|
Gimnazjum
Trzyletnia szkoła na podbudowie szkoły podstawowej,
wprowadzona na mocy Ustawy o zmianie ustawy
o systemie oświaty z dnia 25 lipca 1998 r. - DzU 1998 nr 117 poz. 759).
Cele nauczania i organizację kształcenia w gimnazjum określa podstawa
programowa (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lutego
2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół oraz kształcenia w profilach w
liceach profilowanych - załącznik nr 2 - DzU 2002 nr 51 poz. 458).
W gimnazjum nauczyciele wprowadzają uczniów w świat wiedzy naukowej, wdrażają
ich do samodzielności, pomagają podjąć decyzję dotyczącą kierunku dalszej
edukacji i przygotowują do aktywnego udziału w życiu społecznym. Edukacja
na tym poziomie, wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go
w życie społeczne, powinna:
- wprowadzać ucznia w świat nauki przez poznanie języka,
pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych
na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie,
- rozbudzać i rozwijać indywidualne zainteresowania
ucznia,
- wprowadzać ucznia w świat kultury i sztuki,
- rozwijać jego umiejętności społeczne przez zdobywanie
prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.
W gimnazjum, obok przedmiotów (bloków przedmiotowych),
wprowadza się ścieżki edukacyjne. Za uwzględnienie problematyki ścieżek
edukacyjnych w szkolnym zestawie programów nauczania jest odpowiedzialny
dyrektor szkoły. Za realizację ścieżek edukacyjnych są odpowiedzialni
nauczyciele wszystkich przedmiotów, którzy do własnego programu włączają
odpowiednio treści danej ścieżki. Częściową realizację tych treści można
przeprowadzić w czasie odrębnych, modułowych (patrz: kształcenie modułowe),
kilkugodzinnych zajęć, które będą dla uczniów ważnym punktem odniesienia.
[ Słownik ] [ Archiwum ]
[ Poczta ] [ Strona
Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Spółka Akcyjna
|