ich przygotowanie i skorygowanie. Nowa podstawa programowa dla szkół ponadgimnazjalnych W kwietniu 2000 r. zostały ogłoszone projekty podstawowych dokumentów dotyczących szkolnictwa ponadgimnazjalnego w tzw. "Niebieskiej Książeczce". Do końca lipca trwała dyskusja na poszczególnymi jej zapisami. Liceum profilowane o profilu akademickim ma jako główne zadanie dobrze przygotować młodzież do studiów na wyższych uczelniach, kolegiach i w szkołach policealnych. W liceum profilowanym kształcenie odbywa się w dwóch obszarach:
Przygotowanie nauczycieli Wiadomo, że powodzenie reformy zależy przede wszystkim od tych, którzy ją wprowadzają, czyli od nauczycieli. Dobre doświadczenia z kaskadowego programu przygotowywania nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów "Nowa Szkoła" koordynowanego przez CODN (o tym programie, w wyniku którego wykształcono ponad 3000 edukatorów, którzy dalej przygotowują do reformy nauczycieli na terenie całej Polski pisaliśmy w czerwcu 1998 pozwalają zastosować ten rodzaj szkoleń dla nauczycieli liceum profilowanego. Jednocześnie prowadzone są szkolenia dla przyszłych egzaminatorów, dyrektorów szkół i nadzoru. Gdzie szukać informacji? Reforma jest procesem, który szybko postępuje i ciągle potrzeba nam nowych informacji.
Będziemy Państwa regularnie informować o zachodzących zmianach. Radzimy także
zaglądać na strony MEN, a także korzystać z biblioteczki reformy MEN.
Ukazało się już jej 25 zeszytów. Są one wydawane w dużych nakładach i wysyłane bezpłatnie
do wszystkich szkół.
|