|
Modułowy system kształcenia
Jest to forma kształcenia w ramach którego proces kształcenia
zostaje oparty na modułach (nie ma wyodrębnionych programów nauczania
dla poszczególnych przedmiotów), obejmujących zintegrowane treści kształcenia
z różnych dziedzin. Z modułów są tworzone modułowe programy kształcenia.
Charakterystycznymi cechami kształcenia modułowego, w odróżnieniu od kształcenia
przedmiotowego, są następujące założenia:
- proces uczenia się dominuje nad procesem nauczania,
- uczeń jest podmiotem w procesie kształcenia zawodowego,
może podejmować decyzje dotyczące kształcenia w zależności od własnych
potrzeb i możliwości,
- rozwiązania organizacyjno
- programowe dają możliwość uzyskania kwalifikacji
zawodowych różnymi drogami,
- każdy moduł zaliczany oddzielnie daje uprawnienia
do wykonywania pracy zawodowej,
- przejście do kolejnej jednostki dydaktycznej następuje
po ocenie i zaliczeniu przez ucznia jednostki poprzedniej,
- kształcenie odbywa się na zasadach transferu przyswajania
umiejętności i wiedzy,
- programy kształcenia są elastyczne, poszczególne
jednostki można wymieniać, modyfikować, uzupełniać oraz dostosowywać
do poziomu uzyskiwanych kwalifikacji, wymagań i potrzeb gospodarki oraz
lokalnego rynku pracy.
Program na potrzeby kształcenia modułowego powinien
być tak zaprojektowany, aby uczący mogli wybrać oddzielny moduł (moduły),
które najlepiej odpowiadają ich indywidualnym potrzebom i umiejętnościom
oraz mogli rozpocząć lub zakończyć edukację zgodnie z ich potrzebami.
Uczący się może uzyskać zaświadczenie potwierdzające uzyskanie kwalifikacji
zawodowych właściwych danemu modułowi.
Programy modułowe dla poszczególnych zawodów mogą spełniać podwójną rolę.
Po pierwsze mogą stanowić podstawową dokumentację programową dla nauczania
zawodu, z drugiej strony poszczególne moduły mogą wejść do banku modułów,
który pozwoli na tworzenie nowych układów i kombinacji, nowych programów
modułowych.
System kształcenia modułowego zaczął się rozpowszechniać w RFN, Szwajcarii,
Holandii, Danii, USA, Wielkiej Brytanii od czasu przeprowadzonej w Tokio
w 1972 roku Światowej Konferencji Oświaty Dorosłych UNESCO, na której
zalecono ten system jako szczególnie przydatny na potrzeby kształcenia
ustawicznego.
Począwszy od 1994 roku modułowe programy nauczania są realizowane w
5-letnich technikach i 3-letnich szkołach zasadniczych. Pod kierunkiem
Biura Koordynacji Kształcenia Kadr (BKKK), w ramach programu UPET, zostały
opracowane i wdrożone do praktyki szkolnej modułowe programy nauczania
dla 29 zawodów robotniczych i nierobotniczych według klasyfikacji szkolnictwa
zawodowego z1993 roku.
Modułowe kształcenie zawodowe w liceach technicznych rozpoczęto w 1995
roku. Na podstawie metodologii MES zostały opracowane i wdrożone do praktyki
szkolnej programy nauczania dla szkoły policealnej na podbudowie programowej
liceum technicznego. Obecnie w proponowanych przez MENiS szkołach policealnych
ma być między innymi realizowane kształcenie w systemie modułowym.
[ Słownik ] [ Archiwum ]
[ Poczta ] [ Strona
Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Spółka Akcyjna
|