|
Nauczanie przyrody -- UNESCO -- Raport od 1972 do 1991
Uczyć się, jak się uczyć -- to jeden z celów nauczania przyrody. Uczeń w szkole nie
tylko zdobywa konkretną wiedzę, nie tylko nabywa umiejętności, ale uczy się także
techniki uczenia się. Uczy się:
- gromadzenia, selekcjonowania i porządkowania informacji;
- eliminacji błędów;
- wyciągania wniosków, stawiania hipotez, weryfikowania ich, uogólniania, tworzenia
modeli i teorii.
Nauczanie to tworzenie optymalnych warunków uczenia się. Nauczanie tylko wtedy
ma sens, jeśli jego skutkiem jest uczenie się. |
Integracja oznacza połączenie różnych dyscyplin wiedzy w jednym programie
nauczania. Korelacja to starannie planowana współpraca pomiędzy różnymi
dziedzinami.
Argumenty przemawiające za integracją:
- Wiedza jest niepodzielna i tylko dla ułatwienia jej studiowania arbitralnie
podzielona została na różne dziedziny.
- Integracja umożliwia wprowadzenie takich nauk, jak astrofizyka, biofizyka,
biochemia, psychofizjologia itp. Zamknięcie tradycyjnych dziedzin w oddzielnych
szufladach powoduje zaniedbanie kierunków interdyscyplinarnych.
- Integracja w nauczaniu pozwala uniknąć powtórzeń, oszczędza czas i środki oraz
zwiększa efektywność nauczania.
- Integracja prowadzona przez jednego nauczyciela daje mu szansę lepszego
kontaktu z dziećmi. Nauczyciel może odnieść korzyści, jeśli wzbogaci własne
metody nauczania, zrewiduje podejście do przedmiotów nauczanych w sposób
zintegrowany. Jeśli program spełniający warunki integracyjności prowadzony jest przez kilku nauczycieli, to
stwarza to potrzebę znacznie bliższej współpracy, dzielenia się doświadczeniami,
uświadamiania sobie problemów, jakie mają inni.
- Integracja ukazuje, że pewne schematy racjonalnego myślenia są wspólne
wszystkim naukom przyrodniczym.
- Maxwell pisał: "Nauka objawia się nam od całkiem innej strony, kiedy stwierdzimy,
że zjawiska fizyczne możemy obserwować nie tylko w salach wykładowych za
pomocą światła rzucanego na ekran, lecz że możemy znaleźć ilustracje
najogólniejszych teorii nauk w grach sportowych i w gimnastyce, w podróży lądem
i wodą, w zawierusze i burzy na morzu i w ogóle wszędzie tam, gdzie materia jest
w ruchu".
Przykłady programów zintegrowanych
I. "Zestaw tematów głównych" -- np. światło, rozpatrywane we wszystkich
jego aspektach: astronomicznym, biologicznym, chemicznym i fizycznym. Inne
tematy wiodące to: energia, systemy ekologiczne, zmiany, oddziaływania i
równowaga, ruch.
II. Program oparty na kilku głównych tematach, np.: "energia -- materia --
życie".
III. Program wykorzystujący metody stosowane w nauce np.: klasyfikacja,
obserwacja, wykorzystanie modeli, przybliżenia i uogólnienia itp.
IV. Program oparty na rzeczywistych problemach występujących w
danym środowisku. W USA w Portland dzieci (w wieku 15 lat) badają problemy
swojego otoczenia, czytając literaturę, zapraszając prominentów do szkoły,
przeprowadzając wywiady w urzędach państwowych. Zajmują się problemami
zanieczyszczenia powietrza, hałasu, zaopatrzenia w wodę, składowania odpadów
itp. Te tematy są podstawą dalszych dociekań. Uczniowie przeprowadzają
doświadczenia laboratoryjne, prowadzą obserwacje, notują dane, wyciągają
wnioski, tworzą modele, opracowują programy działań. W rezultacie zdobywają
wiele wiadomości z fizyki, chemii, biologii, uczą się zbierania i analizowania
danych, poznają problemy funkcjonowania społeczeństwa i zasady
demokratycznego działania. Tworzą projekty rozwiązań rzeczywistych problemów.
Program można rozszerzyć o problemy innych miast i wsi, takie jak: zatory w
ruchu ulicznym, gęstość zaludnienia, zaopatrzenie wsi w wodę, surowce naturalne itp.
Można także dołączyć zagadnienia ogólnoświatowe, takie jak np.: problemy żywnościowe,
trwałość zabobonów, ochrona zdrowia itp.
V. "Wstęp do przyrodoznawstwa" (Introduction to Natural Science) -- program opracowany
w USA, przeznaczony dla młodzieży szczególnie uzdolnionej. Myśl przewodnia programu
o ukazanie postępu nauki na tle rozwoju społecznego.
- Część pierwsza to dociekanie, jakie procesy doprowadziły Ziemię i ludzi do
sytuacji obecnej. Zaczyna się od teorii powstania materii, poprzez historię
geologiczną aż do powstania życia.
- Dalej następuje przegląd osiągnięć myślicieli sumeryjskich, babilońskich,
egipskich i greckich, którzy próbowali odpowiadać na pytania i dziś jeszcze
aktualne. W tych właśnie czasach powstała astronomia. Obserwacje
astronomiczne prowadzone przez uczniów gołym okiem prowadzą do podobnych
odpowiedzi, jakie otrzymywali starożytni i na podstawie których powstała np. teoria
ruchów ciał niebieskich Ptolemeusza.
- Kolejny rozdział to osiągnięcia Newtona, jego zasady mechaniki i prawo
powszechnego ciążenia. Przy okazji uczniowie mogą wykonywać wiele
doświadczeń, wykorzystują zasady dynamiki do tłumaczenia różnorodnych
problemów. Poznają również filozofię epoki Oświecenia, zgodnie z którą każdy
skutek musiał mieć określoną przyczynę.
- Następnie uczniowie przechodzą do technik pomiarowych, kinetycznej teorii
gazów, pojęcia prawdopodobieństwa i do termodynamiki. Pojawiają się nowe idee,
w fizyce znajduje się miejsce dla indeterminizmu. Program przedstawia dalej
ogromne znaczenie statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. Uczy, jak trudno
jest prowadzić obserwacje i pomiary i o ile trudniej jest właściwie je interpretować.
Uczeń zauważa, że fizyka ma swoje obszary niepewności i że łączą się one ze
wszystkimi aspektami życia.
- Końcowa część programu obejmuje wiek XX -- badanie atomów, fizykę
jądrową. Omawia się drogi, które doprowadziły do powstania
omawianych pojęć, rozważa rolę, jaką odegrała metoda dedukcji, indukcji
oraz intuicja. Całość kończy dyskusja: Co społeczeństwo osiągnęło lub straciło
dzięki rozwojowi w ciągu wieków.
- Część druga to "Nauka o życiu" dotycząca bezpośrednio procesów życia. Kurs
rozpoczyna się od rozważenia charakterystyki żywych organizmów na
Ziemi. Poprzez opis żywej komórki przechodzi się do omówienia wiązań
atomowych i jonowych w cząsteczkach, sił przyciągania i wiązań wodorowych.
Następne tematy dotyczą natury reakcji chemicznych, stanów równowagi,
procesów utleniania i redukcji, fotosyntezy, procesów oddychania.
- Warto w tym miejscu zauważyć, że nie ma prostej odpowiedzi na pytanie, kiedy
układ cząsteczek staje się żywym organizmem. Problem powstania życia
omawiany jest z różnych punktów widzenia. Procesy życiowe organizmów są
bardzo złożone, a co więcej -- własności organizmu jako całości nie są prostą sumą
własności jego elementów. Omawianie różnorodnych zjawisk życiowych prowadzi
do tematyki z zakresu genetyki i teorii ewolucji. Ciekawe jest przejście od opisu
pojedynczych organizmów do rozważań o charakterze społecznym.
Zakończeniem tej części jest problematyka ekologiczna. Dyskusje na temat
zagrożeń cywilizacyjnych, eksplozji demograficznej, wyżywienia, problemu
zanieczyszczenia środowiska łączą się z pytaniami o korzyści, jakie odnieśliśmy z
rozwoju nauk, o miejsce wartości humanistycznych.
VI. Program w ujęciu historycznym -- Harvard Project Physics -- czyli
historia przyrodoznawstwa. Pozwala na pokazanie tempa przemian teorii
naukowych i ich wpływu na rozwój świata. Dynamiczny charakter nauk ścisłych
ukazuje stałe poszukiwanie coraz to lepszych wyjaśnień otaczającego nas świata.
VII. Wykorzystanie biografii uczonych -- program podobny do
poprzedniego, lecz rozwój nauk przyrodniczych jest tu ukazany poprzez
przedstawienie sylwetek i biografii poszczególnych uczonych.
VIII. Zintegrowane programy nauk przyrodniczych w Nowej Południowej Walii.
- Nauczanie przyrody według tego programu rozpoczyna się wśród uczniów w wieku
lat 12 i prowadzi do ich 18 roku życia.
Program jest podzielony na dwie części: stopień I dla klas młodszych i II dla starszych.
Pierwszy stopień ma przygotować ucznia raczej do życia obywatelskiego niż do
studiów wyższych. Egzamin ukończenia kursu stopnia I jest zakończeniem
nauczania ogólnokształcącego. Stopień II to przygotowanie do studiów
przyrodniczych.
- Kurs przyrodniczy I stopnia nie jest podzielony na fizykę, chemię, biologię i
geologię, lecz integruje wiedzę z tych dziedzin, tak aby ukazać przyrodę jako
jedną całość. Cały program zorganizowany jest wokół trzech pojęć: energia,
materia, duch i styl nauki. Metoda nauczania opiera się na eksperymencie i
doświadczeniu.
IX. Program przyrodoznawstwa -- Nowa Zelandia.
- Ten kurs rozpoczyna się w szkole średniej w klasach 1-5 (uczniowie od lat 12 do 16).
Liczba godzin przeznaczonych na jego realizację wynosi: 60 w klasach 1 i 2,
90 w klasach 3 i 4 oraz 150 godzin w klasie 5.
- Program zawiera następujące treści:
- --Budowa materii -- budowa cząsteczkowa, struktura i wiązania.
- --Energia, przekazywanie energii, zachowanie i przemiany, związek między
materią i energią.
- --Czas, rozmiary i przestrzeń; przyrządy jako przedłużenie zmysłów.
- --Różnorodność i porządek.
- --Uzależnienia i przystosowania.
- --Ewolucja żywych istot w ciągu stuleci.
- --Równowaga.
- --Komórka jako podstawa życia.
- --Człowiek i jego próby kontrolowania i modyfikowania środowiska.
X. Świat tworzony przez człowieka -- program integrujący nauki
przyrodnicze, matematykę, nauki społeczne i psychologiczne.
- Działy programu są następujące (fragmenty):
- --Technika i człowiek -- przystosowanie techniki do użytku człowieka,
wybrane problemy techniczne; ich analiza jakościowa i ilościowa.
- --Podejmowanie decyzji -- przesłanki, typy decyzji, kryteria, optymalizacja, nie
każdy problem łatwo rozwiązać.
- --Optymalizacja -- prawdopodobieństwo, gry, wykresy nierówności, problem
planowania transportu.
- --Modelowanie -- istota modeli, model ruchu drogowego, model populacji,
zastosowanie modeli.
- --Systemy -- części systemu, model populacji miasta, systemy pomiarowe,
zakres systemów.
- --Wzory zmian -- znaczenie zmienności, język jako środek porozumienia,
porozumiewanie się między ludźmi.
- --Stabilność -- prawo popytu i podaży, niestabilność w układach fizycznych,
zastosowanie niestabilności.
- --Maszyny i systemy dla ludzi -- człowiek jako regulator, człowiek ograniczony
potrzebami środowiska, dostosowanie techniki do potrzeb człowieka.
- --Komputer, myśląca maszyna ludzka -- człowiek jako twórca symboliki, szyfry
i kody, przeszłość, teraźniejszość i przyszłość komputera.
XI. Harwardzki program fizyki -- metoda różnorodnych środków.
- Oprócz książek dla ucznia i przewodników laboratoryjnych, opracowano zestaw
bardzo wielu pomocy dydaktycznych: filmy, zbiory tekstów uzupełniających,
taśmy, foliogramy, zestawy do doświadczeń pokazowych i ćwiczeń uczniowskich,
elementy przyrządów laboratoryjnych.
- Kurs podstawowy składa się z sześciu głównych tematów: badanie ruchu,
dynamika ruchu planet, fale i pola, struktura materii, atom, jądro atomowe. Oprócz
tego nauczyciel może wybrać dowolny temat uzupełniający, taki, który najbardziej
odpowiada zainteresowaniom klasy. Wśród tych tematów znajdują się
zagadnienia takie jak: historia odkryć w fizyce, optyka, ale również: fizyka a
literatura.
- Właśnie ze względu na taki wachlarz tematów uzupełniających, a również dlatego,
że program kładzie nacisk na humanistyczne korzenie konsekwencji rozwoju
nauki, można uznać, że harwardzki program integruje treści różnych przedmiotów.
Warto również dodać, że w czasie rozpatrywania poważnych tematów fizycznych
uczniowie dyskutują takie zagadnienia jak: wpływ fizyki na inne nauki,
konsekwencje społeczne rozwoju nauki itp.
XII. Nuffieldowski program fizyki -- poziom 0
- Pięcioletni kurs dla uczniów w wieku 11 -- 16 lat. Przeznaczony jest dla młodzieży
zdolnej.
- Program podzielony jest na 10 działów (fragmenty):
- Świat wokół nas -- przegląd, świat żywy i martwy, rozmaitość rzeczy i ich zbiory,
temperatura, ocena i pomiar,
- W poszukiwaniu prawidłowości -- ruch i siły, ogrzewanie substancji, prawidłowości
wzrostu;
- Jak powstają żywe istoty? -- Jak powstają żywe istoty? Jak rozmnażają się
zwierzęta wodne, rozmnażanie się ssaków, jak rozmnażają się rośliny?
- Powietrze -- powietrze nas otacza, jakie są tego skutki, z czego składa się
powietrze? ciśnienie,
- Elektryczność -- montowanie obwodów, czy elektryczność przepływa przez
wszystkie substancje, próby badania elektryczności,
- Woda -- woda z różnych miejsc, wyniki badania wody, zwierzęta i rośliny na lądzie
i w wodzie, czym jest woda, czy elektryczność przepływa przez wodę?
- Maleństwa -- jak małe są małe ciała? Bakterie, cząsteczki,
- Ziemia -- Surowce na Ziemi, gleba, ropa naftowa, metale, różnica między metalami
i niemetalami.
- Owady -- szarańcza, wielkie białe motyle, spojrzenie na inne owady,
- Energia -- zbadajmy, czym jest energia, promieniowanie cieplne, światło, dźwięk.
XIII. Nuffieldowski Program Nauk Przyrodniczych dla Szkół Średnich.
- Program przeznaczony jest dla uczniów w wieku 13 -- 16 lat.
- Materiał oparto na ośmiu działach:
- Współzależność żywych organizmów -- badanie środowiska, klasyfikacja i
identyfikacja, wzrost roślin i zwierząt, badania populacji, choroby -- walka ze
szkodnikami,
- Ciągłość życia -- rozmnażanie i rozprzestrzenianie się roślin i zwierząt,
mechanizm dziedziczności, proces ewolucji,
- Biologia człowieka -- aktywność fizyczna, cykl życia ludzkiego, zdrowie i higiena,
zmysły, zachowanie i uczenie się, człowiek i świat -- oddziaływanie na środowisko.
- Użytkowanie energii -- energia w działaniu, energia człowieka, elektryczne
przekazywanie energii, problemy stosowania energii,
- Rozszerzenie możliwości zmysłów -- możliwości ludzkie, słyszenie i natura
dźwięku, widzenie i natura światła, techniczne środki łączności,
- Ruch -- transport, poruszanie się istot żywych,
- Użytkowanie materiałów -- zbieranie i klasyfikowanie, metale i stopy, paliwa,
materiały budowlane i tworzywa sztuczne, włókna i tkaniny, substancje
radioaktywne,
- Ziemia i jej miejsce we Wszechświecie -- oderwanie się od Ziemi, Ziemia i jej
sąsiedzi w Komosie, pogoda, skorupa Ziemi.
XIV Portlandzki Program Zintegrowanych Nauk Przyrodniczych
- Program jest przeznaczony dla uczniów 15 -- 18 letnich.
- W pierwszym roku omawia się cztery działy:
- --Spostrzeganie a pomiary ilościowe -- odczuwanie i spostrzeganie, pomiary,
porządkowanie, porozumiewanie się,
- --Ciepło, energia i porządek -- ciepło, temperatura i chaos, energia, energia
jądrowa i promieniotwórczość, tendencje zmian w przyrodzie,
- --Myszy i ludzie -- rozmnażanie i rozwój, genetyka, populacja, ekologia,
- --Równowaga środowiskowa.
- Drugi rok:
- --Ruch i energia -- ruch, Newton wyjaśnia, ruch wielowymiarowy, zachowanie,
energia a praca, kinetyczna teoria gazów,
- --Reakcje chemiczne -- mol, mieszanina gazów, równania chemiczne,
elektryczna budowa materii, cząstki elementarne, szybkość reakcji,
rozpuszczalność, kwasy -- zasady, utlenianie -- redukcja, stechiometria.
- Rok trzeci:
- --Fale i cząstki -- fale, światło, pole elektryczne i magnetyczne, Faraday i era
elektryczności, promieniowanie elektromagnetyczne, chemiczne podstawy
teorii atomowej, elektrony i kwanty, wzmianki o nowoczesnych teoriach
fizycznych,
- --Planetarny model atomu -- atom w trzech wymiarach, atomy
wieloelektronowe, energia jonizacji a układ okresowy, cząsteczki w gazach,
wiązania w cieczach i ciałach stałych,
- --Chemia materii ożywionej -- jak zbudowane są monomery, polimery, geny,
proteiny i mutacje,
- --Zdobywanie energii a wzrost -- zużywanie energii, przemiana materii,
przemiana materii i geny.
Powyższe opracowanie przedstawia zbiór przykładów różnych programów nauczania. Jak widać
jest ich wiele i są bardzo różnorodne. Mogą stanowić inspiracje do opracowania
własnych programów nauczania przyrody.
[ Aktualny Serwis ]
[ Strona Główna ]
|