logo WSiP logo
pomoc
slownik
archiwum
poczta
powrót do strony głównej WSiP
poprzednie hasło

Integracja przedmiotowa

W najogólniejszym znaczeniu jest to scalanie treści przedmiotów nauczania. Zależnie od charakteru integracji przedmiotowej wyróżnia się:

  1. scalanie wewnętrznych treści jednego przedmiotu nauczania (np. w zakresie ich logicznego układu);
  2. scalanie wiedzy zdobytej przez uczniów z różnych przedmiotów monodyscyplinarnych drogą ich korelacji;
  3. zespalanie wiedzy zdobytej przez uczniów w zakresie poszczególnych przedmiotów przez wprowadzenie przedmiotów o charakterze integrującym (np. biochemiczne podstawy życia);
  4. łączenie ze sobą rozdrobnionych przedmiotów nauczania w zespoły kompleksowe o spójnym powiązaniu treściowym.

Wymienione rodzaje integracji przedmiotowych mają na celu doprowadzenie do syntezy wiedzy, są drogą do przezwyciężania izolacjonizmu przedmiotowego. W praktyce szkolnictwa zawodowego w Polsce przywiązuje się szczególnie duże znaczenie do łączenia ze sobą rozdrobnionych przedmiotów zawodowych w zespoły kompleksowe, np. technologii z materiałoznawstwem. Tak pojmowana integracja przedmiotowa ma ułatwić korelację międzyprzedmiotową, kompleksowe ujmowanie zagadnień przygotowania zawodowego, wyeliminować powtarzanie się tych samych wiadomości w różnych przedmiotach nauczania, uczynić nauczanie i uczenie się bardziej wydajne.


Słownik ] [ Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna