|
Ocenianie zewnętrzne
Zasady oceniania określa Rozporządzeniem
Ministra Edukacji Narodowej z 21 marca 2001 r. w sprawie zasad oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów
i sprawdzianów w szkołach - DzU 2001 nr 29 poz. 323, DzU 2001 nr
128 poz. 1919, DzU 2002 nr 14 poz. 136, DzU 2002 nr 46 poz. 433. Ocenianie
zewnętrzne jest realizowane w ramach zewnętrznego
systemu egzaminacyjnego, składającego się z następujących etapów:
- sprawdzianu z poziomu opanowania umiejętności w
ostatniej klasie sześcioletniej szkoły podstawowej, według standardów
wymagań ustalonych odrębnymi przepisami (§ 25 ust. 1),
- egzaminu w trzeciej klasie gimnazjum z umiejętności
i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych oraz z zakresu przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych, według standardów wymagań określonych odrębnymi
przepisami (§ 25 ust. 2),
- egzaminu zawodowego, przeprowadzanego po ukończeniu
szkoły zawodowej lub policealnej w celu potwierdzenia uzyskanych kwalifikacji,
w zawodach ukierunkowanych na rynek pracy,
- egzaminu maturalnego, będącego formą oceny poziomu
wykształcenia ogólnego, przeprowadzanego w maju i styczniu dla absolwentów
dotychczasowych szkół średnich kształcących na poziomie średnim ogólnym
oraz absolwentów trzyletnich liceów profilowanych i dwuletnich liceów
uzupełniających; egzamin maturalny składa się z części wewnętrznej,
w formie egzaminu ustnego, oraz z części zewnętrznej, w formie egzaminu
pisemnego.
Egzaminy zewnętrzne umożliwiają:
- uczniom - wnikliwie spojrzeć na swój sposób uczenia
się i uczyć się odpowiedzialności,
- szkołom - ocenić, czy trafnie wybrały programy nauczania,
- organom prowadzącym - uzyskać obiektywne informacje
na temat jakości kształcenia.
Zgodnie z założeniami, dobrze zorganizowane ocenianie
zewnętrzne powinno przede wszystkim zapewnić lepszą kontrolę jakości edukacji,
ułatwiać diagnozowanie osiągnięć i braków edukacyjnych uczniów, umożliwić
obiektywną ocenę oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych nauczycieli
i obranej drogi kształcenia. Dzięki głębszej analizie osiągnięć uczniów
możliwe będzie też uzyskanie informacji zwrotnej o jakości zastosowanych
programów nauczania.
[ Słownik ] [ Archiwum ]
[ Poczta ] [ Strona
Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Spółka Akcyjna
|