logo WSiP logo

Założenia reformy
Dotychczasowe dokonania reformy
pomoc
slownik
archiwum
poczta





Liceum profilowane - nowy typ szkoły ponadgimnazjalnej (luty 2002)

Kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu wprowadziło, na mocy Ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, ustawy o systemie oświaty oraz ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, nowy typ szkoły ponadgimnazjalnej - trzyletnie liceum profilowane kształcące w profilach kształcenia ogólnozawodowego.
Licea te będą dawały szeroką wiedzę ogólnozawodową, ale nie będą dawały kwalifikacji zawodowych. Aby zdobyć tytuł potwierdzający kwalifikacje zawodowe, np. na poziomie technika, trzeba będzie ukończyć szkołę policealną. Jeżeli nauka w szkole policealnej będzie stanowić kontynuację w dziedzinie, którą wcześniej wybrało się w liceum profilowanym, to będzie możliwe ukończenie szkoły policealnej o skróconym cyklu kształcenia.

Zadaniami liceów profilowanych będzie (na podstawie projektu Rozporządzenia MENiS w sprawie podstaw programowych kształcenia ogólnozawodowego):

  • zapewnienie absolwentowi przygotowania ogólnokształcącego, umożliwiającego kontynuowanie kształcenia w szkołach wyższych,
  • przygotowanie absolwenta do egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym w zakresie tych przedmiotów ogólnokształcących, które uzupełniane będą treściami kształcenia ogólnozawodowego, zależnie od wymagań i specyfiki profilu,
  • tworzenie warunków do organizacji i prowadzenia kształcenia ogólnozawodowego, z uwzględnieniem zastosowania technologii informacyjnej,
  • przygotowanie do działań przedsiębiorczych, a w tymi do podejmowania działalności gospodarczej na własny rachunek lub pracy w przedsiębiorstwach.

W procesie kształcenia ogólnozawodowego w liceum profilowanym szczególną wagę przywiązywać się będzie do przygotowania ucznia do samodzielnego uczenia się, w tym do samodzielnego wyszukiwania informacji o: technologiach wytwarzania w danej dyscyplinie technicznej, rozwiązaniach organizacyjnych, urządzeniach i materiałach oraz do samodzielnego kształtowania umiejętności niezbędnych w nowych sytuacjach zawodowych.
Ponadto w liceach profilowanych stworzone będą uczniom warunki do kształtowania następujących umiejętności :

  1. aktywnego poszukiwania pracy, świadomego jej podejmowania lub wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia, zgodnie z zainteresowaniami i samodzielnie ocenianymi własnymi możliwościami oraz potrzebami rynku,
  2. przygotowania do stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w rozwiązywaniu problemów z zakresu kształcenia w danym profilu,
  3. analizowania zjawisk zachodzących w środowisku człowieka, w szczególności w środowisku pracy,
  4. oceniania wpływu cywilizacji na zmiany zachodzące w środowisku,
  5. zapobiegania w obszarze własnej działalności powstawaniu szkód ekologicznych,
  6. organizowania stanowiska pracy,
  7. analizowania i interpretowania zjawisk fizycznych występujących w układach i ich elementach,
  8. przewidywania wyników doświadczeń i eksperymentów,
  9. badania i analizowania działania wybranych układów, urządzeń, maszyn lub innych obiektów,
  10. ustalania wymaganych wskaźników jakościowych i ilościowych urządzeń lub innych obiektów,
  11. obsługiwania wybranych urządzeń powszechnego użytku,
  12. wyszukiwania i stosowania przepisów prawa, regulujących daną działalność gospodarczą, usługową i organizacyjną,
  13. porównywania dostępnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych z tendencjami rozwojowymi danej dyscypliny.

Zakłada się, że ukształtowane umiejętności ogólnozawodowe będą w dalszym procesie edukacyjnym szybko przełożone na umiejętności zawodowe, pozwalające wykonywać czynności wynikające z wymagań konkretnych stanowisk pracy.

Nowe licea profilowane nie nawiązują programowo do wcześniej proponowanych szkół ponadgimnazjalnych jakimi były licea o profilach: techniczno-technologicznym, środowi-skowo-rolniczym, społeczno-usługowym, czy kulturowo-artystycznym.
W opublikowanym Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie profili kształcenia ogólnozawodowego określonych zostało 14 profili kształcenia ogólnozawodowego, odpowiadających grupowaniom rodzajów działalności, wymienionej w Polskiej Klasyfikacji Działalności. Będą to następujące profile:

Przedstawiona wyżej charakterystyka poszczególnych profili kształcenia prozawodowego to na razie projekt upowszechniany w oparciu o informacje i projekt rozporządzeń zamieszczonych na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu Brakuje jeszcze uregulowań prawnych (podstaw programowych i statutów tego typu szkół), i dla tego nie można z całą pewnością stwierdzić, że jest to już propozycja obowiązująca. Na dzień dzisiejszy, potwierdzonym odpowiednim aktem prawnym, jest tylko wykaz profili i odpowiadające im grupy rodzajów działalności.


Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna