logo WSiP logo

Klasyfikacja zawodów
Dokumentacje programowe kształcenia w zawodzie
Wykaz zawodów, dla których sš zatwierdzone podstawy programowe
Kształcenie w zreformowanych szkołach zawodowych
pomoc
slownik
archiwum
poczta





NOWE SZKOŁY ZAWODOWE

Ustawa z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, ustawy o systemie oświaty oraz ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, wprowadza nowe typy szkół zawodowych, są to:

Dla absolwentów gimnazjów:

  • zasadnicze szkoły zawodowe o okresie nauczania nie krótszym niż 2 lata i nie dłuższym niż 3 lata, których ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a także dalsze kształcenie w trzyletnich technikach lub w liceach uzupełniających. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły zawodowej ulegnie zmianie. Bloki humanistyczno-społeczny i matematyczno-przyrodniczy, obowiązujące w proponowanych poprzednio szkołach zawodowych, zostaną zastąpione przez przedmioty: język polski, matematyka, historia i wiedza o społeczeństwie, fizyka i astronomia, geografia z ochroną i kształtowaniem środowiska.

  • czteroletnie technika, których ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe), a także umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości (po zdaniu egzaminu maturalnego). Podstawa programowa kształcenia ogólnego (tzw. kształcenie w zakresie podstawowym) w tych szkołach będzie taka sama jak w liceach ogólnokształcących i profilowanych, z takimi samymi przedmiotami i ścieżkami edukacyjnymi. Początkowo planowano, że w szkołach tych będzie możliwe przystąpienie do matury po trzech latach nauki, a po czwartym roku zdawanie egzaminu zawodowego. Jednakże, jak głosi komunikat MENiS, w dniu 13 lutego 2002 r. na spotkaniu zorganizowanym w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu z udziałem Pani Minister Krystyny Łybackiej, na które zaproszono między innymi dyrektorów szkół zawodowych, przedstawicieli powiatów, związków zawodowych, uczestnicy jednoznacznie wypowiedzieli się za tym aby egzamin maturalny był w klasie czwartej.

Dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych:

  • dwuletnie uzupełniające licea ogólnokształcące dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
  • trzyletnie technika uzupełniające dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, a także uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu.

Dla absolwentów liceów:

  • szkoły policealne o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, których ukończenie umożliwia osobom posiadającym wykształcenie średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu.

Ostateczny kształt szkół ponadgimnazjalnych określą przygotowywane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu odpowiednie akty prawne.


Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna