|
JESZCZE O OCENIANIU
W ostatnim serwisie pisaliśmy o tym, jak trudne może być ocenianie rzeczywistych
osiągnięć ucznia odwołując się do przykładu
młodego Einsteina. Jedną z dróg zmierzających do wykształcenia w sobie
umiejętności dobrego oceniania, jest zasadnicza zmiana podejścia do ucznia.
Jak to uczynić?
Odpowiedź mogą Państwo znaleźć w naszej publikacji "Stawanie
się refleksyjnym uczniem i nauczycielem". Autorzy - Scott G.
Paris oraz Linda R. Ayres - w bardzo prosty i bezpośredni sposób przekazują
swoje spostrzeżenia dotyczące współpracy między uczniem a nauczycielem
w celu osiągania lepszych wyników przez obie strony.
Właśnie z tej pozycji pochodzi 12 zasad oceniania ogłoszonych przez Zespół
Prezydencki Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego:
ZASADY OCENIANIA NAKIEROWANEGO
NA UCZNIA
|
- Zasadniczym celem każdego systemu oceniania uczniów powinno być promowanie
rozumnej nauki.
- Ocena powinna skłaniać uczniów do autentycznego wysiłku, umacniać
motywację i zaangażowanie w zajęcia.
- Ocena powinna uwierzytelnić i odzwierciedlać uzdolnienia oraz osiągnięcia
uczniów w miarę realizacji programu szkolnego.
- Oceny powinny być formułowane w klasie w sposób ciągły, tak aby dostarczyć
świadectwa indywidualnego rozwoju uczniów na przestrzeni czasu.
- Strategie, umiejętności i wiedza niezbędne do osiągnięcia ocen celujących
powinny się przejawiać w codziennej pracy nad opanowaniem programu nauczania.
- Ocenianie powinno opierać się na logicznych, czytelnych zadaniach,
zgodnych z przyjętym programem i zasobem wiedzy dostarczanym przez nauczyciela
w klasie.
- Ocenianie powinno być uczciwe i sprawiedliwe dla wszystkich, bez
względu na wcześniejsze osiągnięcia, płeć, rasę, język czy kulturę.
- Ocenianie powinno analizować motywacje, postawy i afektywne reakcje
uczniów w stosunku do programu nauczania, jak również ich zdolności
poznawcze, strategie uczenia się i wiedzę.
- Ocena powinna uwzględniać prezentacje, portfolia i rozmaite dokonania
uczniów w celu wszechstronnego zaprezentowania zachowań i osiągnięć.
- Wzorce celujących osiągnięć i systemy oceniania w poszczególnych
okręgach powinny powstawać w drodze negocjacji pomiędzy wszystkimi stronami
- rodzicami, nauczycielami, kuratorami i uczniami - aby umacniać zgodę,
zaangażowanie i poczucie własności u wszystkich głównych zainteresowanych.
- Pomiędzy ocenianą aktywnością i wynikiem oceniania powinien istnieć
jasny, zrozumiały i bezpośredni związek.
- Wszystkie oceny powinny służyć za podstawę periodycznych powtórek
i korekt dla wszystkich stron procesu i wszystkich odbiorców zawartej
w ocenie informacji.
Mimo że wydaje się to wszystko bardzo skomplikowane, w sumie są to naprawdę
zdroworozsądkowe zasady.
[ Szukaj w archiwum ] [ Aktualny
Serwis ] [ Strona Główna ]
|