| ||||||||||||||||||||||||||||
|
Program KREATORSpis treści:
Informacje ogólneProgram KREATOR, realizowany na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej, jest elementem systemu wdrażania reformy programowej oświaty. Jego celem jest opracowanie sposobów włączenia kompetencji kluczowych, o których mowa w "Podstawach programowych...", do nauczania szkolnych przedmiotów ogólnokształcących. Kompetencje kluczowe programu KREATOR, to jednocześnie sposób przygotowania uczniów do sprostania wymaganiom, jakie postawi przed nimi ich przyszły pracodawca. Zadaniem uczestników programu KREATOR jest także rozpowszechnienie opracowanych metod pracy poprzez kursy dla nauczycieli i edukatorów (czyli tych, którzy szkolą nauczycieli). Realizacją programu zajmuje się wybrana grupa nauczycieli w trzech ośrodkach regionalnych: Krakowie, Zgierzu i Warszawie. Ośrodki te, działając z uwzględnieniem potrzeb lokalnej oświaty, tworzą jednocześnie spójną strukturę krajową zarządzaną przez biuro w Centralnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie. Uczestnicy programu korzystają ze szkoleń oraz wsparcia merytorycznego i metodycznego udzielanego przez konsultantów z Uniwersytetu Warszawskiego i Unii Europejskiej. Środki finansowe przedsięwzięcia pochodzą z MEN i funduszu programu SMART(PHARE). Program KREATOR podlega Departamentowi Doskonalenia Nauczycieli MEN oraz współpracuje z Departamentem Strategii i Reformy Edukacyjnej, który zajmuje się opracowaniem i wdrożeniem "Podstaw Programowych..." Historia ProgramuPierwsza faza programu KREATOR rozpoczęła się we wrześniu 1995 r. Jedenastu nauczycieli języka polskiego i matematyki z Krakowa, Zgierza oraz Łodzi, korzystając z wsparcia programu IMPROVE (PHARE), opracowało i wypróbowało na swoich lekcjach metody integrowania kompetencji kluczowych z kształceniem przedmiotowym w szkole. Rezultatem ich pracy były "Materiały edukacyjne KREATORA - zeszyt 1", "Strategia programu KREATOR" oraz kursy dla nauczycieli w drugim semestrze roku szkolnego 1996/97. We wrześniu 1996 r. dołączyli nauczyciele historii, nauczania początkowego oraz przedmiotów przyrodniczych. Powołano także trzeci ośrodek programu w Warszawie. Po rocznym szkoleniu rozszerzonego do 42 osób zespołu, powstały kolejne zeszyty "Materiałów edukacyjnych KREATORa" oraz przygotowano kursy dla nauczycieli prowadzone w trzech ośrodkach wojewódzkich. Uczestnicy programu brali ponadto udział w pracach powołanego przez MEN zespołu, który opracował Podstawy Programowe i standardy osiągnięć szkolnych, w przygotowaniu projektu CODN "Nowa szkoła" oraz innych inicjatywach oświatowych. W roku szkolnym 1997/98 przygotowano kursy dla edukatorów, czyli dla tych, którzy w przyszłości będą prowadzić szkolenia nauczycieli ze szkół. W ośrodku regionalnym w Zgierzu kurs taki trwa już od początku marca 1998 r., a w Krakowie zostanie przeprowadzony w lipcu br. Zgodnie z decyzją ministra Wojciecha Książka, kandydatów na te kursy zgłaszali kuratorzy ośmiu województw będących siedzibą regionalnych komisji programu Nowa Matura. Absolwenci tych szkoleń poprowadzą następnie, korzystając ze wsparcia KREATORA, kursy dla nauczycieli w swoich województwach. Cele i zadaniaCelem ogólnym programu KREATOR jest wdrożenie pięciu kompetencji kluczowych do programów nauczania przedmiotów ogólnokształcących i praktyki szkolnej. Poniżej przedstawiono cele szczegółowe KREATORa w dwóch ujęciach: tematyka prac prowadzonych przez uczestników programu i zdania, jakie mają oni do wykonania (czyli sposoby realizacji zamierzeń). Tematyka:
W planach programu KREATOR zawarto następujące zadania:
Program KREATOR ma charakter pilotażowy. Wynikiem prac będą materiały metodyczne dla nauczycieli dotyczące kształtowania kompetencji kluczowych w ramach szkolnych przedmiotów nauczania, dokumentacja programowa kursów doskonalenia zawodowego nauczycieli na dwóch poziomach zaawansowania i publikacje naukowe. Najważniejsze jest jednak to, że powstaną ośrodki metodyczne KREATORa, w których przeszkolona i kompetentna kadra będzie dalej rozwijać idee kształtowania kompetencji kluczowych oraz współuczestniczyć w reformie programowej oświaty na szczeblu krajowym i lokalnym. Kompetencje kluczowe - opis1. Planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się Kiedy człowiek uczy się, konieczne są decyzje, na przykład takie: czego i w jakiej kolejności nauczyć się, jak wychwycić błędy i luki, co uznać za najważniejsze i jak te fragmenty wyróżnić z całości materiału. Większość tego rodzaju decyzji w szkole tradycyjnej podejmuje nauczyciel, przekazuje je uczniowi i w ten sposób prowadzi go za rękę - uczeń uczy się pod dyktando. Trafne podejmowanie takich decyzji to umiejętność, którą uczeń powinien opanować, by w efekcie przejąć od nauczyciela możliwie największą część odpowiedzialności za własną naukę. Ważne jest to, by uczeń władał umiejętnością planowania, organizowania, kontrolowania przebiegu i rezultatów pracy oraz opanował umiejętność uczenia się. Uczymy więc świadomego i odpowiedzialnego uczenia się. 2. Skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach Nieustannie rośnie różnorodność kontaktów między ludźmi. Komunikujemy nasze oczekiwania oraz przyjmujemy informacje zwrotne. Praca, sprawy publiczne i prywatne toczą się lepiej, jeśli umiemy porozumieć się co do zamiarów, potrzeb, możliwości, jeśli umiemy podzielić się wiedzą z innymi. Człowiek coraz częściej musi korzystać z umiejętności skutecznego formułowania i rozumienia komunikatu wyrażanego w różnych formach. 3. Efektywne współdziałanie w zespole Współczesny człowiek wykonuje coraz więcej zadań wspólnie z innymi. Skład zespołów zmienia się, ale współpracować trzeba umieć z każdym. Zmieniają się role, bo raz organizuje się pracę zespołu, a kiedy indziej jest się po prostu jego członkiem, któremu kto inny wyznacza zakres pracy i jej kierunek: trzeba umieć być przełożonym, partnerem i podwładnym. Praca w małych grupach na lekcji dla wspólnego celu przygotowuje do zadań społecznych i pracowniczych. Uczymy organizowania wspólnego wykonywania zadań i współpracy z innymi. 4. Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób Coraz częściej zaskakują nas sytuacje nietypowe, kiedy trzeba zdecydować się na nietypowe postępowanie. Współczesny rynek pracy potrzebuje szczególnie ludzi myślących i pracujących twórczo. Ważne jest, aby materiał nauczania maksymalnie wykorzystać do kształcenia aktywnej postawy ucznia w obliczu trudnych dla niego problemów. 5. Efektywne posługiwanie się technologią informacyjną Komputer staje się narzędziem codziennym. Trudno dziś zdobywać informacje i rozwiązywać wiele problemów bez dostępu do nowych technologii informacyjnych. Umiejętność korzystania z tego narzędzia staje się koniecznością. Łatwy w niedalekiej przyszłości dostęp do komputera postawi nauczyciela i ucznia w nowej sytuacji dydaktycznej. Sprawne posługiwanie się komputerem obejmuje umiejętność celowego gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania środków informatycznych. Umiejętność tę powinno się rozwijać integralnie z kształceniem przedmiotowym. Zakładamy, że kształtowania kompetencji kluczowych nie realizujemy jako odrębnej dziedziny aktywności, ale włączamy je w obręb konkretnych przedmiotów. Dla zdefiniowania pojęć przyjmujemy, że umiejętności dotyczą sfery działania człowieka, a kompetencja to zespół zintegrowanych umiejętności w danej dziedzinie. Zadaniem szkoły jest więc kształtowanie umiejętności kluczowych, tak by uczeń miał możliwość osiągnięcia kompetencji. KREATOR w klasie i w szkoleKształtowanie w uczniach kompetencji kluczowych odbywa się przede wszystkim w klasie szkolnej, na zwykłej lekcji każdego z przedmiotów. Jest ono jednak możliwe jedynie pod warunkiem zmiany dotychczasowej roli nauczyciela podczas zajęć. Tak zwane aktywne metody nauczania nie przynoszą wielkiej korzyści, jeśli uczeń jest "prowadzony za rękę", jeśli nie ma wystarczająco dużo czasu, by samemu dojść do pożądanych rezultatów, by zrobić coś po swojemu i by wreszcie popełnić swoje własne błędy w dochodzeniu do celu. Praca w grupie jest tylko innym ustawieniem stolików w sali, jeśli uczniowie nie próbują podczas rozwiązywania zadania pełnić jednocześnie przydzielonych im ról w zespole, jeśli nie pracują całkowicie samodzielnie i jeśli pod koniec lekcji nauczyciel będzie interesował się wyłącznie merytoryczną treścią rozwiązania problemu, nie zwracając uwagi na sposób pracy grupy. Jesteśmy przekonani o tym, że rola nauczyciela w nowej szkole będzie polegać przede wszystkim na niezwykle umiejętnym zadaniu uczniom problemu do rozwiązania, a potem skłonieniu ich do wyciągnięcia wniosków dotyczących ich własnej pracy. Cała reszta należeć musi do uczniów, jeśli mają się oni rzeczywiście czegoś nauczyć, a nie zapamiętać wskazówki. Wiemy, że jest to rola dużo trudniejsza niż ta, którą nauczyciel pełni obecnie. A jednak podejmujemy to wyzwanie i naszych czytelników pragniemy skłonić do tego samego. * * * Jeżeli chcecie w Waszej szkole podjąć zadanie włączenia umiejętności kluczowych do nauczania, radzimy pamiętać o kilku sprawach, które nam wydały się ważne podczas pracy. Nie jest to przepis na sukces. Raczej warunki, bez których, naszym zdaniem, o sukces może być trudno.
Jak wiadomo, nie istnieje jedyna prawda, jedynie prawidłowy sposób życia, nawet w odniesieniu do problemu umiejętności kluczowych w szkole. Wartością naprawdę istotną są więc Wasze przemyślenia oraz działania i refleksja po nich. Głównym celem powstania materiału jest skłonienie Czytelnika do zastanowienia się nad kompetencjami kluczowymi własnych uczniów i do pracy. Wspólnej pracy całego grona, do której nie trzeba dodatkowych pieniędzy, pomocy dydaktycznych, mniej licznych klas. Trzeba wyłącznie woli i świadomości. Nauczanie umiejętności kluczowychPodstawowym pojęciem przy nauczaniu umiejętności kluczowych jest integracja. Programy nauczania muszą być pisane w taki sposób, by treści przedmiotowe były nierozerwalnie splecione z umiejętnościami kluczowymi i nauczane jednocześnie. Uczniowie świadomie powinni koncentrować się jednocześnie zarówno na treści, jak i na procesie pracy. Istnieje także potrzeba nauczenia ich sposobów pokazywania, opisywania, dokumentowania tego, co zrobili. Mogą na przykład badać skład powietrza w taki sposób, aby swoje odkrycia odpowiednio przedstawić klasie pod koniec zajęć. Każdy przedmiot zawiera trzon wiedzy i sposoby jej tworzenia oraz wykorzystania. Program KREATOR przenosi uwagę planujących programy z wiedzy na działania związane z przedmiotem. W nauce języka ojczystego kluczowym obszarem zainteresowania staje się raczej pisanie, czytanie i mówienie niż to, jaki tekst wykorzystuje się do ćwiczenia. W matematyce centralnymi sprawami stają się uogólnianie, abstrahowanie, symbolizowanie czy stawianie hipotez. W historii analiza źródeł faktograficznych i rozpoznawanie mitów historycznych nabiera znaczenia równego ze znajomością wszystkich królów polskich. Poprzez te procesy nastąpi najlepsze zespolenie kluczowych kompetencji z przedmiotami. To podejście nie neguje znaczenia wiedzy przedmiotowej. Wprowadza ono po prostu równowagę pomiędzy przyswajaniem a wykorzystywaniem wiedzy. Tradycyjny styl nauczania opiera się na modelu "dobrego pasterza i kochających rodziców". Nauczyciel stara się przedstawić jasno postawione problemy, dobrze objaśnione przykłady i zapewnić wystarczającą ilość praktyki. To jednak nie daje uczniom szansy na rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów. W inspirowanych przez KREATORa lekcjach nauczyciel może wprowadzić zawierającą problem sytuację i pozostawić ucznia samego, aby mocował się z nią, aby popełniał błędy i aby na koniec zrozumiał, że popełnianie błędów jest nieuniknione, że "bycie w kropce" nie jest dyshonorem. Kiedy uczeń spróbuje swych sił, nauczyciel może zasugerować własne rozwiązanie. Takie podejście jest konieczne zarówno do ośmiolatka, jak i do maturzysty. "Kreatorski" nauczyciel precyzyjnie odróżnia wiedzę i procedury, które uczeń może poznać wyłącznie z pomocą nauczyciela od tych, których może się on nauczyć samodzielnie. Nauczyciele będą musieli teraz zastanowić się, czy ich style nauczania pozwalają zarówno posiąść wiedzę, umiejętności i zrozumienie przedmiotu, jak i praktycznie zastosować kompetencje kluczowe. Uczniowie powinni zdawać sobie sprawę z tego, że przejmą odpowiedzialność za własną naukę poprzez skuteczne stosowanie wszystkich kompetencji kluczowych do zdobywania wiedzy przedmiotowej, umiejętności i rozumienia. Za to więc, co dzieje się w klasie, odpowiedzialny stanie się i nauczyciel, i uczeń - rozwijając się razem w procesie uczenia. Poziomy wiedzy, umiejętności i rozumienia we wszystkich przedmiotach, wyrażone w terminach: trudność, złożoność i dociekliwość, oczywiście wzrastają w miarę rozwoju umiejętności nauki. Równoległy rozwój kompetencji kluczowych polega na ich wykorzystaniu w coraz skuteczniejszy, wydajny, wyrafinowany i rozumny sposób. Jasne jest, że rozwój każdego rodzaju oddziałuje wzajemnie z drugim rodzajem rozwoju, wspólnie się wspierając. Ocenianie umiejętności kluczowychDo oceny umiejętności kluczowych potrzebne jest opisanie
wyróżniających je cech. Należy określić, jakiego rodzaju
zachowań i wyników oczekujemy od ucznia, aby móc
zaobserwować jego zdolność do stosowania kluczowych
kompetencji. Następnie trzeba zdefiniować różne poziomy
doskonałości tych kompetencji i określić wskaźniki, które
dowodziłyby osiągnięcia określonego poziomu. Naturalnie,
nie oczekujemy od uczniów przez cały czas pracy na
najwyższym poziomie. Złożoność treści ma bezpośredni wpływ
na poziom stosowania kompetencji kluczowych.
Uczniowie powinni być świadomi dwoistości procesu podejmowanej nauki oraz tego, że ocena ich pracy będzie dotyczyła zarówno jakości wiedzy, umiejętności i zrozumienia, które osiągnęli, jak i zdolności efektywnego komunikowania tych osiągnięć. Kompetencji kluczowych nabywa się w czasie lekcji, na których powstaje potrzeba użycia ich różnych właściwości. Uczniowie powinni być tego świadomi i pracować nad
sposobami pokazania, opisania, dokumentowania, jak były one
wykorzystywane.
Ocenianie na podstawie "co" ma długą tradycję. Wiedza "co" jest zazwyczaj oceniana podczas egzaminów lub testów w wyznaczonym czasie, kiedy zabronione jest korzystanie z książek i wcześniej zrobionych notatek. Podobną techniką posługujemy się podczas lekcji, gdy uczeń otrzymuje punkty za przytoczone fakty lub ich interpretację. Nauczycielska "nadwiedza" sprawia, że stałe ocenianie lekcyjne jest rzeczą stosunkowo łatwą. Zarówno KREATOR, jak i Podstawy Programowe skupiają się na
pytaniu "jak?". Niełatwo jest jednak stworzyć odpowiadający
mu system oceniania. W miejsce oceny jakości "produktu"
nauczyciel musi osądzić proces, fragment działania. Dużo
trudniej skonstruować szczegółowy, punktowy schemat
oceniania. Program KREATOR oferuje wyróżniki służące
opisowi poziomów posługiwania się kompetencjami, lecz jest
to dopiero początek procesu oceniania. Nauczyciele danego
przedmiotu muszą wybrać przykładowe prace uczniów na
różnych poziomach, aby potem razem zadecydować, które z
nich najbardziej odpowiadają danemu poziomowi. W taki
sposób, podczas wielu spotkań rodzi się nowa kultura
oceniania. Nie sposób tego uniknąć. Nie ma cudownej,
gotowej do przyswojenia techniki oceny.
Na całym świecie są to sprawy, z którymi zmagają się
nauczyciele, szkoły, a także ministerstwa. Ostatecznie
jednak tylko grupy razem pracujących nauczycieli mogą
rozwiązać te problemy. Już samo to nakłada wielką
odpowiedzialność na wewnętrzną organizację szkoły.
Materiały edukacyjne wydane przez program KREATOR
Kontakty i adresy do KREATORaKrajowe Biuro Programu: Koordynator Krajowy Programu: Tomasz Sobiepan, Ośrodki regionalne i ich koordynatorzy:
[ Szukaj w archiwum ] [ Aktualny Serwis ] [ Strona Główna ] |