logo WSiP logo
pomoc
slownik
archiwum
poczta
powrót do strony głównej WSiP
poprzednie hasło

Szkolny zestaw programów nauczania

Ponieważ proces kształcenia stanowi (powinien stanowić) integralną całość, stąd wprowadzono pojęcie "szkolnego zestawu programów".
Wszyscy nauczyciele uczący określoną grupę uczniów ustalają zestaw programów w taki sposób, by obejmowały one całość podstawy programowej. Wymóg ten ma doprowadzić do współdziałania zespołu nauczycieli, prowadzących zajęcia w danym oddziale, ułatwić korelację międzyprzedmiotową, umożliwić uczniowi dostrzeżenie związków między dziedzinami wiedzy. Chodzi o swoiste wymuszenie współpracy nauczycieli uczących w danym oddziale - np. fizyki, biologii, chemii, a także geografii i matematyki. Nauczyciele tych przedmiotów powinni wspólnie ustalać koncepcję nauczania, "dzielić się" materiałem i - co ważniejsze - stawiać sobie wspólne cele, np. w zakresie kształcenia umiejętności oraz oddziaływania na postawy ucznia. Na przykład problematyka ekologiczna może występować równie dobrze na lekcjach języka polskiego, jak i historii czy biologii.
Szkolny zestaw programów do użytku szkolnego dopuszcza dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły, a jeżeli taka nie została powołana - opinii rady rodziców. (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych - DzU 2002 nr 69 poz. 635).


Słownik ] [ Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna