logo WSiP logo
szukaj w archiwum
aktualny serwis
strona główna WSiP

Szczęśliwego nowego roku 2000, szczodrego dla szkół i nauczycielskich kieszeni życzy redakcja

Redakcja serwisu "Reforma Oświaty"
Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.

Wydarzenia

początek

Zjazd w Czudcu

W dniach 6-9 grudnia 1999 w Czudcu koło Rzeszowa odbyła się pierwsza sesja Kursu Kwalifikacyjnego dla Dyrektorów Placówek Doskonalenia Nauczycieli.

Dlaczego uważamy, że warto o tym pisać?

Otóż zapotrzebowanie na szkolenia dla nauczycieli jest w tej chwili ogromne. Wszyscy chcą się uczyć nowych metod nauczania, oceniania, tworzenia programów czy mierzenia jakości pracy szkoły. W roku 1999 padły wszelkie rekordy liczby przeszkolonych nauczycieli i dyrektorów szkół (pisaliśmy o tym w grudniu. Jest więc niezwykle ważne, aby ci, którzy są odpowiedzialni za organizację i prowadzenie szkoleń, czyli dyrektorzy placówek doskonalenia, byli do swojej pracy profesjonalnie przygotowani.

Kurs w Czudcu składa się z pięciu sesji po 36 godzin każda. Oto tematy szkoleń:

  1. Zmiana w placówkach doskonalenia nauczycieli w dobie reformy oświaty
  2. Zarządzanie jakością, standardy pracy placówki doskonalenia, mierzenie jakości
  3. Kierowanie i administrowanie placówką doskonalenia nauczycieli
  4. Współpraca placówki z samorządem lokalnym
  5. Projektowanie pracy placówki doskonalenia nauczycieli.

W czasie pierwszej sesji uczestnicy mieli okazję wysłuchać wystąpienia minister Ireny Dzierzgowskiej pt. Nowy stan prawno-administracyjno-finansowy doskonalenia nauczycieli, w którym omówione zostały zmiany w ustawie o systemie oświaty i Karcie Nauczyciela .

Odbyła się też dyskusja panelowa na temat trudnych problemów doskonalenia doradców oraz ich umiejscowienia po nowym podziale administracyjnym państwa. Zgłoszono wiele wątpliwości i pytań. Jak się okazuje, istnieje powszechne poczucie, że pracownicy nadzoru pedagogicznego nie są przygotowani do nowych zadań. Szkolenia dla nich włączono wprawdzie do programu "Nowa Szkoła" jeszcze na początku roku 1997, lecz z niezrozumiałych względów te właśnie kursy zostały wkrótce z niego usunięte.

Jednym z ważnych elementów sesji było zapoznanie się z rozwiązaniami, jakie w dziedzinie doskonalenia praktykowane są w innych krajach, oraz warsztaty na temat możliwości skorzystania z zagranicznych doświadczeń w perspektywie zmian w finansowaniu polskich placówek doskonalenia oraz ich większej samodzielności.

Obok państw Unii Europejskiej, pokazano także przykłady takich krajów, jak Szwajcaria i Słowenia.

Dlaczego wydaje nam się ważne, abyście, Drogie Koleżanki i Koledzy, wiedzieli, że ci, którzy zajmują się doskonaleniem innych, sami nieustannie rozwijają swoje umiejętności?

Publiczne placówki doskonalenia usytuowane blisko Waszego miejsca zamieszkania mogą stanowić dla Was skuteczne wsparcie w rozwiązywaniu problemów związanych z reformą. Placówek tych mamy w kraju ponad 50. Ich sytuacja materialna jest lepsza niż w poprzednich latach. W końcu roku1999 otrzymały one dodatkowe granty na szkolenia (niestety, bardzo późno; ale oświata jest przyzwyczajona do finansowego bałaganu...). Istnieje więc duża szansa, że będą one bezpłatne! początek


Nie tylko u nas

Nie tylko u nas nauczyciele chcą się doskonalić w znacznie szerszym niż dotychczas zakresie. W Wielkiej Brytanii, w której nauczyciel na czas doskonalenia uzyskuje zwolnienie z obowiązku pracy (czasem nawet na pełny rok szkolny), ustawia się kolejka, jak można to w przenośni określić -- chętnych do podnoszenia kwalifikacji.

No cóż, może i my kiedyś do tego dojdziemy? Rok bez nauczania, tylko kształcenie własne -- to piękna perspektywa! Niestety kosztowna! A więc znów musimy poczekać na "lepsze czasy!" początek


Zima sprzyja nauce

Szybko rośnie liczba dzieci poniżej pięciu lat, które umieją pisać proste słowa czy zdania. Co więcej, w zimie dzieci uczęszczające do szkoły uczą się łatwiej, lepiej zapamiętują podane wiadomości i szybciej myślą. Do takiego wniosku doszli uczeni z uniwersytetu w Tromso, w północnej Norwegii, gdzie przez dwa miesiące zimy słońce nie wschodzi. Efektywność poznawcza w miesiącach zimowych jest wyższa niż w lecie. Ciemne zimowe miesiące sprzyjają jednak depresjom i złemu psychicznemu samopoczuciu. początek


Mniejsze klasy w USA

Rząd USA przeznaczył miliard dolarów na zmniejszenie liczebności klas szkolnych. W nowej strukturze zatrudnienia nauczycieli liczba uczniów przypadająca na jednego pedagoga nie przekroczy 18.

Warto pamiętać, że u nas ten stosunek wynosi nieco ponad... 12! Policzmy: ok. 600 tys. nauczycieli na 7,3 mln uczniów. Wygląda na to, że Polska jest bogatsza od Ameryki...


Szukaj w Archiwum ] [ Aktualny Serwis ] [ Strona Główna ]