logo WSiP logo
szukaj w archiwum
aktualny serwis
strona główna WSiP
BILANS DOKONAŃ REFORMY

Zmiany, które się dokonały w związku z reformą, a które dotyczą także szkolnictwa zawodowego:

  • Od 1 stycznia 1999 r., zgodnie z reformą ustrojową państwa, szkoły i placówki oświatowe są prowadzone przez samorządy terytorialne -- gminy, powiaty i samorządy wojewódzkie.
  • Nastąpiło oddzielenie organów prowadzących szkoły od organów sprawujących nadzór pedagogiczny.
  • Wprowadzono nowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego (rozporządzenie MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych)
  • Wprowadzono szkolne programy wychowawcze (podstawa programowa kształcenia ogólnego -- załącznik do rozporządzenia MEN z 15 lutego 1999 r.
  • Rozpoczęto budowanie systemu egzaminów zewnętrznych, powołano Centralną Komisję Egzaminacyjną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.
  • Wprowadzono nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli.

W ramach reformowania szkolnictwa zawodowego należy tu wymienić następujące dokonania:

  • W latach 1997--1998 trwało porządkowanie spraw związanych z kształceniem zawodowym w systemie szkolnym. Ograniczono kształcenie w zawodach wąskoprofilowych oraz zintensyfikowano prace nad podstawami programowymi kształcenia w zawodach szerokoprofilowych z obowiązującej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (rozporządzenie MEN z 18 grudnia 1997 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego). Dotychczas opracowano 135 podstaw programowych kształcenia dla zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Do czasu określenia standardów kwalifikacji zawodowych, kształcenie zawodowe nadal będzie realizowane w zawodach ujętych w obowiązującej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
  • Od września 1999 r. pozostawiono absolwentom szkół decyzję w sprawie przystąpienia do egzaminu zawodowego (nie dotyczy to młodocianych pracowników dokształcających się teoretycznie w szkołach zasadniczych). Nastąpiło tym samym rozdzielenie ukończenia szkoły prowadzącej kształcenia zawodowe od uzyskania tytułu zawodowego.
  • Od l września 1999 r. ujednolicono podstawy programowe kształcenia ogólnego w obecnych średnich szkołach zawodowych i liceach ogólnokształcących zapewniając realizację wykształcenia ogólnego zgodną z wymaganiami zewnętrznego egzaminu maturalnego.
  • Od l września 1999 r. do ramowych planów nauczania wszystkich szkól zawodowych wprowadzono przedmiot podstawy wiedzy o gospodarce rynkowej.
  • Podjęto prace nad opracowaniem programów modułowych na podstawie obowiązujących podstaw programowych dla kształcenia szkolnego, jako poszerzenie oferty programowej umożliwiającej wprowadzanie kształcenia modułowego.
  • Trwają prace nad jednolitą klasyfikacją zawodów i specjalności (dla edukacji i rynku pracy). Prace te są realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej.
  • Rozpoczęto prace nad utworzeniem Narodowego Centrum Zasobów Poradnictwa. NCZP będzie bazą informacyjną na potrzeby systemu orientacji i poradnictwa zawodowego.
  • Powołano nową placówkę centralną Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, którego celem jest wspieranie edukacji zawodowej zgodnej z oczekiwaniami rynku pracy i polityką edukacyjną państwa.
  • Rozpoczęto szkolenia nauczycieli dla wspierania reformy kształcenia zawodowego. Największym projektem edukacyjnym z tego zakresu jest projekt NOWA SZKOŁA ZAWODOWA, realizowany przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej. Głównym komponentem projektu jest wyszkolenie do końca 2000 roku 320 edukatorów kształcenia zawodowego. Kandydaci na kursy edukatorskie byli rekrutowani przez powołane przez MEN Wojewódzkie Zespoły Koordynacyjne ds. reformy szkolnictwa zawodowego. Absolwenci kursów edukatorskich będą mogli być wykorzystani w swoich regionach do wspierania reformy szkolnictwa zawodowego poprzez organizowanie szkoleń nauczycieli.

Szukaj w archiwum ] [ Aktualny Serwis ] [ Strona Główna ]