logo WSiP logo

Egzaminy państwowe
Programy wychowawcze
Zarzšdzanie szkołš
pomoc
slownik
archiwum
poczta




ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

Każdy absolwent gimnazjum będzie ubiegał się o przyjęcie do szkoły ponadgimnazjalnej. Co zatem będzie decydowało o przyjęciu kandydata do nowej szkoły?

Zasady rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych są zawarte w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (DzU z 2001 r., nr 97, poz. 1054) oraz w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 lutego 2002 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (DzU z 2002 r., nr 14, poz. 131).

Zgodnie z powyższymi przepisami o przyjęciu ucznia do szkoły ponadgimnazjalnej decyduje:

  • liczba punktów uzyskanych przez kandydata za oceny z wybranych zajęć edukacyjnych i za inne osiągnięcia odnotowane na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz
  • liczba punktów za wyniki egzaminu gimnazjalnego.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (DzU z 2001 r., nr 61, poz. 624, ze zmianami z 31 stycznia 2002 r. - DzU z 2002 r., nr 10, poz. 96) zobowiązuje dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych do opracowania zasad rekrutacji kandydatów do danej szkoły i włączenia ich do statutu każdej z placówek ponadgimnazjalnych. Zasady te powinny być jednak zgodne z zapisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2001r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (z późniejszymi zmianami). Zgodnie z § 8 cytowanego rozporządzenia o przyjęciu kandydatów do klasy pierwszej szkół ponadgimnazjalnych, decydują kryteria zawarte w statucie szkoły. Powinny one określić:

  • zajęcia edukacyjne, z których oceny będą przeliczane na punkty,
  • zasady przeliczania ocen na punkty,
  • zasady punktowania innych osiągnięć ucznia, maksymalną (konkretną) liczbę punktów, które może otrzymać kandydat za oceny z wybranych zajęć edukacyjnych i za inne osiągnięcia.

Ustalając zasady obliczania punktów, szkoły muszą uwzględnić wymóg, który mówi, iż liczba punktów możliwych do uzyskania za wyniki egzaminu po gimnazjum (50 punktów) powinna być równa liczbie punktów możliwych do uzyskania za oceny z zajęć edukacyjnych i inne osiągnięcia ucznia, które szkoła zapisuje na świadectwie ucznia.

Zgodnie z wymienionym rozporządzeniem dla kandydatów do liceów i oddziałów dwujęzycznych może być przeprowadzony sprawdzian uzdolnień kierunkowych.

Rozporządzenie z dnia 13 lutego 2002 r. dopuszcza możliwość przeprowadzenia sprawdzianu uzdolnień kierunkowych również w innych przypadkach, jeżeli program nauczania realizowany w danej szkole wymaga od kandydatów szczególnych indywidualnych predyspozycji, w szczególności plastycznych lub muzycznych.
Dodatkowy sprawdzian może być przeprowadzony tylko na podstawie zgody Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
Informacja na temat kryteriów rekrutacji przyjętych przez daną szkołę musi być podana do wiadomości kandydatów nie później niż 3 miesiące przed terminem rekrutacji.

Niektórym kandydatom do szkół ponadgimnazjalnych przysługują preferencje (mogą być przyjęci do wybranej szkoły niezależnie od spełnienia opisanych wyżej kryteriów); są to:

  • laureaci takich konkursów o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej z jednego przedmiotu, są przyjmowani do wybranej szkoły ponadgimnazjalnej niezależnie od przyjętych kryteriów,
  • sieroty, osoby przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz osoby z rodzin zastępczych,
  • kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
  • kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny program lub tok nauki.

Termin składania dokumentów do szkół ponadgimnazjalnych oraz termin rekrutacji ustala właściwy kurator oświaty. Terminy rekrutacji mogą być różne w poszczególnych województwach, jednak najczęściej jest to kilka ostatnich dni czerwca i początek lipca. Obowiązujące przepisy nie zabraniają składania dokumentów do więcej niż jednej szkoły.
Jednakże kandydaci, których nazwiska znajdą się na listach kandydatów przyjętych do szkoły, muszą potwierdzić wolę podjęcia nauki w danej szkole.
Dyrektor szkoły prowadzącej rekrutację zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów, warunków i wyników przyjęć.

Powrót


Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna