logo WSiP logo
pomoc
slownik
archiwum
poczta
powrót do strony głównej WSiP
poprzednie hasło

Ścieżki edukacyjne

Ścieżki edukacyjne są nową formą nauczania zdefiniowaną w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych - DzU 2002 nr 15 poz. 142, jako zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może się odbywać w ramach nauczania różnych przedmiotów (bloków przedmiotowych) lub w postaci odrębnych zajęć. Tematyka ścieżek edukacyjnych oraz ich cele są określone w podstawach programowych kształcenia ogólnego dla poszczególnych szkół (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół - DzU 2002 nr 51 poz. 458).
W podstawach programowych dla poszczególnych etapów edukacyjnych są wyszczególnione następujące ścieżki edukacyjne:

  • na poziomie szkoły podstawowej w drugim etapie edukacyjnym:
    1. edukacja prozdrowotna,
    2. edukacja ekologiczna,
    3. edukacja czytelnicza i medialna,
    4. wychowanie do życia w społeczeństwie:
      • wychowanie do życia w rodzinie,
      • wychowanie regionalne - dziedzictwo kulturowe w regionie,
      • wychowanie patriotyczne i obywatelskie.
  • na poziomie gimnazjum:
    1. edukacja filozoficzna,
    2. edukacja prozdrowotna,
    3. edukacja ekologiczna,
    4. edukacja czytelnicza i medialna,
    5. edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie,
    6. obrona cywilna,
    7. edukacja europejska,
    8. kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej,
  • na poziomie liceum i technikum:
    1. wychowanie do życia w rodzinie,
    2. edukacja filozoficzna,
    3. edukacja prozdrowotna,
    4. edukacja ekologiczna,
    5. edukacja czytelnicza i medialna,
    6. edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie,
    7. edukacja europejska.

Ścieżki edukacyjne nie wymagają osobnych godzin w planie nauczania. Za uwzględnienie problematyki ścieżek edukacyjnych w szkolnym zestawie programów nauczania jest odpowiedzialny dyrektor szkoły, a za realizację - nauczyciele wszystkich przedmiotów, którzy do własnego programu włączają odpowiednio treści danej ścieżki.


Słownik ] [ Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna