| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Analiza sieci szkół nowego,
|
Nowy ustrój szkolny w wielu z nas, nauczycieli, budzi wiele pytań, czy wręcz obaw: jak konkretnie zostaną podzielone szkoły w mojej gminie, w mieście, w powiecie? W którym budynku znajdzie się szkoła podstawowa, a gdzie gimnazjum? Czy trzeba budować nowe szkoły? I wreszcie: gdzie ja się znajdę, czy może stracę pracę?
Wychodząc naprzeciw tym pytaniom, w Ministerstwie Edukacji Narodowej opracowano dokument pt. "Analiza sieci szkół nowego, zreformowanego ustroju szkolnego". Składa się on z dwóch części:
Analizując wyliczenia potrzeb w zakresie zatrudnienia
nauczycieli, należy pamiętać, że zwolnienie
części nauczycieli związane jest z faktem, że obecnie w szkole podstawowej,
a wkrótce i w szkołach ponadpodstawowych znajdą się dzieci i młodzież
z roczników niżu demograficznego, co spowoduje mniejsze zapotrzebowanie
na nauczycieli. Nowy ustrój szkolny, zwiększając stopień skolaryzacji
(wydłużenie powszechnie obowiązującego kształcenia ogólnego do lat
dziewięciu, nauka w liceach kończących się maturą dla ok. 80% populacji
szenastolatków), da zatrudnienie większej liczbie nauczycieli niż
obecna, niezreformowana szkoła!
|
1. Uzasadnienie potrzeby tworzenia nowego ustroju szkolnego
Reforma systemu wprowadza nową strukturę systemu szkolnego, która obejmować będzie:
Analiza sieci szkolnej nowego ustroju szkolnego przeprowadzona w tym opracowaniu obejmuje szkoły podstawowe i gimnazja.
Istotna zmiana nowego ustroju dotyczy powołania gimnazjum i utworzenia w ten sposób trzech szczebli systemu edukacji, zamiast dotychczasowych dwóch. Zmiana ta wynika z:
Utworzenie gimnazjum jest środkiem do osiągnięcia głównych celów reformy. Przyczynić się ono powinno do upowszechnienia wykształcenia przez wydłużenie powszechnie obowiązującego wykształcenia do lat dziewięciu, przez rozbudzenie aspiracji edukacyjnych młodzieży oraz dobre przygotowanie do dalszej nauki w liceum.
Gimnazjum ma za zadanie wyrównywanie szans dzieci w dostępie do edukacji. Daje możliwość wyrównania poziomu nauczania i dobrego przygotowania do dalszej nauki uczniów kończących różne, także pod względem poziomu, szkoły podstawowe.
Gimnazjum musi być szkołą dobrze wyposażoną, zatrudniającą wykwalifikowaną kadrę nauczycieli, tak aby każdy absolwent był przygotowany do dalszej nauki (potrafił się uczyć), znał co najmniej jeden język obcy i sprawnie posługiwał się komputerem.
Wydzielenie szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum powinno prowadzić do tworzenia bardziej efektywnej sieci szkolnej, do powstawania szkół niezbyt dużych, w których uczniowie nie są anonimowi. Dzięki temu łatwiej zapobiegać zjawiskom patologii wśród dzieci i młodzieży.
Doświadczenie krajów Unii Europejskiej potwierdza zasadność tworzenia trójstopniowego systemu szkolnego. Ważnym, przestrzeganym w większości krajów rozwiązaniem jest zakończenie kształcenia podstawowego lub jednolitego przez absolwentów w wieku 12 - 16 lat.
2. Terminarz wprowadzania nowego ustroju szkolnego
3. Wdrażanie nowego ustroju oświaty
(na podstawie projektu rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu i terminów dostosowania zasad działania dotychczasowych szkół podstawowych do wymagań nowego systemu szkolnego i tworzenia gimnazjów)
Termin | Zadanie | Odpowie- dzialny |
1.09.1999 | Uczniowie I klas gimnazjum rozpoczynają nowy rok szkolny. Zakończenie prac organizacyjnych związanych z uruchomieniem gimnazjów. | OP |
31.07.1999 | Ustalenie liczby nauczycieli, którzy wykonywać będą zadania dyrektorów gimnazjów. Zapewnienie warunków zatrudnienia nauczycieli. | OP |
Wniosek o wpis do ewidencji osób, które chcą prowadzić gimnazja niepubliczne. | OPN | |
30.06.1999 | Wykaz uczniów klas I gimnazjów, którzy spełniają obowiązek szkolny poza szkołą lub w szkole niepublicznej. | DYR |
Wykaz uczniów klas I gimnazjów zakwalifikowanych do rozmaitych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej i nauczania indywidualnego. | DYR | |
Wykaz uczniów klas I gimnazjów realizujących inindywidualny program lub tok nauki. | DYR | |
30.04.1999 | Arkusze organizacyjne na rok szkolny 1999/2000 | DYR |
15.04.1999 | Akty przekształcenia szkół podstawowych i akty założycielskie gimnazjów. | OP po opinii KO |
Wykaz szkół podstawowych stanowiących bazę do utworzenia gimnazjów. | OP & KO | |
30.03.1999 | Ustalenie sieci szkół podstawowych 6-letnich. | OP & KO |
Ustalenie sieci gimnazjów. | OP & KO | |
1.03.1999 | Informacja o przewidywanej liczbie uczniów klas I gimnazjów. | DYR |
Analiza dotychczasowej sieci szkół. | OP & KO | |
Zima 1998 | Projekty dostosowania sieci szkół do wymogów Ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty. | OP & KO |
Powołanie osób upoważnionych do kordynowania zmian oraz współdziałania z KO. | OP | |
Lipiec 1998 | Zmiana ustawy o systemie oświaty. |
OP - organ prowadzący szkołę publiczną
OPN - organ prowadzący szkołę niepubliczną
DYR - dyrektor szkoły
KO - kurator oświaty
1. Symulacja sieci szkolnej -- opis podjętych działań
1.1 W kwietniu 1998 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej rozesłało, za pośrednictwem Kuratoriów Oświaty, ankietę dotyczącą symulacji sieci szkolnej nowego ustroju do wszystkich gmin w Polsce.
1.2 Ankietę wypełniły i przysłały gminy z 41 województw (ankiety z pozostałych województw zostaną dosłane w najbliższym terminie).
1.3 Planowanie sieci szkolnej wykonały władze poszczególnych gmin.
1.4 Wszystkie ankiety są obecnie rejestrowane w komputerowej bazie danych.
1.5 Całościowa analiza danych będzie możliwa po rejestracji wszystkich ankiet (ok. 25. sierpnia 98).
1.6 Niezależnie dokonana została wstępna analiza planowanej sieci szkół. Dotyczyła ona:
1.7 Dobór tych województw podyktowany był zamiarem dokonania analizy sieci w warunkach województw mocno zróżnicowanych.
1.8 Przyjęto następujące wskaźniki efektywności sieci szkolnej:
1.9 Analiza sieci szkolnej uwzględnia:
1.10 Uznano, że plan gminy poprawia efektywność funkcjonowania oświaty, jeżeli planowany przyrost liczby nauczycieli jest mniejszy niż przyrost liczby dzieci.
UWAGA:
1.11 Wariant efektywnościowy został opracowany na wypadek, gdyby planowana przez gminę sieć szkół prowadziła do:
Wariant efektywnościowy nie stanowi zalecenia ani tym bardziej decyzji dla władz samorządowych. Powinien być traktowany jako projekt ukazujący możliwy i efektywny sposób tworzenia sieci szkolnej i wykorzystywany w negocjacjach z władzami gmin, po szczegółowym uwzględnieniu warunków lokalnych.
2a. Arkusz zbiorczy województwa białostockiego
województwo | białostockie |
nazwa gminy | 55 gmin województwa |
liczba mieszkańców | 708.394 |
I. Stan obecny
liczba dzieci | 87.969 | ||
liczba szkół | 287 | liczba dzieci na szkołę | 307 |
liczba oddziałów | 3.857 | liczba dzieci na oddział | 22,8 |
liczba nauczycieli | 6.519 | liczba nauczycieli na oddział | 1,7 |
kadra kierownicza | 405 | liczba dzieci na nauczyciela | 13,5 |
II Plan sieci -- rok 2001 (opracowany przez władze gmin)
SP | Gim | SP | Gim | ||
liczba dzieci | 56.028 | 32.054 | |||
liczba szkół | 229 | 114 | liczba dzieci na szkołę | 245 | 281 |
liczba oddziałów | 2.405 | 1.265 | liczba dzieci na oddział | 23,3 | 25,3 |
liczba nauczycieli | 3.965 | 2.082 | liczba nauczycieli na oddział | 1,6 | 1,6 |
kadra kierownicza | 294 | 136 | liczba dzieci na nauczyciela | 14,1 | 15,4 |
III. Analiza planowanej sieci
IV. Postulowany plan sieci -- rok 2001 (wariant efektywnościowy)
SP | Gim | SP | Gim | ||
liczba dzieci | 56.028 | 32.054 | |||
liczba szkół | 182 | 85 | liczba dzieci na szkołę | 308 | 377 |
liczba oddziałów | 2.241 | 1.233 | liczba dzieci na oddział | 25,0 | 26,0 |
liczba nauczycieli | 3.578 | 2.073 | liczba nauczycieli na oddział | 1,6 | 1,7 |
kadra kierownicza | 239 | 113 | liczba dzieci na nauczyciela | 15,7 | 15,5 |
2b. Arkusz zbiorczy województwa wrocławskiego
województwo | wrocławskie |
nazwa gminy | 40 gmin województwa |
liczba mieszkańców |
I. Stan obecny
liczba dzieci | 127.778 | ||
liczba szkół | 359 | liczba dzieci na szkołę | 356 |
liczba oddziałów | 5.654 | liczba dzieci na oddział | 22,6 |
liczba nauczycieli | 9.870 | liczba nauczycieli na oddział | 1,7 |
kadra kierownicza | 608 | liczba dzieci na nauczyciela | 12,9 |
II. Plan sieci -- rok 2001 (opracowany przez władze gmin)
SP | Gim | SP | Gim | ||
liczba dzieci | 76.832 | 45.292 | |||
liczba szkół | 284 | 141 | liczba dzieci na szkołę | 271 | 321 |
liczba oddziałów | 3.557 | 1.836 | liczba dzieci na oddział | 21,6 | 24,7 |
liczba nauczycieli | 5.368 | 3.280 | liczba nauczycieli na oddział | 1,5 | 1,8 |
kadra kierownicza | 403 | 198 | liczba dzieci na nauczyciela | 14,3 | 13,8 |
III. Analiza planowanej sieci
IV. Postulowany plan sieci -- rok 2001 (wariant efektywnościowy)
SP | Gim | SP | Gim | ||
liczba dzieci | 76.832 | 45.292 | |||
liczba szkół | 249 | 105 | liczba dzieci na szkołę | 309 | 431 |
liczba oddziałów | 3.360 | 1.798 | liczba dzieci na oddział | 22,9 | 25,2 |
liczba nauczycieli | 5.049 | 3.236 | liczba nauczycieli na oddział | 1,5 | 1,8 |
Kadra kierownicza | 334 | 170 | liczba dzieci na nauczyciela | 15,2 | 14,0 |
3. Wyniki
3.1 Ankiety wypełniło 40 gmin województwa wrocławskiego i 55 gmin województwa białostockiego.
3.2 Analizując wyniki, należy mieć na uwadze, że liczba dzieci w roku 2001 obejmuje 9 roczników (o jeden więcej niż obecnie).
3.3 Wszystkie gminy zaplanowały w nowej sieci szkolnej utworzenie szkół gimnazjalnych.
3.4 Gminy zademonstrowały wysoką jakość planowania. W województwie wrocławskim 24 plany gminne poprawiają wskaźniki efektywności, w 11 pozostają one bez zmian, a tylko 5 pogarsza te wskaźniki. W województwie białostockim odpowiednie liczby wynoszą: 38, 4, 13.
3.5 Sporo gmin planowało "przesadnie", sytuując gimnazja prawie przy każdej szkole podstawowej.
3.6 W województwie wrocławskim w 2001 roku nastąpi zmniejszenie liczby dzieci w szkołach o 5 564 (4%). W województwie białostockim liczba dzieci bardzo nieznacznie wzrośnie (o113, tzn. o 0,1%).
3.7 Planowana przez gminy łączna liczba szkół podstawowych i gimnazjów w województwie wrocławskim wynosi 425 (wzrost o 66 szkół, tzn. o 18%). W województwie białostockim przewiduje się funkcjonowanie łącznie 343 szkół (wzrost o 56 szkół, 20% w stosunku do stanu obecnego).
3.8 W wariancie efektywnościowym dla województwa wrocławskiego można przewidywać 354 szkoły (zmniejszenie o 5 szkół, czyli o 1% w stosunku do stanu obecnego). W województwie białostockim - 267 szkół, czyli spadek o 27 szkół, co stanowi 7% obecnych zasobów.
3.9 W obu wariantach planowania - gminnym i efektywnościowym - przewiduje się zmniejszenie liczby zatrudnionych nauczycieli. W województwie wrocławskim odpowiednie liczby wynoszą: 1222 (-12%) i 1585 (-16%), natomiast w województwie białostockim: 472 (-7%) i 868 (-13%).
3.10 Gminy województwa wrocławskiego planują zmniejszenie kadry kierowniczej w sumie o 7 etatów (-1%). W wariancie efektywnościowym zmniejszenie etatów kadry kierowniczej wyniosłoby 104 etaty (-17%), co dobrze koresponduje z przewidywanym w tym wariancie spadkiem liczby nauczycieli. W województwie białostockim przyrost kadry kierowniczej o 25 etatów (6%) wynika z planów gmin, zaś plan efektywnościowy przewiduje spadek liczby tych etatów o 53, czyli -13%.
3.11 Główne wskaźniki planowanej sieci szkolnej są korzystne i stwarzają możliwość prawidłowego i efektywnego funkcjonowania szkół po zmianie sieci.
3.12 Średnia szkoła podstawowa w nowym ustroju liczyłaby 259 uczniów (w wariancie efektywnościowym 308).
3.13 Przeciętne gimnazjum to 303 uczniów (407 w wariancie efektywnościowym).
3.14 Średnia liczba dzieci w oddziale nie przekracza 26 zarówno w szkole podstawowej, jak i gimnazjum.
3.15 Bardzo zróżnicowane są planowane przez gminy koszty dowożenia dzieci do gimnazjum. Podawane są liczby od 100 do 1007 zł na dowożonego ucznia rocznie.
4. Wnioski
4.1 Rok 2001 jest rokiem niżu demograficznego w szkołach podstawowych i gimnazjach. Na przykład w województwie wrocławskim liczba dzieci zmniejsza się nawet wówczas, gdy policzymy 9, a nie 8 roczników.
4.2 Analiza obecnie funkcjonującej sieci wskazuje na znaczne zróżnicowanie głównych wskaźników efektywnościowych. W wielu gminach, zwłaszcza wiejskich, wskaźnik liczby dzieci na oddział jest bardzo niski. W 33 gminach województwa białostockiego klasy liczą poniżej 20 uczniów, a tylko w 5 gminach przypada powyżej 26 (ale nie więcej niż 28) uczniów na oddział.
4.3 Już w pierwszym przybliżeniu zaplanowana przez gminy sieć szkolna jest bardziej efektywna od istniejącej obecnie.
4.4 Drugi cykl planowania zreformowanej sieci szkolnej rozpocznie się jesienią, po wyborach samorządowych. W tej fazie prac kuratorzy oświaty podejmą z władzami gmin negocjacje zmierzające do ustalenia najbardziej efektywnej i najlepiej dostosowanej do warunków lokalnych sieci.
4.5 Warto zwrócić uwagę, że w nowym systemie od roku 2001 pojawią się dodatkowe oszczędności wynikające ze zmniejszenia o jeden liczby roczników w liceach, czyli o ok. 25% dzisiejszych kosztów funkcjonowania liceów.
4.6 Analizując zarówno plany gmin w dziedzinie racjonalizowania sieci szkolnej i podnoszenia efektywności systemu, jak i prosty efekt nadchodzącego niżu demograficznego, można oczekiwać zmniejszenia stanu zatrudnienia nauczycieli. Wymaga to pilnego stworzenia osłon socjalnych dla nauczycieli po roku 2000.