|
Statut Publicznej Sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Lipnicy
Wielkiej
I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Szkoła Podstawowa ma siedzibę w budynku oświatowym w Lipnicy Wielkiej.
- Do obwodu tej szkoły należą wszystkie numery wsi Lipnicy Wielkiej,
numery 47 i 79 wsi Koniuszowa oraz numery 58, 60, 61, 173, 198 wsi Jasienna.
- Szkołę prowadzi i utrzymuje finansowo Gmina Korzenna, a nadzór pedagogiczny
sprawuje Kurator Oświat w Krakowie z Delegaturą KO w Nowym Sączu.
- Czas trwania nauki wynosi 6 lat i odbywa się w dwóch etapach edukacyjnych
- etap I - klasy I - III szkoły podstawowej;
- etap II - klasy IV - VI szkoły podstawowej.
§ 2
- Szkoła może posiadać imię.
- Imię nadaje organ prowadzący na wniosek Rady Szkoły lub wspólny
wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
- Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu - Szkoła
Podstawowa w Lipnicy Wielkiej.
- Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał
szkolny.
§ 3
Szkoła jest szkołą publiczną, która:
- Zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
- Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych
przepisach.
- Realizuje:
- programy nauczania uwzględniające podstawę programową,
- ramowy plan nauczania,
- ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej zasady oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów
w szkołach publicznych.
II. Cele i zadania szkoły
§ 4
- Głównymi zadaniami szkoły jest przekazywanie uczniom rzetelnej
wiedzy, kształcenia ich umiejętności i wychowawczego wspomagania
ich rozwoju osobowego.
- Szkoła w zakresie nauczania, co
stanowi jej zadanie specyficzne, zapewnia uczniom w szczególności:
- naukę poprawnego i swobodnego pisania i czytania ze zrozumieniem;
- poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy
na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki
na następnym etapie kształcenia;
- dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego
opanowania przekazywanych treści;
- rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków
i zależności (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych
i przestrzennych itp.);
- rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
- traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość
poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący
do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie;
- poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
- poznawanie dziedzictwa kultury narodowej, postrzeganej
w perspektywie kultury europejskiej.
- W szkole podstawowej uczniowie powinni kształcić swoje umiejętności
wykorzystywania zdobywanej wiedzy. Nauczyciele stwarzają uczniom warunki
do nabywania następujących umiejętności:
- planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania
za nią coraz większej odpowiedzialności;
- skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji
własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych
ludzi;
- poprawnego posługiwania się językiem ojczystym;
- efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie,
budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych
i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania
obowiązujących norm;
- rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
- poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji
z różnych źródeł;
- odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia
potrzebnych doświadczeń i nawyków;
- rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań;
- przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania
konfliktów i problemów społecznych.
- Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej,
wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, powinni zmierzać do tego,
aby uczniowie w szczególności:
- znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju
osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym,
zdrowotnym, moralnym, duchowym);
- rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną
na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie, mieli
świadomość życiowej umiejętności zarówno poszczególnych
przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na II etapie
edukacyjnym;
- stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra
w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie
dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność
za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolność własną
z wolnością innych;
- poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy
do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych
dla odnalezienia własnego miejsca w świecie;
- uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy
życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie,
w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa
kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych;
- przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych,
dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli
możliwość doskonalenia się;
- kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania
innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i
współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
- Powyższe cele wychowania, formy konkretnych działań będą zawarte w
szkolnym programie wychowawczym,
który będzie stanowić załącznik nr 1 niniejszego
statutu.
- Szkolny program wychowawczy tworzą wszyscy wychowawcy w uzgodnieniu
z rodzicami oraz władzami samorządowymi.
§ 5
- Edukacja w szkole wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając
go w życie społeczne, powinna przede wszystkim:
- rozbudzać i rozwijać indywidualne zainteresowania ucznia;
- wprowadzać ucznia w świat kultury i sztuki, rozwijać umiejętności
społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń
we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.
§ 6
- Szkoła zapewnia realizację podstaw programowych kształcenia
ogólnego poprzez szkolny zestaw programów nauczania, program
wychowawczy szkoły oraz ścieżki edukacyjne o charakterze wychowawczo-dydaktycznym.
- W szkole, obok przedmiotów, wprowadza się ścieżki edukacyjne.
Za realizację ścieżek edukacyjnych są odpowiedzialni nauczyciele
wszystkich przedmiotów, którzy do własnego programu włączają
odpowiednio treści danej ścieżki.
- Częściowej realizacji tych treści można dokonać w czasie odrębnych,
modułowych, kilku godzinnych zajęć, które będą dla uczniów ważnym
punktem odniesienia.
§ 7
- W szkole program nauczania dla zajęć edukacyjnych dla danego
oddziału, ujętych w szkolnym planie nauczania, dobiera nauczyciel
prowadzący te zajęcia, uwzględniając możliwości uczniów i wyposażenie
szkoły.
- Nauczyciel może wybrać odpowiedni program nauczania, spośród
programów wpisanych do ministerialnego wykazu programów nauczania
z zakresu kształcenia ogólnego albo opracować własny program,
samodzielnie lub z wykorzystaniem programów nauczania wpisanych
do tego wykazu.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale ustalają zestaw programu nauczania,
na który składają się programy dla poszczególnych programów edukacyjnych,
czyli tworzą szkolny zestaw programów.
- Szkolny zestaw programów musi uwzględnić całość podstawy programowej
dla II etapu edukacyjnego.
- Szkolny zestaw programu dopuszcza do użytku szkolnego dyrektor szkoły
po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły, a do
czasu jej utworzenia, opinii rady rodziców.
- Program nauczania opracowany samodzielnie przez nauczyciela może zostać
wprowadzony do szkolnego zestawu programów po uzyskaniu pozytywnej opinii
nauczyciela mianowanego, posiadającego wykształcenie wyższe z dziedziny
wiedzy zgodnej z zakresem treści, które program obejmuje.
§ 8
Organizacja zajęć dodatkowych
Organizację zajęć dodatkowych
dla uczniów powierza się wszystkim nauczycielom, jako zajęcia rozwijające
indywidualne zdolności uczniów. Szczegółową organizację zajęć opracują
nauczyciele i przedstawią do opinii organowi prowadzącemu szkołę. Zajęcia
zaakceptowane przez gminę będą zajęciami płatnymi.
- Dla uczniów uzdolnionych lub z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych
szkoła prowadzi:
- koła zainteresowań i koła przedmiotowe;
- zajęcia rewalidacyjne oraz nauczanie indywidualne dla
uczniów niepełnosprawnych.
- Koła zainteresowań oraz inne zajęcia pozalekcyjne poza systemem
klasowo lekcyjnym mogą się odbywać także w grupach oddziałowych,
międzyklasowych i międzyszkolnych, a także w formie wycieczek
i wyjazdów.
§ 9
Formy opieki i pomocy uczniom,
którym taka pomoc i wsparcie są potrzebne
- Każdy uczeń jest objęty różnymi formami opieki i pomocy, kiedy
z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest
taka pomoc i wsparcie.
Zadania te wypełniają wszyscy nauczyciele, a szczególnie
wychowawcy.
- W zakresie pomocy materialnej do zadań szkoły należy:
- organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym
i osieroconym, uczniom z rodzin alkoholicznych, zdemoralizowanych,
uczniom z rodzin wielodzietnych mających szczególne trudności
materialne, organizowanie pomocy uczniom kalekim, przewlekle
chorym itp.;
- dbanie o zapewnienie dożywiania uczniom z rodzin mających
szczególnie trudne warunki materialne.
- W zakresie pracy korekcyjno-wyrównawczej:
- organizowanie pomocy wyrównującej braki w wiadomościach
szkolnych uczniom napotykającym na szczególne trudności
w nauce,
- wyrównywanie i likwidowanie mikrodefektów i zaburzeń rozwojowych,
- organizowanie różnych form terapii zajęciowej uczniom
z objawami niedostosowania społecznego.
§ 10
Organizacja działania z
poradniami pedagogiczno-psychologicznymi
- Szkoła zapewnia uczniom pomoc psychologiczną i pedagogiczną przy współpracy
z wyspecjalizowanymi jednostkami, w tym z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
w Nowym Sączu oraz Gminnym Pedagogiem Szkolnym w Korzennej.
- W zakresie indywidualnej opieki pedagogiczno-psychologicznej
do zadań szkoły należy:
- przygotowywanie wniosków do poradni psychologiczno-pedagogicznych
w celu stwierdzenia podłoża braków i ich form usunięcia;
- udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych
nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych;
- udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności na
tle konfliktów rodzinnych;
- udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności
w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych;
- wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych
środowiskowo do odpowiednich sądów dla nieletnich;
- wnioskowanie o skierowanie uczniów osieroconych i opuszczonych
do placówek opieki całkowitej.
§ 11
Zasady i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi
opiekunami) w zakresie nauczania, wychowywania i profilaktyki
- Podejmowane formy współdziałania:
- zapoznanie rodziców z opracowanym programem wychowawczym;
- przedstawienie dokładnie sprecyzowanych wymagań stawianych
uczniom dotyczących pożądanych przez szkołę zachowań uczniów,
które zapewnią utrzymanie ładu społecznego;
- włączenie tematu z zakresu wychowania do spotkań okresowych z
rodzicami;
- włączenie rodziców do pomocy przy realizacji zamierzeń
wychowawczych i kształceniowych.
- Rodzice współdziałają w sprawach kształcenia poprzez:
- znajomość zadań i zamierzeń dydaktycznych w danej klasie
i szkole podstawowej poprzez zapoznanie się ze szkolnym
planem nauczania;
- znajomość szczegółowych zasad systemu oceniania;
- otrzymanie rzetelnej informacji na temat swego dziecka,
jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
- uzyskanie informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego
kształcenia swoich dzieci;
- wyrażanie i przekazywanie organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny
opinii na temat pracy szkoły.
- Szkoła organizuje spotkania z rodzicami, stwarzając możliwość
wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, z tym,
że te spotkanie nie mogą być rzadziej niż raz na kwartał.
III. Organy szkoły
§ 12
- Organami szkoły są:
- Dyrektor szkoły;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców;
- Samorząd uczniowski.
- Zadania dla osób pełniących funkcje kierownicze i innych pracowników
szkoły określa dyrektor szkoły.
§ 13
- Dyrektor szkoły zapewnia każdemu
z organów szkoły możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji
w granicach swoich kompetencji.
- Umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.
- Zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych
i planowanych działaniach lub decyzjach.
§ 14
- Szkołą kieruje dyrektor, który odpowiada przed organem prowadzącym
za sprawne funkcjonowanie szkoły, w szczególności:
- za kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą
szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
- sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków
harmonijnego rozwoju psycho-fizycznego poprzez aktywne działanie
prozdrowotne;
- realizację uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
- dysponowanie i prawidłowe wykorzystanie środków określonych
w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę pedagogiczną,
a także za organizowanie administracyjnej, finansowej i
gospodarczej obsługi szkoły;
- wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o systemie
edukacji i przepisów szczególnych;
- Dyrektor szkoły sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego
przez dzieci zamieszkujące w obwodzie tej szkoły, a w szczególności:
- kontroluje i egzekwuje od rodziców sposób wykonywania
obowiązku szkolnego przez dziecko;
- prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego.
- Organ gminy prowadzący ewidencję ludności, jest obowiązany
(w ramach zadań własnych) przesyłać dyrektorowi szkoły informacje
o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci w wieku od
6 do 18 lat.
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor sporządza wniosek na
mocy, którego uczeń może zostać przeniesiony przez kuratora
oświaty do innej szkoły.
- dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych
w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami,
posiada dodatkowe kompetencje kierownika zakładu, które określają
odrębne przepisy.
- Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników
szkoły;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych
nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
- Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z
radą pedagogiczną rodzicami i samorządem uczniowskim.
- Wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z prawem.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia
organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Dyrektor kieruje szkołą przy współudziale zastępcy.
- Stanowisko wicedyrektora tworzy się, jeżeli szkoła będzie liczyła
co najmniej 12 oddziałów.
- Szczegółowy przydział czynności dla wicedyrektora ustala dyrektor
szkoły.
§ 15
Rada Pedagogiczna
- W szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym
organem szkoły powołanym do opracowywania, wnioskowania i podejmowania
uchwał w sprawach związanych z realizacją jej statutowych zadań,
dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w
szkole.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły;
- zatwierdzenia statutu szkoły oraz proponowanie zmian w
statucie;
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów
pedagogicznych;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
szkoły;
- zatwierdzanie programu wychowawczego szkoły podstawowej
oraz szczegółowych zasad systemu oceniania.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład
zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- projekt planu finansowego szkoły;
- szkolny plan nauczania;
- wnioski o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i
innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora w sprawach przyznania nauczycielom stałych
prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo
płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
- Rada pedagogiczna podejmuje uchwały na zebraniach plenarnych
zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej
członków. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.
- Rada Pedagogiczna działa w oparciu o własny regulamin, który
nie może być sprzeczny ze statutem.
§ 16
Rada Rodziców
- W szkole podstawowej działa rada rodziców stanowiąca reprezentację
rodziców uczniów.
- Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może
być sprzeczny z ustawą o systemie oświaty i statutem szkoły.
- Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły
z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
- W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym
mowa w § 17 ust. 3.
§ 17
Samorząd uczniowski
- W szkole podstawowej działa samorząd uczniowski, zwany dalej "samorządem".
- Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin
uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
- Regulamin samorządu nie może być sprzeczny z ustawą o systemie oświaty i
statutem szkoły podstawowej.
- Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi
szkoły podstawowej wnioski i opinie dotyczące wszystkich spraw
szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych
praw uczniów takich jak:
- prawo do zapoznania ze szkolnym planem nauczania, z jego
treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do zapoznania się ze szczegółowymi zasadami systemu
oceniania szkoły podstawowej;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce
i zachowaniu;
- prawo do poznania programu wychowawczego szkoły podstawowej;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie
właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością
rozwijania i zaspokojenia własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej,
sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami
i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem
szkoły podstawowej;
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu i
rzecznika praw ucznia.
§ 18
- Każdy z organów szkoły ma możliwość swobodnego działania i podejmowania
decyzji w ramach swoich kompetencji.
- Organy te mają obowiązek współdziałania między sobą.
- Organem koordynującym tę współpracę jest dyrektor szkoły.
§ 19
- W razie zaistnienia sporów między organami szkoły, głównym obowiązkiem
organów jest dążenie do ich rozstrzygnięcia na terenie szkoły. Organy
między sobą ustalają formy i sposoby ich rozstrzygania.
- W przypadku wyczerpania możliwości rozstrzygnięcia sporu w
formie, o której mowa w ust. 1, organy mogą zwracać się, w zależności
od rodzaju sporu, do organu prowadzącego szkołę lub sprawującego
nadzór pedagogiczny nad szkołą o jego rozstrzygnięcie.
- Dopuszcza się możliwość powoływania komisji, w skład której
wchodzi "rozjemca" zaakceptowany przez organy będące w sporze.
- Komisja, o której mowa w ust. 3, po zapoznaniu się z istotą
sporu ma prawo przeprowadzania postępowania wyjaśniającego według
ustalonych przez siebie zasad. Rozstrzygnięcia komisji są wiążące
dla stron.
§ 20
W szkole podstawowej mogą działać, na zasadach określonych w
ustawie o systemie oświaty, inne organizacje i stowarzyszenia.
IV. Organizacja szkoły podstawowej
§ 21
- Terminy zajęć, przerw i ferii są zgodne z rozporządzeniem
MEN w sprawie organizacji roku szkolnego.
- W szkole podstawowej zajęcia dydaktyczno wychowawcze rozpoczynają się
w pierwszym powszednim dniu września, z wyjątkiem soboty, a
kończą się w najbliższy piątek po 18 czerwca.
- Zimowa przerwa świąteczna trwa od 23 do 31 grudnia (lub od
22 do 31 grudnia, jeżeli 22 grudnia wypada w poniedziałek).
- Ferie zimowe trwają dwa tygodnie. Termin ustala kurator w
porozumieniu z wojewodą.
- Wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się w czwartek poprzedzający
Święta Wielkanocne i kończy się w pierwszy wtorek po świętach.
- Ferie letnie rozpoczynają się w najbliższą sobotę po zakończeniu
rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i trwają do 31 sierpnia.
- Zajęcia dydaktyczne w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy:
- pierwszy - od dnia rozpoczęcia
zajęć dydaktyczno - wychowawczych we wrześniu, do ostatniej soboty
stycznia poprzedzającej ferie zimowe;
- drugi - od poniedziałku wypadającego
bezpośrednio po feriach zimowych do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Rozkład zajęć dydaktyczno-wychowawczych realizowany jest przez
pięć dni tygodnia.
§ 22
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji szkoły podstawowej opracowany przez
dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, do dnia
30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ
prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
- W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę
pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych
przez organ prowadzący szkołę.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor szkoły, z
uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala
tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację stałych, obowiązkowych
i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 23
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony
z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego
uczą się wszystkich przedmiotów, określonych w szkolnym planie
nauczania.
- Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny
plan nauczania dla II etapu edukacyjnego z wyodrębnieniem każdego
roku szkolnego.
- W szkole działa oddział "0", nad którym nadzór pedagogiczny
sprawuje dyrektor szkoły. Wykonuje on statutowe obowiązki w
stosunku do nauczycieli zatrudnionych w oddziałach przedszkolnych
na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy zarządem gminy
a dyrektorem szkoły.
- Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych
i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu
nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
- Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych
i informatyki - w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów, oraz
podczas ćwiczeń w tym laboratoryjnych - w oddziałach liczących
powyżej 30 uczniów.
- W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów
lub mniej niż 30 uczniów, podziału na grupy na zajęciach można
dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
- Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV - VI są prowadzone
w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
§ 24
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza
się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując
ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I - III ustala nauczyciel
prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
§ 25
Biblioteka
- W szkole podstawowej jest prowadzona biblioteka
szkolna, jako główne źródło informacji. Jest to centrum dydaktyczne,
gromadzące i udostępniające wszelkie dokumenty przydatne w nauczaniu
i wychowaniu oraz umożliwiające pracę uczniów nad samodzielnym zdobywaniem
wiadomości niezbędnych w wykonywaniu zadań i rozwiązywaniu problemów.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy
szkoły i rodzice. Uczniowie stają się czytelnikami na podstawie
zapisu w dzienniku klasowym, nauczyciele - na podstawie legitymacji
służbowych, rodzice - na podstawie karty czytelnika ucznia lub
dowodu osobistego.
Organizacja biblioteki
- Nadzór - bezpośredni nadzór nad
pracą biblioteki sprawuje dyrektor szkoły, który:
- zapewnia właściwe pomieszczenie, wyposażenie, kwalifikowaną
kadrę i środki finansowe na działalność biblioteki;
- zarządza skontrum zbioru biblioteki, dba o jej protkolarne
przekazanie przy zmianie pracownika;
- gdy w bibliotece jest zatrudnionych dwóch lub więcej
nauczycieli, jednego z nich wyznacza na konsultanta.
- Lokal biblioteki składa się z dwóch
pomieszczeń, w których na regałach znajdują się zbiory biblioteczne
oraz jest wyznaczony kącik czytelniczy.
- Zbiory - biblioteka gromadzi następujące
materiały:
- wydawnictwa informacyjne;
- podręczniki i programy szkolne dla nauczycieli;
- lektury podstawowe do języka polskiego i innych przedmiotów
nauczania;
- lektury uzupełniające do języka polskiego;
- lekturę popularno-naukową i naukową;
- wybrane pozycje literatury pięknej;
- wydawnictwa albumowe z dziedziny sztuki i krajoznawstwa
szczególnie dotyczące regionu;
- odpowiednią prasę dla młodzieży oraz nauczycieli;
- podstawowe wydawnictwa z psychologii, filozofii, socjologii,
pedagogiki i dydaktyki różnych przedmiotów nauczania.
- Zbiory są rozmieszczone według obowiązujących przepisów:
- literatura piękna w układzie działowym;
- literatura popularno-naukowa i naukowa wg UKD;
- lektury do języka polskiego - ułożone alfabetycznie według
klas;
- księgozbiór podręczny - na wydzielonych regałach;
- prasa i księgozbiór podręczny są udostępniane w czytelni
i do klasopracowni na zajęcia.
- Pracownicy - biblioteką szkolną
zajmuje się nauczyciel - bibliotekarz. Zasady zatrudniania nauczycieli
- bibliotekarzy określają odrębne przepisy.
- Czas pracy biblioteki:
- biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć
edukacyjnych zgodnie z organizacją roku szkolnego;
- czas otwarcia biblioteki jest uzgodniony w porozumieniu
z dyrekcją szkoły podstawowej i wynosi nie mniej niż trzy
godziny dziennie;
- jeden dzień w tygodniu nauczyciel-bibliotekarz przeznacza
na prace związane z zakupem, opracowaniem i konserwacją
zbiorów oraz na samokształcenie i doskonalenia zawodowe.
- Finansowanie wydatków:
- wydatki są pokrywane z budżetu szkoły;
- wysokość kwoty przeznaczonej na potrzeby biblioteki ustalana
jest na początku roku kalendarzowego;
- propozycje wydatków na uzupełnienie zbiorów zatwierdza
rada pedagogiczna;
- działalność biblioteki może być dotowana przez radę rodziców
i innych ofiarodawców;
- biblioteka może zdobywać środki na wydatki prowadząc działalność
gospodarczą. Działalność ta nie może odbywać się kosztem
realizacji podstawowych zadań.
- Zadania i obowiązki bibliotekarza:
Praca pedagogiczna.
W ramach pracy pedagogicznej nauczyciel-bibliotekarz jest
obowiązany do:
- udostępniania zbiorów w wypożyczalni i czytelni;
- indywidualnego doradztwa w doborze lektury;
- udzielania informacji;
- prowadzenia zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego
przy współpracy z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych
przedmiotów;
- prowadzenia zespołu uczniów współpracujących z biblioteką
i pomagających bibliotekarzowi w pracy;
- informowania nauczycieli i wychowawców, na podstawie obserwacji
pedagogicznej i prowadzonej statystyki, o poziomie czytelnictwa
w poszczególnych klasach;
- prowadzenia różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa
(konkursy, wystawy, imprezy czytelnicze itp.).
Praca organizacyjno-techniczna.
W ramach prac organizacyjnych i technicznych nauczyciel-bibliotekarz
jest obowiązany do:
- gromadzenia zbiorów - zgodnie z profilem programowym i
potrzebami szkoły,
- ewidencji zbiorów - zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- opracowania zbiorów (klasyfikowania, katalogowania, opracowania
technicznego),
- selekcji zbiorów (materiałów zbędnych i zniszczonych);
- organizacji udostępniania zbiorów;
- organizacji warsztatu informacyjnego ( wydzielenie
księgozbioru podręcznego, prowadzenie katalogów, kartotek,
teczek tematycznych, zestawień bibliograficznych itp.).
Obowiązki nauczyciela-bibliotekarza:
- odpowiada za stan powierzonych mu zbiorów;
- współpracuje z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych
przedmiotów;
- opiekuje się zespołem uczniów współpracujących z biblioteką
i pomagających bibliotekarzowi w pracy;
- sporządza plan pracy, harmonogram zajęć z przysposobienia
czytelniczego i informacyjnego oraz okresowe i roczne sprawozdania
z pracy;
- prowadzi dzienną, miesięczną, semestralną i roczną statystykę
wypożyczeń, dziennik pracy biblioteki, księgi inwentarzowe,
rejestry ubytków, karty akcesyjne czasopism, ewidencję wypożyczeń;
- doskonali warsztat pracy.
- Prawa i obowiązki czytelników:
- czytelnicy mają prawo do bezpłatnego korzystania z księgozbioru
biblioteki;
- korzystający z biblioteki są zobowiązani do dbałości o
wypożyczone książki;
- jednorazowo można wypożyczyć trzy książki, ale w uzasadnionych
przypadkach bibliotekarz może ograniczyć lub zwiększyć liczbę
wypożyczeń z podaniem terminu ich zwrotu;
- czytelnik może prosić o zarezerwowanie potrzebnej mu pozycji;
- w stosunku do czytelników przetrzymujących książki mogą
być zastosowane kary zgodne z ustaleniami rady pedagogicznej
(kary pieniężne, praca na rzecz biblioteki, okresowe wstrzymanie
wypożyczania, zatrzymanie świadectwa);
- w przypadku zniszczenia lub zgubienia książki, czytelnik
musi taką samą pozycję albo inną wskazaną przez bibliotekarza
kupić lub wpłacić na konto rady rodziców trzykrotną antykwaryczną
wartość zagubionej książki z zaznaczeniem na dowodzie wpłaty
- na zakup książek do biblioteki szkolnej;
- wszystkie wypożyczone książki powinny być zwrócone przed
końcem roku szkolnego;
- uczniom biorącym systematyczny udział w pracach biblioteki
mogą być przyznawane nagrody na koniec roku szkolnego.
V. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły podstawowej
§ 26
- W szkole podstawowej zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych
i pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w
ust. 1, określają odrębne przepisy.
§ 27
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną,
wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz
bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Zadania i obowiązki nauczyciela:
- nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą
zespół;którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu
programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie
w miarę potrzeb.
- oddziałem opiekuje się nauczyciel-wychowawca;
- jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo
uczniów;
- jest odpowiedzialny za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
- dba o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny;
- wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz
zainteresowania;
- odpowiada za bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów
oraz sprawiedliwie traktuje wszystkich uczniów;
- udziela pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych
w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów;
- doskonali umiejętności dydaktyczne i podnosi poziom wiedzy
merytorycznej;
- wykonuje polecenia dyrektora szkoły wynikające z odrębnych
przepisów traktujących dyrektora jako kierownika zakładu,
a nauczyciela jako pracownika.
- Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe
lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje
przewodniczący, powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
- Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania
sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści
nauczania przedmiotów pokrewnych a także uzgadnianie decyzji
w sprawie wyboru programu nauczania zawierającego podstawy
programowe;
- wspólne opracowanie poszczególnych kryteriów oceniania
uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania;
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego
oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;
- współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnieniu
ich wyposażenia;
- wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich innowacji
i eksperymentalnych programów nauczania.
- Wychowawcy klas tworzą zespół wychowawczy,
którego zadaniem jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami,
a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces
jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie
i społeczeństwie;
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
- podejmowanie działań, umożliwiających rozwiązywanie konfliktów
w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami
społeczności szkolnej.
- Wychowawca w celu realizacji zadań,
o których mowa w ust. 3 b:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
- planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne
formy życia społecznego, rozwijające jednostki i integrujące zespół
uczniowski oraz ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach
do dyspozycji wychowawcy,
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając
z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu
uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna
opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych,
jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
- utrzymuje stały kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych
ich dzieci;
- współdziała z rodzicami, okazując im pomoc w ich działaniach
wychowawczych wobec dzieci i otrzymując od nich pomoc
w swoich działaniach;
- włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły.
- współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc
w rozpoznaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań
i poszczególnych uzdolnień uczniów, organizującymi odpowiednie formy
tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie
z zarządzeniem MEN w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej
i pedagogicznej.
- Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące oddziału zgodnie
z odrębnymi przepisami.
- Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i
metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i
naukowych, a także ze strony dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej.
VI. Uczniowie szkoły podstawowej
§ 28
- Do klasy pierwszej szkoły podstawowej są przyjmowane dzieci,
które w danym roku kalendarzowym, kończą siedem lat i nie odroczono
im obowiązku szkolnego, a także dzieci, w stosunku do których
wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły.
- Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej szkoły podstawowej
z rocznym wyprzedzeniem.
§ 29
- Do klasy pierwszej szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę przyjmuje
się:
- z urzędu - dzieci zamieszkałe
w obwodzie szkoły;
- na prośbę rodziców (prawnych
opiekunów) - dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły, gdy szkoła
dysponuje wolnymi miejscami.
§ 30
- Do klasy programowo wyższej w sześcioletniej szkole podstawowej przyjmuje
się ucznia na podstawie:
- świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej
lub w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej
tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez
szkołę, z której uczeń odszedł;
- pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych
na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów, w przypadku:
- przyjmowania do szkoły podstawowej ucznia, który spełnia
obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie art. 16 ust.
9 ustawy;
- ubiegania się o przyjęcie do klasy bezpośrednio wyższej, niż
to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia zmieniającego
typ szkoły lub profil klasy.
§ 31
- Egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa wyżej przeprowadza
się ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach
nauczania klas niższych od klasy tej szkoły, do której uczeń
przechodzi, z wyjątkiem wychowania technicznego, plastycznego,
muzycznego i fizycznego.
- Zakres egzaminu klasyfikacyjnego określają odrębne przepisy.
- Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której
uczeń przechodzi, są uzupełniane według zasad ustalonych przez nauczycieli
danych przedmiotów.
§ 32
- Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza się innego
języka obcego niż ten, którego uczył się w poprzedniej szkole,
a rozkład zajęć uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego
oddziału w tej samej szkole, to uczeń może:
- uczyć się języka obowiązującego w danym oddziale, wyrównując
we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego;
- kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego, którego
uczył się w poprzedniej szkole;
- uczęszczać do danej klasy z językiem obcym w innej szkole.
- Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka
obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel
języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez
dyrektora szkoły, a gdy dyrektor nie może zapewnić nauczyciela
danego języka, przez dyrektora innej szkoły.
§ 33
- Dyrektor szkoły podstawowej decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich
klas tej szkoły.
- Przyjęcie do szkoły dziecka zamieszkałego poza obwodem szkolnym wymaga
zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka.
§ 34
Prawa ucznia
- Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie
z zasadami higieny pracy umysłowej;
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole, na wycieczkach
zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami,
demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej,
jak również do ochrony i poszanowania jego godności osobistej;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie edukacyjnym i
wychowawczym;
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących
życia szkoły podstawowej, a także światopoglądowych i religijnych
- jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
- do nauki religii na pisemne życzenie rodziców;
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz wiadomych
sposobów kontroli postępów w nauce;
- oceny pracy domowej przez nauczyciela;
- do poinformowania go, jaki obowiązuje w szkole wewnątrzszkolny
system oceniania i ocenianie zewnętrzne;
- do zaznajomienia ze szczegółowymi zasadami systemu oceniania
szkoły znajomości celów lekcji, zadań lekcyjnych, do jasnej
i zrozumiałej dla niego treści lekcji;
- pomocy w przypadku trudności w nauce;
- korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego
i zawodowego;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków
dydaktycznych, księgozbiorów biblioteki;
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania
się w organizacjach działających w szkole.
§ 35
Obowiązki ucznia
- Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w
statucie szkoły a zwłaszcza dotyczących:
- zapewnienia sobie i innym uczniom oraz osobom dorosłym
bezpieczeństwa poprzez nienarażanie zdrowia i życia swego
lub innych osób;
- systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych
i w życiu szkoły;
- przestrzegania ustalonych zasad i porządku w czasie lekcji
i przerw międzylekcyjnych;
- uzupełniania braków wynikających z absencji;
- starannego wykonywania prac domowych;
- przestrzegania regulaminów pracowni szkolnych, biblioteki,
sali gimnastycznej;
- poszanowania mienia szkolnego;
- przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu
do nauczycieli, kolegów i innych pracowników szkolnych.
§ 36
Nagrody i kary
- Każdy organ szkoły może nagradzać ucznia za:
- rzetelną naukę i aktywność społeczną;
- wzorową postawę;
- wybitne osiągnięcia;
- dzielność i odwagę.
- Nagradzanie wymienione w ust. 1. mogą szczegółowo określać regulaminy
poszczególnych organów szkoły.
- Rodzaje przyznawanych nagród:
- pochwała wychowawcy klasy na forum klasy lub szkoły;
- pochwała dyrektora szkoły wobec klasy lub szkoły;
- dyplomy i nagrody rzeczowe przyznawane za osiągnięcia
w szkolnych konkursach i zawodach, za wybitne wyniki w nauce
bądź za szczególną aktywność w działalności na rzecz szkoły
lub środowiska;
- listy pochwalne, które wystosowuje rada pedagogiczna do
rodziców najlepszych uczniów na koniec roku szkolnego.
- Rodzaje nakładanych kar.
Uczeń może być ukarany za rozmyślne łamanie statutu szkoły następującymi
karami:
- upomnienie wychowawcy klasy na forum klasy lub szkoły;
- upomnienie dyrektora szkoły w obecności klasy;
- upomnienie lub nagana dyrektora szkoły udzielona publicznie
wobec uczniów;
- zawieszenie prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz
- karę nakłada dyrektor szkoły;
- przeniesienie do równoległej klasy szkoły - karę nakłada
dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii zespołu wychowawczego;
- wnioskowaniem do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia do innej
szkoły - karę nakłada dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii zespołu
wychowawczego i prezydium samorządu uczniowskiego. Karę tę nakłada
dyrektor w przypadku rażącego naruszenia postanowień zawartych w
statucie szkoły a szczególnie w wypadku naruszenia bezpieczeństwa
swego i innych, narażania życia lub zdrowia swego i innych.
- Szkoła ma obowiązek pisemnie poinformować rodziców ucznia o przyznanej
mu nagrodzie lub zastosowanej wobec niego karze.
- Sposób odwołania się od kary:
- w pierwszej kolejności uczeń zwraca się do osoby udzielającej
karę;
- następnie do wychowawcy klasy lub prezydium samorządu
uczniowskiego;
- w przypadku dalszej wątpliwości sprawę rozstrzyga dyrektor
szkoły, rada pedagogiczna lub kurator oświaty;
- każdy uczeń ma prawo do rehabilitacji poprzez udział w działaniach
na rzecz szkoły lub środowiska.
VII. Postanowienia końcowe
§ 37
Szkoła podstawowa używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 38
- Szkoła podstawowa prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie
z odrębnymi przepisami.
- Zasady prowadzenia przez szkołę podstawową gospodarki finansowej i
materiałowej określają odrębne przepisy.
|