|
Szkolny zestaw programów nauczania
Ponieważ proces kształcenia stanowi (powinien stanowić)
integralną całość, stąd wprowadzono pojęcie "szkolnego zestawu programów".
Wszyscy nauczyciele uczący określoną grupę uczniów ustalają zestaw programów
w taki sposób, by obejmowały one całość podstawy programowej. Wymóg ten
ma doprowadzić do współdziałania zespołu nauczycieli, prowadzących zajęcia
w danym oddziale, ułatwić korelację międzyprzedmiotową, umożliwić uczniowi
dostrzeżenie związków między dziedzinami wiedzy. Chodzi o swoiste wymuszenie
współpracy nauczycieli uczących w danym oddziale - np. fizyki, biologii,
chemii, a także geografii i matematyki. Nauczyciele tych przedmiotów powinni
wspólnie ustalać koncepcję nauczania, "dzielić się" materiałem i - co
ważniejsze - stawiać sobie wspólne cele, np. w zakresie kształcenia umiejętności
oraz oddziaływania na postawy ucznia. Na przykład problematyka ekologiczna
może występować równie dobrze na lekcjach języka polskiego, jak i historii
czy biologii.
Szkolny zestaw programów do użytku szkolnego dopuszcza dyrektor szkoły,
po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły, a jeżeli taka
nie została powołana - opinii rady rodziców. (Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r. w sprawie
warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania,
programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecania środków
dydaktycznych - DzU 2002 nr 69 poz. 635).
[ Słownik ] [ Archiwum ]
[ Poczta ] [ Strona
Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna
|