| |||||||||||
|
Strategie ocenianiaNauczyciele, którzy starają się dobrze przygotować do reformy (a takich jest bardzo wielu), często narzekają, że brak im dobrych, nowoczesnych materiałów. Może będzie dla nich dobrą nowiną, że ukazały się już wszystkie moduły programu "Nowa Szkoła", tj. "Projektowanie" (konstruowanie programów), "Integracja Międzyprzedmiotowa", "Ocenianie" (uczniów!) i "Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli" (Wyd. CODN). Niestety, nie ma ich na razie w wolnej sprzedaży. Otrzymują je osoby biorące udział w programie "Nowa Szkoła" (druga "setka" i drugi "tysiąc") -- do ogółu nauczycieli dotrą na dalszych "piętrach kaskady". Będzie więc może przydatne, jeśli popatrzymy na materiały przedstawione przez naszych kolegów z Unii Europejskiej zaangażowanych w program "SMART", dotyczący strategii uczenia i oceniania uczniów. Przedstawił je David Caine z brytyjskiego instytutu zajmującego się ocenianiem -- NIAS, na zebraniu grupy roboczej Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki "Matura XXI" w Wildze w dn. 2 - 4 X 98. Temat jednego z warsztatów brzmiał: "Różnicowanie", co jest tłumaczeniem angielskiego słowa "differentiation". To pojęcie bliskie indywidualizacji nauczania, jednakże nietożsame z nim, gdyż w przypadku różnicowania chodzi nie o pojedynczych uczniów, a o grupy uczniów w klasie. Według autorów, "Różnicowanie jest to proces maksymalizowania potencjału wszystkich uczniów poprzez ocenę ich potrzeb i planowanie ich doświadczeń związanych z uczeniem się". Ocenę sytuacji w klasie zaczyna wstępna diagnoza, czyli ocena wstępna, która informuje:
Ocena ta umożliwia nauczycielom wybór właściwych zadań, metod i materiałów. Możliwe wyniki oceny Ustalenie:
Od nauczyciela oczekuje się, obok kwalifikacji intelektualnych i interpersonalnych, umiejętności związanych z naturą nauczanego przedmiotu. Umiejętności te autorzy podzielili na trzy grupy, przedstawiając hasłowo, jako:
Dzięki auczaniu wg wyżej wymienionych zasad uczniowie pracują sami, a nauczyciel ich pracę organizuje, pomaga w sytuacji, gdy "utkną" w jakichś trudnościach, gdy trzeba dostarczyć dodatkowych materiałów pomocniczych lub coś wyjaśnić. Bardzo ważną informacją dla nauczyciela są arkusze samooceny, wypełniane przez uczniów. Pozwala na podjęcie decyzji, jak pracować dalej. Oto przykładowe pytania ucznia i wnioski nauczyciela:
Co ma dla mnie wartość To pytanie może dać nauczycielowi wgląd w poznawczą? świadomość ucznia nie tylko dotyczącą przedmiotu. Na co reaguję emocjonalnie? Jest to może najważniejsze pytanie ze wszystkich! Na końcu opracowania znajdujemy dwa ważne postulaty: Opracowała na podstawie materiałów NIAS [ Aktualny Serwis ] [ Strona Główna ] |