|
KSZTAŁCENIE W ZASADNICZYCH
SZKOŁACH ZAWODOWYCH
W Rozporządzeniu Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów
nauczania w szkołach publicznych (DzU z 2002 r. nr 15, poz. 142),
zawarte zostały, między innymi, ramowe plany nauczania dla zasadniczej
szkoły zawodowej stanowiące podstawę do organizacji kształcenia w tego
typu szkołach.
Nowe ramowe plany nauczania dla zasadniczych
szkół zawodowych wprowadzają w miejsce wcześniej proponowanych
bloków humanistyczno-społecznego i matematycznego - przedmioty
nauczania: język polski, historia i wiedza o społeczeństwie, matematyka,
fizyka i astronomia, geografia z ochroną i kształtowaniem środowiska oraz
ścieżki edukacyjne: edukacja prozdrowotna,
technologia informacyjna, wychowanie do życia w rodzinie.
Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych
zajęć edukacyjnych oraz zajęć z religii/etyki w zasadniczej szkole zawodowej
nie może przekroczyć 35 godzin łącznie.
Opublikowane w rozporządzeniu
ramowe plany nauczania dla zasadniczych szkół zawodowych dotyczą dwuletniego
cyklu kształcenia, podczas gdy w 22 zawodach proponowany jest 2-letni
okres kształcenia, a w 52 zawodach 3-letni okres kształcenia.
Zgodnie z wykładnią Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego
MENiS, przy planowaniu procesu dydaktycznego przy
trzyletnim okresie nauczania:
- Należy proporcjonalnie zwiększyć
wymiar godzin kształcenia zawodowego, co oznacza, że liczba godzin
tygodniowo przeznaczona na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych
w całym okresie nauczania jest zwiększona o
17,5 godziny.
- Dyrektor szkoły
ustalając szkolny plan nauczania - na cały okres kształcenia, z wyodrębnieniem
każdego roku szkolnego oraz z uwzględnieniem wszystkich przedmiotów
(modułów) zawodowych, ujętych w programie nauczania dla zawodu - może
w kolejnych latach przyjąć na kształcenie zawodowe inną liczbę godzin,
niż to bezpośrednio wynika z zasady proporcjonalności, np. w
klasie I - 14 godz., w klasie II - 18,5 godz., w klasie III - 20 godz..
Ustalając rozkład zajęć z zakresu kształcenia zawodowego i ich wymiary
godzin, należy wziąć pod uwagę wymagania programowe poszczególnych przedmiotów
(modułów) i korelację międzyprzedmiotową, a także warunki realizacji
praktycznej nauki zawodu.
- Przy konstruowaniu szkolnego planu nauczania na
okres trzyletni należy uwzględnić odrębne przepisy dotyczące nauki religii,
wychowania fizycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie. Zajęcia
powyższe przewidziane są do realizacji w każdej klasie.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
i Sportu zapowiedziało nowelizację rozporządzenia dotyczącego ramowych
planów nauczania, należy się spodziewać, że
w rozporządzeniu tym zostanie opublikowany
ramowy plan nauczania dla trzyletniej zasadniczej szkoły zawodowej.
Ramowy plan nauczania dla zasadniczej
szkoły zawodowej (w tym dla zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej
dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych
niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami
zachowania).
L.p. |
Obowiązkowe zajęcia
edukacyjne |
Dla młodzieży |
Dla dorosłych |
Liczba godzin tygodniowo
w dwuletnim okresie nauczania |
Forma stacjonarna |
Forma zaoczna |
Liczba godz. tygodn. w dwuletnim
okresie nauczania |
Liczba godzin w dwuletnim okresie
nauczania |
Klasy I
- II |
Semestry I
- IV |
1. |
Język polski |
5 |
4 |
72 |
2. |
Język obcya) |
3 |
2 |
36 |
3. |
Historia wiedzy o społeczeństwie |
2 |
1 |
18 |
4. |
Matematyka |
4 |
3 |
54 |
5. |
Fizyka |
2 |
1 |
18 |
6. |
Geografia z ochroną i kształtowaniem środowiska |
2 |
1 |
18 |
7. |
Podstawy przedsiębiorczości |
1 |
1 |
18 |
8. |
Wychowanie fizyczne |
6 |
- |
- |
9. |
Przysposobienie ochronne |
2 |
- |
- |
10. |
Godziny z wychowawcą |
1 |
- |
- |
11. |
Kształcenie zawodowe według programu dla zawodub) |
35 |
26 |
468 |
Razem |
63 |
39 |
702 |
|
Religia/Etyka |
4 |
- |
- |
|
Godz. do dyspozycji dyrektorac) |
3 |
1 |
18 |
Razem godz. zajęć
edukacyjnychd) |
70 |
40 |
720 |
|
Zajęcia rewalidacyjne |
20 |
- |
- |
|
Zajęcia socjoterapeutycznee) |
4 |
- |
- |
- w szkole specjalnej dla uczniów z upośledzeniem
umysłowym w stopniu lekkim, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, z
autyzmem - zajęcia i języka obcego prowadzone są w przypadku kontynuacji
nauki języka obcego realizowanego w gimnazjum,
- podziału godzin przedmiotów zawodowych teoretycznych
i zajęć praktycznych lub modułów, określonych w programie nauczania
dla zawodu, dokonuje dyrektor szkoły; w przypadku uczniów - młodocianych
pracowników dyrektor szkoły dokonuje podziału godzin w porozumieniu
z pracodawcami, z uwzględnieniem przepisów Kodeksu pracy; w oddziałach
wielozawodowych nauczanie przedmiotów zawodowych teoretycznych odbywa
się odrębnie dla każdego zawodu przez okres 4 tygodni w każdej klasie,
w wymiarze 35 godzin tygodniowo,
- należy uwzględnić zajęcia edukacyjne z technologii
informacyjnej oraz edukacji prozdrowotnej,
- w przypadku ustalenia w programie nauczania dla
danego zawodu okresu nauczania dłuższego niż 2 lata wymiar godzin z
zakresu kształcenia zawodowego zwiększa się proporcjonalnie, natomiast
w przypadku przedmiotów ogólnokształcących zachowuje się wymiar godzin
ustalony dla dwuletniego okresu nauczania, z tym że dopuszcza się realizowanie
przedmiotów ogólnokształcących w całym okresie nauczania,
- dotyczy uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych
niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami
zachowania.
Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala
szkolny plan nauczania dla danego etapu
edukacyjnego, z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego.
W zasadniczej szkole zawodowej szkolny plan nauczania, oprócz zajęć edukacyjnych
z zakresu kształcenia ogólnego, zawiera zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia
zawodowego, określone w programach nauczania dla poszczególnych zawodów.
Zgodnie z podanym rozporządzeniem godziny
do dyspozycji dyrektora szkoły, mogą być przeznaczone na:
- zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka
obcego; języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, nieujętych
w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar
godzin umożliwia realizację podstawy programowej albo dodatkowych zajęć
edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa,
lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu
programów nauczania,
- realizację ścieżek edukacyjnych, obejmujących zestaw
treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja
może odbywać się w ramach nauczania przedmiotów lub bloków przedmiotowych,
lub w postaci odrębnych zajęć,
- zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów, z uwzględnieniem
ich potrzeb i zainteresowań, w tym zajęć dydaktyczne-wyrównawczych,
- nauczanie historii i geografii kraju pochodzenia
mniejszości narodowych i dziedzictwa kulturowego grup etnicznych - w
szkołach z nauczaniem języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych.
Zgodnie rozporządzeniem w szkolnym planie nauczania dopuszcza
się wprowadzenie zestawienia zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, w
ramach którego prowadzone jest zintegrowane nauczanie treści i umiejętności
z różnych dziedzin wiedzy, realizowane w toku jednolitych zajęć edukacyjnych,
zwany dalej "blokiem przedmiotowym", pod warunkiem zapewnienia realizacji
zadań wynikających z podstawy programowej oraz zachowania wymiaru godzin
poszczególnych zajęć edukacyjnych, określonego w ramowym planie nauczania.
Ponadto dyrektor szkoły może przesunąć nauczanie języków obcych i przedmiotów,
dla których jest przewidziany wymiar 1 lub 2 godzin zajęć tygodniowo,
w całości lub w części do innej klasy niż określona w ramowym planie nauczania.
Ponadto rozporządzenie określa zasady wprowadzania podziału na grupy w
sposób następujący:
W szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadpodstawowych oraz trzyletnich
liceach ogólnokształcących, trzyletnich liceach profilowanych, czteroletnich
technikach i zasadniczych szkołach zawodowych podział na grupy jest obowiązkowy:
- na zajęciach z: języków obcych, informatyki, elementów
informatyki i technologii informacyjnej w oddziałach, a w przypadku
zajęć z języków obcych także w zespołach międzyoddziałowych, liczących
więcej niż 24 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,
- na nie więcej niż połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych
z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania
wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach
liczących więcej niż 30 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,
- na zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia
zawodowego; dla których z treści programu nauczania wynika konieczność
prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach liczących
więcej niż 30 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,
- na zajęciach praktycznej nauki zawodu, zgodnie z
odrębnymi przepisami.
Ponadto rozporządzenie szczegółowo określa zasady tworzenia
szkolnych planów nauczania w szkołach dla uczniów niepełnosprawnych i
niedostosowanych społecznie, a także zasady podziału na grupy na zajęciach
edukacyjnych.
Kształcenie ogólne realizowane
jest w oparciu o podstawy programowe kształcenia ogólnego zawarte w załączniku
nr 5 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
oraz zatwierdzone przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu programy
nauczania. W najbliższym czasie należy
spodziewać się przykładowych programów nauczania, zawierających nowe podstawy
programowe. Przygotowywane są programy nauczania zawierające nowe
podstawy programowe kształcenia ogólnego.
Kształcenie zawodowe
w zasadniczych szkołach zawodowych realizowane jest w oparciu o podstawy
programowe kształcenia w zawodzie i przykładowe programy zawarte w wykazie
MENiS lub autorskie programy nauczania dopuszczone do użytku szkolnego.
Dla wszystkich zawodów z klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego są
przygotowane podstawy programowe kształcenia w zawodzie (te same, które
dotychczas były obowiązujące). Nowe podstawy programowe będą przygotowane
tylko dla nowych zawodów wprowadzonych do klasyfikacji - prace nad nimi
są w toku.
[ Archiwum ]
[ Poczta ] [ Strona
Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka
Akcyjna
|