|
Program Pierwsza Praca
W roku 2002 szkoły ponadgimnazjalne, policealne i wyższe
ukończy około 1 mln osób. Należy oczekiwać, że ok. 520
tysięcy z nich będzie potrzebowało
pomocy w procesie wchodzenia na rynek pracy. Właśnie dla nich przygotowano
program "Pierwsza praca", który Rada Ministrów przyjęła do realizacji
29 stycznia 2002 r.
Program "Pierwsza Praca" to program
aktywizacji zawodowej absolwentów. Jest on integralną częścią Narodowej
Strategii Wzrostu Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich 2000 - 2006,
opartej na Europejskiej Strategii Zatrudnienia - zgodnie z wytycznymi,
przyjętymi przez Radę i Parlament Europejski w sprawie zatrudnienia na
rok 2002, młodzi ludzie wchodzący na rynek pracy są przedmiotem szczególnej
troski Krajów Członkowskich. Program ten stanowi uzupełnienie programu
"Przede Wszystkim Przedsiębiorczość".
Podstawowym celem programu "Pierwsza Praca" jest nie dopuszczenie do tego,
aby absolwenci szkół stawali się i pozostawali bezrobotnymi. Niezbędnym
jest więc zwiększenie szans absolwentów uzyskania pierwszego doświadczenia
zawodowego oraz objęcie usługami aktywizującymi wszystkich zarejestrowanych
absolwentów najpóźniej przed upływem 6 miesięcy od momentu rejestracji.
Intencją programu "Pierwsza Praca" jest pobudzenie aktywności lokalnej
w kreowaniu projektów aktywizacji zawodowej, a także uruchomienie mechanizmów
rozwiązywania lokalnych problemów społecznych, poprzez angażowanie młodych
osób do pracy w organizacjach pozarządowych w charakterze wolontariuszy.
Z drugiej strony działania zawarte w programie "Pierwsza Praca" promować
będą mechanizmy prozatrudnieniowe. Zasadniczym z nich jest czasowe obniżenie
kosztów dodatkowego zatrudnienia absolwentów w małych i średnich firmach,
co może stać się jednym z impulsów rozwojowych gospodarki.
Warto, aby dyrektorzy szkół, nauczyciele, wychowawcy upowszechniali informację
o programie "Pierwsza Praca" wśród uczniów, szczególnie kończących szkoły
w tym roku.
Realizatorami programu są przede wszystkim centralne organy administracji
rządowej i organy samorządu terytorialnego wszystkich szczebli. Istotne
wsparcie oczekiwane jest ze strony organizacji pozarządowych, a także
ze strony organizacji zrzeszających pracodawców. Rząd zwróci się do ogólnopolskich
organizacji pracodawców z propozycją zawarcia paktu na rzecz wspierania
zatrudnienia absolwentów.
W harmonogramie działań założono pilne uruchomienie szeregu prac legislacyjnych
i innych o charakterze przygotowawczym tak, aby pełną zdolność wykonawczą
program osiągnął w momencie masowego napływu absolwentów na rynek pracy
- tj. od czerwca 2002 r.
Program "Pierwsza Praca" realizowany będzie w
pięciu obszarach:
- Małe i średnie przedsiębiorstwa
- Samozatrudnienie
- Kształcenie
- Wolontariat
- Informacja, poradnictwo zawodowe i pośrednictwo
pracy
- MAŁE I ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA
- W obecnej sytuacji tylko małe i średnie przedsiębiorstwa
(MSP) prywatne są w stanie w znaczącej skali zatrudnić absolwentów
wchodzących na rynek pracy. Jednak wysokie koszty pracy - szczególnie
przy zatrudnianiu osób bez doświadczenia zawodowego - zniechęcają
do przyjmowania nowych absolwentów. Konieczne
są więc działania, które wyraźnie obniżą koszty zatrudnienia absolwentów
przez małych i średnich przedsiębiorców. Nie mogą one polegać
na obniżaniu wynagrodzenia poniżej pewnego minimum, lecz na przejściowym
przejmowaniu przez państwo części pośrednich kosztów pierwszej pracy.
Finansowanie tych kosztów przez budżet państwa musi być związane
z danym absolwentem i jego umową o pracę lub staż.
Ustawa o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu przewiduje bardzo
szeroki wachlarz możliwych rozwiązań, z których przeznaczonych wyłącznie
dla absolwentów przewidziane są między innymi:
- Refundacja wynagrodzeń absolwentów. Pracodawca
może przez 12 miesięcy otrzymywać refundację kosztów wypłaconego
zatrudnionemu absolwentowi wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie
społeczne w wysokości uprzednio uzgodnionej, nie wyższej jednak
niż kwota zasiłku dla bezrobotnych.
- Staże absolwenckie. Powiatowy urząd pracy
zawiera z pracodawcą umowę, w wyniku której absolwent odbywa
staż, wykonując prace określone w załączniku do umowy i otrzymując
z tego tytułu z powiatowego urzędu pracy stypendium równe zasiłkowi
dla bezrobotnych. Maksymalny czas trwania umowy to 12 miesięcy;
umowa może przewidywać, iż wyznaczony przez pracodawcę pracownik
otrzyma 10% łącznej kwoty stypendium z tytułu nadzoru nad programem
stażu. Od stypendium są opłacane składki emerytalno-rentowe
i wypadkowe - łącznie 34,14%. Skierowanie absolwenta na staż
może odbyć się na jego wniosek lub za jego zgodą.
- Prace społeczno-użyteczne. Absolwent może
- na swój wniosek lub za swoją zgodą - zostać skierowany przez
starostę (na zasadach robót publicznych) do wykonywania przez
okres do 6 miesięcy pracy niezwiązanej z wyuczonym zawodem,
w wymiarze nieprzekraczającym połowy wymiaru czasu pracy w instytucjach
użyteczności publicznej oraz organizacjach zajmujących się problematyką
kultury, oświaty i turystyki, opieki zdrowotnej oraz opieki
społecznej. Pracodawca może otrzymać refundację części kosztów
poniesionych na wynagrodzenia i składkę na ubezpieczenie społeczne
w wysokości uprzednio uzgodnionej, nie wyższej jednak niż połowa
najniższego wynagrodzenia plus 34,14% tytułem składki.
- Pożyczki na tworzenie nowych miejsc pracy
dla bezrobotnych, skierowanych przez powiatowy urząd pracy (art.
18 ustawy: pożyczka na jedno miejsce pracy może być udzielona
w wysokości do dwudziestokrotności przeciętnego wynagrodzenia,
oprocentowanie wynosi 50%, a w powiatach "zagrożonych" 30% zmiennej
stopy oprocentowania kredytu lombardowego w stosunku rocznym.
- Programy specjalne. Art. 36 ustawy
i rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia
10 grudnia 1998 r. w sprawie programów specjalnych przeciwdziałania
bezrobociu: są to działania inicjowane i realizowane przez powiatowe
urzędy pracy we współdziałaniu z innymi instytucjami w celu
promocji zatrudnienia osób zakwalifikowanych do grup ryzyka,
czy takich, które z uwagi na ich kwalifikacje zawodowe oraz
sytuację na lokalnym rynku pracy są zagrożone długotrwałym bezrobociem.
- Uzupełnieniem powyższych propozycji są regulacje
prawne wprowadzone z dniem 1 stycznia 2002 r. ustawą
o ułatwieniu zatrudnienia absolwentów szkół. Przewiduje ona
refundowanie pracodawcom zatrudniającym absolwentów w rejonach zagrożonych
bezrobociem strukturalnym składek na ubezpieczenie rentowe i wypadkowe
w wysokości naliczonej od najniższego wynagrodzenia. Refundacja,
wypłacana z Funduszu Pracy, przysługuje przez 12 miesięcy.
Ponadto Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej we współpracy z
Ministerstwem Środowiska przygotuje program zatrudnienia (w formie
staży, praktyk i/lub prac interwencyjnych) absolwentów przy zalesianiu
i konserwacji lasów.
- Zachętą dla pracodawców do przyjmowania nowych
pracowników powinny być także planowane zmiany w kodeksie pracy,
wychodzącym naprzeciw zgłaszanym od dawna oczekiwaniom środowisk
pracodawców. W prawie pracy konieczne
jest wprowadzenie zmian uelastyczniających obowiązujące regulacje
oraz obniżające koszty zatrudnienia nowych pracowników. Takie
rozwiązania zawarte zostały w programie "Przede wszystkim przedsiębiorczość".
- Przewiduje się, że istotne znaczenie w zwiększeniu
szans absolwentów na rynku pracy będzie miało
uregulowanie kwestii stosunku pracy czasowej i pracownika czasowego,
a w ślad za tym - agencji pracy czasowej. Już dziś młodzież
jest głównym odbiorcą ofert pracy czasowej. Doświadczenia krajów
zachodnich wskazują, że agencje pracy czasowej znacząco wpływają
na zwiększenie elastyczności, a tym samym chłonności rynku pracy.
- Szansą na pracę dla około 2,5 tysiąca absolwentów
będzie możliwość odbywania praktyki zawodowej i uzyskiwania doświadczenia
zawodowego. Stało się to możliwe dzięki zawarciu dwustronnych umów
z krajami UE, przewidujące zatrudnienie w ramach staży.
- SAMOZATRUDNIENIE
Dużą szansą na odnalezienie swojego miejsca na
rynku pracy może być dla absolwenta założenie własnej firmy. Zwiększenie
możliwości podejmowania własnej działalności gospodarczej wymaga:
- ograniczenia przeszkód i kosztów tworzenia przedsiębiorstw,
co jest przedmiotem prac w ramach pakietu "Przede wszystkim przedsiębiorczość".
- uruchomienia w dużej skali programu udzielania
tanich kredytów, poręczeń kredytowych i systemu dopłat do kosztów
oprocentowania i związanego z nimi profesjonalnego doradztwa. W
ofercie usług urzędów pracy występują pożyczki na podejmowanie własnej
działalności gospodarczej. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
wspólnie z Bankiem Gospodarstwa Krajowego uruchomią instrumenty
finansowe, stwarzające absolwentom możliwość uzyskania kredytu na
zorganizowanie własnego miejsca pracy, w tym między innymi poprzez
rozwój systemu poręczeń kredytowych w oparciu o lokalne fundusze
poręczeń kredytowych (tworzone m.in. przez organizacje pozarządowe
i samorządy lokalne),
- okresowego zawieszenia pobierania od absolwentów
zakładających własne przedsiębiorstwo emerytalno-rentowej części
składki na ubezpieczenie społeczne. Ustawa o ułatwieniu zatrudniania
absolwentom szkół (która weszła w życie 1 stycznia 2002 r.) zawiera
pewne rozwiązania ułatwiające absolwentom podejmowanie samodzielnej
działalności gospodarczej. Na mocy tej ustawy absolwent w okresie
12 miesięcy od podjęcia działalności gospodarczej może uzyskać z
Funduszu Pracy dofinansowanie składek w części przeznaczonej na
ubezpieczenie wypadkowe oraz rentowe.
Więcej na ten temat na stronach internetowych
pod adresem: www.1praca.gov.pl
- Wspieranie podejmowania samodzielnej działalności
gospodarczej przez absolwentów, prócz zagwarantowania dostępu do
kapitału i ogólnego obniżenia kosztów prowadzenia takiej działalności,
wymaga także wzmocnienia systemu wsparcia w zakresie m.in.:
- możliwości dokonywania diagnozy własnych predyspozycji,
- pomocy w tworzeniu i ocenie biznes planu
- dostępu do wiedzy o prowadzeniu firmy,
- kształtowania podstawowych niezbędnych umiejętności
itp.
Wojewódzkie urzędy pracy dysponują na ogół pełną
wiedzą na temat dostępnych na terenie województwa form pomocy; wiedza
ta zostanie zaktualizowana i szeroko upowszechniona w ramach realizacji
wojewódzkich programów zatrudnienia absolwentów.
- KSZTAŁCENIE
Poprawa sytuacji absolwentów na rynku pracy w
tym i kolejnych latach wymaga radykalnych zmian w programach kształcenia
na wszystkich poziomach systemu oświaty, umożliwiających im uzupełnianie,
poszerzanie lub zmianę kwalifikacji nabytych w systemie oświaty, w celu
zwiększenia szans na zatrudnienie. Działalność ta realizowana będzie
przez: system oświaty, kształcenie ustawiczne i działalność aktywizującą
szkół.
- System oświaty
Do obowiązków szkoły należeć będzie kształtowanie wśród uczniów
i studentów postaw kreatywności i innowacyjności. Dopiero na takim
gruncie można rozwijać wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie
przedsiębiorczości.
Niezbędne jest także uruchomienie przez szkoły, w porozumieniu z
pracodawcami, programów kształcenia profilowanego. Umiejętne łączenie
kształcenia ogólnego i profilowanego da lepsze przygotowanie młodym
ludziom do podejmowania pracy, a także do tworzenia własnych firm.
Część ogólna (zorientowana teoretycznie) programu nauczania powinna
pozostać domeną uczelni (szkoły). Część profilowana (zawodowa) musi
być realizowana w porozumieniu z pracodawcami. W dłuższej perspektywie
istotne znaczenie dla dostosowania kształcenia do potrzeb rynku
pracy mieć będą prace nad tworzeniem standardów kwalifikacji zawodowych,
które docelowo stanowić będą podstawę do konstruowania programów
kształcenia zawodowego i standardów wymagań egzaminacyjnych (prace
takie prowadzić będzie w 2002 i 2003 roku MPiPS). Prowadzone będą
także prace nad rozwojem programów szkoleń modułowych i procedurami
akredytacji programów i instytucji realizujących te programy.
Dostosowywaniu kierunków kształcenia do potrzeb rynku pracy służyć
będą prowadzone przez ekspertów na zlecenie Rządu badania i prognozy
popytu na pracę.
- Kształcenie ustawiczne
Realizowane będzie przez urzędy pracy (w tym także szkolenia na
podstawie indywidualnych wniosków absolwentów), udzielane będą pożyczki
szkoleniowe oraz stypendia dla osób zamieszkałych w rejonach zagrożonych
szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, które po utracie
statusu absolwenta w ciągu 6 miesięcy podejmą naukę w szkole wyższego
stopnia
- Działania aktywizujące
szkół
Niezbędne jest zachęcenie szkół, zwłaszcza wyższych, do tworzenia
tzw. Biur Karier Zawodowych. Projekty tego typu będą wspierane przez
państwo poprzez udzielanie grantów ze środków będących w dyspozycji
Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej dokona przeglądu programów
szkoleniowych i materiałów szkoleniowych, wykorzystywanych przez
organizacje pozarządowe w ramach działań podejmowanych na rzecz
młodzieży bezrobotnej i zagrożonej bezrobociem, a dofinansowywanych
przez ministerstwo w ubiegłych latach. Dorobek ten zostanie upowszechniony
w sieci urzędów pracy, placówek poradnictwa zawodowego systemu oświaty,
Biurach Karier i wśród innych zainteresowanych instytucji - do wykorzystywania
w bieżących działaniach na rzecz aktywizacji przybliżania młodzieży
problematyki rynku pracy.
- WOLONTARIAT
Mimo podjęcia opisanych wyżej działań, w sytuacji
tak dużego bezrobocia, z całą pewnością znaczna część absolwentów nie
znajdzie pracy. Dla tej grupy szansą na zdobycie pierwszego doświadczenia
zawodowego i sprawdzenie umiejętności zawodowych może stać się wolontariat,
czyli nieodpłatna praca w organizacji pozarządowej. Uchwalenie ustawy
o działalności pożytku publicznego i wolontariacie umożliwi wykorzystanie
tej formy na szerszą skalę. Więcej na ten temat na stronach internetowych
pod adresem: www.1praca.gov.pl
- INFORMACJA, PORADNICTWO ZAWODOWE I POŚREDNICTWO PRACY
Powodzenie realizacji zamierzeń opisanych wyżej,
wymaga szerokich działań w zakresie informacji, poradnictwa zawodowego,
kształtowania umiejętności poszukiwania pracy.
Instytucjonalną odpowiedzią na społeczne zapotrzebowanie w zakresie
nowoczesnych usług poradnictwa zawodowego są Centra Informacji i Planowania
Kariery Zawodowej Wojewódzkich Urzędów Pracy. Usługi Centrów wzbogacają
dotychczasową ofertę powiatowych urzędów pracy zarówno dla osób bezrobotnych,
poszukujących pracy, jak i pracujących, a także młodzieży planującej
ścieżkę zawodową i tej która wchodzi na rynek pracy.
W Centrach Informacji i Planowania Kariery Zawodowej absolwenci mogą
uczestniczyć w zajęciach warsztatowych z zakresu kształtowania umiejętności
pozazawodowych, między innymi autoprezentacji, technik poszukiwania
pracy, poznania samego siebie, podejmowania decyzji zawodowych, planowania
rozwoju zawodowego.
Ponadto absolwenci zainteresowani podjęciem działalności gospodarczej
mogą uzyskać pomoc w ocenie predyspozycji do pełnienia funkcji menedżerskiej,
mogą też samodzielnie korzystać z różnorodnych zbiorów informacji zawodowej,
a zwłaszcza z baz danych programu komputerowego "Doradca 2000". Szczegóły
na stronach internetowych pod adresem: www.1praca.gov.pl.
Zadania w tym obszarze będą realizowane także przez organizacje pozarządowe,
w ramach projektów pomocowych (Phare, PAOW) oraz konkursów organizowanych
przez WUP. Istotne uzupełnienie stanowić będą działania Ochotniczych
Hufców Pracy (w tym ostatnim przypadku wobec młodzieży trudnej).
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej we współpracy z wojewódzkimi
urzędami pracy uruchomi podprogram "Gminnych Centrów Informacji" - w
pierwszym okresie (2002 r.) pilotażowo w maksimum 200 gminach z obszarów
szczególnie wysokiego zagrożenia bezrobociem strukturalnym. Gminne Centra
Informacji to lokalne centra informacji, gromadzące informacje z terenu
oddziaływania (gmina, powiat, region), dotyczące pracy, szkoleń, podejmowania
działalności gospodarczej, rynków zbytu itp. To także przybliżenie społeczności
lokalnej oferty usług teleinformatycznych. Ministerstwo Pracy i Polityki
Społecznej udzielać będzie zainteresowanym społecznościom lokalnym grantów
na organizację GCI. Będzie to równocześnie na aktywizację absolwentów
poprzez formę wolontariatu - po przeszkoleniu finansowanym w ramach
przyznanego grantu.
[ Archiwum ] [ Poczta ]
[ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Spółka Akcyjna
|