|
Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych
Polega ono na ocenie (przez nauczycieli) poziomu wiedzy
uczniów i postępów w jej przyswajaniu, w stosunku do wymagań edukacyjnych,
wynikających z programów nauczania oraz formułowania ocen. Celem oceniania
wewnątrzszkolnego jest:
- poinformowanie ucznia o postępach i poziomie jego
osiągnięć edukacyjnych,
- pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- informowanie rodziców (prawnych opiekunów) i nauczycieli
o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji
i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- informowanie uczniów i rodziców (prawnych opiekunów)
o wymaganiach edukacyjnych sformułowanych przez nauczycieli,
- bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według
skali i formy przyjętych w danej szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć
edukacyjnych,
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
- ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego
(semestru) i warunków ich poprawiania.
Ogólne zasady oceniania wewnątrzszkolnego określono
w przytoczonym rozporządzeniu MEN, lecz szczegółowe rozwiązania obowiązujące
w danej szkole powinny być przedstawione w jej statucie (§ 3 rozporządzenia).
W szczególności należy określić:
- skalę i sposób formułowania ocen bieżących i śródrocznych
ocen klasyfikacyjnych (§ 10),
- skalę i tryb ustalania oraz sposób formułowania
śródrocznej oceny zachowania (§ 8 ust. 2, § 11 ust. 2),
- termin i formę informowania ucznia o przewidywanych
dla niego ocenach klasyfikacyjnych (§ 8 ust. 6),
- tryb odwoływania się od ustalonych ocen i formę
sprawdzania zasadności odwołania (np. egzamin sprawdzający),
- terminy klasyfikacji śródrocznej, np. dwa semestry
(jak dotychczas) lub trzy trymestry itp., jednak nie mniej niż jeden
termin w każdym roku szkolnym (§ 8 ust. 3),
- tryb i formę egzaminów klasyfikacyjnych (§ 15).
(Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie zasad oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów
i sprawdzianów w szkołach publicznych - DzU 2001 nr 29 poz. 323,
DzU 2001 nr 128 poz. 1919, DzU 2002 nr 14 poz. 136, DzU 2002 nr 46 poz. 433).
[ Słownik ] [ Archiwum ]
[ Poczta ] [ Strona
Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Spółka Akcyjna
|