|
Liceum profilowane - nowy typ szkoły ponadgimnazjalnej (luty
2002)
Kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu
wprowadziło, na mocy Ustawy z dnia 21 listopada
2001 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, ustawy o systemie oświaty
oraz ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego,
nowy typ szkoły ponadgimnazjalnej - trzyletnie
liceum profilowane kształcące w profilach kształcenia ogólnozawodowego.
Licea te będą dawały szeroką wiedzę ogólnozawodową, ale nie będą dawały
kwalifikacji zawodowych. Aby zdobyć tytuł potwierdzający kwalifikacje
zawodowe, np. na poziomie technika, trzeba będzie ukończyć szkołę policealną.
Jeżeli nauka w szkole policealnej będzie stanowić kontynuację w dziedzinie,
którą wcześniej wybrało się w liceum profilowanym, to będzie możliwe ukończenie
szkoły policealnej o skróconym cyklu kształcenia.
Zadaniami liceów profilowanych będzie (na podstawie projektu
Rozporządzenia MENiS w sprawie podstaw programowych kształcenia ogólnozawodowego):
- zapewnienie absolwentowi przygotowania ogólnokształcącego,
umożliwiającego kontynuowanie kształcenia w szkołach wyższych,
- przygotowanie absolwenta do egzaminu maturalnego
na poziomie rozszerzonym w zakresie tych przedmiotów ogólnokształcących,
które uzupełniane będą treściami kształcenia ogólnozawodowego, zależnie
od wymagań i specyfiki profilu,
- tworzenie warunków do organizacji i prowadzenia
kształcenia ogólnozawodowego, z uwzględnieniem zastosowania technologii
informacyjnej,
- przygotowanie do działań przedsiębiorczych, a w
tymi do podejmowania działalności gospodarczej na własny rachunek lub
pracy w przedsiębiorstwach.
W procesie kształcenia ogólnozawodowego w liceum profilowanym
szczególną wagę przywiązywać się będzie do przygotowania ucznia do samodzielnego
uczenia się, w tym do samodzielnego wyszukiwania informacji o: technologiach
wytwarzania w danej dyscyplinie technicznej, rozwiązaniach organizacyjnych,
urządzeniach i materiałach oraz do samodzielnego kształtowania umiejętności
niezbędnych w nowych sytuacjach zawodowych.
Ponadto w liceach profilowanych stworzone będą uczniom warunki do kształtowania
następujących umiejętności :
- aktywnego poszukiwania pracy, świadomego jej podejmowania
lub wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia, zgodnie z zainteresowaniami
i samodzielnie ocenianymi własnymi możliwościami oraz potrzebami rynku,
- przygotowania do stosowania technologii informacyjnej
i komunikacyjnej w rozwiązywaniu problemów z zakresu kształcenia w danym
profilu,
- analizowania zjawisk zachodzących w środowisku człowieka,
w szczególności w środowisku pracy,
- oceniania wpływu cywilizacji na zmiany zachodzące
w środowisku,
- zapobiegania w obszarze własnej działalności powstawaniu
szkód ekologicznych,
- organizowania stanowiska pracy,
- analizowania i interpretowania zjawisk fizycznych
występujących w układach i ich elementach,
- przewidywania wyników doświadczeń i eksperymentów,
- badania i analizowania działania wybranych układów,
urządzeń, maszyn lub innych obiektów,
- ustalania wymaganych wskaźników jakościowych i ilościowych
urządzeń lub innych obiektów,
- obsługiwania wybranych urządzeń powszechnego użytku,
- wyszukiwania i stosowania przepisów prawa, regulujących
daną działalność gospodarczą, usługową i organizacyjną,
- porównywania dostępnych rozwiązań technicznych i
organizacyjnych z tendencjami rozwojowymi danej dyscypliny.
Zakłada się, że ukształtowane umiejętności ogólnozawodowe
będą w dalszym procesie edukacyjnym szybko przełożone na umiejętności
zawodowe, pozwalające wykonywać czynności wynikające z wymagań konkretnych
stanowisk pracy.
Nowe licea profilowane nie nawiązują programowo do wcześniej
proponowanych szkół ponadgimnazjalnych jakimi były licea o profilach:
techniczno-technologicznym, środowi-skowo-rolniczym, społeczno-usługowym,
czy kulturowo-artystycznym.
W opublikowanym Rozporządzeniu Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie profili kształcenia
ogólnozawodowego określonych zostało 14
profili kształcenia ogólnozawodowego, odpowiadających grupowaniom
rodzajów działalności, wymienionej w Polskiej Klasyfikacji Działalności.
Będą to następujące profile:
Przedstawiona wyżej charakterystyka poszczególnych profili
kształcenia prozawodowego to na razie projekt
upowszechniany w oparciu o informacje i projekt rozporządzeń zamieszczonych
na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu Brakuje
jeszcze uregulowań prawnych (podstaw programowych i statutów tego typu
szkół), i dla tego nie można z całą pewnością stwierdzić, że jest to już
propozycja obowiązująca. Na dzień dzisiejszy, potwierdzonym odpowiednim
aktem prawnym, jest tylko wykaz profili i
odpowiadające im grupy rodzajów działalności.
[ Archiwum ] [ Poczta ]
[ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka
Akcyjna
|