logo WSiP logo

Egzaminy państwowe
Programy wychowawcze
Zarzšdzanie szkołš
pomoc
slownik
archiwum
poczta




Statut Publicznej Sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Lipnicy Wielkiej

 

I. Postanowienia ogólne


§ 1

  1. Szkoła Podstawowa ma siedzibę w budynku oświatowym w Lipnicy Wielkiej.
  2. Do obwodu tej szkoły należą wszystkie numery wsi Lipnicy Wielkiej, numery 47 i 79 wsi Koniuszowa oraz numery 58, 60, 61, 173, 198 wsi Jasienna.
  3. Szkołę prowadzi i utrzymuje finansowo Gmina Korzenna, a nadzór pedagogiczny sprawuje Kurator Oświat w Krakowie z Delegaturą KO w Nowym Sączu.
  4. Czas trwania nauki wynosi 6 lat i odbywa się w dwóch etapach edukacyjnych
    • etap I - klasy I - III szkoły podstawowej;
    • etap II - klasy IV - VI szkoły podstawowej.

§ 2

  1. Szkoła może posiadać imię.
  2. Imię nadaje organ prowadzący na wniosek Rady Szkoły lub wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
  3. Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu - Szkoła Podstawowa w Lipnicy Wielkiej.
  4. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

§ 3

Szkoła jest szkołą publiczną, która:

  1. Zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
  2. Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
  3. Realizuje:
    • programy nauczania uwzględniające podstawę programową,
    • ramowy plan nauczania,
    • ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

II. Cele i zadania szkoły


§ 4

  1. Głównymi zadaniami szkoły jest przekazywanie uczniom rzetelnej wiedzy, kształcenia ich umiejętności i wychowawczego wspomagania ich rozwoju osobowego.
  2. Szkoła w zakresie nauczania, co stanowi jej zadanie specyficzne, zapewnia uczniom w szczególności:
    • naukę poprawnego i swobodnego pisania i czytania ze zrozumieniem;
    • poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia;
    • dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści;
    • rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.);
    • rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
    • traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie;
    • poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
    • poznawanie dziedzictwa kultury narodowej, postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.
  3. W szkole podstawowej uczniowie powinni kształcić swoje umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy. Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności:
    • planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności;
    • skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi;
    • poprawnego posługiwania się językiem ojczystym;
    • efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm;
    • rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
    • poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;
    • odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków;
    • rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań;
    • przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów    i problemów społecznych.
  4. Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, powinni zmierzać do tego, aby uczniowie w szczególności:
    • znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, moralnym, duchowym);
    • rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie, mieli świadomość życiowej umiejętności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na II etapie edukacyjnym;
    • stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolność własną z wolnością innych;
    • poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie;
    • uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych;
    • przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się;
    • kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
  5. Powyższe cele wychowania, formy konkretnych działań będą zawarte w szkolnym programie wychowawczym, który będzie stanowić załącznik nr 1 niniejszego statutu.
  6. Szkolny program wychowawczy tworzą wszyscy wychowawcy w uzgodnieniu z rodzicami oraz władzami samorządowymi.

§ 5

  1. Edukacja w szkole wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go w życie społeczne, powinna przede wszystkim:
    • rozbudzać i rozwijać indywidualne zainteresowania ucznia;
    • wprowadzać ucznia w świat kultury i sztuki, rozwijać umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.

§ 6

  1. Szkoła zapewnia realizację podstaw programowych kształcenia ogólnego poprzez szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz ścieżki edukacyjne o charakterze wychowawczo-dydaktycznym.
  2. W szkole, obok przedmiotów, wprowadza się ścieżki edukacyjne. Za realizację ścieżek edukacyjnych są odpowiedzialni nauczyciele wszystkich przedmiotów, którzy do własnego programu włączają odpowiednio treści danej ścieżki.
  3. Częściowej realizacji tych treści można dokonać w czasie odrębnych, modułowych, kilku godzinnych zajęć, które będą dla uczniów ważnym punktem odniesienia.

§ 7

  1. W szkole program nauczania dla zajęć edukacyjnych dla danego oddziału, ujętych w szkolnym planie nauczania, dobiera nauczyciel prowadzący te zajęcia, uwzględniając możliwości uczniów i wyposażenie szkoły.
  2. Nauczyciel może wybrać odpowiedni program nauczania, spośród programów wpisanych do ministerialnego wykazu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego albo opracować własny program, samodzielnie lub z wykorzystaniem programów nauczania wpisanych do tego wykazu.
  3. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale ustalają zestaw programu nauczania, na który składają się programy dla poszczególnych programów edukacyjnych, czyli tworzą szkolny zestaw programów.
  4. Szkolny zestaw programów musi uwzględnić całość podstawy programowej dla II etapu edukacyjnego.
  5. Szkolny zestaw programu dopuszcza do użytku szkolnego dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły, a do czasu jej utworzenia, opinii rady rodziców.
  6. Program nauczania opracowany samodzielnie przez nauczyciela może zostać wprowadzony do szkolnego zestawu programów po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego, posiadającego wykształcenie wyższe z dziedziny wiedzy zgodnej z zakresem treści, które program obejmuje.

§ 8
Organizacja zajęć dodatkowych

Organizację zajęć dodatkowych dla uczniów powierza się wszystkim nauczycielom, jako zajęcia rozwijające indywidualne zdolności uczniów. Szczegółową organizację zajęć opracują nauczyciele i przedstawią do opinii organowi prowadzącemu szkołę. Zajęcia zaakceptowane przez gminę będą zajęciami płatnymi.

  1. Dla uczniów uzdolnionych lub z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych szkoła prowadzi:
    • koła zainteresowań i koła przedmiotowe;
    • zajęcia rewalidacyjne oraz nauczanie indywidualne dla uczniów niepełnosprawnych.
  2. Koła zainteresowań oraz inne zajęcia pozalekcyjne poza systemem klasowo lekcyjnym mogą się odbywać także w grupach oddziałowych, międzyklasowych i międzyszkolnych, a także w formie wycieczek i wyjazdów.

§ 9
Formy opieki i pomocy uczniom,
którym taka pomoc i wsparcie są potrzebne

  1. Każdy uczeń jest objęty różnymi formami opieki i pomocy, kiedy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest taka pomoc i wsparcie.

    Zadania te wypełniają wszyscy nauczyciele, a szczególnie wychowawcy.

  2. W zakresie pomocy materialnej do zadań szkoły należy:
    • organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym, uczniom z rodzin alkoholicznych, zdemoralizowanych, uczniom z rodzin wielodzietnych mających szczególne trudności materialne, organizowanie pomocy uczniom kalekim, przewlekle chorym itp.;
    • dbanie o zapewnienie dożywiania uczniom z rodzin mających szczególnie trudne warunki materialne.
  3. W zakresie pracy korekcyjno-wyrównawczej:
    • organizowanie pomocy wyrównującej braki w wiadomościach szkolnych uczniom napotykającym na szczególne trudności w nauce,
    • wyrównywanie i likwidowanie mikrodefektów i zaburzeń rozwojowych,
    • organizowanie różnych form terapii zajęciowej uczniom z objawami niedostosowania społecznego.

§ 10
Organizacja działania z
poradniami pedagogiczno-psychologicznymi

  1. Szkoła zapewnia uczniom pomoc psychologiczną i pedagogiczną przy współpracy z wyspecjalizowanymi jednostkami, w tym z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Nowym Sączu oraz Gminnym Pedagogiem Szkolnym w Korzennej.
  2. W zakresie indywidualnej opieki pedagogiczno-psychologicznej do zadań szkoły należy:
    • przygotowywanie wniosków do poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu stwierdzenia podłoża braków i ich form usunięcia;
    • udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych;
    • udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności na tle konfliktów rodzinnych;
    • udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych;
    • wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich sądów dla nieletnich;
    • wnioskowanie o skierowanie uczniów osieroconych i opuszczonych do placówek opieki całkowitej.

§ 11
Zasady i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowywania i profilaktyki

  1. Podejmowane formy współdziałania:
    • zapoznanie rodziców z opracowanym programem wychowawczym;
    • przedstawienie dokładnie sprecyzowanych wymagań stawianych uczniom dotyczących pożądanych przez szkołę zachowań uczniów, które zapewnią utrzymanie ładu społecznego;
    • włączenie tematu z zakresu wychowania do spotkań okresowych z rodzicami;
    • włączenie rodziców do pomocy przy realizacji zamierzeń wychowawczych i kształceniowych.
  2. Rodzice współdziałają w sprawach kształcenia poprzez:
    • znajomość zadań i zamierzeń dydaktycznych w danej klasie i szkole podstawowej poprzez zapoznanie się ze szkolnym planem nauczania;
    • znajomość szczegółowych zasad systemu oceniania;
    • otrzymanie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
    • uzyskanie informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci;
    • wyrażanie i przekazywanie organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
  3. Szkoła organizuje spotkania z rodzicami, stwarzając możliwość wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, z tym, że te spotkanie nie mogą być rzadziej niż raz na kwartał.

III. Organy szkoły


§ 12

  1. Organami szkoły są:
    • Dyrektor szkoły;
    • Rada Pedagogiczna;
    • Rada Rodziców;
    • Samorząd uczniowski.
  2. Zadania dla osób pełniących funkcje kierownicze i innych pracowników szkoły określa dyrektor szkoły.

§ 13

  1. Dyrektor szkoły zapewnia każdemu z organów szkoły możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
  2. Umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.
  3. Zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.

§ 14

  1. Szkołą kieruje dyrektor, który odpowiada przed organem prowadzącym za sprawne funkcjonowanie szkoły, w szczególności:
    • za kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
    • sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
    • sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psycho-fizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
    • realizację uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
    • dysponowanie i prawidłowe wykorzystanie środków określonych w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę pedagogiczną, a także za organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły;
    • wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o systemie edukacji i przepisów szczególnych;
  2. Dyrektor szkoły sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie tej szkoły, a w szczególności:
    • kontroluje i egzekwuje od rodziców sposób wykonywania obowiązku szkolnego przez dziecko;
    • prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego.
  3. Organ gminy prowadzący ewidencję ludności, jest obowiązany (w ramach zadań własnych) przesyłać dyrektorowi szkoły informacje o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci w wieku od 6 do 18 lat.
  4. W uzasadnionych przypadkach dyrektor sporządza wniosek na mocy, którego uczeń może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły.
  5. dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, posiada dodatkowe kompetencje kierownika zakładu, które określają odrębne przepisy.
  6. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
    • zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
    • przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
    • występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
  7. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną rodzicami i samorządem uczniowskim.
  8. Wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z prawem.
  9. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
  10. Dyrektor kieruje szkołą przy współudziale zastępcy.
  11. Stanowisko wicedyrektora tworzy się, jeżeli szkoła będzie liczyła co najmniej 12 oddziałów.
  12. Szczegółowy przydział czynności dla wicedyrektora ustala dyrektor szkoły.

§ 15
Rada Pedagogiczna

  1. W szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły powołanym do opracowywania, wnioskowania i podejmowania uchwał w sprawach związanych z realizacją jej statutowych zadań, dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład rady pedagogicznej wchodzą pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole.
  3. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
    • zatwierdzanie planów pracy szkoły;
    • zatwierdzenia statutu szkoły oraz proponowanie zmian w statucie;
    • zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
    • podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
    • ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
    • zatwierdzanie programu wychowawczego szkoły podstawowej oraz szczegółowych zasad systemu oceniania.
  4. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    • organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
    • projekt planu finansowego szkoły;
    • szkolny plan nauczania;
    • wnioski o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
    • propozycje dyrektora w sprawach przyznania nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  5. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
  6. Rada pedagogiczna podejmuje uchwały na zebraniach plenarnych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.
  7. Rada Pedagogiczna działa w oparciu o własny regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem.

§ 16
Rada Rodziców

  1. W szkole podstawowej działa rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
  2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów.
  3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z ustawą o systemie oświaty i statutem szkoły.
  4. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
  5. W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa  w § 17 ust. 3.

§ 17
Samorząd uczniowski

  1. W szkole podstawowej działa samorząd uczniowski, zwany dalej "samorządem".
  2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
  3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
  4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny z ustawą o systemie oświaty i statutem szkoły podstawowej.
  5. Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły podstawowej wnioski i opinie dotyczące wszystkich spraw szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:
    • prawo do zapoznania ze szkolnym planem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
    • prawo do zapoznania się ze szczegółowymi zasadami systemu oceniania szkoły podstawowej;
    • prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
    • prawo do poznania programu wychowawczego szkoły podstawowej;
    • prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokojenia własnych zainteresowań;
    • prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
    • prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły podstawowej;
    • prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu i rzecznika praw ucznia.

§ 18

  1. Każdy z organów szkoły ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
  2. Organy te mają obowiązek współdziałania między sobą.
  3. Organem koordynującym tę współpracę jest dyrektor szkoły.

§ 19

  1. W razie zaistnienia sporów między organami szkoły, głównym obowiązkiem organów jest dążenie do ich rozstrzygnięcia na terenie szkoły. Organy między sobą ustalają formy i sposoby ich rozstrzygania.
  2. W przypadku wyczerpania możliwości rozstrzygnięcia sporu w formie, o której mowa w ust. 1, organy mogą zwracać się, w zależności od rodzaju sporu, do organu prowadzącego szkołę lub sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą o jego rozstrzygnięcie.
  3. Dopuszcza się możliwość powoływania komisji, w skład której wchodzi "rozjemca" zaakceptowany przez organy będące w sporze.
  4. Komisja, o której mowa w ust. 3, po zapoznaniu się z istotą sporu ma prawo przeprowadzania postępowania wyjaśniającego według ustalonych przez siebie zasad. Rozstrzygnięcia komisji są wiążące dla stron.

§ 20

W szkole podstawowej mogą działać, na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, inne organizacje i stowarzyszenia.


IV. Organizacja szkoły podstawowej


§ 21

  1. Terminy zajęć, przerw i ferii są zgodne z rozporządzeniem MEN w sprawie organizacji roku szkolnego.
  2. W szkole podstawowej zajęcia dydaktyczno wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, z wyjątkiem soboty, a kończą się w najbliższy piątek po 18 czerwca.
  3. Zimowa przerwa świąteczna trwa od 23 do 31 grudnia (lub od 22 do 31 grudnia, jeżeli 22 grudnia wypada w poniedziałek).
  4. Ferie zimowe trwają dwa tygodnie. Termin ustala kurator w porozumieniu z wojewodą.
  5. Wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się w czwartek poprzedzający Święta Wielkanocne i kończy się w pierwszy wtorek po świętach.
  6. Ferie letnie rozpoczynają się w najbliższą sobotę po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i trwają do 31 sierpnia.
  7. Zajęcia dydaktyczne w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy:
    • pierwszy - od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno - wychowawczych we wrześniu, do ostatniej soboty stycznia poprzedzającej ferie zimowe;
    • drugi - od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  8. Rozkład zajęć dydaktyczno-wychowawczych realizowany jest przez pięć dni tygodnia.

§ 22

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły podstawowej opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
  2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
  3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

§ 23

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów, określonych w szkolnym planie nauczania.
  2. Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan nauczania dla II etapu edukacyjnego z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego.
  3. W szkole działa oddział "0", nad którym nadzór pedagogiczny sprawuje dyrektor szkoły. Wykonuje on statutowe obowiązki w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w oddziałach przedszkolnych na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy zarządem gminy a dyrektorem szkoły.
  4. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
  5. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki - w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów, oraz podczas ćwiczeń w tym laboratoryjnych - w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
  6. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów, podziału na grupy na zajęciach można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
  7. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV - VI są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.

§ 24

  1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
  2. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I - III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.

§ 25
Biblioteka

  1. W szkole podstawowej jest prowadzona biblioteka szkolna, jako główne źródło informacji. Jest to centrum dydaktyczne, gromadzące i udostępniające wszelkie dokumenty przydatne w nauczaniu i wychowaniu oraz umożliwiające pracę uczniów nad samodzielnym zdobywaniem wiadomości niezbędnych w wykonywaniu zadań i rozwiązywaniu problemów.
  2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły i rodzice. Uczniowie stają się czytelnikami na podstawie zapisu w dzienniku klasowym, nauczyciele - na podstawie legitymacji służbowych, rodzice - na podstawie karty czytelnika ucznia lub dowodu osobistego.

Organizacja biblioteki

  1. Nadzór - bezpośredni nadzór nad pracą biblioteki sprawuje dyrektor szkoły, który:
    • zapewnia właściwe pomieszczenie, wyposażenie, kwalifikowaną kadrę i środki finansowe na działalność biblioteki;
    • zarządza skontrum zbioru biblioteki, dba o jej protkolarne przekazanie przy zmianie pracownika;
    • gdy w bibliotece jest zatrudnionych dwóch lub więcej nauczycieli, jednego z nich wyznacza na konsultanta.
  2. Lokal biblioteki składa się z dwóch pomieszczeń, w których na regałach znajdują się zbiory biblioteczne oraz jest wyznaczony kącik czytelniczy.
  3. Zbiory - biblioteka gromadzi następujące materiały:
    • wydawnictwa informacyjne;
    • podręczniki i programy szkolne dla nauczycieli;
    • lektury podstawowe do języka polskiego i innych przedmiotów nauczania;
    • lektury uzupełniające do języka polskiego;
    • lekturę popularno-naukową i naukową;
    • wybrane pozycje literatury pięknej;
    • wydawnictwa albumowe z dziedziny sztuki i krajoznawstwa szczególnie dotyczące regionu;
    • odpowiednią prasę dla młodzieży oraz nauczycieli;
    • podstawowe wydawnictwa z psychologii, filozofii, socjologii, pedagogiki i dydaktyki różnych przedmiotów nauczania.
  4. Zbiory są rozmieszczone według obowiązujących przepisów:
    • literatura piękna w układzie działowym;
    • literatura popularno-naukowa i naukowa wg UKD;
    • lektury do języka polskiego - ułożone alfabetycznie według klas;
    • księgozbiór podręczny - na wydzielonych regałach;
    • prasa i księgozbiór podręczny są udostępniane w czytelni i do klasopracowni na zajęcia.
  5. Pracownicy - biblioteką szkolną zajmuje się nauczyciel - bibliotekarz. Zasady zatrudniania nauczycieli - bibliotekarzy określają odrębne przepisy.
  6. Czas pracy biblioteki:
    • biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć edukacyjnych zgodnie z organizacją roku szkolnego;
    • czas otwarcia biblioteki jest uzgodniony w porozumieniu z dyrekcją szkoły podstawowej i wynosi nie mniej niż trzy godziny dziennie;
    • jeden dzień w tygodniu nauczyciel-bibliotekarz przeznacza na prace związane z zakupem, opracowaniem i konserwacją zbiorów oraz na samokształcenie i doskonalenia zawodowe.
  7. Finansowanie wydatków:
    • wydatki są pokrywane z budżetu szkoły;
    • wysokość kwoty przeznaczonej na potrzeby biblioteki ustalana jest na początku roku kalendarzowego;
    • propozycje wydatków na uzupełnienie zbiorów zatwierdza rada pedagogiczna;
    • działalność biblioteki może być dotowana przez radę rodziców i innych ofiarodawców;
    • biblioteka może zdobywać środki na wydatki prowadząc działalność gospodarczą. Działalność ta nie może odbywać się kosztem realizacji podstawowych zadań.
  8. Zadania i obowiązki bibliotekarza:

    Praca pedagogiczna.

    W ramach pracy pedagogicznej nauczyciel-bibliotekarz jest obowiązany do:

    • udostępniania zbiorów w wypożyczalni i czytelni;
    • indywidualnego doradztwa w doborze lektury;
    • udzielania informacji;
    • prowadzenia zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego przy współpracy z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów;
    • prowadzenia zespołu uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających bibliotekarzowi w pracy;
    • informowania nauczycieli i wychowawców, na podstawie obserwacji pedagogicznej i prowadzonej statystyki, o poziomie czytelnictwa w poszczególnych klasach;
    • prowadzenia różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa (konkursy, wystawy, imprezy czytelnicze itp.).

    Praca organizacyjno-techniczna.

    W ramach prac organizacyjnych i technicznych nauczyciel-bibliotekarz jest obowiązany do:

    • gromadzenia zbiorów - zgodnie z profilem programowym i potrzebami szkoły,
    • ewidencji zbiorów - zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    • opracowania zbiorów (klasyfikowania, katalogowania, opracowania technicznego),
      • selekcji zbiorów (materiałów zbędnych i zniszczonych);
      • organizacji udostępniania zbiorów;
      • organizacji warsztatu informacyjnego ( wydzielenie księgozbioru podręcznego, prowadzenie katalogów, kartotek, teczek tematycznych, zestawień bibliograficznych itp.).

    Obowiązki nauczyciela-bibliotekarza:

    • odpowiada za stan powierzonych mu zbiorów;
    • współpracuje z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów;
    • opiekuje się zespołem uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających bibliotekarzowi w pracy;
    • sporządza plan pracy, harmonogram zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego oraz okresowe i roczne sprawozdania z pracy;
    • prowadzi dzienną, miesięczną, semestralną i roczną statystykę wypożyczeń, dziennik pracy biblioteki, księgi inwentarzowe, rejestry ubytków, karty akcesyjne czasopism, ewidencję wypożyczeń;
    • doskonali warsztat pracy.
  9. Prawa i obowiązki czytelników:
    • czytelnicy mają prawo do bezpłatnego korzystania z księgozbioru biblioteki;
    • korzystający z biblioteki są zobowiązani do dbałości o wypożyczone książki;
    • jednorazowo można wypożyczyć trzy książki, ale w uzasadnionych przypadkach bibliotekarz może ograniczyć lub zwiększyć liczbę wypożyczeń z podaniem terminu ich zwrotu;
    • czytelnik może prosić o zarezerwowanie potrzebnej mu pozycji;
    • w stosunku do czytelników przetrzymujących książki mogą być zastosowane kary zgodne z ustaleniami rady pedagogicznej (kary pieniężne, praca na rzecz biblioteki, okresowe wstrzymanie wypożyczania, zatrzymanie świadectwa);
    • w przypadku zniszczenia lub zgubienia książki, czytelnik musi taką samą pozycję albo inną wskazaną przez bibliotekarza kupić lub wpłacić na konto rady rodziców trzykrotną antykwaryczną wartość zagubionej książki z zaznaczeniem na dowodzie wpłaty - na zakup książek do biblioteki szkolnej;
    • wszystkie wypożyczone książki powinny być zwrócone przed końcem roku szkolnego;
    • uczniom biorącym systematyczny udział w pracach biblioteki mogą być przyznawane nagrody na koniec roku szkolnego.

V. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły podstawowej


§ 26

  1. W szkole podstawowej zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

§ 27

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
  2. Zadania i obowiązki nauczyciela:
    • nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół;którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
    • oddziałem opiekuje się nauczyciel-wychowawca;
    • jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
    • jest odpowiedzialny za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
    • dba o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny;
    • wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania;
    • odpowiada za bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów oraz sprawiedliwie traktuje wszystkich uczniów;
    • udziela pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów;
    • doskonali umiejętności dydaktyczne i podnosi poziom wiedzy merytorycznej;
    • wykonuje polecenia dyrektora szkoły wynikające z odrębnych przepisów traktujących dyrektora jako kierownika zakładu, a nauczyciela jako pracownika.
  3. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący, powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
  4. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
    • zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania zawierającego podstawy programowe;
    • wspólne opracowanie poszczególnych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania;
    • organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;
    • współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnieniu ich wyposażenia;
    • wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich innowacji i eksperymentalnych programów nauczania.
  5. Wychowawcy klas tworzą zespół wychowawczy, którego zadaniem jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
    • tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
    • inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
    • podejmowanie działań, umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
  6. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 3 b:
    • otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
    • planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia społecznego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski oraz ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
    • współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
    • utrzymuje stały kontakt z rodzicami uczniów w celu:
      • poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci;
      • współdziała z rodzicami, okazując im pomoc w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymując od nich pomoc w swoich działaniach;
      • włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły.
    • współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i poszczególnych uzdolnień uczniów, organizującymi odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z zarządzeniem MEN w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
  7. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami.
  8. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych, a także ze strony dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej.

VI. Uczniowie szkoły podstawowej


§ 28

  1. Do klasy pierwszej szkoły podstawowej są przyjmowane dzieci, które w danym roku kalendarzowym, kończą siedem lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego, a także dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły.
  2. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej szkoły podstawowej z rocznym wyprzedzeniem.

§ 29

  1. Do klasy pierwszej szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę przyjmuje się:
    • z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły;
    • na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły, gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami.

§ 30

  1. Do klasy programowo wyższej w sześcioletniej szkole podstawowej przyjmuje się ucznia na podstawie:
    • świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł;
    • pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w przypadku:
      • przyjmowania do szkoły podstawowej ucznia, który spełnia obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie art. 16 ust. 9 ustawy;
      • ubiegania się o przyjęcie do klasy bezpośrednio wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia zmieniającego typ szkoły lub profil klasy.

§ 31

  1. Egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa wyżej przeprowadza się ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania klas niższych od klasy tej szkoły, do której uczeń przechodzi, z wyjątkiem wychowania technicznego, plastycznego, muzycznego i fizycznego.
  2. Zakres egzaminu klasyfikacyjnego określają odrębne przepisy.
  3. Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane według zasad ustalonych przez nauczycieli danych przedmiotów.

§ 32

  1. Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza się innego języka obcego niż ten, którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału w tej samej szkole, to uczeń może:
    • uczyć się języka obowiązującego w danym oddziale, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego;
    • kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole;
    • uczęszczać do danej klasy z językiem obcym w innej szkole.
  2. Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a gdy dyrektor nie może zapewnić nauczyciela danego języka, przez dyrektora innej szkoły.

§ 33

  1. Dyrektor szkoły podstawowej decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas tej szkoły.
  2. Przyjęcie do szkoły dziecka zamieszkałego poza obwodem szkolnym wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka.

§ 34
Prawa ucznia

  1. Uczeń ma prawo do:
    • właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
    • opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole, na wycieczkach zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej, jak również do ochrony i poszanowania jego godności osobistej;
    • życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie edukacyjnym i wychowawczym;
    • swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły podstawowej, a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
    • do nauki religii na pisemne życzenie rodziców;
    • rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
    • sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz wiadomych sposobów kontroli postępów w nauce;
    • oceny pracy domowej przez nauczyciela;
    • do poinformowania go, jaki obowiązuje w szkole wewnątrzszkolny system oceniania i ocenianie zewnętrzne;
    • do zaznajomienia ze szczegółowymi zasadami systemu oceniania szkoły znajomości celów lekcji, zadań lekcyjnych, do jasnej i zrozumiałej dla niego treści lekcji;
    • pomocy w przypadku trudności w nauce;
    • korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;
    • korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbiorów biblioteki;
    • wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.

§ 35
Obowiązki ucznia

  1. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły a zwłaszcza dotyczących:
    • zapewnienia sobie i innym uczniom oraz osobom dorosłym bezpieczeństwa poprzez nienarażanie zdrowia i życia swego lub innych osób;
    • systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły;
    • przestrzegania ustalonych zasad i porządku w czasie lekcji i przerw międzylekcyjnych;
    • uzupełniania braków wynikających z absencji;
    • starannego wykonywania prac domowych;
    • przestrzegania regulaminów pracowni szkolnych, biblioteki, sali gimnastycznej;
    • poszanowania mienia szkolnego;
    • przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów i innych pracowników szkolnych.

§ 36
Nagrody i kary

  1. Każdy organ szkoły może nagradzać ucznia za:
    • rzetelną naukę i aktywność społeczną;
    • wzorową postawę;
    • wybitne osiągnięcia;
    • dzielność i odwagę.
  2. Nagradzanie wymienione w ust. 1. mogą szczegółowo określać regulaminy poszczególnych organów szkoły.
  3. Rodzaje przyznawanych nagród:
    • pochwała wychowawcy klasy na forum klasy lub szkoły;
    • pochwała dyrektora szkoły wobec klasy lub szkoły;
    • dyplomy i nagrody rzeczowe przyznawane za osiągnięcia w szkolnych konkursach i zawodach, za wybitne wyniki w nauce bądź za szczególną aktywność w działalności na rzecz szkoły lub środowiska;
    • listy pochwalne, które wystosowuje rada pedagogiczna do rodziców najlepszych uczniów na koniec roku szkolnego.
  4. Rodzaje nakładanych kar.

    Uczeń może być ukarany za rozmyślne łamanie statutu szkoły następującymi karami:

    • upomnienie wychowawcy klasy na forum klasy lub szkoły;
    • upomnienie dyrektora szkoły w obecności klasy;
    • upomnienie lub nagana dyrektora szkoły udzielona publicznie wobec uczniów;
    • zawieszenie prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz - karę nakłada dyrektor szkoły;
    • przeniesienie do równoległej klasy szkoły - karę nakłada dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii zespołu wychowawczego;
    • wnioskowaniem do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły - karę nakłada dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii zespołu wychowawczego i prezydium samorządu uczniowskiego. Karę tę nakłada dyrektor w przypadku rażącego naruszenia postanowień zawartych w statucie szkoły a szczególnie w wypadku naruszenia bezpieczeństwa swego i innych, narażania życia lub zdrowia swego i innych.
  5. Szkoła ma obowiązek pisemnie poinformować rodziców ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowanej wobec niego karze.
  6. Sposób odwołania się od kary:
    • w pierwszej kolejności uczeń zwraca się do osoby udzielającej karę;
    • następnie do wychowawcy klasy lub prezydium samorządu uczniowskiego;
    • w przypadku dalszej wątpliwości sprawę rozstrzyga dyrektor szkoły, rada pedagogiczna lub kurator oświaty;
    • każdy uczeń ma prawo do rehabilitacji poprzez udział w działaniach na rzecz szkoły lub środowiska.

VII. Postanowienia końcowe


§ 37

Szkoła podstawowa używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 38

  1. Szkoła podstawowa prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Zasady prowadzenia przez szkołę podstawową gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ] [ Powrót ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna