| |
|
Stowarzyszenie innowatorówW ostatnich latach środowisko nauczycielskie w Polsce aktywizuje się poprzez tworzenie stowarzyszeń profesjonalnych, mających na celu wspieranie twórczych inicjatyw i rozwoju zawodowego nauczycieli. Zarejestrowanych stowarzyszeń jest wiele, aktywnie działających kilka, niemniej ta liczba ciągle wzrasta. Ostatnio do ich grona dołączyło Towarzystwo Rozwijania Inicjatyw Oświatowych -- TRIO, które w styczniu'98 miało swoje pierwsze walne zgromadzenie. Inicjatorem powstania towarzystwa był kilkunastoosobowy zespół pracujący pod kierunkiem prof. Antoniny Guryckiej, złożony z nauczycieli innowatorów, samorządowców z Wydziału Oświaty Gminy Warszawa-Centrum oraz pracowników Centralnego i Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie. "Podstawowym celem działania Towarzystwa jest wspieranie nowatorskich przekształceń w oświacie oraz twórczych, służących rozwojowi dzieci i młodzieży zmian w edukacji i wychowaniu" -- czytamy w statucie. Towarzystwo pragnie promować, organizować i ułatwiać wymianę twórczych, innowacyjnych doświadczeń pedagogicznych, rozwijać kulturę pedagogiczną rodziców i nauczycieli. Za niezwykle ważne dla wspierania przemian w oświacie towarzystwo uważa promowanie nowoczesnych form zarządzania nią, nowoczesnego diagnozowania i podnoszenia jakości pracy szkoły oraz, co dla obecnej reformy jest sprawą kluczową, kształtowanie wizji nowoczesnej edukacji -- rozwijającej zarówno ucznia, jak i nauczyciela. W towarzystwie działają nauczyciele nowatorzy pracujący w różnych dziedzinach kształcenia i wychowania, jednakże najliczniejszą grupę stanowią nauczyciele przedszkoli, nauczania początkowego i placówek opiekuńczo-wychowawczych. Mają oni świadomoŚć, że wszelkie próby zmian podejmowane przez osamotnionych nauczycieli nie mają szans realizacji. Ważnym problemem wydaje się współpraca oświaty z nauką. Podczas warsztatów towarzyszących walnemu zgromadzeniu wyartykułowano oczekiwania uczestników od środowiska naukowego. Dotyczą one:
Środowisko nowatorów jest bardzo zróżnicowane. Jako nauczyciele i wychowawcy, nowatorzy pracują bezpośrednio z dziećmi, jako dyrektorzy -- organizują twórcze szkoły i placówki, jako konsultanci, doradcy i edukatorzy -- doskonalą nauczycieli, jako wizytatorzy -- inspirują zmiany w pracy nadzoru pedagogicznego, jako radni i pracownicy samorządowi -- kreują lokalną politykę oświatową, wreszcie -- jako politycy i przedstawiciele centralnej administracji oświatowej -- podejmują zadania związane z obecną reformą oświaty. Wśród potrzeb, jakie artykułuje środowisko nowatorów, na pierwszym miejscu znajduje się potrzeba wsparcia ze strony otoczenia i władz oświatowych, stworzenia odpowiednich warunków działalności oraz potrzeba akceptacji ze strony środowiska. Świadczy to o silnym poczuciu osamotnienia nowatorów. Najważniejszymi czynnikami utrudniającym działalność nowatorską, wymienianymi nawet przed trudnościami finansowymi, są negatywne stereotypy w działaniu i myśleniu oraz poczucie zagrożenia wynikające z braku akceptacji przez środowisko. Mimo tych trudności członkom towarzystwa nie brak entuzjazmu i chęci działania. Planują oni organizację szkoleń dla nauczycieli i wychowawców wspierających ich poczynania na rzecz reformy oświaty. Z ankiet rozesłanych do członków TRIO wynika, że najwięcej zainteresowań budzą problemy związane z:
Powstanie TRIO wskazuje, że reforma oświaty zyskała partnera, który może skutecznie wspomóc jej wdrażanie. Gdybyś i Ty chciał zostać członkiem TRIO, zgłoś się pod adres: TRIO CODN Al. Ujazdowskie 28 00-478 Warszawa [ Szukaj w archiwum ] [ Aktualny Serwis ] [ Strona Główna ] |