logo WSiP logo
szukaj w archiwum
aktualny serwis
strona główna WSiP
JESZCZE O OCENIANIU

W ostatnim serwisie pisaliśmy o tym, jak trudne może być ocenianie rzeczywistych osiągnięć ucznia odwołując się do przykładu młodego Einsteina. Jedną z dróg zmierzających do wykształcenia w sobie umiejętności dobrego oceniania, jest zasadnicza zmiana podejścia do ucznia. Jak to uczynić?
Odpowiedź mogą Państwo znaleźć w naszej publikacji "Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem". Autorzy - Scott G. Paris oraz Linda R. Ayres - w bardzo prosty i bezpośredni sposób przekazują swoje spostrzeżenia dotyczące współpracy między uczniem a nauczycielem w celu osiągania lepszych wyników przez obie strony.
Właśnie z tej pozycji pochodzi 12 zasad oceniania ogłoszonych przez Zespół Prezydencki Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego:
ZASADY OCENIANIA NAKIEROWANEGO NA UCZNIA

  1. Zasadniczym celem każdego systemu oceniania uczniów powinno być promowanie rozumnej nauki.
  2. Ocena powinna skłaniać uczniów do autentycznego wysiłku, umacniać motywację i zaangażowanie w zajęcia.
  3. Ocena powinna uwierzytelnić i odzwierciedlać uzdolnienia oraz osiągnięcia uczniów w miarę realizacji programu szkolnego.
  4. Oceny powinny być formułowane w klasie w sposób ciągły, tak aby dostarczyć świadectwa indywidualnego rozwoju uczniów na przestrzeni czasu.
  5. Strategie, umiejętności i wiedza niezbędne do osiągnięcia ocen celujących powinny się przejawiać w codziennej pracy nad opanowaniem programu nauczania.
  6. Ocenianie powinno opierać się na logicznych, czytelnych zadaniach, zgodnych z przyjętym programem i zasobem wiedzy dostarczanym przez nauczyciela w klasie.
  7. Ocenianie powinno być uczciwe i sprawiedliwe dla wszystkich, bez względu na wcześniejsze osiągnięcia, płeć, rasę, język czy kulturę.
  8. Ocenianie powinno analizować motywacje, postawy i afektywne reakcje uczniów w stosunku do programu nauczania, jak również ich zdolności poznawcze, strategie uczenia się i wiedzę.
  9. Ocena powinna uwzględniać prezentacje, portfolia i rozmaite dokonania uczniów w celu wszechstronnego zaprezentowania zachowań i osiągnięć.
  10. Wzorce celujących osiągnięć i systemy oceniania w poszczególnych okręgach powinny powstawać w drodze negocjacji pomiędzy wszystkimi stronami - rodzicami, nauczycielami, kuratorami i uczniami - aby umacniać zgodę, zaangażowanie i poczucie własności u wszystkich głównych zainteresowanych.
  11. Pomiędzy ocenianą aktywnością i wynikiem oceniania powinien istnieć jasny, zrozumiały i bezpośredni związek.
  12. Wszystkie oceny powinny służyć za podstawę periodycznych powtórek i korekt dla wszystkich stron procesu i wszystkich odbiorców zawartej w ocenie informacji.

Mimo że wydaje się to wszystko bardzo skomplikowane, w sumie są to naprawdę zdroworozsądkowe zasady.


Szukaj w archiwum ] [ Aktualny Serwis ] [ Strona Główna ]