|
Jak przystało na pedagogów humanistycznych, jesteśmy optymistami.
Wierzymy, że stworzyliśmy coś dobrego i skutecznego. Zdajemy sobie sprawę,
że o prawdziwej, bezpośredniej efektywności wychowania można będzie rozmawiać
najwcześniej za kilka lat, gdy nasi wychowankowie wejdą w dorosłe życie.
Wiemy także, że dzieci żyją "tu i teraz" i właśnie "tu
i teraz" należy o nie dbać, aby mogły
stawać się
ludźmi twórczymi i dobrymi.
Program wychowawczy, który opracowaliśmy, jest naszej
szkole bardzo potrzebny. Spowodował uporządkowanie wielu kwestii, naświetlił
istotne problemy. Tworzenie tego programu uzmysłowiło nam konieczność
uporządkowania działań wychowawczych, bo dotąd porządkowaliśmy jedynie
działania typu edukacyjnego, a wychowanie "było sobie" na drugim
planie, równoległe, mało uchwytne i mało wymierne.
W naszej niewielkiej wiejskiej szkole nie było dotąd poważniejszych problemów
wychowawczych.
Tak naprawdę problemem jest spadek aspiracji edukacyjnych dzieci na wsi.
Sądzimy, że powodem tego jest m.in. mała wiara dzieci we własne siły,
nieśmiałość i lęk przed kontaktami z dziećmi z innych środowisk (izolowanie
się), niewiele możliwości skonfrontowania się z kimś innym i oceny własnego
"stanu posiadania", tj. posiadanego potencjału intelektualnego
i fizycznego, zdrowego otoczenia przyrodniczego itp. Stąd bierze się niedocenianie
tego, co się ma.
Sądzimy, że właśnie program "PORZĄDEK I PRZYGODA" jest w stanie
wykształcić w dzieciach tak pożądane społecznie cechy, jak:
- niezależność i odwaga,
- otwartość umysłu i tolerancja dla niejednoznaczności,
- spontaniczność i ekspresyjność,
- brak obawy przed nieznanym,
- zdolność koncentracji i fascynacja zadaniem,
- życzliwe poczucie humoru,
- zdolność do integrowania przeciwieństw,
- zdolność postrzegania świata jako czegoś szczególnego, ciekawego,
pięknego, zastanawiającego.
Udana współpraca wszystkich nauczycieli, współdziałanie
z rodzicami, organizowanie przemyślanych spotkań z ciekawymi ludźmi, ukazywanie
autorytetów i dobry własny przykład, konkretne działanie dzieci, mające
na celu pomoc innym ludziom (i zwierzętom), uwrażliwienie na przyrodę,
na sztukę i kulturę (także tę regionalną i lokalną), samorządność, stymulowanie
i rozwijanie zainteresowań dzieci, codzienne dbanie o bezpieczeństwo,
refleksyjność i wzajemna życzliwość - te i inne warunki musimy spełnić,
aby osiągnięcie zamierzonych efektów było możliwe. Zawsze towarzyszy nam
wiara
(...) że człowiek
Jeden jednyny - tak się często dzieje -
Może od razu, niby drgnięciem powiek,
Swą wielką myślą przemienić koleje
Całego świata...
Jan Kasprowicz
[ Archiwum ] [ Poczta
] [ Strona Główna ] [ Powrót
]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Spółka Akcyjna
|