|
NOWE ROZPORZĄDZENIE DOTYCZĄCE OCENIANIA
WEWNĘTRZNEGO I ZEWNĘTRZNEGO
W dniu 21 marca 2001 r. Minister Edmund Wittbrodt podpisał
nowe rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. Rozporządzenie
to zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym nr 29, poz. 323
z 2001 r. tak więc stało się ono obowiązujące. Zgodnie z delegacją
zawartą w wymienionym wyżej rozporządzeniu tracą moc rozporządzenia:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia
1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w
szkołach publicznych (DzU nr 41, poz. 413 oraz z 2000 r. nr 6, poz.72
i nr 115, poz. 1201)
- Zarządzenie Nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 listopada
1991 r., w sprawie zasad przeprowadzania egzaminu dojrzałości (DzU MEN
Nr 7, poz. 35, z 1993 r. nr 5, poz. 14 oraz z 1994 r. nr 4, poz. 19
i nr 5, poz. 29)
- Zarządzenie Nr 1 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 stycznia 1993
r. w sprawie zasad przeprowadzania egzaminów z nauki zawodu i przygotowania
zawodowego (DzU MEN Nr 1, poz. 4)
Co zawiera nowe rozporządzenie?
Zapisy zawarte w rozporządzeniu podzielono na osiem rozdziałów:
Rozdział 1 - Przepisy ogólne;
Rozdział 2 - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach
dla dzieci i młodzieży;
Rozdział 3 - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie słuchaczy w szkołach
dla dorosłych;
Rozdział 4 - Sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole
podstawowej i egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum;
Rozdział 5 - Egzamin maturalny;
Rozdział 6 - Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe;
Rozdział 7 - Przepisy wspólne dla sprawdzianu i egzaminów;
Rozdział 8 - Przepisy przejściowe i końcowe. Ponadto do rozporządzenia
dołączono dwa załączniki, zawierające obecnie obowiązujące regulacje dotyczące
warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu dojrzałości oraz egzaminu
z nauki zawodu i egzaminu z przygotowania zawodowego.
Rozdział 1
Określa zakres stosowania rozporządzenia - reguluje ono warunki i sposób
oceniania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianu
i egzaminów w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach
ponadgimnazjalnych i dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych dla dzieci
i młodzieży oraz dorosłych, w tym w szkołach specjalnych, z wyjątkiem
tych, które regulują odrębne przepisy (dotyczy to uczniów z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, a także uczniów
upośledzonych w stopniu lekkim ze sprzężoną dysfunkcją sensoryczną, a
także uczniów ze sprzężonymi dysfunkcjami sensorycznymi). Rozporządzenie
nie reguluje warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach artystycznych,
a także zasad oceniania z religii (etyki) - regulują to odrębne przepisy.
Rozdział 2
Nie ma tu zasadniczych różnic w stosunku do dotychczas obowiązującego
rozporządzenia. W rozdziale tym określono zasady oceniania wewnątrzszkolnego,
jego zakres i cel. Sprecyzowano skalę ocen klasyfikacyjnych końcoworocznych,
zdefiniowano ocenę zachowania, zasady promowania. Ustalono także, jak
należy dostosować system oceniania wewnątrzszkolnego do specyfiki kształcenia
w liceum profilowanym.
Rozdział 3
W rozdziale tym omówiono zasady oceniania, klasyfikowania i promowania
słuchaczy szkół dla dorosłych z uwzględnieniem specyfiki szkół dla tej
grupy (inna organizacja roku szkolnego, różne formy toku nauki i zdobywania
kwalifikacji zawodowych).
Rozdział 4
W tym rozdziale ustalono formy przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim
roku nauki w szkole podstawowej i egzaminu przeprowadzanego w ostatnim
roku nauki w gimnazjum. W stosunku do dotychczas obowiązującego rozporządzenia
doprecyzowano zapisy dotyczące: zadań, obowiązków i uprawnień poszczególnych
instytucji i komisji uczestniczących w organizacji i przeprowadzaniu sprawdzianu
i egzaminu gimnazjalnego, określono procedury zapewniające maksymalną
rzetelność, obiektywność i porównywalność wyników osiąganych przez poszczególnych
uczniów, określono czas trwania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Ustalono zasady dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu
i egzaminu gimnazjalnego do specyficznych potrzeb uczniów z dysfunkcjami
różnego rodzaju.
I tak, w celu przeprowadzenia sprawdzianu
w klasie szóstej szkoły podstawowej, zgodnie z rozporządzeniem:
- dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej
powołuje przewodniczącego szkolnego zespołu
egzaminacyjnego - może to być dyrektor szkoły lub wskazany przez
niego nauczyciel,
- przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje szkolny
zespół egzaminacyjny - w celu zorganizowania i przeprowadzenia
sprawdzianu,
- przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego ustala skład Zespołów
nadzorujących i wyznacza przewodniczących
zespołów nadzorujących w celu nadzorowania przebiegu sprawdzianu
w poszczególnych salach,
- dyrektor OKE
powołuje co najmniej 3 osobowy zespół egzaminatorów
z listy egzaminatorów wpisanych do ewidencji egzaminatorów
prowadzonej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, w celu ustalenia
wyników sprawdzianu.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej:
- trwać będzie 60 minut, a w przypadku uczniów z dysfunkcjami może
być wydłużony o 30 minut,
- przeprowadzany będzie w kwietniu w terminie ustalonym przez dyrektora
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
- na każdym zestawie zadań i karcie odpowiedzi do przeprowadzenia sprawdzianu
będzie zamieszczony kod ucznia, nadany mu przez okręgową komisję egzaminacyjną,
uczeń nie będzie podpisywał zestawu.
W czasie trwania sprawdzianu:
- każdy uczeń siedzi przy oddzielnym stoliku. Stoliki są ustawione
w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielność pracy uczniów,
- w sali, w której jest przeprowadzany sprawdzian, przebywa co najmniej
trzech członków zespołu nadzorującego i ewentualnie delegowani przedstawiciele
organów sprawujących nadzór pedagogiczny oraz delegowani przedstawiciele
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
- osoby przebywające w sali, w której jest przeprowadzany sprawdzian
nie mogą objaśniać ani komentować zadań, a także udzielać wskazówek
dotyczących ich rozwiązywania,
- uczniowie nie powinni opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych
przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić na opuszczenie
sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania
się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej,
- w sali, w której jest przeprowadzany sprawdzian, nie można korzystać
z żadnych środków łączności,
- w przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez
ucznia, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia
pracę tego ucznia i przerywa jego sprawdzian,
Wyniki sprawdzianu:
- uczeń na sprawdzianie może uzyskać maksymalnie 40 punktów;
- wyniki sprawdzianu ustala zespół egzaminatorów
większością głosów i wynik ten jest ostateczny;
- wynik sprawdzianu odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły,
- wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły;
- wynik sprawdzianu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach Okręgowa
Komisja Egzaminacyjna przesyła do szkoły nie później niż 7 dni przed
zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
- uczeń, który z przyczyn losowych bądź zdrowotnych nie przystąpi do
sprawdzianu w ustalonym terminie lub przerwał egzamin, przystępuje do
niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu
wskazanym przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej;
- uczeń, który nie przystąpi do
sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza
ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu
w następnym roku.
W celu przeprowadzenia egzaminu
w klasie trzeciej gimnazjum, zgodnie z rozporządzeniem:
- dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej
powołuje przewodniczącego szkolnego zespołu
egzaminacyjnego - może to być dyrektor szkoły lub wskazany przez
niego nauczyciel,
- przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje szkolny
zespół egzaminacyjny - w celu zorganizowania i przeprowadzenia
sprawdzianu,
- przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego ustala skład Zespołów
nadzorujących i wyznacza przewodniczących
zespołów nadzorujących w celu nadzorowania przebiegu sprawdzianu
w poszczególnych salach,
- dyrektor OKE
powołuje co najmniej 3 osobowy zespół egzaminatorów
z listy egzaminatorów wpisanych do ewidencji egzaminatorów
prowadzonej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, w celu ustalenia
wyników sprawdzianu.
Egzamin w klasie trzeciej gimnazjum:
- obejmować będzie dwie części: część humanistyczną i część matematyczno - przyrodniczą,
- każda z części będzie trwać po 120 minut, a w przypadku uczniów z
dysfunkcjami może być wydłużony o 60 minut,
- każda z części egzaminu będzie przeprowadzana innego dnia,
- będzie przeprowadzany w kwietniu w terminie ustalonym przez dyrektora
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
- na każdym zestawie zadań i karcie odpowiedzi do przeprowadzenia sprawdzianu
będzie zamieszczony kod ucznia, nadany mu przez okręgową komisję egzaminacyjną,
uczeń nie będzie podpisywał zestawu,
Zwolnienia z egzaminów:
- laureaci ostatniego stopnia wojewódzkich konkursów przedmiotowych
z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym
są zwolnieni z odpowiedniej części tego;
- uprawnienie do zwolnienia stwierdza dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej;
- zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem
najwyższego wyniku w tej części egzaminu.
W czasie trwania egzaminu:
- każdy uczeń siedzi przy oddzielnym stoliku. Stoliki są ustawione
w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielność pracy uczniów,
- w sali w której jest przeprowadzany egzamin, przebywa co najmniej
trzech członków zespołu nadzorującego i ewentualnie delegowani przedstawiciele
organów sprawujących nadzór pedagogiczny oraz delegowani przedstawiciele
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
- osoby przebywające w sali, w której jest przeprowadzany egzamin nie
mogą objaśniać ani komentować zadań, a także udzielać wskazówek dotyczących
ich rozwiązywania,
- uczniowie nie powinni opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych
przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić na opuszczenie
sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania
się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej,
- w sali, w której jest przeprowadzany egzamin, nie można korzystać
z żadnych środków łączności,
- w przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez
ucznia, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia
pracę tego ucznia i przerywa jego egzamin,
Wyniki egzaminu:
- uczeń na egzaminie może uzyskać maksymalnie po 50 punktów za każdą
część;
- wyniki egzaminu ustala zespół egzaminatorów
większością głosów i wynik ten jest ostateczny;
- wynik egzaminu odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły,
- wynik egzaminu nie wpływa na ukończenie szkoły;
- wynik egzaminu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach Okręgowa
Komisja Egzaminacyjna przesyła do szkoły nie później niż 7 dni przed
zakończeniem zajęć dydaktyczno - wychowawczych;
- uczeń, który z przyczyn losowych bądź zdrowotnych nie przystąpi do
egzaminu w ustalonym terminie lub przerwał egzamin, przystępuje do niego
w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym
przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej;
- uczeń, który nie przystąpi do
egzaminu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza
ostatnią klasę gimnazjum oraz przystępuje do egzaminu w następnym
roku.
Powrót
[ Archiwum ] [ Poczta ]
[ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Spółka Akcyjna
|