logo WSiP logo
pomoc
slownik
archiwum
poczta
powrót do strony głównej WSiP
poprzednie hasło

Ocenianie zewnętrzne

Zasady oceniania określa Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 21 marca 2001 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach - DzU 2001 nr 29 poz. 323, DzU 2001 nr 128 poz. 1919, DzU 2002 nr 14 poz. 136, DzU 2002 nr 46 poz. 433. Ocenianie zewnętrzne jest realizowane w ramach zewnętrznego systemu egzaminacyjnego, składającego się z następujących etapów:

  • sprawdzianu z poziomu opanowania umiejętności w ostatniej klasie sześcioletniej szkoły podstawowej, według standardów wymagań ustalonych odrębnymi przepisami (§ 25 ust. 1),
  • egzaminu w trzeciej klasie gimnazjum z umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych oraz z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, według standardów wymagań określonych odrębnymi przepisami (§ 25 ust. 2),
  • egzaminu zawodowego, przeprowadzanego po ukończeniu szkoły zawodowej lub policealnej w celu potwierdzenia uzyskanych kwalifikacji, w zawodach ukierunkowanych na rynek pracy,
  • egzaminu maturalnego, będącego formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, przeprowadzanego w maju i styczniu dla absolwentów dotychczasowych szkół średnich kształcących na poziomie średnim ogólnym oraz absolwentów trzyletnich liceów profilowanych i dwuletnich liceów uzupełniających; egzamin maturalny składa się z części wewnętrznej, w formie egzaminu ustnego, oraz z części zewnętrznej, w formie egzaminu pisemnego.

Egzaminy zewnętrzne umożliwiają:

  1. uczniom - wnikliwie spojrzeć na swój sposób uczenia się i uczyć się odpowiedzialności,
  2. szkołom - ocenić, czy trafnie wybrały programy nauczania,
  3. organom prowadzącym - uzyskać obiektywne informacje na temat jakości kształcenia.

Zgodnie z założeniami, dobrze zorganizowane ocenianie zewnętrzne powinno przede wszystkim zapewnić lepszą kontrolę jakości edukacji, ułatwiać diagnozowanie osiągnięć i braków edukacyjnych uczniów, umożliwić obiektywną ocenę oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych nauczycieli i obranej drogi kształcenia. Dzięki głębszej analizie osiągnięć uczniów możliwe będzie też uzyskanie informacji zwrotnej o jakości zastosowanych programów nauczania.


Słownik ] [ Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna