logo WSiP logo
szukaj w archiwum
aktualny serwis
strona główna WSiP

Drugi etap Reformy Edukacji
w polskiej oświacie

  • Przypominamy

Reforma oświaty przebiega dwutorowo:

  1. - Reforma programowa,
  2. - Reforma strukturalna.

Wynikiem Reformy programowej jest opracowanie Podstaw kształcenia ogólnego, które są podstawowym dokumentem. Jest on podstawą m.in. do opracowania i zatwierdzenia przez MEN przedmiotowych programów nauczania, wszystkich przedmiotów i na wszystkie etapy edukacji, a także odpowiadającym im podręczników.

Reforma strukturalna przebiega dwuetapowo:

I etap - rozpoczął się 1. września 1999 roku i objął trzy etapy edukacji (dwa w szkole podstawowej i trzeci w gimnazjum). Jego wdrażanie zakończy się wiosną 2002 roku testem sprawdzającym osiągnięcia uczniów szkół podstawowych i egzaminem preorientującym dla uczniów gimnazjum.

II etap - dotyczy szkolnictwa ponadgimnazjalnego i ma się rozpocząć 1. września 2002 roku - do niego się właśnie przygotowujemy.

  • Co obecnie wiemy o drugim etapie reformy oświaty, jak ma tu przebiegać Reforma programowa i Reforma strukturalna

Przygotowania do wdrożenia II etapu Reformy Edukacji weszły ponownie w okres legislacyjny. Nowe władze oświatowe proponują bowiem zmianę, zatwierdzonej w lecie 2001 roku, struktury szkół ponadgimnazjalnych. Nowy projek MEN jest właśnie w trakcie drogi legislacyjnej i najprawdopodobniej jeszcze w grudniu 2001 roku zostanie zatwierdzony przez Sejm i Senat oraz podpisany przez Prezydenta RP.

  • W części strukturalnej Reformy: Nowa struktura szkół ponadgimnazjalnych to większa oferta możliwości wyboru dalszej drogi edukacji stawianej przed młodzieżą, która w 2002 roku opuści gimnazjum. Omówimy ją więc dalej bardziej szczegółowo( patrz kolejne wykresy) przypisując każdemu z przewidywanych typów szkół odpowiedni zakres realizacji Podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 19 czerwca 2001 r., Nr 61).

  • W części programowej Reformy: Na razie zostają zachowane Podstawy programowe szkolnictwa ogólnego, zatwierdzone 19. maja 2001 roku i ogłoszone ww. Dzienniku Ustaw. - Dotyczy to tej części szkolnictwa ponadgimnazjalnego, które można nazwać szkołami średnimi, tzn. liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników. Radykalne zmiany dotyczą szkół zawodowych. Przewiduje się, że kształcenie w zakresie podstawowym, w Podstawie... nazwane kształceniem ogólnym, będzie realizowane w trzech typach szkół: liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych i technikach. Przy czym każda z tych szkół przygotuje własną ofertę zakresu i sposobu kształcenia, uwzgledniając bazę szkolną i możliwości kadrowe. I tak:

    Licea ogólnokształcące określają przedmioty wiodące, które w danej szkole będą realizowane w szerszym zakresie, zgodnie z Podstawą programową... kształcenie w profilach - Profil proakademicki (s. 4280 ww. Dz. U.). Uczniowie wybiora taką szkołę, w ktorej szerzej będą mogli poznać interesujący ich zakres wiedzy z co najmniej dwóch przedmiotów. W licem ogólnokształcącym uczniowie poznają wszystkie pozostałe przedmioty (poza wiodącymi) w zakresie podstawowym (wg Podstawy... kształcenie ogólne, s. 4314 Dz.U.).

    W liceach profilowanych (odpowiednik dotychczasowych liceów technicznych) wszystkie przedmioty ogólnokształcące będą nauczane w podstawowym zakresie - kształcenie ogólne. Najprawdopodobniej w zakresie rozszerzonym będą nauczane przedmioty związane z określonym profilem danej szkoły.

Nauczanie technikach, przez trzy lata, będzie przebiegało podobnie jak w liceum profilowanym , a czwarty rok przeznaczony jest na kształcenie zawodowe. Przy czym, uczniowie będą mogli zdawać egzamin maturalny po trzech latach nauki lub po czterech na zakończenie kształcenia w technikum.

- W opisanych trzech typach szkół średnich Ramowy plan nauczania (zapisany w Dz. U. z 2001 r., Nr 61) ulegnie jedynie niewielkim modyfikacjom. Planuje się zmniejszenie ogólnej liczby godzin zajęć edukacyjnych - 103 - dokonując zmian w zakresie liczby Godzin do dyspozycji dyrektora i Zajęć profilowych (s. 4413 Dz. U.) oraz przesunięcie Podstaw przedsiębiorczości do grupy przedmiotów fakultatywnych. Być może pojawi się nowy przedmiot obejmujący elementy kultury i sztuki.
- W części dotyczącej realizacji zadań wynikających z Podstawy programowej..., czyli organizacji pracy, dana jest szkole pełna dowolność = swoboda organizacyjna i programowa.
- W MEN trwają też prace nad doprecyzowaniem kształtu egzaminu maturalnego, który uczniowie nowych szkół będą zdawali w 2005 roku.


W zakresie szkół zawodowych MEN przewiduje największe zmiany - w stosunku do struktury tego typu szkół i ramowych planów nauczania, zatwierdzonych w maju 2001 roku. Kształcenie ogólne ma tu być bowiem prowadzone w systemie przedmiotowym - tak jak obecnie (odchodzi się od propozycji nauczania w blokach: humanistycznym i matematyczno-przyrodniczym). Nowe Podstawy programowe... dla szkół zawodowych są dopiero opracowywane i dlatego w roku szkolnym 2002/2003, nauczyciele będą mogli zalecić swoim uczniom korzystanie z dotychczas obowiązujących podręczników.


Szukaj w archiwum ] [ Aktualny Serwis ] [ Strona Główna ]