|
Podstawa programowa Jest to zasadniczy akt prawny, ustalany przez Ministra
Edukacji Narodowej, regulujący działania edukacyjne i wyznaczający kierunki
pracy nad koncepcją edukacji w danej szkole, umożliwiający powstawanie
różnych szkolnych i ogólnopolskich programów nauczania. Pozostawia jednak
dużą dowolność nauczycielowi w zakresie sposobu realizacji wspomagania
uczniów w uzyskiwaniu założonych osiągnięć. Podstawy programowe określają
cele i zadania kształcenia szkolnego oraz podkreślają, że nauczanie ma
sprzyjać rozwojowi ucznia, a nie ograniczać się do realizacji materiału.
Zawierają także kanon podstawowych treści nauczania: precyzują, jakie
sprawności i umiejętności powinien opanować uczeń w trakcie kształcenia,
wskazują, jakim postawom powinno sprzyjać nauczanie i wychowanie w szkole.
Podstawy programowe mają stanowić punkt wyjścia do opracowania programów
nauczania poszczególnych przedmiotów lub bloków przedmiotowych i programów
edukacyjnych, a także programów wychowawczych.
Podstawy programowe są zawarte w następujących rozporządzeniach: Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół - DzU 2002 nr 51 poz. 458, a dla kształcenia w profilach w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego - DzU 2002 nr 50 poz. 451. Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna |