|
BILANS DOKONAŃ REFORMY
Zmiany, które się dokonały w związku z reformą, a które dotyczą także
szkolnictwa zawodowego:
- Od 1 stycznia 1999 r., zgodnie z reformą ustrojową państwa, szkoły
i placówki oświatowe są prowadzone przez samorządy terytorialne -- gminy,
powiaty i samorządy wojewódzkie.
- Nastąpiło oddzielenie organów prowadzących szkoły od organów sprawujących
nadzór pedagogiczny.
- Wprowadzono nowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego (rozporządzenie
MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów
w szkołach publicznych)
- Wprowadzono szkolne programy wychowawcze (podstawa programowa kształcenia
ogólnego -- załącznik do rozporządzenia MEN z 15 lutego 1999 r.
- Rozpoczęto budowanie systemu egzaminów zewnętrznych, powołano Centralną
Komisję Egzaminacyjną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.
- Wprowadzono nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli.
W ramach reformowania szkolnictwa zawodowego należy tu wymienić następujące
dokonania:
- W latach 1997--1998 trwało porządkowanie
spraw związanych z kształceniem zawodowym w systemie szkolnym. Ograniczono
kształcenie w zawodach wąskoprofilowych oraz zintensyfikowano prace
nad podstawami programowymi kształcenia w zawodach szerokoprofilowych
z obowiązującej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (rozporządzenie
MEN z 18 grudnia 1997 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa
zawodowego). Dotychczas opracowano 135 podstaw programowych kształcenia
dla zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Do
czasu określenia standardów kwalifikacji zawodowych, kształcenie zawodowe
nadal będzie realizowane w zawodach ujętych w obowiązującej klasyfikacji
zawodów szkolnictwa zawodowego.
- Od września 1999 r. pozostawiono absolwentom szkół decyzję w sprawie
przystąpienia do egzaminu zawodowego (nie dotyczy to młodocianych pracowników
dokształcających się teoretycznie w szkołach zasadniczych). Nastąpiło
tym samym rozdzielenie ukończenia szkoły
prowadzącej kształcenia zawodowe od uzyskania tytułu zawodowego.
- Od l września 1999 r. ujednolicono podstawy
programowe kształcenia ogólnego w obecnych średnich szkołach zawodowych
i liceach ogólnokształcących zapewniając realizację wykształcenia
ogólnego zgodną z wymaganiami zewnętrznego egzaminu maturalnego.
- Od l września 1999 r. do ramowych planów
nauczania wszystkich szkól zawodowych wprowadzono
przedmiot podstawy wiedzy o gospodarce rynkowej.
- Podjęto prace nad opracowaniem programów
modułowych na podstawie obowiązujących podstaw programowych dla
kształcenia szkolnego, jako poszerzenie oferty programowej umożliwiającej
wprowadzanie kształcenia modułowego.
- Trwają prace nad jednolitą klasyfikacją zawodów i specjalności (dla
edukacji i rynku pracy). Prace te są realizowane przez Ministerstwo
Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej.
- Rozpoczęto prace nad utworzeniem Narodowego Centrum Zasobów Poradnictwa.
NCZP będzie bazą informacyjną na potrzeby systemu orientacji i poradnictwa
zawodowego.
- Powołano nową placówkę centralną Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji
Zawodowej, którego celem jest wspieranie
edukacji zawodowej zgodnej z oczekiwaniami rynku pracy i polityką edukacyjną
państwa.
- Rozpoczęto szkolenia nauczycieli dla wspierania reformy kształcenia
zawodowego. Największym projektem edukacyjnym z tego zakresu jest projekt
NOWA SZKOŁA ZAWODOWA, realizowany
przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej. Głównym komponentem
projektu jest wyszkolenie do końca 2000 roku 320 edukatorów kształcenia
zawodowego. Kandydaci na kursy edukatorskie
byli rekrutowani przez powołane przez MEN Wojewódzkie
Zespoły Koordynacyjne ds. reformy szkolnictwa zawodowego.
Absolwenci kursów edukatorskich będą mogli być wykorzystani w swoich
regionach do wspierania reformy szkolnictwa zawodowego poprzez organizowanie
szkoleń nauczycieli.
[ Szukaj w archiwum ]
[ Aktualny Serwis ]
[ Strona Główna ]
|