| |
|
Jakość w edukacjiPrzyzwyczailiśmy się, że słowo "jakość" powtarza się nieustannie, gdy mówimy o produktach, które kupujemy każdego dnia. Mamy świadomość, że nasze wymagania wzrosły w ciągu ostatnich dziesięciu lat; wolny rynek stał się wreszcie miejscem, gdzie konsument, a nie producent dyktuje warunki zakupu towarów i usług. Pojęcie jakości coraz częściej używane jest także w edukacji. I tu wchodzi w użycie pojęcie "klient", oznaczające tego, który stawia wymagania. Jako rodzice, chcemy, żeby szkoła, do której chodzą nasze dzieci była dobra, jako nauczyciele, robimy wszystko, żeby placówka, w której pracujemy, miała jak najlepszą opinię. Przy obecnym niżu demograficznym nie jest to tylko kwestia naszej satysfakcji -- do marnej szkoły zabraknie kandydatów i taką szkołę trzeba będzie zamknąć. Klientami są także pracodawcy, społeczność lokalna; ci pierwsi chcieliby mieć dobrze wyszkolonych fachowców, ci drudzy -- przekonanie, że ich podatki są dobrze zainwestowane. I, last but not least, klientami są dzieci i młodzież i ich ocena szkoły, do której chodzą, jest najważniejsza. Ministerstwo Edukacji Narodowej zorganizowało w tym roku dwa spotkania pt. "Jakość w edukacji". Pierwsze 26 lutego, drugie 23 kwietnia 1999. W obu udział wzięli wybitni specjaliści krajowi oraz konsultanci ze Szkocji realizujący program "Edukacja i jakość w partnerstwie", finansowany przez British Council. Spotkania te miały na celu przybliżenie i zdefiniowanie takich pojęć, jak system jakości, zarządzanie jakością, zapewnianie jakości i jej doskonalenie oraz skorzystanie z doświadczeń szkockich w dziedzinie mierzenia jakości pracy szkoły. Czym jest więc jakość w edukacji, jak ją określić, zmierzyć? Kiedy możemy powiedzieć, że osiągnęliśmy najwyższą jakość? M. Woodhead (1) w swojej znakomitej książce pod znamiennym tytułem: "Dążenie ku tęczy", sformułował to następująco: ...próby określenia jakości przypominają szukanie złota na końcu tęczy. Możemy zmierzać w odpowiednim kierunku, ale nigdy tam naprawdę nie dotrzemy! Jest to więc proces dążenia do osiągnięcia odpowiednich wskaźników jakości, a nie idealny stan, w którym nasza szkoła znajdzie się w wyniku przeprowadzenia określonych procedur. Istnieje wiele definicji jakości. Jedna z najbardziej znanych (sformułowana przez E. Deminga (2)), brzmi: Jakość to jest to, co zadowala, a nawet zachwyca klienta. Ta definicja budzi jednak pewne zastrzeżenia: czy wszystkich potencjalnych klientów zachwyca to samo? Jeżeli w pobliżu jest jedna szkoła, to część rodziców może chcieć, żeby miała charakter sportowy, inni woleliby rozszerzony program języków obcych, jeszcze inni -- rozbudowany program ekologiczny, informatyczny itp. Mamy jednak i inną definicję E. Deminga: Jakość to sposób myślenia, który powoduje, że stosuje się i bez przerwy poszukuje najlepszych rozwiązań. To sformułowanie odzwierciedla ciągłość działań na rzecz poprawy aktualnej sytuacji. Można też wiązać pojęcie jakości w edukacji z osiągnięciem przyjętych standardów (M. Koszmider, M. Druri, (3)), a także spójności między celami, programem i kompetencjami absolwentów (E. Frazer (4)). Uczestnicy kwietniowego spotkania wypracowali następującą definicję: Jakość w edukacji to filozofia i praktyka świadomego doskonalenia procesu kształcenia dla dobra jednostki i społeczeństwa. Nie jest jednak naszym celem poprawianie definicji pojęcia jakości w edukacji. Znacznie ważniejsze jest to, czym są procedury mierzenia jakości pracy szkoły. Mamy już w Polsce takie doświadczenia (5). Uczestnicy programu TERM-IAE stosują nowoczesne metody wizytacji szkół -- mierzą jakość wizytacji według procedur poznanych w ramach programu TERM, a także prowadzą szkolenia dla dyrektorów szkół i rad pedagogicznych nt. wykorzystania technik ewaluacyjnych do poprawy jakości pracy szkół i przedszkoli. Szersze informacje na ten temat można znaleźć w materiałach programu TERM (6). Bardzo istotną sprawą jest rozróżnienie systemu zapewniania jakości w szkole od systemu kontroli szkoły. Zapewnienie jakości pracy szkoły jest długotrwałym, starannie zaplanowanym procesem budowania kultury jakości i przejęcia odpowiedzialności placówki za jej rozwój. Nowa rola wizytatora polegać będzie na pomocy szkole w tworzeniu i rozwijaniu wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia. Jakie czynniki wpływają na jakość pracy szkoły? W dotychczasowym systemie oceny brak było określonych standardów, kryteriów oceniania, systemu egzaminów państwowych i testów mogących określić możliwości uczniów. Procedury mierzenia jakości pracy szkoły dzielą działalność szkoły na trzy obszary:
Podczas kwietniowego spotkania kilka szkół prezentowało swoje doświadczenia z realizacji projektów projakościowych i doświadczenia z mierzenia jakości pracy w ich placówkach. Podobne projekty funkcjonują także w niektórych placówkach doskonalenia, a w programie SMART do takich procedur przygotowują się kolegia nauczycielskie. A może Twoja szkoła zechce rozpocząć procedury projakościowe? Więcej informacji dostarczą Ci placówki doskonalenia, edukatorzy TERM'u i NOWEJ SZKOŁY. Janina Zawadowska Literatura:
[ Szukaj w Archiwum ] [ Aktualny Serwis ] [ Strona Główna ] |