|
Egzamin maturalny,
Egzamin zwany "nową maturą"
to forma oceny poziomu wykształcenia ogólnego absolwentów liceów ogólnokształcących,
techników i liceów profilowanych. Podstawowe założenia egzaminu maturalnego:
- prace maturalne sprawdzają zewnętrzni egzaminatorzy,
- w całym kraju obowiązują jednakowe zestawy egzaminacyjne,
- istnieje możliwość wyboru przedmiotów dodatkowych,
które zdający preferuje ze względu na wymagania rekrutacyjne wybranej
przez niego uczelni,
- język polski i wybrany język obcy nowożytny jest
obowiązkowy,
- istnieje możliwość poprawienia wyników egzaminu
lub - po zdaniu egzaminu na poziomie podstawowym - możliwość wyboru
poziomu rozszerzonego, w kolejnych sesjach egzaminacyjnych.
Ostateczny kształt egzaminu maturalnego przeprowadzanego
od 2005 roku nie jest jeszcze przesądzony, dalej toczą się dyskusje, a
w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu jest przygotowywana kolejna
zmiana rozporządzenia. Na podstawie obowiązujących, na dzień 1 października
2002 r., regulacji prawnych egzamin maturalny obejmować będzie trzy
przedmioty obowiązkowe:
- język polski (egzamin pisemny i ustny),
- język obcy nowożytny (egzamin pisemny i ustny),
- matematyka (egzamin pisemny),
- przedmiot do wyboru: geografia, historia, biologia,
chemia, fizyka z astronomią, wiedza o społeczeństwie (egzamin pisemny)
oraz - dla mniejszości narodowych - język ojczysty, jako czwarty przedmiot
obowiązkowy.
Nieobowiązkowo każdy
absolwent ma prawo zdawać egzamin maturalny z więcej niż jednego przedmiotu
maturalnego.
Maturzysta decyduje, na jakim poziomie (podstawowym czy rozszerzonym)
będzie zdawać egzamin i tylko z tego poziomu rozwiązuje arkusz egzaminacyjny,
przy czym egzaminy z przedmiotów nieobowiązkowych dotyczą tylko poziomu
rozszerzonego.
Do egzaminów z języków obcych przystępują wszyscy - certyfikaty
językowe nie stanowią podstawy do zwolnienia z egzaminu.
Egzamin maturalny składa się z dwóch części:
wewnętrznej i zewnętrznej.
Część wewnętrzna jest egzaminem ustnym,
zdawanym w szkole, do której zdający uczęszcza. Tę część oceniają przedmiotowe
zespoły egzaminacyjne, w skład których wchodzą nauczyciele (egzaminatorzy)
z danej szkoły, z czego jeden z nich musi być wpisany do ewidencji egzaminatorów
przez Centralną Komisję Egzaminacyjną (CKE).
Część zewnętrzna jest egzaminem pisemnym
i polega na rozwiązaniu zadań egzaminacyjnych zawartych w arkuszach egzaminacyjnych.
Zadania te są ustalane centralnie i obowiązują we wszystkich szkołach
w Polsce. Część zewnętrzna jest przeprowadzana również w szkole maturzysty,
ale prace są oceniane przez egzaminatorów zewnętrznych.
Zasady przeprowadzania egzaminów maturalnych szczegółowo określa kilkakrotnie
już zmieniane Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z 21 marca 2001 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów
w szkołach publicznych - DzU 2001 nr 29 poz. 323 i nr 128 poz.
1419 oraz DzU 2002 nr 46 poz. 433 i nr 155 poz. 1289.
Rozporządzenie to określa także termin wprowadzenia "nowej matury" - miała
to być sesja wiosenna roku szkolnego 2001/2002, jednak obecne kierownictwo
resortu podjęło decyzję o odroczeniu "nowej matury", wyznaczając termin
jej wprowadzenia na rok 2005.
Do tego czasu absolwenci będą zdawać egzamin
dojrzałości, zgodnie z zasadami określonymi w wymienionym rozporządzeniu
- przy czym wyjątkowo w roku szkolnym 2001/2002 dopuszczono zdawanie egzaminu
maturalnego, po złożeniu przez maturzystę pisemnej deklaracji do
dnia 30 listopada 2001 r. (§ 2 Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 listopada 2001 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów
w szkołach publicznych).
[ Słownik ] [ Archiwum ]
[ Poczta ] [ Strona
Główna ]
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Spółka Akcyjna
|