logo WSiP logo
szukaj w archiwum
aktualny serwis
strona główna WSiP
CO POLECAMY PRZECZYTAĆ

Awans zawodowy nauczycieli
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli wprowadziło nowość, jaką są stopnie awansu zawodowego w oświacie. Ale nowością są nie tylko stopnie awansu, ale zmiana w myśleniu o wartości zawodowej nauczyciela i zmotywowanie środowiska oświatowego do stałego, planowanego, celowego doskonalenia zawodowego skutkującego poszerzaniem posiadanych kwalifikacji, kompetencji, umiejętności pracy z uczniem oraz pracy w zespole stanowiącym środowisko danej szkoły.
"Jeśli zrozumieliśmy istotę omawianej zmiany, jeśli ją akceptujemy, jeśli podjęliśmy decyzję typu "Wchodzę w to", prawdopodobnie mamy za sobą złożenie dyrektorowi szkoły aplikacji o awans zawodowy, włącznie z określeniem stopnia, o który się ubiegamy i trybu, w jakim ów stopień zamierzamy uzyskać. To było stosunkowo łatwe. Naprawdę trudne natomiast wydaje się być stworzenie dobrego planu rozwoju zawodowego. Dlaczego? A no dlatego, że niewielu z nas uczestniczyło w takich formach doskonalenia zawodowego, które dawały szansę na nauczenie się sztuki planowania. Spróbujmy zatem, krok po kroku, razem przebyć drogę wiodącą do celu, jakim jest wstępny projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela".
Każdego nauczyciela, którego zainteresował zacytowany fragment, zachęcam do przeczytania artykułu Marii Kalinowskiej pt. Konstruowanie planu rozwoju zawodowego nauczyciela, drukowanego w "Nowej Edukacji Zawodowej" nr 3. Autorka ma bogate doświadczenia zawodowe związane z zarządzaniem placówkami oświatowymi, tworzeniem i zarządzaniem projektami edukacyjnymi, współpracą z samorządami terytorialnymi, liczne publikacje na temat zarządzania jakością w edukacji oraz bogaty dorobek edukatorski. Od dwóch lat prowadzi własną placówkę doskonalenia zawodowego Na Rzecz Jakości. Artykuł jest niezwykle interesujący nie tylko dla tych osób, które na jego podstawie tworzyć zechcą własny plan rozwoju zawodowego, ale także dla wszystkich interesujących się filozofią jakości. Bardzo polecamy.

Co jeszcze warto przeczytać w najnowszym 3 numerze "Nowej Edukacji Zawodowej"?
Z pewnością bardzo interesujący jest wywiad z wicedyrektorem Departamentu Kształcenia i Wychowania MEN - Ryszardem Szubańskim, z którego można się dowiedzieć o najważniejszych działaniach resortu związanych z reformą szkolnictwa ponadgimnazjalnego, a szczególnie zawodowego. Poza tym kilka publikacji na temat nowego systemu oceniania: "Ocenianie w szkole", "Ocenianie po nowemu" to artykuły poruszające problematykę oceniania wewnątrzszkolnego. "Struktura standardu kwalifikacji zawodowych", Uznawanie kwalifikacji: po pierwsze przejrzystość", "Zewnętrzny egzamin z nauki zawodu w mazowieckich szkołach", "System egzaminowania i nadawania kwalifikacji zawodowych w Niemczech" - to artykuły poruszające problematykę oceniania zewnętrznego, czyli egzaminów.
Jak w każdym numerze "Przykłady dobrej praktyki" - tym razem swoimi pomysłami dzieli się z czytelnikami Maria Sobowiec - nauczyciel doradca przedmiotów zawodowych z Kielc. Myślę, że lektura wymienionych artykułów i pozostałych, będzie dla czytelników ciekawa i wzbogacająca oraz inspirująca.


Szukaj w archiwum ] [ Aktualny Serwis ] [ Strona Główna ]