| |
|
Spierajmy się o szczegółyO reformie oświaty mówią wszyscy, zwłaszcza od 28.01.98, kiedy na spotkaniu kuratorów i dyrektorów placówek doskonalenia jej wstępną koncepcję ogłosił minister M. Handke. Najważniejsze jest to, że nikt nie ma wątpliwości, że oświatę trzeba całkowicie, głęboko zreformować -- powiedziała po spotkaniu wiceminister J. Dzierzgowska -- można się tylko spierać o szczegóły, jak to zrobić. Mamy więc już projekt nowego ustroju szkolnego: 6 + 3 + 3. Mamy propozycję innego niż dotąd awansowania nauczycieli (szczegóły: www.men.waw.pl/ref-p.htm). Ale co tak naprawdę o tym wiemy? Otóż dość niewiele:
Wciąż jednak wiele spraw pozostaje niejasnych. Łatwo sobie wyobrazić, że w ciągu półtora roku powstanie wiele ciekawych programów obejmujących różne przedmioty, a może również edukacje dające dobry wybór zasobów do budowania całościowych, szczegółowych programów szkolnych, dostosowanych do założonego kierunku zmian. Ale co z przygotowaniem nauczycieli? To przecież nie drobne korekty programowe, ale prawdziwa rewolucja w sposobie i stylu nauczania, oceniania. Ogólnie mówiąc -- w stylu relacji: nauczyciel-uczeń, a także: nauczyciel-nauczyciel, kolega, z którym trzeba tworzyć wspólny program szkoły. Jak pomóc kolegom, którzy mają uczyć w klasach IV-VI zupełnie inaczej niż dotąd? Jak przygotować ich do uczenia "bloku humanistycznego" czy "przyrodniczego", jeśli dotąd specjalizowanli się tylko w jednym przedmiocie, do którego przygotowała ich uczelnia? Takich pytań jest wiele i liczba ich rośnie. Pytajcie więc. Zgłaszajcie wątpliwości. Dzielcie się swoim doświadczeniem. Proponujcie zmiany. [ Szukaj w archiwum ] [ Aktualny Serwis ] [ Strona Główna ] |