logo WSiP logo
szukaj w archiwum
aktualny serwis
strona główna WSiP
WARTO PRZECZYTAĆ

Ukazały się ostatnio dwie książki WSiP w serii: Literatura Pedagogiczna, które gorąco polecam, jako że znacznie powinny wzbogacić warsztat i horyzonty nauczyciela. Jedna to "Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem" Rosemary Perry, a druga: "Pedagogika w pokoju nauczycielskim" - praca zbiorowa pod redakcją Krzysztofa Kruszewskiego. Pierwsza z nich mówi o przygotowaniu nauczyciela do zawodu podczas praktyk szkolnych, o sposobach poznawania i rozumienia dzieci, o przekształcaniu wizji programu w konkretne działania, o tworzeniu środowiska uczenia się i nauczania, o współpracy między nauczycielami, rodzicami i innymi dorosłymi zainteresowanymi problematyką wczesnej edukacji.

Druga książka jest zbiorem artykułów na temat polskiej (i nie tylko!) oświaty w stanie transformacji. Piszą je zarówno autorzy polscy, jak i zagraniczni, którzy pracowali w programach edukacyjnych PHARE związanymi z reformą polskiej edukacji.

Mnie osobiście szczególnie zainteresował artykuł prof. Janowskiego pt. "Do czego skłania nas świat" o tendencjach oświatowych w krajach rozwiniętych. Podaje on zestaw dziesięciu zagadnień, które warto brać pod uwagę przy rozważaniu przyszłości edukacji:

  • Długofalowe planowanie rozwoju oświaty;
  • Szkoła jako miejsce przygotowania do samokształcenia;
  • Rozwijanie wychowania obywatelskiego i nauczanie o prawach człowieka;
  • Posługiwanie się komputerem i innymi nowoczesnymi technikami informatycznymi:
  • Wzmożone nauczanie języków obcych;
  • Europejskość i elementy wielokulturowości;
  • Edukacja dla mniejszości narodowych i etnicznych;
  • Wyrównywanie szans oświatowych;
  • Włączanie "konsumentów oświaty" w planowanie i przeprowadzanie zmian edukacyjnych:
  • Zbliżenie kształcenia nauczycieli do praktyki.

Szukaj w archiwum ] [ Aktualny Serwis ] [ Strona Główna ]