|
Szkoła podstawowa
Sześcioletnia szkoła podstawowa wprowadzona została
na mocy Ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty z dnia 25 lipca 1998
r. (Dz.U. nr 117 poz. 759).
Jest to szkoła, w której w inny sposób jest zorganizowane kształcenia
i inne są cele. Cele nauczania i organizacja kształcenia w szkole podstawowej
określa podstawa programowa (Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego w poszczególnych
typach szkół oraz kształcenia w profilach w liceach profilowanych - załącznik
nr 2).
Nauczyciele w szkole podstawowej dostosowują sposób przekazywania odpowiedniej
wiedzy, kształtowania umiejętności i postaw uczniów do naturalnej w tym
wieku aktywności dzieci, umożliwiają im poznawanie świata w jego jedności
i złożoności, wspomagają ich samodzielność uczenia się, inspirują je do
wyrażania własnych myśli i przeżyć, rozbudzają ich ciekawość poznawczą
oraz motywację do dalszej edukacji.
Edukacja w szkole podstawowej, wspomagając rozwój dziecka jako osoby i
wprowadzając je w życie społeczne, powinna przede wszystkim:
- prowadzić dziecko do nabywania i rozwijania umiejętności
wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania elementarnych działań
arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami i kształtowania
nawyków społecznego współżycia,
- rozwijać poznawcze możliwości uczniów, tak aby mogli
oni przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego
rozumienia świata,
- rozwijać i przekształcać spontaniczną motywację
poznawczą w motywację świadomą, przygotowywać do podejmowania zadań
wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego i fizycznego,
- rozbudzać i rozwijać wrażliwość estetyczną i moralną
dziecka oraz jego indywidualne zdolności twórcze,
- umacniać wiarę dziecka we własne siły i w zdolność
osiągania wartościowych i trudnych celów,
- rozwijać zdolność odróżniania świata rzeczywistego
od wyobrażonego oraz postaci historycznych od fantastycznych,
- kształtować potrzeby i umiejętności dbania o własne
ciało, zdrowie i sprawność fizyczną; wyrabiać czujność wobec zagrożeń
dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego,
- rozwijać umiejętności dziecka w poznawaniu siebie
oraz otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, technicznego i
przyrodniczego dostępnego jego doświadczeniu,
- wzmacniać poczucie tożsamości kulturowej, historycznej,
etnicznej i narodowej,
- stwarzać warunki do rozwoju wyobraźni i ekspresji
werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- zapewniać warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego
i psychicznego oraz zachowań prozdrowotnych,
- zapewniać opiekę i wspomagać rozwój dziecka w przyjaznym,
bezpiecznym i zdrowym środowisku w poczuciu więzi z rodziną,
- uwzględniać indywidualne potrzeby dziecka i troszczyć
się o zapewnienie mu równych szans,
- stwarzać warunki do rozwijania samodzielności, obowiązkowości,
podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
- stwarzać warunki do indywidualnego i grupowego działania
na rzecz innych dzieci.
Nauczyciele powinni współdziałać na rzecz tworzenia
w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw.
Ma to szczególne zastosowanie w nauczaniu początkowym.
Kształcenie w szkole podstawowej podzielone jest na dwa
etapy o wyróżnionych celach edukacyjnych: etap
pierwszy obejmuje klasy I-III, etap
drugi - klasy IV-VI.
Integracji wiedzy nauczanej w szkole na różnych etapach kształcenia służy
wprowadzenie:
- kształcenia zintegrowanego w klasach I-III szkoły
podstawowej,
- bloków przedmiotowych,
- ścieżek edukacyjnych.
Pierwszy etap edukacyjny jest łagodnym przejściem od
wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym.
Ma ono charakter zintegrowany (patrz:
bloki przedmiotowe - nauczanie zintegrowane). Zajęcia
edukacyjne prowadzi nauczyciel (nauczyciele), według ustalonego przez
siebie planu, dostosowując czas zajęć i przerw do aktywności uczniów.
Nauczyciel (nauczyciele) powinien układać zajęcia w taki sposób, aby zachować
ciągłość nauczania i doskonalenia podstawowych umiejętności.
W drugim etapie edukacyjnym wprowadza się tradycyjne przedmioty nauczania
i bloki przedmiotowe oraz ścieżki edukacyjne (patrz: ścieżki
edukacyjne).
Działalność edukacyjna szkoły powinna być określona przez:
- szkolny zestaw programów nauczania, który, uwzględniając
wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia
dydaktycznego,
- program wychowawczy szkoły, który opisuje w sposób
całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i
jest realizowany przez wszystkich nauczycieli.
[ Słownik ] [ Archiwum ]
[ Poczta ] [ Strona
Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Spółka Akcyjna
|