| |||||||||||||||||||||||||||||
|
Program NOWA SZKOŁASpis treści
WprowadzenieJednym z najczęściej pojawiających się terminów, opisujących polską rzeczywistość jest termin zmiana. Zmiana dotyczy funkcjonującego obecnie systemu oświaty, a więc także systemu doskonalenia nauczycieli. Nauczycieli, którzy, we współpracy ze środowiskiem lokalnym, staną przed poważnym zadaniem wprowadzania tej zmiany. Jest to nowe zadanie. Nowe nie tylko dla nauczycieli, ale i dla systemu doskonalenia. Szkoły uzyskają większą niż dotychczas swobodę w kształtowaniu swojej oferty programowej. Nauczyciele, współpracując z koleżankami i kolegami z zespołu, będą tworzyć własne programy nauczania lub wybierać z tych, które dostępne będą na rynku programów. Już teraz jednak kształtują się nowe potrzeby w obszarze doskonalenia nauczycieli, stymulowane zarówno stanowionymi rozwiązaniami prawnymi jak i trendami światowymi i europejskimi. Głónym zadaniem Programu NOWA SZKOŁA jest wsparcie systemu doskonalenia nauczycieli oraz szkół w obszarach podstawowych dla pracy szkoły: organizacji wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli, oceniania, nauczania interdyscyplinarnego oraz konstruowania programów nauczania. I. Cele projektuGłównym celem programu NOWA SZKOŁA jest wsparcie zmian wprowadzanych w systemie oświaty przez organizację ogólnopolskiego systemu doskonalenia kadr. Sprawnie funkcjonujący system doskonalenia, z wykorzystaniem istniejących instytucji i zespołów ludzkich, partnerów lokalnych oraz potencjału szkół, będzie w sposób efektywny wspomagać proces reformy i stanowić jej zaplecze. Program nie jest natomiast studium reformy systemu doskonalenia, choć proponuje pewne nowe rozwiązania wspierające proces zmian. A. Cele długofalowe:
B. Cele krótkofalowe:
II. Główne elementy programuProponowana procedura pozwala na wykorzystanie istniejącego w systemie doskonalenia potencjału. W stopniu wyższym niż dotychczas szkoła włączona jest w proces doskonalenia nauczycieli. A. Komponent szkoleniowy1. SzkoleniaSzkolenia obejmują kilka grup przygotowywanych na następujących poziomach:
Każda z wymienionych grup jest merytorycznie przygotowana do poprowadzenia szkoleń dla kolejnego piętra kaskady szkoleniowej -- grupa "15" szkoli dwie grupy "100" edukatorów, które szkolą następnie dwie grupy po "1000"edukatorów, którzy szkoli liderów doskonalenia wewnątrzszkolnego (schemat w załączeniu). Organizacyjnie za funkcjonowanie struktury szkolenia odpowiedzialne są poszczególne instytucje systemu doskonalenia (CODN i ośrodki metodyczne). Merytorycznie szkolenia będą dotyczą przede wszystkim tematów takich jak : ocenianie, konstruowanie programów nauczania, nauczanie interdyscyplinarne, wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli. Prócz tego szkolenie obejmuje zagadnienia z zakresu kompetencji związanych z prowadzeniem zajęć warsztatowych z grupami dorosłych. Program nie ma charakteru jednorazowego przedsięwzięcia. Cykl szkoleniowy obejmuje także metodykę pracy lokalnych grup wsparcia. Ich głównym zadaniem będzie wymiana doświadczeń na poziomie lokalnym oraz wypracowanie wspólnych rozwiązań w okresie prac nad ofertą programową szkół a następnie podczas jej wdrażania. Grupy wsparcia będą funkcjonowały wyłącznie tam, gdzie pojawi się taka potrzeba. Nie mają one charakteru nowej struktury instytucjonalnej, są raczej sposobem na podnoszenie profesjonalnych kompetencji środowiska nauczycielskiego. Miejsce wokół którego mogłyby się organizować to: aktywne szkoły, ośrodki metodyczne, gminy, stowarzyszenia profesjonalne. Sprawny przepływ informacji o dokonaniach poszczególnych szkół i ośrodków, jest jedną z kluczowych kwestii szczególnie w okresie wprowadzania zmian. Efekty: Nowe elementy:
B. Komponent materiały edukacyjne1. Podstawowe materiały edukacyjnePodstawowe materiały edukacyjne zostaną wypracowane przez GRUPĘ 15 ekspertów w czterech kluczowych obszarach tematycznych:
Materiały te adresowane są do zespołów nauczycielskich i mają charakter materiałów szkoleniowych. W formie scenariuszy zajęć przedstawiona zostaje propozycja jak pracować nad konkretnymi rozwiązaniami. Materiały stanowić będą podstawę do opracowania programów szkoleń dla edukatorów i liderów doskonalenia wewnątrzszkolnego nauczycieli. Szkolenia kolejnych grup (100 -1000 - oraz liderów doskonalenia wewnątrzszkolnego) stworzą okazję do przetestowania, rozbudowywania i ewentualnej modyfikacji materiałów. Istotnym walorem materiałów szkoleniowych będzie to, iż pisane będą one w formule otwartej umożliwiającej uzupełnianie materiałów w miarę pojawiania się nowych pomysłów i rozwiązań. Mamy też nadzieję, ze materiały te pobudza rynek autorski i wydawniczy kierunkując go na obszar doskonalenia warsztatu nauczycielskiego. Jako uzupełnienie i rozwinięcie materiałów podstawowych powstaną dwie kategorie materiałów:
Efekty: Nowe elementy:
III. Odbiorcy efektów programuOdbiorców efektów programu jest kilku. Najważniejszym i końcowym odbiorcą jego efektów jest uczeń, do którego adresowana jest oferta szkoły. Skupmy się na tych, którzy tę ofertę tworzą lub wspomagają jej tworzenie - szkole i systemie doskonalenia. Podsumujmy to w formie syntetycznej. A. Szkoła
B. System doskonalenia nauczycieli
C. Samorządy terytorialneProgram ten okazać się może także interesujący dla samorządów lokalnych, dla których oświata stanowi jedną z kluczowych kwestii zarówno w kontekście finansowym jak i merytorycznym. Doskonalenie bowiem w sposób naturalny, w stopniu pełniejszym, niż dotychczas, może się stać stałym elementem życia szkolnego, również poprzez osobę lidera doskonalenia wewnątrzszkolnego współpracującego ściśle z dyrektorem szkoły. W konsekwencji stwarza to szansę na lepszy, bardziej nowoczesny program szkolny. Program Nowa Szkoła wspiera jakość, a jakość nauczania jest jednym z podstawowych problemów postrzeganych przez samorządy. D. MENEfekty programu powinny być także istotne dla jednostek zarządzających w oświacie : Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratoriów Oświaty. Dotyczy to zarówno wsparcia szkół w procesie prac nad programami szkolnymi jak i przygotowania systemu doskonalenia do nowego zadania jakim jest reforma programowa. IV. Ramowy terminarz prac przewidzianych w projekcie
V. Informacje uzupełniająceA. Ewaluacja programuW czasie programu prowadzona jest stała ewaluacja programu, umożliwiająca ocenę jego przebiegu oraz ewentualne korekty merytoryczne. Każdy z komponentów jest poddawany osobno ocenie, a efekty zostaną zestawione w następujących raportach:
B. Informacja i promocjaInformacja o przebiegu programu jest dostępna w sieci internetowej pod adresem serwera CODN www.codn.edu.pl. Tam też umieszczane są bieżące informacje o programie. Jednocześnie informacja o programie jest dostępna we wszystkich Wojewódzkich Ośrodkach Metodycznych. Program realizowany jest przez Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z wojewódzkimi placówkami doskonalenia nauczycieli. Program koordynowany jest przez ogólnopolski zespół koordynacyjny działający przy CODN. Adres kontaktowy: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli [ Szukaj w archiwum ] [ Aktualny Serwis ] [ Strona Główna ] |