|
Dzięki bowiem dziwieniu się ludzie obecni,
jak i pierwsi myśliciele zaczęli filozofować.
Arystoteles
Programy nauczania -- kilka przykładów ze świata
Pierwsze Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Warszawie
Nauczanie blokowe -- blok humanistyczny
- idea przewodnia: zintegrowanie pokrewnych dyscyplin wiedzy w bloki problemowe;
celem zintegrowanego bloku jest danie uczniowi takich informacji i umiejętności, by
nauczył się odnajdywania powiązań między historią, literaturą, sztuką, filozofią,
muzyką, a co za tym idzie - by nauczył się rozumieć otaczający go świat i tworzoną przez
człowieka kulturę;
- nauka historii, polskiego, filozofii, historii sztuki i historii muzyki odbywa się równolegle,
to znaczy - na zajęciach z tych przedmiotow w tym samym czasie omawia się tę samą
epokę;
- nauczyciele starają się przedstawiać podobne zagadnienia i problemy, ukazując je
uczniom z różnych punktów widzenia, związanych ze specyfiką poszczególnych dyscyplin
humanistyki. Zarazem starają się zachęcić uczniów do poszukiwania związków między
treściami omawianymi na poszczególnych lekcjach;
- cel został osiągnięty, gdy na przykład uczeń odpowiadający z historii XVII wieku sam
zaczyna mówić o Pascalu, sztuce barokowej i poezji metafizycznej, jako świadectwach
niepokojów i napięć w tej epoce.
Jeżeli nauczymy ich mnóstwa dat, faktów i nazwisk -- zapomną zaraz po maturze. Jeśli
pomożemy im nauczyć się rozumieć ludzką rzeczywistość -- sami nauczą się i tego, co
potrzebne do zdawania egzaminów, i czegoś znacznie ważniejszego -- jak być świadomym,
zaciekawionym, twórczym uczestnikiem i odbiorcą kultury.
Eksperymentalna Szkoła Zawodowa w Warszawie
Blok przyrodniczy:
- Nauczanie w bloku przyrodniczym obejmuje: biologię (b), chemię (ch), fizykę (f) i
geografię (g).
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów prowadzą "swoje" tematy.
- Blok zorganizowany jest wokół czterech głównych działów:
- Budowa materii -- od atomu do gwiazd;
- Ziemia -- obraz statyczny;
- Ziemia - obraz dynamiczny, czyli przemiany zachodzące w przyrodzie;
- Człowiek - szansa, czy zagrożenie?
- Przykładowo, w pierwszym dziale omawiane są następujące zagadnienia:
- Budowa atomu (f)
- Wiązania między atomami - cząsteczki. Pierwiastki i związki chemiczne (ch)
- Stany skupienia materii (f)
- Komórki, tkanki, organizmy (b)
- Budowa makroświata - gwiazdy, planety, galaktyki (f)
- Jak to wszystko powstało, czyli teorie powstania materii (f)
Szkoła podstawowa w Kopenhadze
- Bloki tworzone są wokół tematów przygotowanych w gronie nauczycieli, proponowanych
uczniom i przez nich wybieranych.
- Wybrany temat jest omawiany podczas lekcji ze wszystkich (lub prawie wszystkich)
przedmiotów, równolegle w zaplanowanym czasie.
- Przykładowo -- przez pierwszy semestr klasy szóstej omawiane są zagadnienia związane z
tematem "Transport".
- Na lekcjach wychowania obywatelskiego dzieci zapoznają się z lokalnymi problemami
funkcjonowania transportu w gminie. Przeprowadzają wywiady z radnymi, analizują
warunki bezpieczeństwa i koszty związane z właściwie organizowanym transportem.
- Na lekcjach geografii uczniowie poznają sieć i stan dróg, uczą się, w jaki sposób
ukształtowanie terenu wpływa na rodzaj transportu.
- Na historii poznają różnorodne formy transportu na przestrzeni dziejów. Dyskutują na temat skutków
wynalezienia koła dla rozwoju cywilizacji.
- Na fizyce zajmują się ruchem, poznają opory środowiska, rozumieją, dlaczego latanie jest
szybsze niż pływanie.
- Na biologii rozważają transport składników odżywczych przez krew w organizmie.
- Na lekcjach języka ojczystego dowiadują się, że komunikacja ma jeszcze jedno znaczenie --
przekazywanie informacji między ludźmi; uczą się zasad właściwej komunikacji
interpersonalnej.
- Wreszcie samorząd szkolny planuje i organizuje wielką wycieczkę szkolną, podczas której
poszczególne klasy udają się na miejsce spotkania różnymi środkami transportu.
Najbardziej oryginalny, najciekawszy środek transportu zostaje wyróżniony specjalnie
przygotowaną nagrodą. W szkole, o której mowa, był to wielki tort w kształcie balonu.
Szkoła podstawowa w Santa Monica (USA)
- W klasie szóstej przez jeden semestr prowadzony jest przedmiot "Doświadczenie"
- Treści tego przedmiotu są skorelowane ze wszystkimi przedmiotami przyrodniczymi,
tworząc kanwę bloku przyrodniczego.
- Uczniowie uczą się, czym jest doświadczenie -- zarówno w potocznym znaczeniu, jak i w
nauce. Potrafią odróżnić obserwację od wyciągania wniosku, hipotezę od dowodu. Uczą
się, jak stawiać pytania, poszukiwać odpowiedzi, planować i przeprowadzać konkretne
doświadczenia.
- Na lekcjach biologii, chemii i fizyki przygotowują doświadczenia według poznanych zasad.
Szkoła podstawowa w Holandii
- Treści wszystkich przedmiotów nauczanych w klasie siódmej skorelowane są wokół
wielkich postaci historycznych, "Ludzi, którzy zmieniali świat".
- Na lekcjach z poszczególnych przedmiotów uczniowie poznają chronologicznie
usystematyzowane sylwetki wielkich myślicieli, artystów, uczonych, polityków.
- Przykładowo: wiek XIX to w historii Napoleon, Bismarck, Marks, Garibaldi, królowa
Wiktoria, Lincoln itp.
- W biologii najważniejszą postacią jest Darwin.
- Edison, Bell, bracia Lumiere to ludzie techniki.
- Mendelejew jest przykładem wielkiego chemika -- twórcy systemu klasyfikacji
pierwiastków.
- Uczniowie oceniają wpływ wielkich postaci historycznych na losy świata, poznają
tworzone przez nich teorie i opracowane wynalazki. Na zakończenie omawiania każdego okresu
dziejów odbywają się dyskusje i debaty na temat poszczególnych postaci i wreszcie --
ogólnoszkolny konkurs. Przed losowo wybranymi jurorami poszczególne klasy zgłaszają i
uzasadniają wybór najciekawszej ich zdaniem postaci, człowieka, którego wpływ na losy
ludzkości był największy. Wybrany staje się na miesiąc patronem szkoły.
Szkoła podstawowa w Danii (zaliczana do grupy "Szkół Przyszłości")
- W klasie ósmej nauczyciele przedmiotów: matematyka, fizyka, chemia, biologia i geografia
prowadzą zajęcia metodą opracowania projektów.
- Przykładowy temat projektu, zaproponowany przez nauczycieli i zaakceptowany przez
uczniów, brzmiał "Cykl". W trakcie "burzy mózgów" uczniowie utworzyli listę tematów i
podzielili się na kilka pracujących zespołów.
- Cały projekt podzielony został na trzy etapy:
- etap pierwszy to wprowadzenie do tematu dokonane przez nauczycieli, ewentualnie przez
zaproszonych specjalistów -- w tym czasie nauczyciele omawiają takie przykłady cykli, jak:
cyrkulacja planet, obieg wody w przyrodzie, krążenie krwi, przeróbka odpadów itp.
- etap drugi -- uczniowie przygotowują studium przypadku, zgodnie ze swoimi
zainteresowaniami. Przykładowo, jedna z grup badała farmę ekologiczną, inna -- wodociąg i
stację uzdatniania wody. Od omówienia studium przypadku uczniowie przechodzili do
zagadnień o znaczeniu ogólnym. Ten etap charakteryzuje duża aktywność uczniów;
- etap trzeci to "godzina szczytu dla projektu". Przez cały tydzień wszystkie grupy uczniów
samodzielnie, przy niewielkiej pomocy nauczycieli, przygotowywały prace, które następnie
prezentowały na wystawie. Wystawa zorganizowana została w laboratorium, gdyż
eksponaty wymagały stałego dopływu wody czy elektryczności. Uczniowie zaprezentowali:
- System Słoneczny, wraz z planszami ukazującymi Wielki Wybuch;
- Elektryczność w domu -- model dwupiętrowego domu wraz z obiegiem
elektryczności;
- Obieg pieniądza -- grupa uczniów przeprowadziła badania i zobrazowała wykresami
statystyczny obieg pieniądza w mieście;
- Uczenie metodą projektów stwarza uczniowi możliwość nauczenia się strategii planowania
własnej pracy, rozwiązywania problemów, poszukiwania informacji, wyrażania siebie na
wiele sposobów. Uczniowie uczą się pracować w zespołach, są aktywni i dumni z efektów
swojego działania.
"Miasteczko Młodzieżowe" -- Dania
- Miasteczko Młodzieżowe to centrum szkoleniowe, do którego przyjeżdżają uczniowie
różnych klas ze szkół podstawowych w Danii (Szkolenia odbywają się na podobnych
zasadach jak szkolenia osób dorosłych.)
- Kursy mają bardzo różnorodną tematykę i różną długość trwania -- od jednego dnia do
pięciu dni zajęć. Wszystkie odbywają się metodami aktywnymi.
- Spośród oferty różnych tematów uczniowie (cała klasa) wybierają temat szkolenia.
- Przykładowe tematy krótkich kursów:
- ekonomia w rodzinie -- planowanie i realizowanie budżetu domowego,
miesięcznego i rocznego;
- ekonomia i edukacja -- jak połączyć plan edukacyjny z planowaniem ekonomicznym,
także z planowaniem własnej kariery;
- ekonomia społeczna -- wyjaśnienie w praktyce kłopotliwych wyrażeń często
pojawiających się w prasie i w telewizji;
- to są także twoje lokalne władze -- czego oczekujemy od władz lokalnych? Jakiego
poziomu usług pragniemy? Ile jesteśmy w stanie za nie zapłacić?
- Długie kursy dotyczyć mogą takich oto tematów:
- Wojna -- Pokój? -- wewnętrzna i zewnętrzna polityka obronna. Ale równocześnie
ekscytująca gra ucząca radzenia sobie z konfliktami.
- Prawa człowieka -- w szkole, w środowisku lokalnym, w różnych obszarach świata.
- Dialog zamiast przemocy -- strategie rozwiązywania konfliktów między ludźmi.
- Twarzą w Twarz -- tematem kursu są uprzedzenia, pojęcie wroga, rasizm i
dyskryminacja.
- Kurs współpracy -- planowanie, koordynowanie i wykonywanie projektów
praktycznych działań.
- Prowadzenie zajęć w miasteczku, poza rodzimą szkoła, połączone z wyjazdem i
wspólnym pobytem, ma walor integrujący. Nauczyciele chętnie przyjeżdżają ze swoimi
uczniami. Warsztaty prowadzi kadra miasteczka, ale przy silnej pomocy nauczycieli każdej
klasy.
[ Aktualny Serwis ]
[ Strona Główna ]
|