logo WSiP logo
pomoc
slownik
archiwum
poczta
powrót do strony głównej WSiP
poprzednie hasło

Poziomy kwalifikacji zawodowych

Zakończenie edukacji w szkole zawodowej będzie się łączyło z uzyskaniem świadectwa ukończenia szkoły (w przypadku gdy uczeń na zakończenie nauki uzyska wszystkie oceny pozytywne). Świadectwo to nie będzie równoważne z potwierdzeniem kwalifikacji. Potwierdzenie nabytych kwalifikacji będzie uzyskiwane w wyniku zdania egzaminu zewnętrznego w ośrodku egzaminacyjnym upoważnionym do przeprowadzania egzaminu przez okręgową komisję egzaminacyjną. Poziomy kwalifikacji zawodowych charakteryzuje się, wykorzystując brytyjskie doświadczenia dotyczące standardów kompetencji zawodowych NVQ (National Vocational Qualification) oraz poziomy kwalifikacji przyjęte dla celów porównawczych w innych krajach Unii Europejskiej.

Wyróżnia się tu pięć poziomów kwalifikacji zawodowych.

Poziom pierwszy stanowią kwalifikacje niezbędne do wykonywania prostych, rutynowych zadań realizowanych pod kierunkiem przełożonego, stanowiących podstawę do dalszych, bardziej specjalistycznych działań.

Poziom drugi stanowią kwalifikacje niezbędne do wykonywania zadań w sytuacjach typowych. Niektóre zadania mogą być bardziej złożone i wymagać działań samodzielnych charak- teryzujących się indywidualną odpowiedzialnością. Wymagać mogą również umiejętności pracy w zespole.

Poziom trzeci stanowią kwalifikacje niezbędne do wykonywania zadań złożonych, zarówno w warunkach typowych, jak i problemowych. Zadania charakteryzują się różnorodnością wykonywanych czynności i wymagają samodzielności oraz odpowiedzialności. Dotyczyć mogą również umiejętności kierowania pracą innych osób.

Poziom czwarty stanowią kwalifikacje niezbędne do wykonywania wielu różnorodnych, skomplikowanych zadań o charakterze technicznym, organizacyjnym lub specjalistycznym dla danego obszaru działalności zawodowej. Zadania wymagają wysokiej, osobistej odpowie- dzialności i samodzielności, jak również umiejętności kierowania zespołem pracowników.

Poziom piąty stanowią kwalifikacje niezbędne do wykonywania złożonych zadań, często w sytuacjach problemowych, wymagających podejmowania decyzji o znaczeniu strategicznym dla organizacji. Zadanie te związane są z pełną odpowiedzialnością za pracę i rozwój innych osób, a także wymagają umiejętności diagnozowania, analizowania, prognozowania, planowania oraz wdrażania nowych pomysłów do praktyki gospodarczej.

(S. Kwiatkowski; Struktura standardu kwalifikacji zawodowych, Nowa Edukacja Zawodowa nr 3)


Słownik ] [ Archiwum ] [ Poczta ] [ Strona Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna