logo WSiP logo

Egzaminy państwowe
Programy wychowawcze
Zarzšdzanie szkołš
pomoc
slownik
archiwum
poczta




NOWE ROZPORZĄDZENIE DOTYCZĄCE OCENIANIA WEWNĘTRZNEGO I ZEWNĘTRZNEGO

W dniu 21 marca 2001 r. Minister Edmund Wittbrodt podpisał nowe rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. Rozporządzenie to zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym nr 29, poz. 323 z 2001 r. tak więc stało się ono obowiązujące. Zgodnie z delegacją zawartą w wymienionym wyżej rozporządzeniu tracą moc rozporządzenia:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (DzU nr 41, poz. 413 oraz z 2000 r. nr 6, poz.72 i nr 115, poz. 1201)
  • Zarządzenie Nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 listopada 1991 r., w sprawie zasad przeprowadzania egzaminu dojrzałości (DzU MEN Nr 7, poz. 35, z 1993 r. nr 5, poz. 14 oraz z 1994 r. nr 4, poz. 19 i nr 5, poz. 29)
  • Zarządzenie Nr 1 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 stycznia 1993 r. w sprawie zasad przeprowadzania egzaminów z nauki zawodu i przygotowania zawodowego (DzU MEN Nr 1, poz. 4)

Co zawiera nowe rozporządzenie?
Zapisy zawarte w rozporządzeniu podzielono na osiem rozdziałów:
Rozdział 1 - Przepisy ogólne;
Rozdział 2 - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach dla dzieci i młodzieży;
Rozdział 3 - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie słuchaczy w szkołach dla dorosłych;
Rozdział 4 - Sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum;
Rozdział 5 - Egzamin maturalny;
Rozdział 6 - Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe;
Rozdział 7 - Przepisy wspólne dla sprawdzianu i egzaminów;
Rozdział 8 - Przepisy przejściowe i końcowe. Ponadto do rozporządzenia dołączono dwa załączniki, zawierające obecnie obowiązujące regulacje dotyczące warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu dojrzałości oraz egzaminu z nauki zawodu i egzaminu z przygotowania zawodowego.

Rozdział 1
Określa zakres stosowania rozporządzenia - reguluje ono warunki i sposób oceniania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych, w tym w szkołach specjalnych, z wyjątkiem tych, które regulują odrębne przepisy (dotyczy to uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, a także uczniów upośledzonych w stopniu lekkim ze sprzężoną dysfunkcją sensoryczną, a także uczniów ze sprzężonymi dysfunkcjami sensorycznymi). Rozporządzenie nie reguluje warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach artystycznych, a także zasad oceniania z religii (etyki) - regulują to odrębne przepisy.

Rozdział 2
Nie ma tu zasadniczych różnic w stosunku do dotychczas obowiązującego rozporządzenia. W rozdziale tym określono zasady oceniania wewnątrzszkolnego, jego zakres i cel. Sprecyzowano skalę ocen klasyfikacyjnych końcoworocznych, zdefiniowano ocenę zachowania, zasady promowania. Ustalono także, jak należy dostosować system oceniania wewnątrzszkolnego do specyfiki kształcenia w liceum profilowanym.

Rozdział 3
W rozdziale tym omówiono zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy szkół dla dorosłych z uwzględnieniem specyfiki szkół dla tej grupy (inna organizacja roku szkolnego, różne formy toku nauki i zdobywania kwalifikacji zawodowych).

Rozdział 4
W tym rozdziale ustalono formy przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum. W stosunku do dotychczas obowiązującego rozporządzenia doprecyzowano zapisy dotyczące: zadań, obowiązków i uprawnień poszczególnych instytucji i komisji uczestniczących w organizacji i przeprowadzaniu sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego, określono procedury zapewniające maksymalną rzetelność, obiektywność i porównywalność wyników osiąganych przez poszczególnych uczniów, określono czas trwania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego. Ustalono zasady dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do specyficznych potrzeb uczniów z dysfunkcjami różnego rodzaju.

I tak, w celu przeprowadzenia sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej, zgodnie z rozporządzeniem:

  • dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej powołuje przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego - może to być dyrektor szkoły lub wskazany przez niego nauczyciel,
  • przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje szkolny zespół egzaminacyjny - w celu zorganizowania i przeprowadzenia sprawdzianu,
  • przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego ustala skład Zespołów nadzorujących i wyznacza przewodniczących zespołów nadzorujących w celu nadzorowania przebiegu sprawdzianu w poszczególnych salach,
  • dyrektor OKE powołuje co najmniej 3 osobowy zespół egzaminatorów z listy egzaminatorów wpisanych do ewidencji egzaminatorów prowadzonej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, w celu ustalenia wyników sprawdzianu.

Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej:

  • trwać będzie 60 minut, a w przypadku uczniów z dysfunkcjami może być wydłużony o 30 minut,
  • przeprowadzany będzie w kwietniu w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
  • na każdym zestawie zadań i karcie odpowiedzi do przeprowadzenia sprawdzianu będzie zamieszczony kod ucznia, nadany mu przez okręgową komisję egzaminacyjną, uczeń nie będzie podpisywał zestawu.

W czasie trwania sprawdzianu:

  • każdy uczeń siedzi przy oddzielnym stoliku. Stoliki są ustawione w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielność pracy uczniów,
  • w sali, w której jest przeprowadzany sprawdzian, przebywa co najmniej trzech członków zespołu nadzorującego i ewentualnie delegowani przedstawiciele organów sprawujących nadzór pedagogiczny oraz delegowani przedstawiciele Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
  • osoby przebywające w sali, w której jest przeprowadzany sprawdzian nie mogą objaśniać ani komentować zadań, a także udzielać wskazówek dotyczących ich rozwiązywania,
  • uczniowie nie powinni opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej,
  • w sali, w której jest przeprowadzany sprawdzian, nie można korzystać z żadnych środków łączności,
  • w przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego sprawdzian,

Wyniki sprawdzianu:

  • uczeń na sprawdzianie może uzyskać maksymalnie 40 punktów;
  • wyniki sprawdzianu ustala zespół egzaminatorów większością głosów i wynik ten jest ostateczny;
  • wynik sprawdzianu odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły,
  • wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły;
  • wynik sprawdzianu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przesyła do szkoły nie później niż 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
  • uczeń, który z przyczyn losowych bądź zdrowotnych nie przystąpi do sprawdzianu w ustalonym terminie lub przerwał egzamin, przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej;
  • uczeń, który nie przystąpi do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku.

W celu przeprowadzenia egzaminu w klasie trzeciej gimnazjum, zgodnie z rozporządzeniem:

  • dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej powołuje przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego - może to być dyrektor szkoły lub wskazany przez niego nauczyciel,
  • przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje szkolny zespół egzaminacyjny - w celu zorganizowania i przeprowadzenia sprawdzianu,
  • przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego ustala skład Zespołów nadzorujących i wyznacza przewodniczących zespołów nadzorujących w celu nadzorowania przebiegu sprawdzianu w poszczególnych salach,
  • dyrektor OKE powołuje co najmniej 3 osobowy zespół egzaminatorów z listy egzaminatorów wpisanych do ewidencji egzaminatorów prowadzonej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, w celu ustalenia wyników sprawdzianu.

Egzamin w klasie trzeciej gimnazjum:

  • obejmować będzie dwie części: część humanistyczną i część matematyczno - przyrodniczą,
  • każda z części będzie trwać po 120 minut, a w przypadku uczniów z dysfunkcjami może być wydłużony o 60 minut,
  • każda z części egzaminu będzie przeprowadzana innego dnia,
  • będzie przeprowadzany w kwietniu w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
  • na każdym zestawie zadań i karcie odpowiedzi do przeprowadzenia sprawdzianu będzie zamieszczony kod ucznia, nadany mu przez okręgową komisję egzaminacyjną, uczeń nie będzie podpisywał zestawu,

Zwolnienia z egzaminów:

  • laureaci ostatniego stopnia wojewódzkich konkursów przedmiotowych z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym są zwolnieni z odpowiedniej części tego;
  • uprawnienie do zwolnienia stwierdza dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej;
  • zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem najwyższego wyniku w tej części egzaminu.

W czasie trwania egzaminu:

  • każdy uczeń siedzi przy oddzielnym stoliku. Stoliki są ustawione w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielność pracy uczniów,
  • w sali w której jest przeprowadzany egzamin, przebywa co najmniej trzech członków zespołu nadzorującego i ewentualnie delegowani przedstawiciele organów sprawujących nadzór pedagogiczny oraz delegowani przedstawiciele Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
  • osoby przebywające w sali, w której jest przeprowadzany egzamin nie mogą objaśniać ani komentować zadań, a także udzielać wskazówek dotyczących ich rozwiązywania,
  • uczniowie nie powinni opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej,
  • w sali, w której jest przeprowadzany egzamin, nie można korzystać z żadnych środków łączności,
  • w przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego egzamin,

Wyniki egzaminu:

  • uczeń na egzaminie może uzyskać maksymalnie po 50 punktów za każdą część;
  • wyniki egzaminu ustala zespół egzaminatorów większością głosów i wynik ten jest ostateczny;
  • wynik egzaminu odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły,
  • wynik egzaminu nie wpływa na ukończenie szkoły;
  • wynik egzaminu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przesyła do szkoły nie później niż 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno - wychowawczych;
  • uczeń, który z przyczyn losowych bądź zdrowotnych nie przystąpi do egzaminu w ustalonym terminie lub przerwał egzamin, przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej;
  • uczeń, który nie przystąpi do egzaminu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę gimnazjum oraz przystępuje do egzaminu w następnym roku.

Powrót


Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna