|
CO POLECAMY PRZECZYTAĆ
Awans zawodowy nauczycieli
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r.
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli wprowadziło
nowość, jaką są stopnie awansu zawodowego w oświacie. Ale nowością są
nie tylko stopnie awansu, ale zmiana w myśleniu o wartości zawodowej nauczyciela
i zmotywowanie środowiska oświatowego do stałego, planowanego, celowego
doskonalenia zawodowego skutkującego poszerzaniem posiadanych kwalifikacji,
kompetencji, umiejętności pracy z uczniem oraz pracy w zespole stanowiącym
środowisko danej szkoły.
"Jeśli zrozumieliśmy istotę omawianej zmiany, jeśli ją akceptujemy, jeśli
podjęliśmy decyzję typu "Wchodzę w to", prawdopodobnie mamy za sobą złożenie
dyrektorowi szkoły aplikacji o awans zawodowy, włącznie z określeniem
stopnia, o który się ubiegamy i trybu, w jakim ów stopień zamierzamy uzyskać.
To było stosunkowo łatwe. Naprawdę trudne natomiast wydaje się być stworzenie
dobrego planu rozwoju zawodowego. Dlaczego? A no dlatego, że niewielu
z nas uczestniczyło w takich formach doskonalenia zawodowego, które dawały
szansę na nauczenie się sztuki planowania. Spróbujmy zatem, krok po kroku,
razem przebyć drogę wiodącą do celu, jakim jest wstępny projekt planu
rozwoju zawodowego nauczyciela".
Każdego nauczyciela, którego zainteresował zacytowany fragment, zachęcam
do przeczytania artykułu Marii Kalinowskiej pt. Konstruowanie
planu rozwoju zawodowego nauczyciela, drukowanego w "Nowej Edukacji
Zawodowej" nr 3. Autorka ma bogate doświadczenia zawodowe związane z zarządzaniem
placówkami oświatowymi, tworzeniem i zarządzaniem projektami edukacyjnymi,
współpracą z samorządami terytorialnymi, liczne publikacje na temat zarządzania
jakością w edukacji oraz bogaty dorobek edukatorski. Od dwóch lat prowadzi
własną placówkę doskonalenia zawodowego Na Rzecz Jakości. Artykuł jest
niezwykle interesujący nie tylko dla tych osób, które na jego podstawie
tworzyć zechcą własny plan rozwoju zawodowego, ale także dla wszystkich
interesujących się filozofią jakości. Bardzo polecamy.
Co jeszcze warto przeczytać w najnowszym 3 numerze "Nowej
Edukacji Zawodowej"?
Z pewnością bardzo interesujący jest wywiad
z wicedyrektorem Departamentu Kształcenia i Wychowania MEN - Ryszardem
Szubańskim, z którego można się dowiedzieć o najważniejszych działaniach
resortu związanych z reformą szkolnictwa ponadgimnazjalnego, a szczególnie
zawodowego. Poza tym kilka publikacji na temat nowego systemu oceniania:
"Ocenianie w szkole", "Ocenianie po nowemu" to artykuły poruszające problematykę
oceniania wewnątrzszkolnego. "Struktura standardu kwalifikacji zawodowych",
Uznawanie kwalifikacji: po pierwsze przejrzystość", "Zewnętrzny egzamin
z nauki zawodu w mazowieckich szkołach", "System egzaminowania i nadawania
kwalifikacji zawodowych w Niemczech" - to artykuły poruszające problematykę
oceniania zewnętrznego, czyli egzaminów.
Jak w każdym numerze "Przykłady dobrej praktyki" - tym razem swoimi pomysłami
dzieli się z czytelnikami Maria Sobowiec - nauczyciel doradca przedmiotów
zawodowych z Kielc. Myślę, że lektura wymienionych artykułów i pozostałych,
będzie dla czytelników ciekawa i wzbogacająca oraz inspirująca.
[ Szukaj w archiwum ] [ Aktualny
Serwis ] [ Strona Główna ]
|