logo WSiP logo
szukaj w archiwum
aktualny serwis
strona główna WSiP
WSKAŹNIKI JAKOŚCI EDUKACJI

W dążeniu do integracji z Unią Europejską musimy stale poprawiać jakość naszej edukacji. Jest to także podstawowy cel reformy polskiej oświaty. Aby udźwignąć wyzwania współczesnego świata, społeczeństwo nasze musi zdać sobie sprawę z tego, że tylko społeczność ucząca się przez całe życie może spełnić to zadanie.
O jakości w edukacji pisaliśmy już kilkakrotnie.
Obecnie chcemy przedstawić najważniejsze dane z raportu Komisji Europejskiej z maja 2000 dotyczącego jakości edukacji. Omawia on 16 wskaźników jakości, kluczowych dla określenia stanu edukacji w poszczególnych krajach, a zarazem dających obraz stanu edukacji w Europie jako całości. Sporządzony został na podstawie prac grupy roboczej złożonej z przedstawicieli 26 krajów europejskich, w tym Polski, przy współpracy z Komisją Europejską. Eksperci wytypowali wskaźniki z czterech obszarów: osiągniętego poziomu, sukcesów w nauce i przejścia na kolejny etap edukacyjny, monitorowania edukacji szkolnej, zasobów i struktur systemu edukacyjnego.

Wskazniki osiągniętego poziomu:

  1. Umiejętności matematyczne uczniów
  2. Umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstu
  3. Nauczanie przedmiotów ścisłych i przyrodniczych (science)
  4. Technologie informacyjne i komunikacyjne w szkole
  5. Nauczanie języków obcych
  6. Uczenie uczenia się
  7. Kształcenie obywatelskie, w tym edukacja obywatelska

Wskaźniki sukcesów w nauce i przejścia na wyższy etap edukacyjny:

  1. Rozmiar niepowodzeń szkolnych uczniów
  2. Proporcje ukończenia szkół średnich (ponadgimnazjalnych)
  3. Zasięg szkolnictwa wyższego -- proporcje młodzieży podejmującej i kończącej studia

Wskaźniki ewaluacji i monitorowania edukacji:

  1. Ewaluacja (ocena) i monitorowanie edukacji szkolnej (przez uczestników procesu kształcenia --dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów: tzw. autoewaluacja służąca ulepszaniu szkoły)
  2. Uczestnictwo rodziców w pracy szkoły (jako jeden z czynników działających na rzecz ulepszania szkoły)

Wskaźniki zasobów i struktur systemu edukacyjnego:

  1. Kształcenie i doskonalenie nauczycieli
  2. Zasięg wychowania przedszkolnego -- proporcja dzieci uczęszczających do przedszkola
  3. Liczba uczniów przypadająca na komputer
  4. Nakłady finansowe przypadające na ucznia/studenta

Wskaźniki te służą ułatwieniu ewaluacji systemów edukacyjnych. Przez ewaluację rozumiemy systematyczny i jawny proces gromadzenia i analizowania informacji na temat istoty, charakteru i wartości interesujących nas zjawisk. Ma ona dostarczyć nam danych ułatwiających podejmowanie decyzji mających na celu doskonalenie badanego przedmiotu, w tym przypadku poprawę jakości edukacji.
Podane powyżej wskaźniki danych zebranych z różnych krajów ułatwiają porównanie ich systemów edukacyjnych. Dla nas oznacza to uświadomienie sobie, jak wiele musimy jeszcze zrobić, aby być pełnoprawnym partnerem wśród członków Unii Europejskiej.

Na podstawie danych polskiego eksperta, Ewy Kolasińskiej opracowała J. Zawadowska


Szukaj w archiwum ] [ Aktualny Serwis ] [ Strona Główna ]