|
Drugi etap Reformy Edukacji
w polskiej oświacie
Reforma oświaty przebiega
dwutorowo:
- - Reforma programowa,
- - Reforma strukturalna.
Wynikiem Reformy programowej
jest opracowanie Podstaw kształcenia ogólnego,
które są podstawowym dokumentem. Jest on podstawą m.in. do opracowania
i zatwierdzenia przez MEN przedmiotowych programów nauczania, wszystkich
przedmiotów i na wszystkie etapy edukacji, a także odpowiadającym im podręczników.
Reforma strukturalna przebiega dwuetapowo:
I etap - rozpoczął się 1. września 1999 roku
i objął trzy etapy edukacji (dwa w szkole podstawowej i trzeci w gimnazjum).
Jego wdrażanie zakończy się wiosną 2002 roku testem sprawdzającym osiągnięcia
uczniów szkół podstawowych i egzaminem preorientującym dla uczniów gimnazjum.
II etap - dotyczy szkolnictwa ponadgimnazjalnego
i ma się rozpocząć 1. września 2002 roku - do niego się właśnie przygotowujemy.
-
Co obecnie wiemy o drugim etapie reformy oświaty, jak ma tu przebiegać
Reforma programowa i Reforma strukturalna
Przygotowania do wdrożenia II etapu Reformy Edukacji weszły
ponownie w okres legislacyjny. Nowe władze oświatowe proponują bowiem
zmianę, zatwierdzonej w lecie 2001 roku, struktury szkół ponadgimnazjalnych.
Nowy projek MEN jest właśnie w trakcie drogi legislacyjnej i najprawdopodobniej
jeszcze w grudniu 2001 roku zostanie zatwierdzony przez Sejm i Senat oraz
podpisany przez Prezydenta RP.
- W części strukturalnej
Reformy: Nowa struktura szkół ponadgimnazjalnych
to większa oferta możliwości wyboru dalszej drogi edukacji stawianej
przed młodzieżą, która w 2002 roku opuści gimnazjum. Omówimy ją więc
dalej bardziej szczegółowo( patrz kolejne wykresy) przypisując każdemu
z przewidywanych typów szkół odpowiedni zakres realizacji Podstawy
programowej kształcenia ogólnego (Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej
Polskiej z 19 czerwca 2001 r., Nr 61).
- W części programowej
Reformy: Na razie zostają zachowane
Podstawy programowe szkolnictwa ogólnego,
zatwierdzone 19. maja 2001 roku i ogłoszone ww. Dzienniku Ustaw. - Dotyczy
to tej części szkolnictwa ponadgimnazjalnego, które można nazwać szkołami
średnimi, tzn. liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników.
Radykalne zmiany dotyczą szkół zawodowych. Przewiduje się, że kształcenie
w zakresie podstawowym, w Podstawie...
nazwane kształceniem ogólnym, będzie
realizowane w trzech typach szkół: liceach ogólnokształcących, liceach
profilowanych i technikach. Przy czym każda z tych szkół przygotuje
własną ofertę zakresu i sposobu kształcenia, uwzgledniając bazę szkolną
i możliwości kadrowe. I tak:
Licea ogólnokształcące
określają przedmioty wiodące, które w danej szkole będą realizowane
w szerszym zakresie, zgodnie z Podstawą
programową... kształcenie w profilach
- Profil proakademicki (s. 4280 ww. Dz. U.). Uczniowie wybiora
taką szkołę, w ktorej szerzej będą mogli poznać interesujący ich zakres
wiedzy z co najmniej dwóch przedmiotów. W licem ogólnokształcącym
uczniowie poznają wszystkie pozostałe przedmioty (poza wiodącymi)
w zakresie podstawowym (wg Podstawy...
kształcenie ogólne, s. 4314 Dz.U.).
W liceach profilowanych
(odpowiednik dotychczasowych liceów technicznych) wszystkie przedmioty
ogólnokształcące będą nauczane w podstawowym zakresie - kształcenie
ogólne. Najprawdopodobniej w zakresie rozszerzonym będą nauczane
przedmioty związane z określonym profilem danej szkoły.
Nauczanie technikach,
przez trzy lata, będzie przebiegało podobnie jak w liceum profilowanym
, a czwarty rok przeznaczony jest na kształcenie zawodowe. Przy czym,
uczniowie będą mogli zdawać egzamin maturalny po trzech latach nauki lub
po czterech na zakończenie kształcenia w technikum.
- |
W opisanych trzech typach szkół średnich
Ramowy plan nauczania (zapisany
w Dz. U. z 2001 r., Nr 61) ulegnie jedynie niewielkim modyfikacjom.
Planuje się zmniejszenie ogólnej liczby godzin zajęć edukacyjnych
- 103 - dokonując zmian w zakresie liczby Godzin
do dyspozycji dyrektora i Zajęć profilowych (s. 4413 Dz.
U.) oraz przesunięcie Podstaw przedsiębiorczości
do grupy przedmiotów fakultatywnych. Być może pojawi się nowy przedmiot
obejmujący elementy kultury i sztuki. |
- |
W części dotyczącej realizacji zadań
wynikających z Podstawy programowej..., czyli organizacji pracy,
dana jest szkole pełna dowolność = swoboda
organizacyjna i programowa. |
- |
W MEN trwają też prace nad doprecyzowaniem
kształtu egzaminu maturalnego, który uczniowie nowych szkół będą
zdawali w 2005 roku. |
W zakresie szkół zawodowych
MEN przewiduje największe zmiany - w stosunku do struktury tego typu szkół
i ramowych planów nauczania, zatwierdzonych w maju 2001 roku. Kształcenie
ogólne ma tu być bowiem prowadzone w systemie przedmiotowym - tak jak
obecnie (odchodzi się od propozycji nauczania w blokach: humanistycznym
i matematyczno-przyrodniczym). Nowe Podstawy
programowe... dla szkół zawodowych są dopiero opracowywane i dlatego
w roku szkolnym 2002/2003, nauczyciele będą mogli zalecić swoim uczniom
korzystanie z dotychczas obowiązujących podręczników.
[ Szukaj w archiwum ] [ Aktualny
Serwis ] [ Strona Główna ]
|