|
Jak przygotować się do reformy?
Drogie Koleżanki, Drodzy Koledzy!
Reforma zbliża się do nas szybkimi krokami i na pewno wielu z nas myśli o tym, jak się do niej najlepiej
przygotować. Nie zawsze wiemy, gdzie się zwrócić, jakie szkolenia są nam naprawdę potrzebne i która
instytucja przeprowadzi je najlepiej. Zapewne niełatwo będzie dokonać wyboru spośród wielu różnorodnych
propozycji szkoleń jednocześnie, szczególnie gdy musimy zadbać, by miejsce szkolenia nie było zbyt odległe od
miejsca zamieszkania.
Należy się też spodziewać, że szkolenia będą różnej jakości o bardzo różnym stopniu powiązania z wiedzą
i umiejętnościami potrzebnymi do wdrażania reformy. Może więc przyda się Wam parę dobrych rad,
ożytecznych przy podejmowaniu ostatecznej decyzji.
Jeżeli wybierasz kurs, studium czy inną formę szkolenia, które przecież pochłoną dużo Twojego czasu, a także
pieniędzy (o tym będzie dalej), to zwróć uwagę na następujące elementy:
- Związek z założeniami reformy -
nie tylko deklarowany w celach projektu, ale również znajdujący potwierdzenie
w programie szkolenia. Ten ostatni powinien być dokładnie opisany, aby
można było ocenić, czy właśnie tego nam potrzeba.
- Czy metodyka nauczania przedmiotu lub
grupy przedmiotów, które Cię interesują, zajmuje
dostatecznie dużo czasu w programie szkolenia! To niezwykle ważny
element Twojego wyboru! Pamiętaj, jesteś specjalistą w dziedzinie swojego
przedmiotu -- nie ma powodu, żebyś powtarzał/a to, co było przedmiotem
Twoich studiów. Najważniejsze zmiany w reformującej się szkole dotyczą
metod nauczania, odejścia od metod podających na rzecz aktywizujących.
Tego się nie nauczysz na wykładzie najbardziej utytułowanego profesora!
Jeżeli w oferowanym szkoleniu wykłady stanowią niewielką część zajęć,
to może oznaczać, że resztę stanowią warsztaty, które pomogą ci zdobyć
potrzebne umiejętności. Ale może to być także elementarna pracownia
fizyczna lub chemiczna z ćwiczeniami, które na co dzień robisz w klasie.
Staraj się dokładnie dowiedzieć, co Ci oferują.
- Sprawdź, czy w programie szkoleń są zawarte takie elementy, jak kompetencje
kluczowe: co oznaczają, jak je łączyć z nauczaniem Twojego przedmiotu
(patrz: program KREATOR -- nauczanie kometencji
kluczowych). Czy są zajęcia dotyczące konstruowania
(lub wyboru gotowych) programów w oparciu o podstawy programowe
-- to nowa umiejętność, której pewnie jeszcze nie posiadasz, a będzie
dla Ciebie bardzo istotna, tym bardziej że te programy będziesz konstruował
wraz z innymi nauczycielami, tworząc razem program
szkoły. Czy są elementy nowoczesnego
oceniania, którego celem jest wspieranie ucznia w jego rozwoju.
Czy jest mowa o wewnątrzszkolnym doskonaleniu
nauczycieli (WDN), które wkrótce stanie się podstawową formą
Twojego rozwoju zawodowego.
- Wszystkie wspomniane wyżej elementy wymagają dobrze przygotowanej kadry. Musi być to kadra
przeszkolona do prowadzenia zajęć w tych dziedzinach, o których była mowa wyżej. Mogą to być na przykład
edukatorzy przeszkoleni w programach NOWA SZKOŁA, KREATOR, NOWA MATURA (SMART), SIERRA, TERM, TEMPUS, TEACHER TRAINERS. Ważne jest to, żeby znaleźli się oni wśród kadry Twojego szkolenia.
- Z bardziej konkretnych przykładów: bardzo pilne staje się przygotowanie nauczycieli do nauczania blokowego
w klasach IV-VI. W bloku przyrodniczym, na przykład, oznacza to rozwijanie w dzieciach zainteresowania
przyrodą, budzenie w nich wrażliwości ekologicznej oraz zrozumienia współzależności człowieka i środowiska,
kształtowanie umiejętności obserwacji procesów przyrodniczych i wyciągania wniosków z tych obserwacji.
Bardzo ważnym elementem takiego szkolenia będzie metodyka nauczania przyrody (właśnie przyrody, a nie
osobno biologii, fizyki, geografii i chemii).
Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na organizację
kursów doskonalących, studiów podyplomowych lub szkoleń związanych z przygotowaniem nas do pracy w
reformującej się szkole.
Oferta została skierowana do:
- wyższych uczelni
- zakładów kształcenia nauczycieli
- placówek doskonalenia nauczycieli
- organizacji pozarządowych.
Preferuje się programy związane z następującymi obszarami:
- Nauczanie zintegrowane w klasach I-III. Tworzenie materiałów do nauczania zintegrowanego,
diagnozowanie potrzeb w zakresie kształcenia i wychowania.
- Nauczanie blokowe w klasach IV-VI. Tworzenie materiałów do nauczania blokowego, diagnozowanie
potrzeb w zakresie kształcenia i wychowania.
- Ścieżki międzyprzedmiotowe -- korelacja w obrębie kilku przedmiotów i edukacji, budowanie programu
nauczania z uwzględnieniem ścieżek międzyprzedmiotowych.
- Indywidualizacja nauczania na poszczególnych etapach kształcenia.
- Rozwijanie praktycznych umiejętności wychowawczych.
- Wspierająca rola oceny szkolnej. Budowanie szkolnego systemu oceniania z uwzględnieniem różnego typu
szkół i różnych etapów nauczania.
- Kompetencje kluczowe i metody aktywizujące w nauczaniu przedmiotowym i blokowym.
- Przygotowanie do zarządzania placówką oświatową w nowej strukturze systemu edukacji. Wewnętrzne
wspieranie jakości pracy w szkołach.
- Planowanie polityki edukacyjnej na poziomie gminy, powiatu, województwa. Diagnoza potrzeb edukacyjnych
środowiska lokalnego.
Część projektów już spłynęła do MEN, w najbliższym czasie pojawią się dalsze. Kursy, które uzyskają aprobatę
MEN, muszą spełniać wymienione wyżej warunki. Opracowano także procedury kwalifikacyjne projektów,
regulaminy prac komisji konkursowych i wszystkie dokumenty.
Szkolenia zaakceptowane przez MEN mają jeszcze jedną zaletę. Ministerstwo ustaliło, że opłata, którą
wnosi nauczyciel, wynosi 100 zł za semestr. To jest również ich znak rozpoznawczy! Dlaczego tylko 100 zł?
Ponieważ MEN chce wziąć na siebie koszty szkolenia. A więc czemu nie za darmo? No, przecież wiadomo, że
jak się nic nie płaci, to się niezbyt pilnie uczęszcza...
A może Ty lub organizacja, do której należysz (np. stowarzyszenie nauczycielskie), ma pomysł i możliwości
zorganizowania szkolenia przygotowującego nauczycieli do reformy? Pośpiesz się, masz czas do końca
września. Projekty szkoleń wraz z formularzem zgłoszenia należy złożyć w Departamencie Doskonalenia
Nauczycieli MEN, al. Szucha 25, 00-918 Warszawa, tel/ fax (22) 628-51-77. Tam także otrzymasz wszelkie
dodatkowe informacje i formularze.
Powodzenia !!!
J. Zawadowska
[ Szukaj w archiwum ]
[ Aktualny Serwis ]
[ Strona Główna ]
|