Biologia

Zadania maturalne. Zakres rozszerzony (arkusz II). Zestaw 1.

Zadanie 1. (1 pkt)
Podkreśl właściwe dokończenie zdania.

Podwójna łacińska nazwa gatunku składa się zawsze z:

A) nazwy rzędu i epitetu gatunkowego,
B) epitetu gatunkowego i nazwy rodziny,
C) nazwy rodzaju i epitetu gatunkowego,
D) nazwy rodzaju i nazwy rodziny.

Zadanie 2. (1 pkt)
Na wykresie przedstawiono zdolność przenikania cząsteczek chemicznych przez błonę komórkową w zależności od ich wielkości (średnicy).


Określ zależność między wielkością cząsteczki chemicznej a jej zdolnością przenikania przez błonę komórkową.

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

Zadanie 3. (2 pkt.)
Rysunek przedstawia obraz mikroskopowy fragmentu preparatu z rozmazu krwi ssaka.

a. Uzupełnij tabelę dotyczącą liczby krwinek widzianych w pokazanym fragmencie preparatu.

Liczba czerwonych krwinek Liczba białych krwinekCałkowita liczba krwinek
   


b. Istnieje choroba szpiku kostnego, w której wyniku nie produkuje on czerwonych krwinek. Leczenie polega na przeszczepie szpiku. Aby uniknąć odrzucenia przeszczepu, chorym podaje się leki hamujące aktywność białych krwinek. Wyjaśnij, dlaczego leki te mogą zapobiegać odrzuceniu przeszczepu szpiku kostnego.

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

Zadanie 4. (1 pkt)
Larwy pewnych gatunków owadów żerują na liściach, drążąc w ich tkankach korytarze, co jest nazywane minowaniem liści. Minujące larwy unikają twardych struktur natomiast preferują miękkie, bogate w substancje odżywcze. Wykresy ilustrują zawartość niektórych składników chemicznych w wybranych tkankach liścia i całym liściu.


Ustal, która tkanka liścia jest najchętniej zjadana przez minujące larwy i uzasadnij swój wybór.

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

Zadanie 5. (2 pkt.)
Wiadomo, że barwa sierści królików jest determinowana przez gen w. Występuje on w postaci 5 alleli. Stwierdzono, że gen ten jest sprzężony z płcią.

Wiedząc, że dziedziczenie barwy sierści u królików odbywa się zgodnie z regułami genetyki mendlowskiej, a dziedziczenie płci przebiega tak jak u człowieka, określ, ile alleli genu w znajduje się w:

A) plemniku – ............. ,
B) komórce jajowej – ............. ,
C) komórce wątroby – ............. ,
D) zygocie – ............. ,
E) neuronie – ............. ,
F) dojrzałym erytrocycie – ............. .

Zadanie 6. (2 pkt.)
W rodzinie, której rodowód pokazano poniżej, występuje choroba zwana dystrofią mięśniową Beckera. Jest to łagodna, nieletalna forma dystrofii - cecha recesywna, sprzężona z płcią.

a. Wyjaśnij, dlaczego mężczyzna oznaczony symbolem II-4 jest chory, mimo że miał zdrowych rodziców.

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

b.
Wypisz genotypy osób oznaczonych na schemacie symbolami: I-1, II-6.

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

Zadanie 7. (2 pkt.)
Wykorzystywanie zwierząt kręgowych w laboratoriach budzi nie od dziś wiele kontrowersji. Niektóre organizacje ekologów-działaczy apelują o sprzeciwianie się wykorzystywaniu zwierząt do testów i doświadczeń. Jednocześnie wiadomo, że ludzkość zawdzięcza zwierzętom doświadczalnym rozwój wielu nauk i gałęzi przemysłu. Na pewnym plakacie przedstawiono zdjęcie szczurów laboratoryjnych i umieszczono napis: one uratowały więcej istnień ludzkich, niż numer pogotowia ratunkowego.

Sformułuj własne stanowisko w kwestii wykorzystywania zwierząt do doświadczeń, popierając je dwoma argumentami.

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

Zadanie 8. (2 pkt.)
Na schemacie przedstawiono kierunki transportu różnych substancji w organizmie rośliny nasiennej.

a. Wyjaśnij, dlaczego transport asymilatów zachodzi zarówno w górę, jak i w dół rośliny.

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

b.
Podaj nazwę procesu, w którego wyniku woda opuszcza organizm rośliny.

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

Zadanie 9. (1 pkt)
Bardzo duża populacja pewnego gatunku dzikiego kota została podzielona na wiele małych grup w wyniku powstawania barier geograficznych. Grupy te pozostawały przez długi czas (w skali ewolucyjnej) w całkowitej izolacji, po czym bariery geograficzne zanikły i zwierzęta z różnych grup znów spotykały się w swym naturalnym środowisku. Okazało się jednak, że nie tworzą one mieszańców międzygrupowych, lecz rozmnażają się wyłącznie w obrębie własnych zespołów.

Wyjaśnij, dlaczego pomiędzy osobnikami należącymi do różnych grup powstała bariera reprodukcyjna.

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

Zadanie 10. (1 pkt)
Badacz zaplanował doświadczenie dotyczące wpływu różnych stężeń tryptofanu na rozwój pewnych bakterii. Założył hodowle tego samego szczepu bakteryjnego na kilku pożywkach różniących się wyłącznie koncentracją tryptofanu. Następnie rozpoczął inkubację wszystkich kultur bakteryjnych w jednakowej temperaturze (37 °C). Po 24 godzinach badacz dokonał analizy rozwoju kolonii bakteryjnych na poszczególnych pożywkach.

Zaplanuj próbę kontrolną do opisanego eksperymentu.

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

 

Zobacz schemat punktowania

 

 


PowrótDo góryDrukuj

2024
KWIECIEŃ
28
niedziela
KWIECIEŃ 2024
PWŚCPSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
WsteczDalej