|
KONFERENCJA: "POLSKA - JEJ SĄSIEDZI, JEJ MNIEJSZOŚCI"
Ważnym wydarzeniem w świecie edukacji w ostatnim czasie była konferencja
"Polska, Jej Sąsiedzi, Jej Mniejszości" zorganizowana przez Ośrodek Badania
Nietolerancji Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, którą zorganizował
prof. Tadeusz Pilch, przy współudziale prof. Jerzego Nikitorowicza z Zakładu Edukacji
Międzykulturowej Uniwersytetu Białostockiego w dniach 21-23 września 2000.
Współorganizatorami byli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej,
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wspólnoty Polskiej, Biblioteki
Narodowej, ZHP oraz przedstawicieli ambasad sąsiadujących krajów oraz mniejszości
narodowych w Polsce. Honorowy patronat nad konferencją objął Prezydent RP
Aleksander Kwaśniewski.
Dlaczego uważamy, że było to tak ważne dla nas, nauczycieli?
Współżycie z sąsiadami to jeden z podstawowych elementów, jaki musimy
przekazywać naszym uczniom jako przyszłym członkom Unii Europejskiej, jako część
ich obywatelskiego wykształcenia.
Po wprowadzającym wykładzie prof. Janusza Tazbira o tradycjach wieloetnicznej
usłyszeliśmy liczne głosy naszych sąsiadów i mniejszości, czego od Polski oczekują i
co Jej zawdzięczają, ale także o tych ciemniejszych stronach naszego współżycia,
zarówno z przeszłości, jak i bardziej aktualnych. Bardzo ciekawym elementem
Konferencji były warsztaty prowadzone przez edukatorów z CODN o następującej
tematyce:
- Sąsiedzi - Polacy i Ukraińcy w Nowej Europie,
- Partnerzy - Polacy i Niemcy w Nowej Europie,
- Społeczeństwo bez uprzedzeń,
- Inni to także my.
Na koniec zebrani uchwalili tekst rezolucji, w którym czytamy między innymi:
"My - nauczyciele, wychowawcy, uczeni i ludzie kultury, przedstawiciele
mniejszości narodowych żyjących w Polsce...
- mając w pamięci wielkie brzemię przeszłości naszego regionu obarczonej
często wrogością, przemocą i poczuciem wzajemnych krzywd,
- zaniepokojeni ciągle odradzającymi się postawami nietolerancji,
lekceważenia oraz resentymentów wobec przeszłości,
- przekonani, że nie może być powrotu do zachowań...naruszających
sprawiedliwość, równość i niszczących naturalne między nami uczucia
przyjaźni i sąsiedzkiej życzliwości,
- świadomi, że najważniejszą i najskuteczniejszą siłą budującą świat
bez agresji, uprzedzeń i przemocy jest wychowanie i edukacja
zwracamy się do:
- rządów naszego regionu i politycznych ośrodków władzy, organizacji
pozarządowych....
- dziennikarzy, twórców i wszystkich ludzi pracujących w środkach masowego
przekazu...
- wychowawców i nauczycieli...
Będziemy czynić starania, aby edukacja naszych narodów, a szczególnie dzieci i
młodzieży opierała się na działaniach i treściach pedagogicznych krzewiących prawa
człowieka, poszanowanie odmienności, pokój i porozumienie z innymi;
Szczególna troską będziemy otaczać szkoły, w których treści nauczania i klimat
wychowawczy będą promować szacunek dla odmienności, wartość współdziałania
miast rywalizacji, różnorodność i bogactwo tożsamości kulturowej;
Będziemy dbać o doskonalenie programów nauczania, czuwać nad treścią
podręczników szkolnych, aby kształtowały w dzieciach, młodzieży i ludziach dorosłych
uczucia solidarności społecznej, uczyły szanować odmienność, odrzucać przesądy i
stereotypy..." |
Wielu nauczycieli biorących udział w konferencji mówiło o swoich doświadczeniach
w prowadzeniu tego rodzaju programów w swoich szkołach.
Materiały konferencji ukazały się w formie książki "O potrzebie dialogu kultur i
ludzi" pod redakcją prof. T. Pilcha, Wyd. Akademickie "Żak"
[ Szukaj w archiwum ]
[ Aktualny Serwis ]
[ Strona Główna ]
|