logo WSiP logo
pomoc
slownik
archiwum
poczta
powrót do strony głównej WSiP
poprzednie hasło

Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych

Polega ono na ocenie (przez nauczycieli) poziomu wiedzy uczniów i postępów w jej przyswajaniu, w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z programów nauczania oraz formułowania ocen. Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:

  1. poinformowanie ucznia o postępach i poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,
  2. pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu rozwoju,
  3. motywowanie ucznia do dalszej pracy,
  4. informowanie rodziców (prawnych opiekunów) i nauczycieli o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
  5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.

Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

  1. informowanie uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych sformułowanych przez nauczycieli,
  2. bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i formy przyjętych w danej szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych,
  3. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
  4. ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunków ich poprawiania.

Ogólne zasady oceniania wewnątrzszkolnego określono w przytoczonym rozporządzeniu MEN, lecz szczegółowe rozwiązania obowiązujące w danej szkole powinny być przedstawione w jej statucie (§ 3 rozporządzenia). W szczególności należy określić:

  • skalę i sposób formułowania ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych (§ 10),
  • skalę i tryb ustalania oraz sposób formułowania śródrocznej oceny zachowania (§ 8 ust. 2, § 11 ust. 2),
  • termin i formę informowania ucznia o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych (§ 8 ust. 6),
  • tryb odwoływania się od ustalonych ocen i formę sprawdzania zasadności odwołania (np. egzamin sprawdzający),
  • terminy klasyfikacji śródrocznej, np. dwa semestry (jak dotychczas) lub trzy trymestry itp., jednak nie mniej niż jeden termin w każdym roku szkolnym (§ 8 ust. 3),
  • tryb i formę egzaminów klasyfikacyjnych (§ 15).

(Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych - DzU 2001 nr 29 poz. 323, DzU 2001 nr 128 poz. 1919, DzU 2002 nr 14 poz. 136, DzU 2002 nr 46 poz. 433).


Słownik ] [ Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna